Melatoniini on muuten hyvä, mutta jos uni jää lyhyeksi, niin itellä on tuntunut, että melatoniinia otettuaan on vielä normaaliakin tokkuraisempi olo. Ehkä siinä vaikuttaa sitten se, että melatoniini tekee unesta hieman sikeämpää. Sekin kyllä toimii mietona unensaannin helpottajana. Monessa muussa maassa melatoniini on reseptivapaa lisäravinne, Suomessa reseptillä, siksi en sitä maininnut aiemmin. Mutta erittäin mieto aine on kyseessä ja pyytämällä saa lekurilta reseptin.
Itellä univaikeudet liittyvät aina nukahtamiseen, eivät siihen, ettenkö nukkuisi pitkään ja kunnolla nukahtamisen jälkeen ja jos vaan on aikaa nukkua. Täten melatoniini ei oikein ole mulle se paras mahdollinen uniavuste. Toki unien lyhyyskin on haitallista, mutta vielä pahempaa on se, jos sitä jo ennestään (etukäteen katsottuna) liian lyhyttä yöunta (esim. 5 tai 6h) lyhentää kovasti se, ettei saa unta, vaan pyörii sängyssä 1-2h. :( Se on mulle monesti pahin ongelma. Nukun kyllä herätykseen asti putkeen sitten, kun unta saan.
GABAa söin aikoinaan purkin ja oli maar pätevää pulveria, rentoutti hyvin ja mulla sivuvaikutukset olivat erittäin lieviä, pientä käsivarsien ja naaman ihon tikkuilua vain ilmeni. Vaan taitaa olla Suomessa kiellettyä tai ainakin reseptillä GABA nykyään, joten se siitä.
On selvää, että monen pitäisi kiinnittää unihygieniaan enemmän huomiota mm. sulkemalla paljon aiemmin kodinkoneita, erityisesti telsu ja tietokone ja kertakaikkiaan uskoa, että unen ei tarvitsekaan tulla tosta vaan heti naps, kun pään tyynyyn laskee, vaan uni on prosessi. Tässä on mullakin edelleen monesti kohentamisen varaa.
Mutta kuten joku mainitsikin, joskus elämässä on aikoja, jolloin ei vaan mahda sille mitään, että unta tulee väliaikaisesti liian vähän. Tällöin tilannetta pahentaa entisestään, jos esim. ressin takia ei saa unta vasta kuin 2h pään tyynyyn laskemisen jälkeen. Siinä ei jeesustelut tai jeesustelijat paljoa auta, vaan olisi hyvä olla jotain sopivaa avustavaa. Korostaa pitää sitä, että minkäänlaisia nappeja, ei niitä miedoimpiakaan, ei ikinä pitäisi ajatella lopullisena ja erinomaisena ratkaisuna, vaan väliaikaisena apuna.