Lukuvinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu
Sotakirjoista parhaimpia (puhun nyt suomalaisista sotakirjoista) ovat Esa Anttalan kaukopartioista kertovat kirjat. Lomalla hotskun kirjastosta ainoat suomalaiset kirjat olivat naisten hömppäromaani ja Kivakan Kaukopartion vahvuus 15. Tulipa sitten vietettyä rantaloma tuon Kivakan sotakirjan kanssa ja hyvä oli!

Sitten taas ihan erilaista sarjaa edustavat Kaari Utrion historialliset romaanit, joista löytyy enemmän tuota romantiikkapuolta, tämän tuotannon olen lukenut moneen otteeseen läpi.

Kannattaa tutustua myös Torey Haydenin kirjoihin, aika ravistelevia kuvauksia psyykkisesti häiriintyneiden lasten opettajan kertomana. Haydenin kirjoja ovat mm. Tiikerin lapsi, Auringonkukkametsä ja Sähkökissa.

ja eihän sovi unohtaa Stephen Kingiä; loistavia kirjoja!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Daniil Harms: Sattumia.

Venäläisen kirjallisuuden helmi. Unenomaisia ja hulluja, lyhyitä tarinoita. Väkivalta purskahtelee, ihminen heittelehtii kuin tahtoa vailla. Hypnoottista. Kirjailija lakosi Stalinin vainoihin.

Esa Saarinen/M.A. Numminen: Terässinfonia.

Aikalaiskuva 1980-luvulta, hyviä sivalluksia.

Esa Seppänen: Avaran sielun anarkia.

Kirja käsittelee venäläisyyttä, sen kulttuuria ja ihmisiä. Miksi venäläiset ovat ja elävät niin poikkeavasti? Kirja selittää sen mukaansatempaavasti ja sujuvasti. Seppäsen havainnot ovat teräviä ja mies vieläpä perustelee teoriansa. ...Vai tiesitkö muka, miksi venäläisen suurin haave on itsestään liikkuva uuni ja itsekattava pöytä?

Jokin assosiaatioketju toi päähäni myös Conradin Pimeyden sydämen:haart: Mieletön. Nabokovin Lolita on myös upea kirja, leffaa en ole edes nähnyt. Toni Morrison on kans hyvä.

Venäläisistä Dostojevskin lisäksi suosikki myös Gogol, absurdismin huippua; uudempaa mutta vähintään yhtä absurdia tekstiä kirjoittaa Daniil Harms. (Edit: no kas, juurihan tuolla D.W.A.M tämän Harmsin mainitsikin.)

Määkin olen tainnut lukea kaikki Uppo-Nallet:nolo: Muistan aina sen kissa kun itsensä pissalle hissaa, niin tuleekos kissalta väritöntä pissaa? -jutun:hyper: Ronja Ryövärintytär on kyllä lastenkirja (?) ylitse muiden.

Suomalaisista vielä. Timo K. Mukat on tullut luettua kaikki, ja myös näytelmiä olen lukenut - nimittäin ne Niskavuoret. Aijjettä! Pekkasen Tehtaan varjossa. Kauko Röyhkän Kaksi aurinkoa. Tuomas Kyrön Liitto - mahtavia uusia suomalaisia. Kertoo liitosta paitsi ihmiset, myös Saksan ja Suomen välillä toisessa maailmansodassa. Kirja on lohduton muttei ryve, vaikuttava olematta paatoksellinen. Siinä on sellaista juroa suomalaisuutta ja sitä helvetin kituuttamista mitä elämä nyt on, silti hienovaraisesti paljastetaan näitten yksinkertaisilta vaikuttavien ihmisten syvyys.

Yksi uudehko loistosuomalainen on sitten Pussikaljaromaani. Sen kieli on ylittämättömän hienoa.

....tuli vielä muutama kirja mieleen, en vaan muista kirjailijoita:

- Matka ajan valossa, todella helmi!

-Felidae, kuka murhasi kissan, kissojen salaisesta elämästä, huiman hauska ja yllättävä

-Isä, Ahti Karjalaisen tyttären kirjoittama kirja, kuvaus politiikasta ja ihmisestä

-Kekkosten kirjeenvaihto, ajankuvaus ja rakkaustarina

...pääsispä kotia lueskelemaan..

Parhaita lukemiani kirjoja joita nyt tulee mieleen, satunnaisessa järjestyksessä:
-Clive Barker: Kadotuksen peli. Tän lukemisesta onkin jo aikaa, pitänee lukaista uudelleen kunhan ehtii/jaksaa/viitsii.
-Väinö Linna: Sotaromaani.
-Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland. Jos tämä kirja ei ole WTF-luettavaa, niin ei mikään. Kirjoittaja olisi varmaan ollut Huhtamon kanssa samalla aaltopituudella.With all due respect.:)
-Douglas Adams: HHGTTG. Kesken vielä, on kyllä maineensa ansainnut. Adams oli nero.:thumbs:
-Arto Paasilinna: Onnellinen mies. Aivan loistava!

Glyptis sanoi:
-Douglas Adams: HHGTTG. Kesken vielä, on kyllä maineensa ansainnut. Adams oli nero.:thumbs:

Hmmmmm?? Mikäs tällainen Adamsin kirja on kun en oo kuullukaan? Vaikka linnurataopukset oon lukenut kaikki viisi.

Sepi80 sanoi:
Hmmmmm?? Mikäs tällainen Adamsin kirja on kun en oo kuullukaan? Vaikka linnurataopukset oon lukenut kaikki viisi.
Hitch-Hiker's Guide To The Galaxy. Onko tuttu?;)

Nojoo, voisin kaiketi ilmaista itseäni jatkossa hieman selkeämmin.

Robin Hobbin: Näkijän taru! Parasta fantasia viihdettä... Olen monia monia fantasia kirjoja lukenut mutta tuo kolmen kirjan taru oli kyllä suurenmoinen. En tiiä mikä siinä vetosi, mutta aivan käsittämättömän hyvää settiä.

George R.R. Martin: Tulen ja jään laulu

Fantasiaa, ei-niin-fantasiallisissa ympyröissä. Aika Machiavellimaista meininkiä, ja todella monitasoista luettavaa. Parasta fantasiaa mitä olen lukenut.

Ainakin 2 ekaa osaa julkaistu suomeksi.

Paljon on tuossa tullut hyvää kirjallisuutta esiin! Itse suosittelen Adamsista ja fantasiasta/komediasta pitäville Terry Pratchettin Kiekkomaailma kirjallisuutta. Itse olen tosin huomannut että kirjailijan tyylistä johtuen, englanniksi nuo ovat vielä parempia.

Metalviking sanoi:
Se on totta, että kun lukee yhden Lehväslaihon, on lukenut kaikki:) On mulla silti niitä itselläni about tusinan verran..
Jaa no sitten ei kannatakaan lainata enempää Lehväslaihoa:) . Just luin Röhön korpitaistelun. Ihan ok, mutta ei vedä vertoja Kurviselle.

Sotakirjoista jos puhutaan, niin erilainen suomalainen sotaromaani on Jani Anttolan Mustat lesket.

Onko Stephen E. Ambrosen(vai miten se kirjoitetaan?) Band of Brothersia julkaistu suomen kielellä? Tv-sarja oli hyvä, niin voisi kirjankin lukea jos vain jostain löytäisi.

Piti taas vilkaista tätäkin, ja nyt tuli kauhea vimma lukea ainakin 100 täällä mainittua kirjaa. Mutta ei kaikkea voi lukea maailmasta, surkeaa.

Vonnegut, dostojevski, Miller ja Hemingway on nyt päällimmäisenä listalla. Jospa sitä ensi viikolla saisi yhden tai kaksi kirjaa luettua. Kenelle kellot soivat ja Titaanien seireenit.

Ja jotta jotain lukuvinkkejä tulisi annettua, suosittelen kaikille ketkä eivät ole kovin syvällä ankkojen maailmassa, lukekaa Barksin Kultainen Kypärä,sen jälkeen olette koukussa.

Vakavampaan makuun sarjakuvaa ja korkeakulttuuria Petri Hiltusen Macbeth-sarjis.

Jokerina Oxfordin yliopiston klassisten brittiläisten runojen kokoelma, kaksi 700 sivuista kirjaa satoja vuosia vanhaa runoutta. Hienoa kieltä ja hienoa runoutta. Ostin kirpparilta aikanaan 20 eurolla ja oli huippuostos.

Liian vähän tulee muuten luettua. Muutenkin saa tarpeeksi koulukirjoja pänttää, ni en oo varmaan 3 vuoteen lukenut mitään muuta kirjallisuutta. Pitääkin ottaa vinkit talteen, ja kesällä rueta kulttuuri-Annieksi. Muuten tällasena kansallisrunoilijana tulee tuota runoutta harrastettua:D Voisinpas väsää taas jonkun teoksen lauantai illan ratoksi;)

RRKalle sanoi:
Piti taas vilkaista tätäkin, ja nyt tuli kauhea vimma lukea ainakin 100 täällä mainittua kirjaa. Mutta ei kaikkea voi lukea maailmasta, surkeaa.

Joo, älä muuta viserrä.

Vonnegut on kyllä huippu - Kalmasilmä, Kissankehto jne jne! iha mielettömiä - mutta eipä tuossa Hemingwayssakaan ole moitteen sijaa. Millerin Kauriin kääntöpiiri on hillitön.

Suomalaisista olen tyyten unohtanut mainita Hannu Salaman. Tuotanto on varsin vaihtelevaa ja Juhannustanssit jää multa aina kesken, mutta Siinä näkijä missä tekijä on parhaita lukemiani kirjoja. Naiskirjailijoista Saisio on kärkeä, Finlandia-palkinto tuli ansaitusti kyllä.

Edit. Näytelmiä kannattaa myös lukea. On se Shakespearekin ihan oikeasti hyvä ;) on nimittäin aika synkkää kamaa ne sen tragediat. Ja Antiikin draamoista Aiskhyloksen Oresteia on jotain aivan uskomattoman hienoa.

Arthur Millerin "Kauppamatkustajan kuolema" on ihan lukemisen arvonen. Amy Tan ja "The Joy Luck Club" kannattaa myös lukasta jos kyseisen tyyppiset kirjat kiinnostaa.

Mä oon suoltanut noihin aiempiin ketjuihin jo sellaset listat etten viitsi uudelleen naputella, mutta kantani on että kannattaa lukea kaikkea. Ei niitä omia suosikkejaan muuten löydä. Itse tulee luettua fiktiota yliopiston ja omasta puolesta laidasta laitaan, monta romaania ja runokirjaa on sellaisia joihin olen suorastaan rakastunut kun on ollut pakko lukea jollekin kurssille, joita en olisi ikinä valinnut itse.

Naurattaa ihan helvetisti tämä oma alanvalinta, eihän tästä mitään hyötyä ole eikä rahaa tiedossa, mutta voin hyvällä omalla tunnolla hautautua nojatuoliin kirjan kanssa :D .

Edit. Huumorin ystäville suosittelen lasten/nuorten kirjoja. Roald Dahl ja Jukka Parkkinen ainakin ovat tutustumisen arvoisia, jos tykkää verbaalihuumorista.

NatuSan sanoi:
Band of Brothersia julkaistu suomen kielellä? Tv-sarja oli hyvä, niin voisi kirjankin lukea jos vain jostain löytäisi.

Löytyy pokkarina, ostin kun oli tarjouksessa (siis enkku versio). En ole vielä ehtinyt aloittaa, joten mitään sen suurempaa arvostelua on huono antaa. Jos nyt normaalilla tasolla ymmärtää englantia niin varmaan onnistuu tuonkin lukeminen, jos vaan kiinnostusta riittää. Sanakirjaa ei tarvita, kunhan vaan jaksaa lukea ja alkaa löytämään punaisenlangan siitä tekstistä, helpottuu mitä enemmän lukee. Suosittelen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom