Luotto/maksukortit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Itselläni kuluu käteistä rahaa ainoastaan takseissa maissa, joissa ei pirssit pirut huoli kortteja. Lompakkokin on sellainen slim malli joten tuntuu hirveeltä mälliltä taskussa kun ottaa Ottomaatista Seutulassa duunimatkalle muutaman huntin puntta kakskymppisinä tai vielä pahempi useana eri valuuttana.

Marketeissa aina piti ihmetellä, mistä löytyis kärrykolikko, mutta nyt on autossa sellaisia muoviläpysköitä mukana, jotka ajaa saman asian. Mulla voi mennä viikkotolkulla etten käsittele käteistä kuin maksaessa muksulle viikkorahaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei käy ainakaan meidän K-kaupassa Diners Club eikä AMEX. Masteri ja Visa kyllä käyvät.

Saako edes Visaa erillisenä korttina, siis siten ettei siinä ole pankkikorttia tai electronia samassa?
 
Mulla taas päinvastoin, konkreettinen rahankulutus nousee pikkuostosten muodossa jos on käteistä mukana. Jos on taskun pohjalla kolikoita niin ne tulee herkästi työnnettyä kaupasta lähtiessä pelikoneeseen ja pikkusetelit menee aina johonkin muuhun turhaan.
Ainoat käteiset mulla on autossa parkkikolikoiden muodossa, kaikki muu menee kortilla. Käteistä mukana vain tarvittaessa.
Komppaa... Lompakkoa ei ole ollut vuosiin. Kaikki luoton/pankinkautta. Ainoa poikkeus on reissussa.
Raha asiat pysyy selkeämmässä kuosissa näin.
 
Mulle soitettiin tänään jostain lafkasta ja tuputettiin luottokorttia. Mitä helvettiä??? Aika epätoivoiseksi menee markkinointitempaukset.
 
Koitin kattella semmosta visa/masteria josta saisi selkeetä rahabonusta ja siinä olisi tuo max. 90 vrk:n matkavakuutus vaan en löytänyt...aina vaan jompi kumpi löytyy...täytyy sitten kait tyytyä tohon finskin masteriin siinä kun saa sentään matkavakuutuksen koko perheelle kun maksaa matkan kokonaan tolla masterilla...sit saa vielä niitä plus pisteitä jos lentelee finskillä...tosin matkat teen yleensä KLM:llä...
 
Nostetaanpa tätäkin..

Luottokorteille saa yleensä valita muutaman maksuvapaan kuukauden. Miten nuo kuukaudet kannattaisi valita? Ne kuukaudet, joiden luottolasku on suurin, jolloin maksuaikaa saa kuukauden lisää?
 
Jos sulla on luototon luottokortti eli maksuaika kortti,niin sen lasku pitää maksaa joka kuukausi.

Jos luotollinen kortti,eli missä voit maksaa esim. minimi summan ja jättää loput luottorajan puitteissa velaksi,niin ei siinäkään kannata käyttää maksuvapaita kuukausia jos ei ole ihan pakko,koska sillä velkarahalla on todella kova korko.
 
Nykyään joka helvetin pulju tarjoaa luotto-ominaisuutta, jos jonkin kanta-asiakaskortin haluaa. Kanta-asiakaskortti pitää ottaa, että saa tarjouksia ja kappas, pitää ottaa kaiken lisäksi luotollinen, koska luototon saattaa maksaa ekstraa. Stockan korttikin muuttui Mastercardiksi. Tossa laskeskelin yks päivä, että luotto-ominaisuuksin varustettuja kortteja on tällä hetkellä nelisen kappaletta :(

No eipä onneks sitä ominaisuutta ole pakko käyttää ja yritän kaiken, minkä luotolla ostan, ostaa Visalla. Visa avaa tulevaisuuden velkavankeudessa.
 
Mun mielestä jonkun kuluttajaviranomaisen olisi syytä puuttua noiden kulutusluottojen tarjoamiseen. Alkaa todellakin vituttaa jo.

Kuten aiemmin jo sanoin, mulle tosiaan soitettiin ja kaupiteltiin jotain tollaista luottokorttia. Tyrmäsin sen suoralta kädeltä, joten en muista mikä pulju oli. Ettei olisi ollut GEmoney.
 
Mun mielestä jonkun kuluttajaviranomaisen olisi syytä puuttua noiden kulutusluottojen tarjoamiseen. Alkaa todellakin vituttaa jo.

Kuten aiemmin jo sanoin, mulle tosiaan soitettiin ja kaupiteltiin jotain tollaista luottokorttia. Tyrmäsin sen suoralta kädeltä, joten en muista mikä pulju oli. Ettei olisi ollut GEmoney.

Mihin tässä viranomaisia tarvitaan? Jos ei kuluttaja osaa itse katsoa missä korttiaan höylää, on se sitten ihan oma tie velkavankeuteen. En usko että holhous tässä asiassa toimii sen paremmin kuin alkoholinkäytössäkään.
 
