Eivät kaikki deodorantit ole alumiinittomia (piti oikein tarkistaa ja kyllä, tuo Niveakin on nimeltään deodorantti ja sisältää silti alumiinia).
Ok, tätä en tiennytkään, we will agree! Kylläpäs tämä kosmetiikan maailma on monimutkainen, tällaisissa jutuissa sen kyllä huomaa viimeistään... Mutta oon kyllä sama mieltä tosta dödön pikku hiljaa vähentämisestä / pois jättämisestä. Joskus tulee sellaisia päiviä, että aamulla unohtaa laittaa sitä dödöä, enkä kyllä koskaan edes huomaa eroa.
Jotta ei täysin menis OT:ks niin tämän ketjun innoittamana aion ryhtyä tarkkailemaan mitä kaikkia aineita sitä lärviinsä tunkeekaan. Hiusten vesipesut jne kuulostaa vielä aika hurjilta, etenkin kun mulla on pitkä ja käsitelty tukka, jota melkein joka päivä jotenkin laitan. En jaksa uskoa, että vesipesu poistaa kaikkia muotoilutuotteita hiuksista.
On muuten mennyt kohta 5 viikkoa ilman shampoota, ja ajatus siitä, että pesisi hiuksensa jollain aineella tuntuu jo nyt kummalta. Hiukset on ihan normaalin näköiset ja päänahka on hyvinvoiva, joten toistaiseksi en keksi tästä kokeilusta mitään huonoa puolta. Mielenkiinnolla odotan sitä, kun hiukset kasvavat, näkee miten ne sitten käyttäytyy. Pitkään käsiteltyyn tukkaan en mäkään tätä ehkä kokeilisi, varsinkaan jos muotoilutuotteiden kanssa pitää paljon läträtä. Kumma juttu kyllä; kun lopetin shampoopesut, hiuksista tuli paljon hallittavammat ja "kuohkeammat" (kun päänahan omia öljyjä ei kaikkia poisteta, hiukset voi muotoilla ilman mitään aineita). Käytän kyllä pieniä määriä luonnonmukaista geeliä ja hyvin satunnaisesti lm-lakkaa, jotka kyllä lähtee mielestäni vedellä ihan hyvin pois. Oon lukenut shampoottomia kokeilujuttuja pitkähiuksisilta, ja moni on sanonut, että muotoilutuotteita ei oikeastaan tarvitse enää, kun omat hiukset pitää tyylin kuin tyylin ilmankin.
Shampoohan pesee pois päänahan omat öljyt, jotka sitten laitetaan takaisin hiuksiin hoitoaineella. Tavalliset shampoot ja hoitoaineet sisältävät usein silikonia (sillä "kuorrutetaan" hiukset jotta niistä tulee sileät ja kiiltävät) ja muita kemikaaleja, jotka puolestaan tekee hiuksista lättänät -> tarvitaan aimo annos muotoilutuotteita, jotta kutrit saa edes jonkinlaiseen kuosiin. Kemiaa täynnä oleva päänahka sitten koittaa suojautua rasvoittumalla taas parissa päivässä kun ne omat rasvat tosiaan poistettiin, ja sitten pitääkin taas pestä sillä shampoolla, hoitoaineella, jne jne. Kosmetiikkafirmoillehan tämä on aikamoinen rahasampo, ymmärrettävästi
En siis missään nimessä tuomitse kenenkään hiustuotekäyttäytymistä (mulla jos kenellä on ollut järjettömät ainearsenaalit käytössä), on vaan ehkä ihan hyvä tietää, että shampoot, hoitoaineet ja muotoilutuotteet on suunniteltu siten, että kuluttaja tarvitsisi ja käyttäisi niitä kaikkia, mielellään mahdollisimman usein.