Ottaen mainitsemasi kriteerit huomioon, mielestäni paras vaihtoehto on lähteä hakemaan Saksasta autoa. Osta merkki, joka suhteessa huonosti arvostettu Saksassa, jotta pysyt budjetissasi ja pääset hyville kaupoille. Jos haet dieseliä järkevissä kilometreissä ja vielä vähintään keskikokoista autoa, ehdotan esim. Ford Mondeota tai vastaavaa.
Pikaisella haulla Fordin Saksan jälleenmyyjien sivuilta löytyi esim kyseinen yksilö:
Ford Mondeo, vm 1997, 149tkm, farmari, 1. omistaja, 1.8 diesel (90 hp), hinta €5480.
Pikaisella tsekkauksella autotalli.com:sta löytyi muutama saman kategorian kulkupeli, joiden pyynnit liikkuu €11,900 ja €12,900 välissä. Olettaen, että tulli käyttää vastaavan auton arvona vaikka 12 tuhatta, olisi autovero pyöreästi 30% x 12,000 = 4,000. Siihen 22%:n alv, eli yhteensä verot olisivat noin €4900. Jos maksat autosta käteiskaupan alennukset mukaan lukien vaikka €5200, tulee kokonaishinnaksi €10100. Sulle jää alkuperäisestä budjetista vielä €1900 matkoihin ja talvirenkaisiin, joten pitäisi riittää.
Tämä tietenkin olettean, että kyseinen auto kiinnostaa. Henk.koht. mulla ei kokemusta Mondeosta, mutta se tässä vain yhtenä vaihtoehtona.