Mihin tässä viranomaisia tarvitaan? Jos ei kuluttaja osaa itse katsoa missä korttiaan höylää, on se sitten ihan oma tie velkavankeuteen. En usko että holhous tässä asiassa toimii sen paremmin kuin alkoholinkäytössäkään.
Mun mielestä harhaanjohtavaan ja asiattomaan mainontaan puuttuminen ei ole holhoamista. Sitä paitsi ne velkavankeudessa kärvistelevät tulevat yhteiskunnalle huomattavan kalliiksi, joten ei se yhteiskunnan kannalta ole järkevää ajatella että "omapahan on häpeensä", kun teinarit hommaavat itseltään pikavipeillä ja luotoilla luottotiedottomiksi.
 
Mun mielestä harhaanjohtavaan ja asiattomaan mainontaan puuttuminen ei ole holhoamista.
Mikä firma tällaista harhaanjohtavaa ja asiatonta mainontaa on harjoittanut, ja miten? Ja eikun vaan ilmoittelemaan jos tuollaisia laittomuuksia tapahtuu.
 
Mihin tässä viranomaisia tarvitaan? Jos ei kuluttaja osaa itse katsoa missä korttiaan höylää, on se sitten ihan oma tie velkavankeuteen. En usko että holhous tässä asiassa toimii sen paremmin kuin alkoholinkäytössäkään.

Suomalaisethan ovatkin niin säädyllisiä alkoholinkuluttajia! Viinaveron laskemisen seurauksena tullut enemmän ongelmaisia, jotka ovat lisäksi vielä entistä huonommassa jamassa.

Mun mielestä harhaanjohtavaan ja asiattomaan mainontaan puuttuminen ei ole holhoamista. Sitä paitsi ne velkavankeudessa kärvistelevät tulevat yhteiskunnalle huomattavan kalliiksi, joten ei se yhteiskunnan kannalta ole järkevää ajatella että "omapahan on häpeensä", kun teinarit hommaavat itseltään pikavipeillä ja luotoilla luottotiedottomiksi.

Täysin samaa mieltä. Muun muassa todellisen vuosikoron ilmoittaminen jäänyt aina välillä unholaan.

Kyllä se vaan niin on, että pakkovallalla on oma roolinsa, kun halutaan saada aikaiseksi hyvinvoiva yhteiskunta. Ihminen kun ei ole se rationaalinen toimija joksi sitä muun muassa useissa taloustieteellisissä malleissa väitetään. Tietenkin aina täytyy tasapainoilla yhteiskunnan edun ja yksityisen edun välillä, jos nämä joskus ovat ristiriidassa.
 
Toki siihen pitää puuttua, jos mainostetaan että korko on 1% ja jossain pienellä lukee, jos lukee, että todellinen korko kulujen jälkeen on 21%.

Mutta se että suorastaan vaikeutetaan luottokortin saamista, jottei joku hommaa itseään taloudellisesti kusee, on typerää holhoamita.

Suomessa on aina holhottu esim. alkoholin suhteen, väitän että juuri siksi Suomalaiset ei sitä osaa "oikein" käyttääkään.
 
Mikä firma tällaista harhaanjohtavaa ja asiatonta mainontaa on harjoittanut, ja miten? Ja eikun vaan ilmoittelemaan jos tuollaisia laittomuuksia tapahtuu.
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta näistä pikavippi- ja luottolafkoista itseasiassa tehdään tosi paljon ilmotuksia kuluttajansuojaviranomaisille. Kuluttajaviraston sivuille surffaamalla totesin viraston jo mahdollisesti olevan tietoinen asiasta, koska heidän seulonnoissaan esimerkiksi alle puolet pikavippitarjoajista ilmoittaa lainan todellisen vuosikoron. Ei minusta kuulosta asialliselta markkinoinnilta?

Sivuilta löytyy paljonkin asiaa sekä maksu/luottokorteista että pikavipeistä sekä niiden asiattomasta mainonnasta.

Toki siihen pitää puuttua, jos mainostetaan että korko on 1% ja jossain pienellä lukee, jos lukee, että todellinen korko kulujen jälkeen on 21%.

Mutta se että suorastaan vaikeutetaan luottokortin saamista, jottei joku hommaa itseään taloudellisesti kusee, on typerää holhoamita.
En nyt tarkoittanut tuolla kulutusluottojen mainontaan puuttumisella luottokortin saamisen vaikeuttamista, mutta minusta tämä "nyt korotonta maksuaikaa tekstaamalla autosi rekkari!!!!!!!!!" -tyylinen mainonta ei palvele yhdenkään kuluttajan etua. Ja minusta on varsin positiivista että näihin luottokortintyrkyttäjiin törmää Suomessa suhteellisen harvoin, kun esim. Briteissä niihin lähestulkoon kompastelee kadulla.
 
Kuluttajaviraston sivuille surffaamalla totesin viraston jo mahdollisesti olevan tietoinen asiasta, koska heidän seulonnoissaan esimerkiksi alle puolet pikavippitarjoajista ilmoittaa lainan todellisen vuosikoron.

Saattaa tulla yllätyksenä, että läheskään kaikkien pikavippilafkojen ei tarvitse ilmoittaa todellista vuosikorkoa.
 
En nyt tarkoittanut tuolla kulutusluottojen mainontaan puuttumisella luottokortin saamisen vaikeuttamista, mutta minusta tämä "nyt korotonta maksuaikaa tekstaamalla autosi rekkari!!!!!!!!!" -tyylinen mainonta ei palvele yhdenkään kuluttajan etua. Ja minusta on varsin positiivista että näihin luottokortintyrkyttäjiin törmää Suomessa suhteellisen harvoin, kun esim. Briteissä niihin lähestulkoon kompastelee kadulla.

No mihin perustuu mielestäsi se, että tätä pitäisi sitten valtiovallan toimesta rajoittaa? Jos joku ottaa satasen pikavipin, niin ei sentakia keneltäkään luottotiedot mene, ei vaikka jotus maksamaan 200 euroa tosta vipistään. Kyllä ongelma on jo syvemmällä jos tuollainen konkkaan ajaa.

Jos haluaa hauskaa pitää, niin ottaa kaikki mahdolliset citibankin, ellokset ja ge:n tarjoamat lainat ja tietysti maksimimäärällä!
 
Saattaa tulla yllätyksenä, että läheskään kaikkien pikavippilafkojen ei tarvitse ilmoittaa todellista vuosikorkoa.
No jaa, en ole perehtynyt pikavippilafkojen temmellyskenttään niin paljoa että uskaltaisin sanoa mitään "läheskään kaikista", mutta eipä siihen taida myöntävä lafka vaikuttaa vaan myönnettävä vippi. Sitä paitsi kaikkea kulutusluottomarkkinointia koskee kuluttajainsuojalain yleiset markkinointisäännökset.

No mihin perustuu mielestäsi se, että tätä pitäisi sitten valtiovallan toimesta rajoittaa? Jos joku ottaa satasen pikavipin, niin ei sentakia keneltäkään luottotiedot mene, ei vaikka jotus maksamaan 200 euroa tosta vipistään. Kyllä ongelma on jo syvemmällä jos tuollainen konkkaan ajaa.
Ai mihin perustuu se, että mielestäni harhaanjohtava markkinointi olisi jotenkin huono juttu? Ihanko vastaan pelkästään näitä luottoja koskien vai vallanko markkinoinnissa yleensä?

Ja todellakin ongelma on syvemmällä kuin jossain kälyisissä satasen vipeissä. Mutta puuttumatta nyt ylivelkaantumiseen, mun mielestä on ihan yleensäkin ottaen positiivista, että markkinointia edes jollakin tasolla valvotaan, jotta kuluttaja voi olettaa saavansa edes jossain määrin asiallista tietoa. (Nämä 100 % pidentävät ripsivärit ja ihmelaihdutuslääkkeet on sitten asia erikseen.) Onko tässä nyt jotenkin suurenakin huolena, että ne Elloksen kulutusluotot jää pian ottamatta eikä kenelläkään ole enää kivaa, jos luotonantajan tiedonantovelvollisuutta lisätään?

Eikös tässä hiljan uutisoitu, että puolet nykypäivän parikymppisistä ei edes tiedä mitä tarkoitetaan lainan korolla. (No, myönnettäköön etteivät vanhemmatkaan tainneet pärjätä kovin hyvin sillä sektorilla.) Muistaakseni tämä oli esillä siinä ketjussa, joka käsitteli taloustiedon opetusta peruskouluissa. Samat henkilöt on sitä mieltä, että valtiovallan ehdoton velvollisuus yhteiskunnan edun nimissä on lisätä kansan taloustietämystä, mutta ans olla jos se surullisen kuuluisa valtiovalta menee edellyttämään niitä korkotietoja lainanantajilta, niin johan on kamalaa. Perkele, oma vikansa jos eivät tiedä mitään talousasioista. Sijoittakoon WinCapitaan.

Mun mielestä oli ihan positiivista, että kulutusluottodirektiivilla vahvistettiin tämän vuoden alussa kuluttajille annettavia tietoja EU:n laajuisesti. Olkoonkin ettei direktiivi edelleenkään koske pieniä lyhytkestoisia vippejä.
 
No jaa, en ole perehtynyt pikavippilafkojen temmellyskenttään niin paljoa että uskaltaisin sanoa mitään "läheskään kaikista", mutta eipä siihen taida myöntävä lafka vaikuttaa vaan myönnettävä vippi. Sitä paitsi kaikkea kulutusluottomarkkinointia koskee kuluttajainsuojalain yleiset markkinointisäännökset.


Nii-ii, sitä vähän yritinkin sanoa... Että jotkut firmat tarjoaa lyhytaikaista/pientä vippiä, jolloin todellista vuosikorkoa ei ole pakko ilmoittaa. Raja on 3kk/168,19 ekeä.
 
Back
Ylös Bottom