Luontaistuotteet unensaantivaikeuksiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ozz
  • Aloitettu Aloitettu

ozz

Onko porukulla kokemuksia unensaantivaikeuksiin,unen pidentämiseen tai rauhoittamiseen vaikuttavista luontaistuotteista?
Itse kärsin ajoittain unensaantiongelmista :wall: (vaikka juuri silloin ei olisikaan erityistä sressiä yms.).
Olen käyttänyt silloin tällöin Reformin Unikuu tuotetta.Tämä ei ole kuitenkaan toiminut kovinkaan hyvin.Tosin pitäis kai ottaa hieman suurempi annostus mitä ohjeessa on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, valeriaanatuotteet, eipä niitä paljoa muita reseptivapaita olekaan. Vahvin nykyään on vissiin Sedonium, hintaakin on sitten sen mukaisesti. Unikuu on vissiin erittäin mieto rahastustuote, niin olen kuullut.

Aiemmin oli Valrian niminen tuote, mutta se on jostain syystä vedetty markkinoilta. Valriania riitti pari kpl noin 30min ennen pään tyynyyn painamista, niin sai siitä kaiken irti, mitä siitä oli saatavissa. Joskus kiskoin Valriania kahden erissä illan mittaan 8-10kpl, mutta paskat, ihan saman sai niistä kahdestakin kappaleesta irti. Vaikutus on hyvin mieto, mutta kyllä valeriaanan pitäisi hieman rauhoittaa ja rentouttaa.

Kai olet kiinnittänyt huomiota ja pistänyt kuntoon unihygienian? Jos et, niin guugleta, opi ja laita nekin asiat mahd. hyvälle tolalle.

Hauska että mainitsit, äiti on ruvennut tuputtamaan jotain herbival lääkettä joka vissiin on luontaistuote. Eipä tuntunut auttavan *ollenkaan* unensaantivaikeuksiin.

Maku/haju oli muuten helvetillinen, toivottavasti ite voit ainakin syödä pillerisi ilman että tulisi mielikuva viemärivedestä joka tuli kyseisestä tuotteesta.

Kyllä tuota iivilin mainitsemaa Valriania apoteekeissa myydään edelleenkin, ainakin Leiraksen valmistamia.

Hauska että mainitsit, äiti on ruvennut tuputtamaan jotain herbival lääkettä joka vissiin on luontaistuote. Eipä tuntunut auttavan *ollenkaan* unensaantivaikeuksiin.

Maku/haju oli muuten helvetillinen, toivottavasti ite voit ainakin syödä pillerisi ilman että tulisi mielikuva viemärivedestä joka tuli kyseisestä tuotteesta.

Joo, samaa paskaa olen itsekin kokeillut. Ei tosiaan ollut mitään muuta havaittavaa kuin hirveä maku suussa.

Oon joskus kokeillut uniongelmiin kärsimyskukkauutetta, kokeilin sitä vähän hankalassa tilanteessa, joten toimivuudesta en uskalla sanoa mitään. Noihin ongelmiin se on joka tapauksessa tarkoitettu. Toinen mitä voi kokeilla on yömaito, ainakin isoimmissa kaupoissa pitäis olla myynnissä. Se on lypsetty yöllä ja sen pitäis sisältää jotain yöaikaan erittyvää hormonia, en nyt kuollaksenikaan muista että mitä.

Unisin tabletteja oon joskus dieetillä ottanut. En tiedä, vaikuttaako uneen pääsemiseen sen ihmeemmin, mutta uni tuntuu olevan laadukkaampaa noiden avulla ja aamulla on tavallista levänneempi olo.

Toinen mitä voi kokeilla on yömaito, ainakin isoimmissa kaupoissa pitäis olla myynnissä. Se on lypsetty yöllä ja sen pitäis sisältää jotain yöaikaan erittyvää hormonia, en nyt kuollaksenikaan muista että mitä.
Melatoniinia?

Tota voisin kokeilla itsekin. Testattu on toi valeriaana, eikä kyllä tuntunut missään. Pari iltaa yritin lisäksi rentouttaa itseni iltalight-siiderillä, mutta ei sekään kyllä tepsinyt.:D (Pitänee siis kokeilla jotain vahvempaa .:jahas: )

tai sitten ehka kannattaisi selvittaa se unettomuuden oikea syy ja yrittaa poistaa se ennemmin kuin popsia mitaan pillereita.
tiedan kylla etta kovalla dietilla elimisto kay niin kierroksilla etta itsellakin voi vaikuttaa uneen, mutta siltikaan en mihinkaan laakeaineisiin turvautuisi.
ota illalla kunnon annos magnesiumia, vahan myohemmin maitotuotteita ja kuuma suihku tai kylpy, mieti rauhoittavia miellyttavia asioita ja jos ei tepsi niin "hankkiudu hoitoon" ;)

Melatoniinia?

Juuri sitä! Tota hormonia ymmärtääkseni erittyy pimeään aikaan, joten lisäsaannin pitäisi ilmeisesti auttaa myös unta tulemaan paremmin.

Muuten olen samaa mieltä kuin lil'blue. Tropeista ei ainakaan mulle ole mitään apua, jos on esim. kova stressi ja unensaanti vaikeutuu sen takia. Uneen vaikuttaa niin paljon myös muu elämäntilanne, että kannattaa käydä myös siinä olevia syitä läpi.

L-Tyrosiini, L-Tryptofaani (aineenvaihduntatuotteena melatoniini, mutta myös 5-HTP:n prekursori, joka on serotoniinin prekursori sitten), myös unikuuta olen joskus ottanut. L-* kuitenkin suosikkeja.

tai sitten ehka kannattaisi selvittaa se unettomuuden oikea syy ja yrittaa poistaa se ennemmin kuin popsia mitaan pillereita.

Kaunis ajatus, mutta joskus on vain niin, että jopa unettomuuden syykin on tiedossa, mutta sille ei voi mitään. Joskus on esimerkiksi työssä/opinnoissa sellaisia ruuhka-aikoja, että oikein hiki otsalla miettii miten selviää ja on niin kiire, ettei suunnilleen vessassa ehdi käydä. Onneksi ainakin omalla kohdalla väliaikaista, mutta olen myös sellainen, että juuri kun sitä unta eniten tarvitsisi, niin se ei meinaa tulla. Jotenkin sitä vain menee niin ylikierroksille, että mieluummin ottaa sen valeriaanan heti ensimmäisenä unettomuusiltana kuin kärvistelee päiväkausia puolikuolleena eteenpäin. Olo on parempi kun saa edes kunnon yöunet kiireensä keskelle. :)

Sille ei vain tässä elämässä voi mitään, että niitä lyhyen ajan kestäviä äärimmäisiä kiirejaksoja tulee eteen. Siinä vaiheessa kun niitä on koko ajan tai ei tiedä mistä unettomuus johtuu, on parempi tehdä muuta kuin ottaa pilleri, siitä olen samaa mieltä.

Edit: alkuperäiseen kysymykseen, valeriaana auttaa itseäni, mutta aiheuttaa joskus tosi outoja unia.

Viimeksi muokattu:
L-Tyrosiini, L-Tryptofaani (aineenvaihduntatuotteena melatoniini, mutta myös 5-HTP:n prekursori, joka on serotoniinin prekursori sitten), myös unikuuta olen joskus ottanut. L-* kuitenkin suosikkeja.

Tryptofaani on toimiva aine, mutta eikös tyrosiini lasketa ennemminkin (keskushermosto)stimulantteihin ? Useimmat rasvanpolttajatkin sisältävät tyrosiinia ja oman kokemuksen mukaan 1-2 grammaa tyrosiinia esim. pienen kofeiinimäärän kanssa virkistää aika kivasti

Melatoniini toimii myös harvoin käytettynä. Englannista sitä saa luontaistuotteena mutta Suomessa tarvitaan resepti. Eli jos on tuttu lääkäri, niin sieltä varmaan helpoimmin.

Muinainen GABA toimii myös, mutta sitä ei enää taida saada mistään.

Melatoniinille ääni täältäkin. ressun saa ku pyytää ja tosiaan ainakin harvemmin käytettynä toimii ku häkä. 2x 3mg about 1-2h ennenku menee nukkumaan ja 8-10h laadukkaat unet on taattu :thumbs:

Viimeksi muokattu:
Melatoniini on muuten hyvä, mutta jos uni jää lyhyeksi, niin itellä on tuntunut, että melatoniinia otettuaan on vielä normaaliakin tokkuraisempi olo. Ehkä siinä vaikuttaa sitten se, että melatoniini tekee unesta hieman sikeämpää. Sekin kyllä toimii mietona unensaannin helpottajana. Monessa muussa maassa melatoniini on reseptivapaa lisäravinne, Suomessa reseptillä, siksi en sitä maininnut aiemmin. Mutta erittäin mieto aine on kyseessä ja pyytämällä saa lekurilta reseptin.

Itellä univaikeudet liittyvät aina nukahtamiseen, eivät siihen, ettenkö nukkuisi pitkään ja kunnolla nukahtamisen jälkeen ja jos vaan on aikaa nukkua. Täten melatoniini ei oikein ole mulle se paras mahdollinen uniavuste. Toki unien lyhyyskin on haitallista, mutta vielä pahempaa on se, jos sitä jo ennestään (etukäteen katsottuna) liian lyhyttä yöunta (esim. 5 tai 6h) lyhentää kovasti se, ettei saa unta, vaan pyörii sängyssä 1-2h. :( Se on mulle monesti pahin ongelma. Nukun kyllä herätykseen asti putkeen sitten, kun unta saan.

GABAa söin aikoinaan purkin ja oli maar pätevää pulveria, rentoutti hyvin ja mulla sivuvaikutukset olivat erittäin lieviä, pientä käsivarsien ja naaman ihon tikkuilua vain ilmeni. Vaan taitaa olla Suomessa kiellettyä tai ainakin reseptillä GABA nykyään, joten se siitä.

On selvää, että monen pitäisi kiinnittää unihygieniaan enemmän huomiota mm. sulkemalla paljon aiemmin kodinkoneita, erityisesti telsu ja tietokone ja kertakaikkiaan uskoa, että unen ei tarvitsekaan tulla tosta vaan heti naps, kun pään tyynyyn laskee, vaan uni on prosessi. Tässä on mullakin edelleen monesti kohentamisen varaa.

Mutta kuten joku mainitsikin, joskus elämässä on aikoja, jolloin ei vaan mahda sille mitään, että unta tulee väliaikaisesti liian vähän. Tällöin tilannetta pahentaa entisestään, jos esim. ressin takia ei saa unta vasta kuin 2h pään tyynyyn laskemisen jälkeen. Siinä ei jeesustelut tai jeesustelijat paljoa auta, vaan olisi hyvä olla jotain sopivaa avustavaa. Korostaa pitää sitä, että minkäänlaisia nappeja, ei niitä miedoimpiakaan, ei ikinä pitäisi ajatella lopullisena ja erinomaisena ratkaisuna, vaan väliaikaisena apuna.

Tryptofaani on toimiva aine, mutta eikös tyrosiini lasketa ennemminkin (keskushermosto)stimulantteihin ? Useimmat rasvanpolttajatkin sisältävät tyrosiinia ja oman kokemuksen mukaan 1-2 grammaa tyrosiinia esim. pienen kofeiinimäärän kanssa virkistää aika kivasti

L-Tyrosiini tuntuu ainakin itselleni toimivan niin, että se helpottaa keskittymään ilman piristävää vaikutusta. Eli jos haluaa herätä, yhdessä kofeiinin kanssa; ennen treeniä otettuna tulee otettua sitten tekniikkaa vähän tarkemmin; illalla ennen unille menoa saa paremmin siitä unen juuresta kiinni.

Syön itse joku 2-3 tabua viikossa, eli ei nyt sentään joka päivä mene kolmea :)

Melatoniini tuo todella tokkuraisen olon (kuten myös l-trypto, sattuneesta syystä) jos unet jää vajaiksi. Itselläni edes 8h ei riitä sen estämiseen, puolisen tuntia aamulla menee ihan usvassa herättyäni. Tosin niinhän se aina. Kahvi selvittää vähän oloa, addikti kuin olen :)

Mulla on paras mahdollinen unilääke.. tai niitä on kaksi kappaletta. Eli meidän kaksi vaippaikäistä huolehtivat siitä että iskä ja äiskä eivät nuku tarpeeksi :( Mutta asian hyvä puoli on se, että enää en pyöri sängyssä.. nukahdan tosi nopeasti :) Voin lainata jos jollakulla on vaikeuksia unen saannissa.. hö hö höö

Onko kellään tullut gabasta päänsärkyä?Hirvee jomotus tänään ja eilen ammulla.Kahtana viime iltana olen ottanut gabaa 5g teaniinipitoisen juoman kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom