Lumi tulee, oletko valmis?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kekexx
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SniffDaddy sanoi:
Hehe, ootte te helsinkiläiset aika vänkää sakkia. Ootte muulloin maailman eliittiä, sitten kun tuloo pikkasen lunta, niin ollaan kuin ei omaa persettä osattaisi pyyhkiä. Ja vielä Suomilandian pääkaupunki. :D Tulkaa Ouluun, täällä on teille leipää ja sen päälle voita. Äkkiä totutte lumeenkin.

Juu, tosiaan.. Pohjoses joko sataan lunta tai on 20-30 pakkasta 3-4 kk talvella. Ps. Pohjoisemmassa ku sä, 26 vuotta asuin.

Tulin kyl lunta, kun pakkiskaupasta lähin klo 17.05 niin yllättäen klo 17-18.30 ratikat 4 ja 10 oli pois käytöstä kun pari ratikkaa oli suistunut kiskolta.. munkassa klo 19 :(
 
Shamrock sanoi:
Helsingissä asumisesta ja täällä lumikeleillä/ensilumilla ruuhkassa ajamisesta :david:
En ole helsingissä asunut enkä ensilumilla ajanut siellä. Lumikelillä kyllä olen ajanut. Mikä siinä ruuhkassa ajamisessa ensilumella on vaikeaa helsingissä? Riittävät turvavälit pitää eikä aja samanlain kuin kuivilla asfaltti keleillä niin ei pitäis olla ongelmaa. Jokuhan siellä mättää mutta mikä?
 
neutraali sanoi:
Eihän se joustavuuten vaikuta mitenkään jos kaikki ajavat sääntöjen mukaan vai pitäsikö liikenne valoissakin kaikkien päästellä yhtäaikaa menemään aivan sama palaako vihrteä vai punainen.
Se liikenne ei vain olisi joustavaa jos kaikki ajaisivat sääntöjen mukaan. En nyt tarkoita sitä, että ajettaisiin suin päin punaisia, vaan joustetaan omista oikeuksista esim. tasa-arvoisissa jos se nopeuttaa liikennettä.

neutraali sanoi:
Riittävät turvavälit pitää eikä aja samanlain kuin kuivilla asfaltti keleillä niin ei pitäis olla ongelmaa. Jokuhan siellä mättää mutta mikä?
Ei voi olla totta. No se mättää mikä on mainittu useasti tässä threadissa, eli autojen paljous. Jos turvavälejä kasvatetaan niin...äh, ei jaksa vääntää rautalankaa.
 
Tossa Tampereen hämeenkadulla bussi täräytti toisen perään eilen puolenpäivän maissa. Kuului hirveä pamaus ja takimmaisen bussin tuulilasi ja nokka ihan paskana. Ne mukulakivet on ihan vitun liukkaita joskus.

Sitten menin tänään käymään kaupassa autolla, enkä jaksanunut sitä paljon putsailla, enkä laseja raaputella. No, parkkeerasin kaupan pihaan ja olin kävelemässä sisälle, kun joku ämmä juoksi siihen ja rupes huutaan ihan hulluna, että putsaa nyt saatana tota autoa, ettet aja kenenkään päälle. Katoin hetken aikaa sitä ämmää ja päätin olla sanomatta mitään. Ämmä oli hieman nolona, kun tajus että kaikki rupes naureskeleen sille, että mitä helvettiä se yksinää raivoaa. En kai mä nyt ajais, jos en sieltä autosta ulos näkis. Talvirenkaat vois kyllä joku päivä ruuvata alle :)
 
Neutraali, ei väitellä tsadilaisten kanssa enää. Me ollaan helvetin pahassa alivoimassa :D . Lähetään Kantikseen tuopille ;) . Ei ollut tosissaankaan tarkoitus kettuilla pääkaupungin ihmisille. Kunhan tässä ihmettelin teidän valmistautumismetodeja (tai niiden puutetta) tällaiseen paskakeliin. Ymmärrän toki että luontoäiti tänään potki helsinkiläisiä munille. :piis:
 
jänkäkoira sanoi:
1.Se liikenne ei vain olisi joustavaa jos kaikki ajaisivat sääntöjen mukaan. En nyt tarkoita sitä, että ajettaisiin suin päin punaisia, vaan joustetaan omista oikeuksista esim. tasa-arvoisissa jos se nopeuttaa liikennettä.


2. Jos turvavälejä kasvatetaan niin...äh, ei jaksa vääntää rautalankaa.
1. Ei se nopeuta tai hidasta liikennettä jos kaikki ajaa sääntöjen mukaan.
2.Niin mitä, aikaa pitää varata.
SniffDaddy sanoi:
Neutraali, ei väitellä tsadilaisten kanssa enää. Me ollaan helvetin pahassa alivoimassa :D . Lähetään Kantikseen tuopille ;) . Ei ollut tosissaankaan tarkoitus kettuilla pääkaupungin ihmisille. Kunhan tässä ihmettelin teidän valmistautumismetodeja (tai niiden puutetta) tällaiseen paskakeliin. Ymmärrän toki että luontoäiti tänään potki helsinkiläisiä munille. :piis:
En minäkään kettuile mutta jotkut perustelut on niin onnettomia ettei niitä voi sivuuttaa :). Alivoima on kieltämättä kova :D
 
neutraali sanoi:
En ole helsingissä asunut enkä ensilumilla ajanut siellä. Lumikelillä kyllä olen ajanut. Mikä siinä ruuhkassa ajamisessa ensilumella on vaikeaa helsingissä? Riittävät turvavälit pitää eikä aja samanlain kuin kuivilla asfaltti keleillä niin ei pitäis olla ongelmaa. Jokuhan siellä mättää mutta mikä?

Yksi iso asia on jokapaikassa 30 -50 metrin välein olevat liikennevalot. Jotka kasaavat autot yhteen. Sun logiikalla jokaisilla vihreillä pitäisi vaan yhden auton lähteä ja seuraava odottaa kiltisti, että edellä ajava auto on 20 metrin päässä.Tässä vaiheessa valot vaihtuvat punaiseksi. Kun valoista lähdetään kiihdytetään vähän ja taas aloitetaan jarruttelu seuraaviin lähellä oleviin liikennevaloihin. Syntyy kuminauhaefektiä, joku jarruttaa vähän liian voimakkaasti takana olevat jarruttavat liian myöhään ja peltiä kolisee. Suurin osa liikennetörtöistä Helsingissä ovat ns. "turisteja" eli jostain muualta olevia, eivätkä ole tottuneet ajamaan vilkkaassa liikenteessä jossa on myös "isoja pelottavia raitiovaunuja" seassa. He tekevät yllättäviä ratkaisuja, kuten saattavat olla huomioimatta etuajo-oikeuksia, ajavat yksisuuntaisia teitä, jarruttavat äkillisesti peileihin katsomatta ja koukkaavat kaistoilta toisille. Hyvä esimerkki on joku Silja Linen terminaalin suunta, siellä saa olla tosiaan todella tarkkana kun "Isäntä Joroisista on lähtenyt lapsenlapsien kanssa maailmanmatkailemaan Ruottiin" ja on ihan kahvilla liikenteen kanssa.
 
Kyllä pk-seudulla varmaan suurin osa ajaa kohtis hyvin, mutta sitä en ymmärrä miksi talvirenkaita ei voi laittaa alle vasta kun laki pakottaa? Tänään oli auto alla, niin tuossa vähän klo 18 jälkeen ajelin jonkun Hiacen perässä kahtakymppiä 50km/h alueella kun sillä oli selvästi kesärenkaat alla. Takavetonen auto, kevyt takapää ja kesärenkaat. Ja tietty lunta joku 30 senttiä tiellä eikä sitä oltu aurattu mihinkään. Oli vielä mutkanen tie, niin en voinut edes ohittaa. Ja turvavälit osalla tietty on sellaset, että just ehtii nähdä jarruvalojen pilkahduksen niin onkin jo toisen perseessä. Järjenkäyttöä vois joillekin tietty suositella.
 
neutraali sanoi:
En minäkään kettuile mutta jotkut perustelut on niin onnettomia ettei niitä voi sivuuttaa :).

Koska suuri osa Helsinkiläisistä on muualta muuttaneita, esim. Oululaisia jotka ovat muuttaneet parin vuoden sisällä Stadiin, eivätkä vielä hallitse talvista liikennettä täällä...pelti kolisee :rolleyes: Joten se on mm. Oulun vika että pelti kolisee täällä :jahas:
 
Shamrock sanoi:
Koska suuri osa Helsinkiläisistä on muualta muuttaneita, esim. Oululaisia jotka ovat muuttaneet parin vuoden sisällä Stadiin, eivätkä vielä hallitse talvista liikennettä täällä...pelti kolisee :rolleyes: Joten se on mm. Oulun vika että pelti kolisee täällä :jahas:
No huh huh eiköhän siellä ihan tasapuolisesti kolistele sekä ulkopuolelta muuttaneet että paljasjalkaiset stadilaisetkin.
Shamrock sanoi:
Yksi iso asia on jokapaikassa 30 -50 metrin välein olevat liikennevalot. Jotka kasaavat autot yhteen. Sun logiikalla jokaisilla vihreillä pitäisi vaan yhden auton lähteä ja seuraava odottaa kiltisti, että edellä ajava auto on 20 metrin päässä..
No eihän niitä turva välejä tarvi tuollaisissa paikoissa pitää tietenkään, vaan siellä missä tilanne nopudet nousevat yli 50km/h, tuollaisilla väleillä se ei niin kovaksi kerkeä edes nousta jos on tosissaan liukasta ja muutenkin jos on ruuhkaa ei se ole edes mahdollista. Tuosssakun säänöistä puhuttiin oli lähinnä muutenkin kyse tasa arvoisista risteyksistä, enkä ymmärrä että miten se nopeuttaa liikennettä jos sen sääntöjä ei noudateta.
 
Samaa lunta se täälä etelässä on kuin lapissakin. Ei se nyt ole mitään ajotaidon puutetta jos lunta tulee yhtäkkiä päivässä 30cm ja autot on jossain lumipenkan alla. Vai onko se lumi sittenkin lapissa jotain semmoista että yhden perkeleen kun heittää, niin jo lähtee auto metrin hangesta? Itsellä ainakin kitkat alla, enkä ole kolaroinut, mutta silti jumituin hankeen kun yksinkertaisesti lunta vain on niin vitusti. Sama homma viime talvena mansessa, jumiin jäätiin kun kerralla tuli perkeleesti lunta. Jos Oulussa tulee lumi kesäkuussa, niin yhtälailla siellä olisi autot jumissa jos juhannuksena tulisi muutamassa tunnissa kymmeniä senttejä lunta. Ei ne nastat tai ajotaito auta siinä vaiheessa kun pohja ottaa kiinni ja nakit on ilmassa. Homma korostuu vielä stadissa kun on niin pirun ahdasta aina, normaalikelilläkin taskuparkkeeraaminen on helvettiä ja oottakaas kun tulee lunta niin maan pirusti, ei siinä auta vaikka olisi joulupukki, auto jää jumiin ja sillä selvä. Kolisemista en ihmettele, kauheat urat tulee tonne kaupunkiin ja auto menee kuin ratikka, siinä ei kauheammin väistellä jos joku tunari päättää hypätä eteen.
 
neutraali sanoi:
No huh huh eiköhän siellä ihan tasapuolisesti kolistele sekä ulkopuolelta muuttaneet että paljasjalkaiset stadilaisetkin.

No siinä oli vähän sarkasmia.

Niin ja Helsingissä on varmaan maan "luodin kestävimmät jalankulkijat", jotka hyppivät laput silmillä suojateille, kun oma auto n. 3m päässä siitä. Siinä sitten autolla luistellaan uria pitkin jarrut pohjassa > helppo tapa koloroida ruuhka-aikana lumikelillä.
 
Tampereella on muuten bussiliikenne reagoinut paremmin kuin viime vuonna. Viime vuonna kun tuli ensilumet, niin bussit jäi sutimaan ylämäkiin ja älyttömiä ruuhkautumisia. Tänä vuonna oli ensilumeen valmistauduttu ja bussit kulki ainankin omalla kohdalla nini kuin pitikin.

Minä kuitenkin lumea odotin jo pitkään. Tuo lumi piristi todella hyvin ympäristöä.

:joulu5:
 
neutraali sanoi:
Tuosssakun säänöistä puhuttiin oli lähinnä muutenkin kyse tasa arvoisista risteyksistä, enkä ymmärrä että miten se nopeuttaa liikennettä jos sen sääntöjä ei noudateta.

No otetaan tasa-arvoinen risteys, jossa olet tulossa oikealta huomattavasti vilkkaammalle tielle. Onko yleisen sujuvuuden kannalta parempi, että se yksi tulija antaa hyvässä vauhdissa olevan 20-30 auton letkan mennä ensin ja sitten tuppaa tielle, kuin että jokainen yksittäinen sivukadulta tulija pistäisi vilkkaan kadun liikenteen kaasua-jarrua aaltoliikkeeseen tuppaamalla väkisin sekaan "kun se on mun oikeus ja näin meille autokoulussa setä kertoi"?

Monessa paikassa Helsingissä kun tosiaan ei ole niitä kolmioita laitettu risteyksiin joissa ne selvästi olisivat paikallaan.
 
Onhan se näin, että iso osa Helsinkiläisistä ajaa aivan liian lujaa ja lähellä edessä ajavaa kelistä riippumatta. Lumen tullessa ajetaan samalla lailla kuin kuivalla kelillä, jolloin on ymmärrettävää että pelti kolisee. ''liukkaus yllätti etelän autoilijat'' on jokavuotinen uutinen lehdissä, vaikka autoilla on ajettu kesät ja talvet jo vuoskymmenten ajan. Ja vielä tähän loppuun, suurin osasyy noihin ruuhkiin ja hitauteen on ne törpöt joilla on aina kiire ja ponkasevat kaistalta toiselle minuutin välein, heti kun toinen kaista vetää vähäsen niin hypätään sinne ja sit hetken päästä taas takas ku se toinen veti sittenkin paremmin. Ja tietenkin nämä myös ohittavat mistä välistä vain kerkiävät, kunhan pääsevät edes yhden auton verran eteenpäin. Tämä on se syy mikä hidastaa liikennettä ainakin pääkaupunkiseudulla, eikä sääntöjen mukaan ajavat niinkuin joku tuossa ylempänä väitti. ( oho... tulipas outoja lauserakenteita.) :D
 
IronMind sanoi:
No otetaan tasa-arvoinen risteys, jossa olet tulossa oikealta huomattavasti vilkkaammalle tielle.
Harvoinpa tuollaisissa paikoissa mitään tasa arvoisia risteyksiä on. Suurin osa tasa arvoisista on aivan keskustassa(jossa liikennettä on paljon jokapuolella) ja asutus alueilla ja yleensä jos on tuollain että tullaan joltain ei vilkkaalta tieltä vilkkaalle tielle niin niissä on kolmiot.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom