Luontaistuotteet unensaantivaikeuksiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ozz
  • Aloitettu Aloitettu
Kun kirjoitit viime viikolla, niin jäi epäselväksi otitko joka päivä yhden napin, vai kaikki kerralla. Yli 5mg annoksella ei pitäisi saavuttaa juurikaan lisätehoa nukahtamiseen, mutta näköjään muita sivuvaikutuksia saa aiheutettua. Jos tuo väsymyskohtaus melatoniinista johtui.

Oletko kokeillut tuota pienemmällä annoksella, esim. suositellulla 5mg? Jos kyllä, niin oletko huomannut eroa nukahtamisessa eri annoskoolla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis laakista nappasin aina ton 15mg. Kyllä se illallakin jo vähän väsytti. Pienemmillä annoksilla (3-6mg) unenlaatu ehkä hieman parempaa, nukkumaanmenoon ei ole juuri vaikuttanut.

Hmm, eihän melatoniinin tarkotus ole vetää tajua kankaalle vaan, se vaan auttaa nukahtamisessa, koska sehän on periaatteessa sitä onko se nyt pimeähormoonia vai millä nimellä sitä kutsutaan mitä aivot erittävät pimeässä. Mun käsityksen mukaan melatoniinin vaikutus ei ole suoraan verrannollinen annostukseen esim esim 5mg sama vaikutus kun 20mg.. mutta 3mg ja 5mg välillä olisi eroa. Mitä tässä tullut kokeiltua niin melatoniinia ja GABA:aa erikseen niin näistä toimivammaksi huomasin jälkimmäisen ja eilen päätin ostaa melatoniinia kaveriks ja katotaan miten käy.

En voi ku ihmetellä, et suomessa tälläsiä "paskatuotteita" laitetaan reseptin taakse, koska nyt oon jenkeissä ja täält saa kaikkea tyyliin ruokakaupasta, eikä noilla sen suurempaa vaikutusta tunnu loppupeleissä olevan. Jos tää unirytmi ja nukkuminen ei ala tästä luonnistumaan niin painelen suosiolla kyselemään lekurilta kunnon unilääkkeitä, sit ku oon joskus takas Suomessa. Ollut univaikeuksia varmaan jo viimeiset 3-vuotta, mut aina on tuntunu liian suurelta hommalta mennä niistä lääkäriin itkemään.

Työterveyshuollostahan sen respan hakee nopeasti ja ilmaiseksi?

"Firman miehiä" ainakin meidän lekuri, määräsi heti pyydettyäni Circadinia. Ikävä kyllä tuo on helkkarin kallista (euron tabu), kannattaa pyytää tuota YO-apteekkin omatuotantoa 100tabua/15eur. Kaipa tämä Circadin oli toi pitkävaikutteisempi tms.

Joo, farmaseutin mukaan Circadin on ainoa pitkävaikutteinen melatoniini. Pari viikkoa syönyt ja en kyllä oikein huomaa mitään vaikutusta.

Mulla ainakin on toiminut hyvin 3 mg melatoniini kun illalla ottaa noin tuntia ennen sitä aikaa milloin pitäisi nukahtaa. Puolen tunnin sisällä sänkyyn menemisestä nukahtaa ja ite sain aikaistettua nukahtamista vähän yli kolmella tunnilla.

Mulla oli tuota circadiniä 3kk ajan käytössä, alussa ehkä pikkusen autto vaan loppujen lopuks ei siitä saanu muuta kun entistäkin hullummat unet :rolleyes:

Sitte iherbin 3mg 360kpl purkkeja sain kouriini ja niitä on viimeset 2-3vuotta tullu syötyä, yleensä 1kpl illalla ja välillä koittanu esim 5kpl vaan eipä siinä eroa tunnu olevan.

On niistä sen verran apua että ei tuu pyörittyä 2-3tuntia sängyssä vaan useimmiten alle tunnissa nukahtaa, useimmiten :jahas: Mutta eipä sitä sen virkeempi päivisin ole.

Pitää kohta uudestaan koittaa sitä että IHAN OIKEASTI sammuttaa koneen/töllön/kirkkaat valot 19:00 koska ne huijaapuijaa aivoja että ois vielä valosan aika eikä kiire nukkumaan, pari viikkoa koitin kuukausi sitten ja ehkä se autto ainaki vähän.

On kyllä perseestä uniongelmat kun ei pääse edes unitutkimukseen vaikka ainaki 7 vuotta on siitä kun ekan kerran lääkärissä asian tiimoilta käyny ja ainaki kerran pari vuodessa siitä lähtien :( Eniten asiassa vituttaa että (ainakin luulen) että huonosti nukkuminen on pääsyy siihen miks salikehitys junnaa paikallaan vaikka mitä tekis, perrrrkele!

Moro!

Tämä aihe ollu lähellä sydäntä sillä itselläni on ollut nukahtamis vaikeuksia usein. Huomasin, että kaiken kofeiinin pois jättäminen tai käytön rajoittaminen klo 14 jälkeen auttaa huomattavasti, samoin liikunnan ja tietokoneen välttäminen n. klo 20 jälkeen.

Kuitenkin, valmisteista on kyse, joten niistä puhutaan. Listaan ne jotka omasta mielestäni ja kokemuksestani auttavat:

-Melatoniini: auttaa, hyviä kokemuksia. Suosittelen lämpimästi-
-Tryptofaani- jauheena: Auttaa. Suomestakin saa, mutta rapakon takaa ehdottomasti halvemmalla.
-GABA: n. 5g annoksena rauhoittaa mukavasti.
-Laventeliöljy: Saksasta ostin ja toimii. Kapselimuodossa.

Nämä olen havainnut toimivimmiksi tuotteiksi unensaantia ajatellen. Kuitenkin parasta on ihan vain rauhoittuminen ja "laskeutuminen" lepoon. Venyttelee illalla vaikka ja välttää kaikkea, joka aktivoi/stressaa mieltä väärällä tavalla. Itse pääsin kokonaan eroon univaikeuksista lopettamalla treeniboostereiden käytön. Kofeiini tuntuu olevan useiden ihmisten univaikeuksien takana.

Jaksamista ja hyviä unia!

http://www.keymelatonin.com/

Mainitsinki tosta jo aiemmin. Jos tietäisin varmasti, että saan tilaukseni tuolta perille ni pistäisin heti menemään, mutta hieman on kyseenalainen sivusto ja kaiketi edelleen tulliin jäännin vaara tuon melatoniinin kanssa. Ketään rohkeeta koekaniinia? :D

edit: saa tietysti laittaa jonkun paremmanki sivuston ja/tai tuotteen, mutta noi on aika kätsyjä ku on sinkkiä ja magnesiumia messissä kans eli sinne B6-vitamiinia kylkeen ni saa ZMA-seoksen. Siitä voidaan olla montaa mieltä, että toimiiko, mutta eipä luulis haittaakan olevan.

Kofeiini tuntuu olevan useiden ihmisten univaikeuksien takana.
Komppaan! Kuulemma kofeiinin puoliintumisaika on kuusi tuntia. Silti moni kittaa huoletta kolajuomia ja/tai kahvia iltapäivällä, ehkä vielä siellä klo 18-19 paikkeillakin.

Jep kyllähän se kofeiini kannattaa kokonaan jättää pois jos uniongelmia on, ainakin testata jos sattuisi niin onnekas olemaan että se on pelkästään ongelmien takana. Itse olen ainakin niin herkkä sille että yhdestä kahvikupistakin aikoinaan saatto tulla ihan hirveän huono "täpinä" :hyper: olo.

Mutta toisaalta ei se kofeiininkäytön täyslopetus omalla kohdalla asiaa juuri muuttanut, kun on niin huono nukkuja ilmankin piristeitä :(

Onko muuten kellään itse unen syvyyteen vaikuttavia ideoita/aineksia jotka oikeasti toimii? kun mulla (ehkä) syvin ongelma on se että vaikka nukkuis ~8tuntia niin silti meinaa enempi väsyttää kuin nukkumaan mennessä :D Ja uni on siis sitä että (mielestäni) näen lähes pelkästään unia, eli useasti 5-20 unta yöstä muistaa, ainakin sen verran kun yöllä heräillessä se uni tuppaa aina vaihtumaan toisenlaiseen.

Neurologian kirjaa lueskelin ja siellä puhuttiin REM-on-set ilmiöstä myöskin eli sellaisesta että nukahtaa suoraan unta näkemään, itse oikeastaan aina nukahdankin niin eli se uni alkaa hiipien pyöriä päässä ja monesti siihen nukahtaminen keskeytyykin, kun tajuaa että nyt alkaa nähdä unta. Ja kirjan mukaan ei siis pitäisi alkaa unta näkemään heti vaan on erilaisia vaiheita unessa jne.

Eli oma diagnoosini on että näen liikaa unia + heräilen liikaa syystä X (esim pienetkin äänet herättää/ei voi nukkua ja korvatulpatkaan ei pitkälle auta)

Jospa taas koittais onnea lääkäriruletissa, vaikka eipä sieltä mitään apua oikein tunnu saavan kun nykyään on niin muotia luulla kaikkea masennukseksi eikä edes mitään tutkita :jahas:

Komppaan! Kuulemma kofeiinin puoliintumisaika on kuusi tuntia. Silti moni kittaa huoletta kolajuomia ja/tai kahvia iltapäivällä, ehkä vielä siellä klo 18-19 paikkeillakin.

Tämän takia lopetin kahvin juonnin työpäivän jälkeen jo vuosia sitten ja suurimmat univaikeudet katosivat. Päivällä juotu kahvi ei mulla juurikaan vaikuta nukahtamiseen ellei sitä tulee juotua poikkeuksellisen paljon.

Olen syönyt Sininen Uni melatoniinivalmistetta nyt muutaman kuukauden ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Otan yleensä 2x2mg tunti ennen nukkumaanmenoa ja uni tulee hyvin. Unen syvyyteen en sillä ole huomannut olevan vaikutusta eli heräilen muutamia kertoja yön aikana.

Satoja paketteja iherbistä ja muualta tilanneena sanonpahan vaan, että niin kauan kun paketissa ei ole paria purkkia enempää, ei tullia kiinnosta 'skan vertaa.

Enpas ole tanne kommentoinut, vaikka tryptofaani ja melatoniini ovat kuuluneet unidieettiini jo kai 3-4 vuotta. Minulla vaikutus on sellainen, etta melatoniini nukuttaa nopeasti ja tryptofaani antaa tasaisen pitkan unen. Jokainen tavallaan, kuten nukkumishairioillakin on erilaiset syynsa, mutta minulla siis noin.

Melatoniini hajoaa paivanvalossa, kaytetaan pikkulasten unilaakkeena jne, joten kayton pitaisi olla turvallista.

Molempia saanee nykyaan Lifesta, mutta hinnat ovat pilvissa. Laakariresepteista kokemukset ovat kaksinaiset, halpa hinta, mutta n 20 tabletin annostus ei riita paria viikkoa pitemmalle.

Melatoniini on tullut tilattua iHerbista ja tryptofaania ostan Saksan apteekeista, kun moinen on minulle helppoa. Saksan nettiapteekitkin toimittanevat myos Suomeen. Kayttamani trypton tuotenimike Saksassa on huumoritajuisesti Kalma, viittaa kai rauhoittavaan vaikutukseen :)

Toivottavasti en kirjoitetellut mitaan liian paljon mainokseksi haiskahtavaa, mutta molemmat aineet siis toimivat yhdessa ihan-ok ja niiden saatavuus on ollut kallista tai hankalaa, paitsi Suomen ulkopuolelta tilattuina.

Kylläpä tuo melatoniini sittenkin toimii, kun käytin sitä vasta yöllä herättyäni. Tosin n. 30 min viiveellä, mutta eipä tarvinnut tuntitolkulla pyöriskellä sängyssä.

Quottaanpa itseäni melatoniiniin liittyen, Hesari ja Johanna Tikkanen kirjoittavat tänään Iltapaska-tasoisella otsikolla "Nukahtamislääkettä ilman reseptiä – lääkärit huolestuivat lapsista" http://www.hs.fi/kotimaa/Nukahtamis...lääkärit+huolestuivat+lapsista/a1305635344788

Ihan kohtuujärkevä artikkeli, johon napattu järkeviä ja hassujakin lausuntoja melatoniinista. Uutta minulle, että viime kevään jälkeen melatoniini olisi käsikauppatavaraa, mutta kai se on sitten näin.

Tolla tavalla se hoituu myös hyvin. YA:n apteekki valmistaa 1 ja 3 mg pilsuja.

On myös 5mg.

Ite syönyt jo 7 vuotta.

Oon tilannu iHerbistäkin aina purkin muiden vitskujen joukossa. Siellä maksaa vaan pari euroo. Laitonta on tilaaminen.

Reseptilä saa apteekista ja resepti tuolta kaapista löytyykin.

Terveen annostus on 1-6mg ja samaan aikaan joka ilta. EI alkoholia taikka muuta uneen vaikuttavaa.

Quottaanpa itseäni melatoniiniin liittyen, Hesari ja Johanna Tikkanen kirjoittavat tänään Iltapaska-tasoisella otsikolla "Nukahtamislääkettä ilman reseptiä – lääkärit huolestuivat lapsista" http://www.hs.fi/kotimaa/Nukahtamis...lääkärit+huolestuivat+lapsista/a1305635344788.

"Partisen mielestä melatoniini pitäisi palauttaa takaisin reseptilääkkeeksi, sillä se on hormonivalmiste."

Valitettavasti lääkärit eivät tiedä yhtään mitään melatoniinista. Sitä pitää jopa itse osata pyytää. Tämä minun kokemukseni ja 10 lääkäriä.

Tässä hyvä sivusto, jonka joskus luin ja sen jälkeen pyysin reseptin lääkäriltä.

http://www.melatonin.com/

Ketjun innostamana ostin tollasen Unital paketin jossa siis 1mg vahvusia melatoniini tabuja.Unensaanti on ollu just ongelmana ja eilen otin tollasen ja sain kyllä unta mut heräilin yöllä muutamaan otteeseen.Sama ongelma ollu muissaki noissa luontaistuoteissa joiden on pitäny auttaa unensaannissa.Saan kyllä unta mutta parin tunnin päästä herään uudestaan virkeänä.Sain kyllä unta uudestaan kunnes nyt klo 6 oli pakko nousta ku ei saanu unta enää.Normaalisti heräilen siinä 9 pintaan jos ei herätyskello oo soittamassa.

Voinko siis rauhassa ottaa isomman annoksen, esimerkiks 3 kerralla?

Ketjun innostamana ostin tollasen Unital paketin jossa siis 1mg vahvusia melatoniini tabuja.Unensaanti on ollu just ongelmana ja eilen otin tollasen ja sain kyllä unta mut heräilin yöllä muutamaan otteeseen.Sama ongelma ollu muissaki noissa luontaistuoteissa joiden on pitäny auttaa unensaannissa.Saan kyllä unta mutta parin tunnin päästä herään uudestaan virkeänä.Sain kyllä unta uudestaan kunnes nyt klo 6 oli pakko nousta ku ei saanu unta enää.Normaalisti heräilen siinä 9 pintaan jos ei herätyskello oo soittamassa.

Voinko siis rauhassa ottaa isomman annoksen, esimerkiks 3 kerralla?

Itellä 2mg aiheutti juurikin tuon, että heräsin tunnin parin päästä enkä meinannut saada uudestaan unta. 4mg oli itselle sopiva annos enkä herännyt, kuin vasta aamulla. Kyllä 3mg voit huoletta ottaa.

Suosittelen unettomuuteen kirjaa "zen-mieli - aloittelijan mieli" :)

Toimii hyvin yhdessä salvia-humala -teen kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom