Lumilinko? Millainen kannattaisi ostaa? Kokemuksia?

Oltiin Joulun pyhät serkkulassa ja takasin kotiin palatessa oli lunta talon pihalla polveen asti. Tuuli oli näppärästi puhallellut lähtiessä kolaamani pakkaslumikinokset ja tasoitellut pihamaan kauniin valkeaksi nietokseksi. Talo näytti pihasta päätellen autiotalolta keskellä hankimaisemaa.

Kola käteen ja hommiin. Kolattavaa pinta-alaa 230 neliötä - siirrettävää lunta noin sata kuutiota.

Arvatkaapa alkoiko tehdä lumilinkoa mieli? Onko kellään kokemuksia työnnettävistä lumilingoista? Pihamme on kivetetty viime kesänä (siitä siis terkka tieto kolattavasta pinta-alasta), joten yhtenä huolenaiheena on se, että raastaako lingon terä helposti kivetyksen naarmuille? Pyörävetoinen vaiko telavetoinen olisi parempi? Honda vai joku muu puolta halvempi - ajaako saman asian?

Vinkkejä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä kokemuksia isäukon Hondasta ja eikä ole naarmuttanut hänen pihansa kivetystä vaikka vuosia on sillä lingottu. Ja kone on toiminut tosiaan ongelmitta tosiaan pitkään.

Mutta eikös se kolaaminen ole hyvää hyötyliikuntaa...

230m2 on aika iso ala kolata. Mihinköhän se lumimäärä mahtuu Hondallakaan jos on maassa joku 50cm?

Täällä kolataan juuri sen verran, että auton saa talliin ja kolan levyiset polut taloon ja saunalle.

osta ennemmin mönkkäri

no tuota itselle tulisi ennemin mieleen Mönkiä Lumilevyllä.. on hieman nopeampi työskennellä sillä itse kolaan koko pihani Honda Trx -04 ja hyvin on pärjänny ei ole rattoria tarvinnut käyttää ja nuo työnnettävät lingot on hieman tehottomia tai se työ leveys on juuri se kolan leveys.. ja ne ei kovaa kule siinä 50cm paksuisessa lumessa...

Taitaa olla mönkkäri turha ostos, jos lumilinko on puolet halvempi, ja toimii varmasti yhtä hyvin, ellei paremmin. Mönkkärillä joutuu puskemaan nii monta kertaa esim. tuollasta puolen metrin paksuista hankea (pakenee sivuilta siitä levystä). Ja muutenkin liian kallis ja ostaa sellaista, jollei ole muuta käyttöä... rahan tuhlausta jos toisin sanotaan.

Ostin lingon muutama viikko sitten. Enkä ole katunut. Ostin halvemman pelin ja on täyttänyt tehtävänsä erittäin hyvin.

Meillä on linko, mutta mua vitutti sen hitaus niin olen kolannut aina. Ja lisäksi ongelmana oli, että mihin ne lumet ampuu sillä vehkeellä. Meillä kans parisataa neliötä pihaa.

Edit: ja vittu kun sattui tuulemaan sopivasti niin aina naama ja niska täynnä lunta... sen kans lähti pää irti useempaan kertaan.

Siirränkin tänne, perustin jo uuden threadin mutta huomasin vasta nyt vanhan...

Lumilingot ja lumenluonti koneellisesti

Tuota pihaa kun alkaa kohta olemaan silleen "reippaasti". Eli 500m2 ainakin pitäisi pitää talvella puhtaana niin jonkinsortin apuväline voisi olla näinä nykytalvina poikaa kun lunta tulee 20cm päivässä.

Mikäs on paras lumilinko? Husqvarna vai Honda? Vai onko jotain muita järkeviä vaihtoehtoja? Paljonko kannattaa sijoittaa? 2000 eurolla tuntuisi saavan semmoisen perus-Hondan....
Pitääkö noissa käyttää rautakaupan pienkonebensaa vai riittääkö huoltoaseman 95? 95E10 ei varmaan suositella, 98 sitten varmaankin mieluummin jos asemalta ostaa?

Vertailu, josta Honda puuttuu:
http://www.rakennusmaailma.fi/vertailut/lumilingot

Loppujärjestys:

1. • Murray 27 Ultra
2. • Toro 8260 Power Max
3. • MTD Yard-man YM6680DE E-start
4. • Ariens 724
5. • Husqvarna 5524ST
6. • Partner SB240
7. • Stiga Snow Blizzard

Eli threadin alussa laatumerkiksi mieltämäni Husqvarna onkin ainakin tuossa sarjassa pelkkää paskaa. Itse ostaisin testin luettuani tuon Toron. Briggs&Stratton näyttäisi rokkaavan näissä vehkeissä aivan kuten myös ruohonleikkureissa.
Toisaalta:
Markkinoiden kenties hyvämaineisin linkovalmistaja on japanilainen Honda. Hondan malliston halvin linko maksaa kuitenkin yli 2 000 euroa, eikä se siksi sovi joukkoon. Toinen vanha testimenestyjä Yamaha ei enää valmista lumilinkoja.

Toki joku katumönkijä asianmukaisin varustein ajaisi myös asian, mutta tällöin puhutaan sitten lähelle 10.000e summasta.

Tuliko Huppe linko ostettua? Mulla on vielä ostamatta, viime syksynä loppuivat kesken. Nyt ajattelin ehtiä ajoissa. Hinnat on pompsahtaneet aika reilusti, 2 teur ei meinaa Hondaa irrota. Linko pitäis ostaa keväällä, sais halvalla. Olen pommin varma, että jos ostan 3 teur Hondan, niin seuraavaan kahteen talveen ei tule kuin gramma lunta ja siinä onkin sitten takuukin laitteesta mennyt....

http://www.elfving.fi/fi/ariens/tuo...ing_flypage.tpl&product_id=48&category_id=247

Tullainen lähtisi paikalliselta luotettavalta jälleenmyyjältä alle 900 euron. Jenkkimerkki mutta kiinassa valmistettu. Pykälää parempi (punasella kauhalla tuolla sivuilla) on tehty jenkeissä ja hintaa on tonni enemmin.

Onko kellään kokemusta Kone-glanssin lingoista tai jostain vastaavasta saman kaliiberin vehkeestä? Pihaa on sen verran kuitenkin, että on tuo kolalla lykkiminen alkanut vtuttamaan vuosi vuodelta enemmän.

Tällaista olen lähinnä katsellut sieltä ja tuo tonni tosiaan alkaa olemaan aika lähellä kipurajaa hinnassa. Näyttää olevan toimitus tällä hetkellä vasta joulukuun puolen välin jälkeen, joten pikkuhiljaa tarttisi alkaa tilailemaan jos meinaa saada täksi talveksi hommattua vielä.

Taidankin ostaa lingon sijasta nelivetomönkkärin puskulevyllä. Esim Yamaha Grizzly tai vastaava. Tulis hyöty ja hupi yhdistettyä. Maksaahan semmonen kunnollinen about 5 teur mutta onnistus polttopuun veto metsästä mökillä yms yms.

Talvi se taas lähenee.. Nyt pitäs löytää lumilinko jolla sais pidettyä pihan puhtaana ja mahdollisesti myös mökille menevän lyhyen tienpätkän. Oon katellu noita max. 800 euron hintasia vehkeitä. Mikähän mahtas olla hyvä? Ilmeisesti mitä enemmän tehoa sen parempi, mutta mites varaosat ja huoltopuoli? Millä merkeillä on varaosia hyvin saatavilla? Akkua ei tarvitse, koska molemmissa paikoissa pistoke lähistöllä.

Jos tosiaan jollain on kokemuksia halvoista masiinoista. Esim biltema myy alle 600 eurolla kuvassa ihan ok näköistä laitetta. Jotenkin luottasin itse jopa biltmaan enemmän kun linglonggeihin. Tietääkö kukaan kenen tekemä moottori biltema härvelissä on ja lähteekö tuo käyntiin ensimmäisen kerran jäljiltä? Mitään kalliimpaa en pihinä osta vaan sitten mennään kuntoilun kannalta ja juodaan noikin rahat keskitalvella vitutukseen lumitöitä tehdessä :). alle 600euron hintaluokasta siis kokemuksia?

Kanssa tuli mieleen että oisko tässä meille hyvä kapistus..
Mönkkäri kyllä löytyy ja siitä lumilevy. Eipä vaan ole tullut käyteltyä kuin ihan parina pahimpana päivänä. Ollaan kiltisti kolattu ~50m2 parkkis ja siitä pihatie talolle, talon edusta, josta taas toinen pihatie varastolle ja autotallille.
Mua myös kiinnostaa tekeekö noilla ~600€ vekottimilla mitään, vai ostanko heti jonkun kalliimman?

No nyt on testattu Motonetissä myytävää 7hv versiota. Hintaa vehkeellä oli 690e ja siitä -10 prossaa jonkun tarjouksen ansiosta. Hyvin tuntu pelittävän ainakin pakkaslumen kanssa. Lumi lenti kauas ja pihan putsaamiseen ei kauaa menny. Eipä tuota ole tarvis ihan pienen lumisateen jälkeen käyttää, kun tuntuu isommatkin kasat katoavan vaivatta. Konetta oli helppo käyttää ja käännellä. Ihan oon tyytyväinen ostokseen.

Siirränkin tänne, perustin jo uuden threadin mutta huomasin vasta nyt vanhan...

Lumilingot ja lumenluonti koneellisesti

Tuota pihaa kun alkaa kohta olemaan silleen "reippaasti". Eli 500m2 ainakin pitäisi pitää talvella puhtaana niin jonkinsortin apuväline voisi olla näinä nykytalvina poikaa kun lunta tulee 20cm päivässä.

Mikäs on paras lumilinko? Husqvarna vai Honda? Vai onko jotain muita järkeviä vaihtoehtoja? Paljonko kannattaa sijoittaa? 2000 eurolla tuntuisi saavan semmoisen perus-Hondan....
Pitääkö noissa käyttää rautakaupan pienkonebensaa vai riittääkö huoltoaseman 95? 95E10 ei varmaan suositella, 98 sitten varmaankin mieluummin jos asemalta ostaa?

Vertailu, josta Honda puuttuu:
http://www.rakennusmaailma.fi/vertailut/lumilingot

Loppujärjestys:

1. • Murray 27 Ultra
2. • Toro 8260 Power Max
3. • MTD Yard-man YM6680DE E-start
4. • Ariens 724
5. • Husqvarna 5524ST
6. • Partner SB240
7. • Stiga Snow Blizzard

Eli threadin alussa laatumerkiksi mieltämäni Husqvarna onkin ainakin tuossa sarjassa pelkkää paskaa. Itse ostaisin testin luettuani tuon Toron. Briggs&Stratton näyttäisi rokkaavan näissä vehkeissä aivan kuten myös ruohonleikkureissa.
Toisaalta:

Toki joku katumönkijä asianmukaisin varustein ajaisi myös asian, mutta tällöin puhutaan sitten lähelle 10.000e summasta.

Taidan tilata tuon Toron. 1611 euroa Netraudassa. Vai oisko parempia ideoita?

https://www.netrauta.fi/portal/piha...=1&pCount=28&min=-1&max=-1&man=&st=6&showall=

Mönkkäri ois hauskempi mutta loppupeleissä semmonen on puskulevyineen aika paska tällä postimerkkipihalla, kun sitä lunta ei mahdu kolaamaan minnekään. Tolla lingolla sen voi nakata suoraan naapurin pihalle :lol2:

Mitä itte katellut noita linkoja, niin monet myyjät painottanut, että tuo linkouksen suunta ja sen heittokulma pitäis olla portaattomasti säädettävissä siitä ''hallintapaneelista'', ettei tarvitse lähteä kurottelemaan ja säätämään lingosta. Mutta tossa Hupen linkkaamassa hintaluokassa ne taitaa ollakin.

Tossa oli Toron 926 OXE tarjouksessa 1690 euroa:
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/k...toro-power-max-hd-926-oxe-lumilinko/p/566161/

Mutta kun googlettelin niin amerikkalaiset itsekin ovat ihmeissään tuosta Toron omasta moottorista, eikä käyttökokemuksia löydy. Torohan on siis amerikkalainen merkki. Tuon halvempi/sama versio 826 OE Briggs & Strattonilla sen puoleen on saanut kehuja ja kokemuksia jo vuosikausien ajalta. Tuntuisi siis turvallisemmalta ostokselta B&S myllyllä tuo. Kiinassahan nuo molemmat koneet tehdään, muistaakseni tehtaat ovat n. 30 mailin etäisyydellä toisistaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom