Luonnonkosmetiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Oletteko löytäneet jostain täysin alumiinitonta deodoranttia? Olen kokeillut joitakin kivi-deodorantteja, mutta ne eivät ole oikein pitäviä. Olen kysellyt sokokselta ja apteekista, mutta ainakaan sillä hetkellä tuotevalikoimasta ei ole löytynyt tällaista ihmettä. Alumiini kerääntyy kehoon ja voi aiheuttaa vaikka mitä sairauksia. Kuvottavaa.

No eikös se Biothermin biodödö ole juurikin alumiiniton, Sokkariltahan sitä saa. Erisanilla on myös alumiiniton deodorantti. Ovat kyllä olleet jo jonkin aikaa markkinoilla, ihmeellistä, että Sokoksella ei ole näistä tiedetty, kun molempia sieltä saa.

Mitäs tykkäätte Lushin tuotteista? Eikö niiden pitäisi olla luonnonmukaisia? Itse hamstrasin niitä parin vuoden takaisella Amsterdamin reissulla, ja tykkäsin kovasti. Erityisesti palasaippua hiuksille oli ihanaa, mun tukalle sopi täydellisesti. Ko. palasaippua näytti ihan sellaiselta siniseltä raepäällysteiseltä karkilta, joita on Englannin lakupussissa. Myös bodysmoothie ja -butter olivat ihania, kertakaikkisen. Onko muita ihania kokemuksia ;)?

Mäkin kyllä tykkäsin Lushin tuotteista... kun luulin niiden olevan paljon luonnonmukaisempia kuin mitä ne oikeasti ovat. Saippuat ja palashampoot ovat suurimmalta osin sodium lauryl sulfatea (ts. sitä huonoa pesevää ainetta, joka ei ole iho- tai ympäristöystävällistä), ja kosteusvoiteet sisältävät yhtä lailla parabeeneja kuin markettituotteetkin. On niissä varmaan enemmän luonnonmukaisia aineita, mutta muutama tippa eteeristä öljyä tuotteessa ei "kumoa" synteettisiä ainesosia.

anix sanoi:
Mut kertokaa silti, jos löydätte jotain korvaavia (hyviä) luomutuotteita, tietää minne suunnata kun seuraavan kerran pitää valita mitä ostaa.

Mä oon testannut Logonan hiusgeeliä ja Santen hiuslakkaa, ja molemmat tuntuvat toimivan ihan mukavasti. Hiuslakka on varsinkin yllättänyt, en uskonut että luonnonmukaisilla aineilla saa sellaista kiinnettä aikaan.

Rele sanoi:
Oletteko löytäneet jostain täysin alumiinitonta deodoranttia? Olen kokeillut joitakin kivi-deodorantteja, mutta ne eivät ole oikein pitäviä. Olen kysellyt sokokselta ja apteekista, mutta ainakaan sillä hetkellä tuotevalikoimasta ei ole löytynyt tällaista ihmettä. Alumiini kerääntyy kehoon ja voi aiheuttaa vaikka mitä sairauksia. Kuvottavaa.

Mikään alumiiniton dödöhän ei poista hikoilua, joten jos tulee kuuma, paita hiostaa tms. niin KAIKKI alumiinittomat dödöt päästävät sen hien läpi. Hien hajua niiden pitäisi sitten poistaa/estää. Tietääkseni hubbabubban esimerkkien lisäksi esim. Stella McCartneylla on alumiiniton alkoholipohjainen dödö. Monet noista luonnondödöistä on kristallikivipohjaisia, mutta niihin on lisätty muitakin aineita kuin sitä kiveä (esim. hajusteita ja antibakteerisia aineita), joten ne voi toimia paremmin kuin pelkkä kristallikivi.

Mikään alumiiniton dödöhän ei poista hikoilua, joten jos tulee kuuma, paita hiostaa tms. niin KAIKKI alumiinittomat dödöt päästävät sen hien läpi.

Tähän pitää sanoa, että ei tavisdeodorantinkaan ole tarkoitus estää hikoilua vaan poistaa haju. Antiperspirantit ovat sitten tuota estämistä varten, ja niiden mekanismi nyt kuulostaa kaikkea muuta kuin luonnolliselta jo alkujaankin. Mutta suosituksia hyvistä luomudödöistä otetaan vastaan myös täällä, koska vaihto on edessä, kun tuo vanha Nivea tai mikä lie aikanaan loppuu.

Olen itsekin juuri aikeissa vaihtaa johonkin luomudödöön ja ajattelin aloittaa jollakin Laveran deodorantilla. Olen huomenna menossa tutustumaan tarkemmin vaihtoehtoihin. Voin myöhemmin raportoida, miltä valitsemani deodorantti on sitten vaikuttanut... Alumiinikökön jälkeen keho tarvinnee hetken aikaa erilaiseen deodoranttiin totuttautumiseen, joten raporttia on odotettavissa sitten muutaman viikon kuluttua!

Luonnonkosmetiikka kiinnostaa minua yleisestikin, mutta tässä vaiheessa budjetti ei harmi kyllä anna periksi aivan kaikenlaisten tuotteiden kokeilemiseen. Askel kerrallaan... :)

Olen itsekin juuri aikeissa vaihtaa johonkin luomudödöön ja ajattelin aloittaa jollakin Laveran deodorantilla. Olen huomenna menossa tutustumaan tarkemmin vaihtoehtoihin. Voin myöhemmin raportoida, miltä valitsemani deodorantti on sitten vaikuttanut... Alumiinikökön jälkeen keho tarvinnee hetken aikaa erilaiseen deodoranttiin totuttautumiseen, joten raporttia on odotettavissa sitten muutaman viikon kuluttua!

Luonnonkosmetiikka kiinnostaa minua yleisestikin, mutta tässä vaiheessa budjetti ei harmi kyllä anna periksi aivan kaikenlaisten tuotteiden kokeilemiseen. Askel kerrallaan... :)

Itse tosiaan tilasin netistä nuo dödöni ja ihan ilmaisiahan ne oli. Alle viikossa tuli vaikka Californiasta tänne jykylään kiikuttivat. Ja pitääkin mulla paremmin kuin normidödö. En tiedä mistä johtuu. Ei varmaan ärsytä ihoa samanlailla ja tulee sheivailtua noita kainaloita aika usein, niin tottakai tollaset epämääräset ainesosat ärsyttää, niin kai se on luonnollista et keho haluais ne kauas pois, niin tulvin hikee sit heheh. Mut nyt tosiaan ei.

Mut kyllähän monet noista maksaa, onhan se totta. Tuon vuohenmaitovoiteenkin kävin yksi päivä hakemassa, on siitä jo pari viikkoa. hyvin se on kosteuttanut, mutta on mulle kyllä pari näppyäkin tullut. Auttais varmasti jos olis pesuista tarkempi, kun usein jää illalla kasvot pesemättä.

Tähän pitää sanoa, että ei tavisdeodorantinkaan ole tarkoitus estää hikoilua vaan poistaa haju. Antiperspirantit ovat sitten tuota estämistä varten, ja niiden mekanismi nyt kuulostaa kaikkea muuta kuin luonnolliselta jo alkujaankin. Mutta suosituksia hyvistä luomudödöistä otetaan vastaan myös täällä, koska vaihto on edessä, kun tuo vanha Nivea tai mikä lie aikanaan loppuu.

Niin mielestäni sanoinkin tuossa, että alumiinittomat dödöt, ts. ei-antiperspirantit, poistavat / estävät hajua (oli ne sitten luonnollisia tai tavallisia)? Alumiinittomia dödöjähän ne tavisdödötkin on, jos niissä on alumiinia niin ne on antiperspirantteja. Vai menikö multa nyt jotain ohi?

Niin mielestäni sanoinkin tuossa, että alumiinittomat dödöt, ts. ei-antiperspirantit, poistavat / estävät hajua (oli ne sitten luonnollisia tai tavallisia)? Alumiinittomia dödöjähän ne tavisdödötkin on, jos niissä on alumiinia niin ne on antiperspirantteja. Vai menikö multa nyt jotain ohi?

Eivät kaikki deodorantit ole alumiinittomia (piti oikein tarkistaa ja kyllä, tuo Niveakin on nimeltään deodorantti ja sisältää silti alumiinia). Pikaisella googletuksella näyttäisi siltä, että antiperspirantin teho perustuu kyllä alumiiniin, mutta jostain syystä myös useimmat deodorantti-nimellä kulkevat tuotteetkin ovat käytännössä dödön ja antiperspirantin yhdistelmiä.
Eli
- deodorantit estävät hajua - olivat ne sitten tavisdödöjä tai luonnollisia, sillä erotuksella, että osa tavisdödöistä sisältää alumiinia sekä mahdollisia muita haitta-aineita
- antiperspirantit estävät hikoilua ja sisältävät aina alumiinia
Will we agree? :rolleyes:

Tarkemmin ajatellen rupesin pohtimaan, että josko sitä pyrkisi jättäytymään dödöistä hiljalleen kokonaan. Vaikka niin, että olisi kyllä varalla luomudödö, jota käyttelisi vain silloin tällöin, mutta periaatteessa tulisi toimeen ilman tai kookosöljyn avulla. En muutenkaan hikoile paljon, joten tuo saattaisi olla ihan mahdollista. Meneekö kukaan täällä pelkästään öljyn avulla tai jopa kokonaan ilman deodorantteja?

Tarkemmin ajatellen rupesin pohtimaan, että josko sitä pyrkisi jättäytymään dödöistä hiljalleen kokonaan. Vaikka niin, että olisi kyllä varalla luomudödö, jota käyttelisi vain silloin tällöin, mutta periaatteessa tulisi toimeen ilman tai kookosöljyn avulla. En muutenkaan hikoile paljon, joten tuo saattaisi olla ihan mahdollista. Meneekö kukaan täällä pelkästään öljyn avulla tai jopa kokonaan ilman deodorantteja?

Täällä on yksi, joka menee ilman dödöä. Varmaan voi kahden käden sormilla laskea ne kerrat, kun olen dödöä laittanut. Hikoilen kainaloista todella vähän ja silloinkin tuntuu, ettei se haise miltään. Olen haistattanut kainaloitani kavereillakin :) Tämä ei siis ole mitenkään siirtymä vaan en vain ole koskaan kokenut tarvetta käyttää dödöjä. Samoin kainaloissani ei juurikaan kasva karvoja, pari hassua haituvaa, hyvä jos niitä näkee. En tiedä ovatko nämä kaksi tekijää jotenkin yhteydessä toisiinsa. Mutta ei haittaa mua!

Jotta ei täysin menis OT:ks niin tämän ketjun innoittamana aion ryhtyä tarkkailemaan mitä kaikkia aineita sitä lärviinsä tunkeekaan. Hiusten vesipesut jne kuulostaa vielä aika hurjilta, etenkin kun mulla on pitkä ja käsitelty tukka, jota melkein joka päivä jotenkin laitan. En jaksa uskoa, että vesipesu poistaa kaikkia muotoilutuotteita hiuksista. Tosin ei kai niitä muotoilutuotteitakaan pakko olisi käyttää mutta se onkin sitten lähinnä jo ulkonäkökysymys, mitä ei tässä ketjussa käsitellä!

Kiitos Halo, tiedosta! Kiva kun joku jaksaa perehtyä, niin sitten voi vaan itse lukea täältä :) Tuntuu, että suurin osa näistä muka luomujutuista on "huijausta ", ilmeisesti tosi tarkkana niiden kanssa saa olla.

Eivät kaikki deodorantit ole alumiinittomia (piti oikein tarkistaa ja kyllä, tuo Niveakin on nimeltään deodorantti ja sisältää silti alumiinia).

Ok, tätä en tiennytkään, we will agree! Kylläpäs tämä kosmetiikan maailma on monimutkainen, tällaisissa jutuissa sen kyllä huomaa viimeistään... Mutta oon kyllä sama mieltä tosta dödön pikku hiljaa vähentämisestä / pois jättämisestä. Joskus tulee sellaisia päiviä, että aamulla unohtaa laittaa sitä dödöä, enkä kyllä koskaan edes huomaa eroa.

Jotta ei täysin menis OT:ks niin tämän ketjun innoittamana aion ryhtyä tarkkailemaan mitä kaikkia aineita sitä lärviinsä tunkeekaan. Hiusten vesipesut jne kuulostaa vielä aika hurjilta, etenkin kun mulla on pitkä ja käsitelty tukka, jota melkein joka päivä jotenkin laitan. En jaksa uskoa, että vesipesu poistaa kaikkia muotoilutuotteita hiuksista.

On muuten mennyt kohta 5 viikkoa ilman shampoota, ja ajatus siitä, että pesisi hiuksensa jollain aineella tuntuu jo nyt kummalta. Hiukset on ihan normaalin näköiset ja päänahka on hyvinvoiva, joten toistaiseksi en keksi tästä kokeilusta mitään huonoa puolta. Mielenkiinnolla odotan sitä, kun hiukset kasvavat, näkee miten ne sitten käyttäytyy. Pitkään käsiteltyyn tukkaan en mäkään tätä ehkä kokeilisi, varsinkaan jos muotoilutuotteiden kanssa pitää paljon läträtä. Kumma juttu kyllä; kun lopetin shampoopesut, hiuksista tuli paljon hallittavammat ja "kuohkeammat" (kun päänahan omia öljyjä ei kaikkia poisteta, hiukset voi muotoilla ilman mitään aineita). Käytän kyllä pieniä määriä luonnonmukaista geeliä ja hyvin satunnaisesti lm-lakkaa, jotka kyllä lähtee mielestäni vedellä ihan hyvin pois. Oon lukenut shampoottomia kokeilujuttuja pitkähiuksisilta, ja moni on sanonut, että muotoilutuotteita ei oikeastaan tarvitse enää, kun omat hiukset pitää tyylin kuin tyylin ilmankin.

Shampoohan pesee pois päänahan omat öljyt, jotka sitten laitetaan takaisin hiuksiin hoitoaineella. Tavalliset shampoot ja hoitoaineet sisältävät usein silikonia (sillä "kuorrutetaan" hiukset jotta niistä tulee sileät ja kiiltävät) ja muita kemikaaleja, jotka puolestaan tekee hiuksista lättänät -> tarvitaan aimo annos muotoilutuotteita, jotta kutrit saa edes jonkinlaiseen kuosiin. Kemiaa täynnä oleva päänahka sitten koittaa suojautua rasvoittumalla taas parissa päivässä kun ne omat rasvat tosiaan poistettiin, ja sitten pitääkin taas pestä sillä shampoolla, hoitoaineella, jne jne. Kosmetiikkafirmoillehan tämä on aikamoinen rahasampo, ymmärrettävästi :rolleyes: En siis missään nimessä tuomitse kenenkään hiustuotekäyttäytymistä (mulla jos kenellä on ollut järjettömät ainearsenaalit käytössä), on vaan ehkä ihan hyvä tietää, että shampoot, hoitoaineet ja muotoilutuotteet on suunniteltu siten, että kuluttaja tarvitsisi ja käyttäisi niitä kaikkia, mielellään mahdollisimman usein.

Vesipesuteksti

Hmm.. Mielenkiintoista luettavaa ja loogisen kuuloista! Lisää ajattelemisen aihetta ehdottomasti! Olen nyt huomannut, kun oleskelen paljon meren äärellä (asun tällä hetkellä Afrikassa), että suola ja tuuli ovat kyllä aika huonoja elementtejä hiuksille. Hiukseni ovat aina takussa, olivat ne auki tai kiinni, muotoilutuotteita tai ilman. Lisäksi käyn purjehtimassa kilpaveneillä, jossa ei voi välttää meriveden pärskäisyjä hiuksissa, tällöin hiukset ovat kyllä aika karmaisevan näköiset.. No taas vähän ot:ksi lipsahti...

Lähinnä pohdituttaa tuossa vesipesussa se, että miten hiukset saa auki pesun jälkeen. Omat hiukseni ovat lähemmäksi puolta selkää.. No kokeilemallahan se selviäisi. Ehkä jätänkin shampoot ja hoitikset kotiin, kun lähden Kilimanjarolle muutaman päivän reissuun. Kuinka usein Halo peset hiuksiasi? Täällä on melkein päivittäin pakko pestä, sillä +36c varjossa ja hikeä pukkaa, hiukset haisevat tosi pahalle parinkin päivän pesemättömyyden jälkeen.

Haiseeko ne Halo ne sun hiukset pahalle? Tuotahan ei välttämättä itse voi edes tietää, mutta jos toinen henkilö haistelee vaikka sun päänahkaa niin onko likanen haju?

Nyt kaapissa odottelee Body Shopin Nutriganics -luonnonkosmetiikkasarjan puhdistusvaahto. On ainakin JKL:n Body Shopissa ihan mukavassa tarjouksessa (11,50 e). Raportoin sitten käyttökokemuksia, kunhan tuo vanha Aloevaahto alkaa olla kokonaan loppu.

ent. kämppis vinkkas mulle etikka-soodapesusta. kokeilinkin pestä tukkaani niin. toimi hyvin. en vaan enää muista tarkalleen, miten tää meni. ekaks jompaa kumpaa vedessä ja sit jompaakumpaa. vesilämpötilatkin kateissa.

mä pesen tukkani shampoolla silloin tällöin. tukkaa on se pari senttii tällä hetkellä. voisin kokeilla täyttä shaampoottomuutta taas. oon pitkään pessyt tukkani ruohiksesta saatavilla shampoilla, mutta kenties ois paras olla ilman.

mä liputan myös santen hiustuotteiden nimeen. hiuslakka on ihan kunkkua! se, että sillä saa keesin pystyyn ja pysymään pystyssä, kertoo jo jotain :)

Heh, ei haise. Haistatin varmuuden vuoksi shampoottomuudesta tietämättömillä työkavereilla, ja tuomio oli hyvä. Kovin olivat yllättyneitä kyllä, kun sanoin, etten ole shampoota pitkään aikaan käyttänyt.

Tosta violetin mainitsemasta sooda-etikka-pesusta oon lukenut paljon, ja moni käyttää sitä vaihtoehtona shampoolle. Sooda on vaan kovin emäksistä, eikä pidemmän päälle IMO tee kovin hyvää päänahan ph-arvolle (joka on luonnostaan hapan). Etikan on tarkoitus palauttaa happotasapaino, mutta miksi turhaan läträtä aineiden kanssa, kun voi olla ilmankin? Mä en ole käyttänyt mitään muuta kuin vettä, enkä oikein keksi syytä miksi käyttäisinkään kun tämäkin toimii, toistaiseksi ainakin.

Suosittelen kyllä lämpimästi hiusten leikkuuta (ainakin kerran elämässään ;) ), joskin talvi ei tietenkään ole parasta aikaa. Sitäkään ei tarvitse tehdä kerralla jos ei uskalla, ensin vaikka hartiapituinen polkka, sitten korvien tasolla oleva polkka jne.

No eilen mä sitten rohkaistuin kampaajalla ja vedettiin suht lyhyt polkkis :) KAIKKI kuivat hapsut vaan ronskisti pois! Nyt tässä ei pitäis olla enää muuta kun tervettä hiusta, joten voin alkaa kasvattaa pitkää tukkaa hyvillä mielin :) Kiitos rohkaisusta Halo!

Jotta nää hiukset pysyis hyvässä kunnossa, niin mun on tietysti hoidettava niitä ahkerammin (tiedän, vaihtoehtona myös täysin luonnontila, mutta se ei tunnu mun jutulta ainakaan vielä). Käytän jonkin verran suoristusrautaa, ja tajusin vasta eilen etten oo koskaan käyttänyt minkäänlaista suojaa sen alla. Ei mikään ihme, että tukka on kuiva. Hommasin nyt sitten suoristusta varten suojasuihkeen, mikä ei tosin ole lähelläkään luonnonmukaista... Katsotaan josko mäkin innostun joskus tulevaisuudessa kokeilemaan täysin naturell -lookkia ja luopumaan kaikista tököteistä :rolleyes:

PS. Niin ja noista deodoranteista piti sanoa... Itsellä oli viimeks juurikin Erisanin alumiiniton deo, mutta se ei tuntunut pitävän ja kesti tuhottoman kauan kuivua! Nyt oon käyttäny muutaman päivän Sebamedin Fresh -deota (ostin lähiapteekista, kun kaupassa ei ollut alumiinitonta deota) ja se tuntuu paremmalta. Kuivuu nopeammin kuin Erisan ja pitää raikkaana. Liittyykö tuohon parempaan kuivumiseen se, että Sebamedin versiossa on alkoholia?

Heips!

Kirjauduin vasta sisään pitkän forumilta poissaolon jälkeen ja onneksi kirjauduin, koska tämä on todella kiinnostava ketju! Pitää perehtyä oikein ajan kanssa. Nyt vain pikainen postaus, jolla ilmoittaudun luonnonkosmetiikasta innostuneiden joukkoon. Kävin toissapäivänä luennolla, joka käsitteli juurikin kosmetiikan haitallisia aineita ja jossa myös esiteltiin luonnonkosmetiikan tarjoamia myrkyttömämpiä vaihtoehtoja. Oli kyllä melkoinen eye-opener. Lisää myöhemmin.

Lisää...

Vielä kerran, loistava ja antoisa ketju! Kiitos tästä!
Haluaisin alkaa pikku hiljaa vaihtamaan vartalon- ja kasvojenhoitotuotteeni luonnonkosmetiikkaan. Koska sekä hyvä ystäväni että äitini ovat kosmetologeja, sain jo ”diilattuina” testiin Estelle & Thildin suihkugeelin ja vartaloemulsion. Kookos- ja oliiviöljyn käytöstä ihonhoidossa olen myös kiinnostunut. Aion testatakin lähiaikoina; tosin epäilen, pystynkö sen jälkeen käyttämään niitä ruuissa. :S

Dödönä mulla on tällä hetkellä apteekista ostettu Vichyn antiperspirantti, joka lienee myrkkyjä täynnä... Se vaan valitettavasti on ainoa, joka tähän mennessä on toiminut mulla kunnolla. Mietin joskus kristallikiven testaamista, kun äitini sitä kehui, mutta olin skeptinen. Sehän ei siis vähennä hikoilua, mitä nimen omaan haluaisin tapahtuvan. Oon nimittäin hikoilemisen maailmanmestari: hikeä tirsuu lähes joka tilanteessa varsinkin kainaloista. Haluaisin kokeilla jotain luomuvaihtoehtoa, kun tuo Vichy joskus loppuu. Vinkkejä siis arvostaisin todella paljon! Vai olenko toivoton tapaus...?

Meikkejä en onneksi käytä, joten siinä säästän sekä rahaa että ihoa.

Pyykit pesen suurimman osan ajasta pesupähkinöillä. Joskus kyllä muutaman päivän pesemättä olleet treenivaatteet on pakko pestä hajustetulla pesuaineella. Uusi löytö viime kuussa oli Mam-kestoyöside (vuodan myös siitä tietystä päästä kuin pistetty sika). No jaa, tämä taitaa jo mennä ekoteko-osastolle.

No eilen mä sitten rohkaistuin kampaajalla ja vedettiin suht lyhyt polkkis :) KAIKKI kuivat hapsut vaan ronskisti pois! Nyt tässä ei pitäis olla enää muuta kun tervettä hiusta, joten voin alkaa kasvattaa pitkää tukkaa hyvillä mielin :)

et kuitenkaan rohjennut kaljuks pistää ;)

vajaa vuos sitten koin, että yks elämäni parhaita tekoja oli vetää kaljuks. kasvaa niin ihanan pehmeetä ja tuoretta tukkaa :) helppohoitoisuus ja shampoottomuus <3

mä oon nyt käyttänyt jotain kaverilta saatuja oriflamen naamioita. tulee ainakin hyväntuntuinen iho. tosin en oo mitenkään varma, että ois erit. luonnonmukaista. haluaisin siirtyy täysin ekomeikkeihin. kyl viel joskus.

Mä oon hidas syttymään uusille "aatteille", mutta luonnonkosmetiikka kiinnostaa tosi paljon, ja sen verran oon kunnostautunut, että olen saanut hiustenpesufrekvenssiä harvennettua joka toisesta päivästä 1 - 2 x viikossa (joka 5. päivä öbaut). Tosin ihan normimömmöjä käytän. Ehkä yritän tota shampoottomuutta esim jonkun loman yhteydessä.

Mutta nyt oon löytänyt ihan tajuttoman ihanan 100 % luonnonmukaisen tuotteen: Balm Balm! Sitä on myynnissä Kicksissä, itse tilasin netistä huulirasvan (3 puntaa pikku purnukka), ja täytyy sanoa, että se on ylivoimaisesti parasta, mitä olen koskaan käyttänyt! Talven rohduttamista huulista tuli alta aikayksikön pehmeät, tuoksu on kiva (rose geranium, eli pelakuu!), tosin samaa saa myös täysin tuoksuttomana. Ja mikä ihmeellisintä, kun sitä laittaa, huulet kiiltävät niin nätisti, etten halua edes laittaa niihin päivällä mitään huulikiiltoa tai -punaa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom