Lukihäiriö lukiossa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite oon kyllä sitä mieltä, että tuloksen pitäs aina ratkasta...Lukihäiriön tai vastaavien ei pitäs vaikuttaa arvosteluun...Jos tekstissä on virheitä, niin ne katsotaan virheinä ja niistä sakotetaan...Se nyt vaan on karu tosiasia, ettei kaikki voi olla hyviä kaikessa...
 
Ei taida korjaantua ihan vain ahkeruudella...

Minulla todettiin lukihäiriö ala-asteella niinkin vankoin perustein ettei opettaja erottanut huonon kaunokirjoituskäsialani m- ja n-kirjaimiani toisistaan.
Kaveri sai amk-ruotsista vapautuksen lopulta lukihäiriön perusteella, kun jaksoi riittävän monta kertaa hakea hylätyn arvosanan kurssilta. Jostain syystä se lukihäiriö ilmeni ainoastaan tämän virkamiesruotsin suorittamisen kohdalla.

Naurettavaksi tämä on minusta mennyt, että kaikki pyritään selittämään nykyään jollain sairaudella, vaikka taustalla olisi jotain niinkin selviä syitä kuin huono käsiala tai motivaation puute.
 
Minulla todettiin lukihäiriö ala-asteella niinkin vankoin perustein ettei opettaja erottanut huonon kaunokirjoituskäsialani m- ja n-kirjaimiani toisistaan.

Totesiko tuon lukihäiriön sinun kohdallasi opettaja, foniatri, neuropsykologi vai kuka?
Kaveri sai amk-ruotsista vapautuksen lopulta lukihäiriön perusteella, kun jaksoi riittävän monta kertaa hakea hylätyn arvosanan kurssilta. Jostain syystä se lukihäiriö ilmeni ainoastaan tämän virkamiesruotsin suorittamisen kohdalla.

Kaverisi siis vähän juksasi. Kuka diagnoosin hänen kohdallaan teki?
Naurettavaksi tämä on minusta mennyt, että kaikki pyritään selittämään nykyään jollain sairaudella, vaikka taustalla olisi jotain niinkin selviä syitä kuin huono käsiala tai motivaation puute.

On olemassa myös sellaisia tapauksia, joissa kyse ei ole juksaamisesta tai virhearvioista.
 
Totesiko tuon lukihäiriön sinun kohdallasi opettaja, foniatri, neuropsykologi vai kuka?

Opettaja passitti minut tukiopetukseen, jossa minua tutki ja auttoi joku asiaan erikoistunut henkilö erilaisin testein ja harjoituksin. Ilmeisesti koin ihmeparantumisen, kun ei jonkin ajan jälkeen enää tarvinnut käydä näissä erityisopetustilaisuuksissa. Käsiala on tosin edelleenkin rumaa ja huonoa.

Kaverisi siis vähän juksasi. Kuka diagnoosin hänen kohdallaan teki?

Ei se diagnoosin hakeminen tullut kaverin aloitteesta, vaan kielenopettajan ehdotuksesta. En tiedä kuinka prosessi tapahtui, mutta lopputuloksena oli vapautus tuosta lakisääteisestä oppiaineesta.
Eli herää kysymys oliko kyse lopulta siitä, että hänellä todella oli ruotsinkielen ymmärrykseen rajoittunut lukihäiriö vai liian heikoksi jäänyt kielen perusosaaminen (ammattikoulutaustalta) ja heikko opiskelumotivaatio aineeseen.

On olemassa myös sellaisia tapauksia, joissa kyse ei ole juksaamisesta tai virhearvioista.

Kyllä minä sen uskon ja tiedän.
Mutta kun puhun medikalisaatiosta tarkoitan sitä, että on ryhdytty ylidiagnosoimaan ja etsimään (sekä tietysti "löytämään") aivan kaikkeen poikkeavaan jotain lääketieteellistä selitystä, joka siirtäisi kaiken vastuun pois ihmiseltä itseltään.

Kun pitäisi patistaa joku opiskelemaan kovemmin ja käyttäytymään ihmisiksi, niin vedetäänkin hatusta joku huuhaa-diagnoosi, jolla voidaan nostaa kädet pystyyn ongelmille.
Mikä oli ennen vanhaan kuria kaipaava kauhukakara on nykyään vain ylivilkas adhd-reppana, jota pitää ymmärtää ja laittaa erityisluokalle pelaamaan nintendoa koulupäivät.
 
Opettaja passitti minut tukiopetukseen, jossa minua tutki ja auttoi joku asiaan erikoistunut henkilö erilaisin testein ja harjoituksin. Ilmeisesti koin ihmeparantumisen, kun ei jonkin ajan jälkeen enää tarvinnut käydä näissä erityisopetustilaisuuksissa. Käsiala on tosin edelleenkin rumaa ja huonoa.

Eli et itse asiassa varsinaista diagnoosia saanut.
Ei se diagnoosin hakeminen tullut kaverin aloitteesta, vaan kielenopettajan ehdotuksesta. En tiedä kuinka prosessi tapahtui, mutta lopputuloksena oli vapautus tuosta lakisääteisestä oppiaineesta.
Eli herää kysymys oliko kyse lopulta siitä, että hänellä todella oli ruotsinkielen ymmärrykseen rajoittunut lukihäiriö vai liian heikoksi jäänyt kielen perusosaaminen (ammattikoulutaustalta) ja heikko opiskelumotivaatio aineeseen.

JA herää kysymys, oliko hänkään varsinaista diagnoosia saanut.






Mutta kun puhun medikalisaatiosta tarkoitan sitä, että on ryhdytty ylidiagnosoimaan ja etsimään (sekä tietysti "löytämään") aivan kaikkeen poikkeavaan jotain lääketieteellistä selitystä, joka siirtäisi kaiken vastuun pois ihmiseltä itseltään.

Kun pitäisi patistaa joku opiskelemaan kovemmin ja käyttäytymään ihmisiksi, niin vedetäänkin hatusta joku huuhaa-diagnoosi, jolla voidaan nostaa kädet pystyyn ongelmille.
Mikä oli ennen vanhaan kuria kaipaava kauhukakara on nykyään vain ylivilkas adhd-reppana, jota pitää ymmärtää ja laittaa erityisluokalle pelaamaan nintendoa koulupäivät.

ADHD-diagnooseihin en ota kantaa. Mutta lukihäiriöstä saattaa toki joku opettaja tai muu henkilö, joka ei diagnooseja tee, puhua, vaikka siitä ei olisi kyse. Veikkaanpa vain, että niitä todellisia lääkärin diagnooseja ei kuitenkaan ihan tuosta vain lukihäiriön kohdalla tehdä.
 
Eli et itse asiassa varsinaista diagnoosia saanut.

JA herää kysymys, oliko hänkään varsinaista diagnoosia saanut.

ADHD-diagnooseihin en ota kantaa. Mutta lukihäiriöstä saattaa toki joku opettaja tai muu henkilö, joka ei diagnooseja tee, puhua, vaikka siitä ei olisi kyse. Veikkaanpa vain, että niitä todellisia lääkärin diagnooseja ei kuitenkaan ihan tuosta vain lukihäiriön kohdalla tehdä.

Käsittääkseni erityisopettajat tekevät oppilaille noita tutkijoiden kehittämiä lukihäiriötestejä ja antavat tukiopetusta.
Jos sinä et kelpuuta kuin lääkärintodistuksen, niin eipä se sitä muuta, että näitä todetaan ja pyritään hoitamaan ilman lääkäreitäkin.
 
Tämä on sitä yhteiskunnan medikalisoitumista.
Laiskuus on nykyään lukihäiriö, väkivaltaisuus ja rikollisuus johtuu tietysti ADHD:stä

Joo ei lukihäiriö ahkeruudella parane ja ADHD:sta seuraa helposti päihde ym. sosiaalisiaongelmia.
 
Käsittääkseni erityisopettajat tekevät oppilaille noita tutkijoiden kehittämiä lukihäiriötestejä ja antavat tukiopetusta.
Jos sinä et kelpuuta kuin lääkärintodistuksen, niin eipä se sitä muuta, että näitä todetaan ja pyritään hoitamaan ilman lääkäreitäkin.

Lukitestejä toki tehdään, mutta eipä niidenkään perusteella pitäisi tulkita lukihäiriöksi esimerkiksi mainitsemaasi huonoa käsialaa. Joko henkilö on ollut melko lailla ammattitaidoton tai olet ymmärtänyt jotain pahasti väärin.

Ymmärrän huolesi medikalisaatiosta, mutta lukivaikeuden kohdalla minun mielestäni tätä ongelmaa ei näyttäisi olevan. Foniatrit eivät tuota diagnoosia käsittääkseni ilman perusteellisia tutkimuksia viljele.

Ja kyllähän opettajat tai muut ei-ammattilaiset saattavat viljellä termiä ADHD, Asperger ym. melko holtittomastikin, mutta todellinen diagnoosi ei välttämätä ihan yhtä helposti irtoa. Näiden diagnoosien kohdalla kyllä epäilen, että harhaan mennään dysleksiaa helpommin.
 
Joo ei lukihäiriö ahkeruudella parane ja ADHD:sta seuraa helposti päihde ym. sosiaalisiaongelmia.

En väitä, että lukihäiriö paranee ahkeruudella, vaan väitän näitä diagnooseja tehtävän välillä mielivaltaisesti henkilöille, joiden ongelmat ovat lähtöisin jostain aivan muualta. Jos esimerkiksi tunneilla vain kaivelee nenäänsä ja puhuu paskaa kavereiden kanssa, niin vähemmästäkin tulee oppimisvaikeuksia ilman suurta aivojen kemiallista epätasapainoa.

ADHD:sta on tullut tapa selittää lääketieteellisesti huonoa käytöstä tai vittumaista ja laiskaa luonnetta.
On päätetty, että tietyn määrän tästä valtavasta hyvin subjektiivisesti arvioitavien oireiden listasta täyttyessä henkilöllä onkin tällainen jännä sairaus.

" 1. Keskittymättömyys
* Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä
* Ei kykene säilyttämään keskittymiskykyä leikeissä tai tehtävissä
* Ei tunnu kuuntelevan puhuteltaessa
* Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)
* Tehtävien ja toimien organisointi on usein vaikeaa
* Ei halua aloittaa tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymiskykyä
* Usein hukkaa tehtäviin tarvittuja välineitä (leluja, työkaluja, koulukirjoja)
* Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
* Unohtelee usein päivittäisiä tehtäviä

1. Ylivilkkaus tai impulsiivisuus
1. Ylivilkkaus
* Hypistelee käsiä, koukistelee jalkoja tai pyörii paikallaan
* Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua
* Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta)
* Vaikeuksia leikkiä hiljaa
* On usein "menossa", ei pysty olemaan kauan paikallaan.
* Puhuu paljon
2. Impulsiivisuus
* Vastaa kysymykseen ennakkoon
* Ei jaksa odottaa vuoroaan
* Keskeyttää tai häiritsee muita (kesken keskustelujen, pelien)"

Noista kun täytyy 6 oiretta, on ADHD. Jos oireita on vaikka vain 5, ei henkilöllä olekaan ADHD:tä, joka on aika hämärä rajanveto. Lisäksi tuollainen diagnoosi saadaan oikeastaan helposti tehtyä melkeinpä kenelletahansa, koska oireiden kokeminen voi olla täysin subjektiivista (esim. mikä on "paljon puhumista" ja toisaalta puhtaalla laiskuudella saadaan jo helposti 4 oiretta kasaan).
 
En väitä, että lukihäiriö paranee ahkeruudella, vaan väitän näitä diagnooseja tehtävän välillä mielivaltaisesti henkilöille,

Minäkin uskon, että mitä tahansa diagnooseja tehdään välillä mielivaltaisesti sellaisille henkilöille, joiden ongelmat ovat muut. Toisaalta niitä tehdään varmaan useimmiten ihan perustelluista syistä.

Se että monet ihmiset, joilla on ADHD-diagnoosi, saavat oireisiinsa lievitystä stimulantin (Metyylifenidaatti) avulla, viittaisi siihen, että oireilla on myös neurologista perustaa.
 
En väitä, että lukihäiriö paranee ahkeruudella, vaan väitän näitä diagnooseja tehtävän välillä mielivaltaisesti henkilöille, joiden ongelmat ovat lähtöisin jostain aivan muualta. Jos esimerkiksi tunneilla vain kaivelee nenäänsä ja puhuu paskaa kavereiden kanssa, niin vähemmästäkin tulee oppimisvaikeuksia ilman suurta aivojen kemiallista epätasapainoa.

ADHD:sta on tullut tapa selittää lääketieteellisesti huonoa käytöstä tai vittumaista ja laiskaa luonnetta.
On päätetty, että tietyn määrän tästä valtavasta hyvin subjektiivisesti arvioitavien oireiden listasta täyttyessä henkilöllä onkin tällainen jännä sairaus.

" 1. Keskittymättömyys
* Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä
* Ei kykene säilyttämään keskittymiskykyä leikeissä tai tehtävissä
* Ei tunnu kuuntelevan puhuteltaessa
* Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)
* Tehtävien ja toimien organisointi on usein vaikeaa
* Ei halua aloittaa tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymiskykyä
* Usein hukkaa tehtäviin tarvittuja välineitä (leluja, työkaluja, koulukirjoja)
* Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
* Unohtelee usein päivittäisiä tehtäviä

1. Ylivilkkaus tai impulsiivisuus
1. Ylivilkkaus
* Hypistelee käsiä, koukistelee jalkoja tai pyörii paikallaan
* Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua
* Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta)
* Vaikeuksia leikkiä hiljaa
* On usein "menossa", ei pysty olemaan kauan paikallaan.
* Puhuu paljon
2. Impulsiivisuus
* Vastaa kysymykseen ennakkoon
* Ei jaksa odottaa vuoroaan
* Keskeyttää tai häiritsee muita (kesken keskustelujen, pelien)"

Noista kun täytyy 6 oiretta, on ADHD. Jos oireita on vaikka vain 5, ei henkilöllä olekaan ADHD:tä, joka on aika hämärä rajanveto. Lisäksi tuollainen diagnoosi saadaan oikeastaan helposti tehtyä melkeinpä kenelletahansa, koska oireiden kokeminen voi olla täysin subjektiivista (esim. mikä on "paljon puhumista" ja toisaalta puhtaalla laiskuudella saadaan jo helposti 4 oiretta kasaan).

Vittu mikä testi, mua testattiin pari viikkoa ennen diagnoosia. Ja mitäs jos henkilö yrittää olla ahkera, mukava ja käyttäytyä muutenkin asiallisesti muttei siihen aina kykene, onko hänkin vain vittumainen ihminen?
 
Vittu mikä testi, mua testattiin pari viikkoa ennen diagnoosia. Ja mitäs jos henkilö yrittää olla ahkera, mukava ja käyttäytyä muutenkin asiallisesti muttei siihen aina kykene, onko hänkin vain vittumainen ihminen?

Eipä juuri kukaan voi aina olla mukava ja asiallinen. Se kuuluu ihmisluontoon. Toisaalta en minä sitäkään usko, että ihminen ei yksinkertaisesti kykenisi halutessaan käyttäytymään kunnollisesti ellei taustalla ole jokin aito psykiatrinen sairaus (eikä siis mikään "oireyhtymä").

Minusta tulisi hyväksyä se, että ihminen voi olla aivan helvetin ikävä ja hankala persoona ilman, että sitä tarvitsisi selittää jollain sairaudella. Jollekin itsekkäälle huonokäytöksiselle kakaralle tuollainen diagnoosi voi olla vain lupa käyttäytyä entiseen malliin, koska käytös voidaan selittää ja sitä sietää väitetyn/kuvitteellisen sairauden varjolla.
Yhdysvalloissa on kaiketi menty jo siihen, että hankalille, laiskoille ja kurittomille lapsille tarjotaan Ritalin-resepti kasvatuksen sijaan.
 
Jos tosta listasta nyt katsoo, 300% ADHD on tosiasia omalla kohdalla. Saa olla aika saatanan paha keskittymisongelma jos ei lukeminen onnistu kunnolla, saattaa olla elämisen arkiasiatkin sitten vaikeita.
Ihme itkemistä tosiaan nykyään, luonnetta ja nöyryyttä puuttuu, kyllähän sitä opiskelee vaikka Katekismuksen ulkoa jos vaan täytyy. Mut jos ei halua...
 
^ Eihän kuitenkaan yleistetä tuota koskemaan kaikkia ADHD-tapauksia...

Toisaalta en minä sitäkään usko, että ihminen ei yksinkertaisesti kykenisi halutessaan käyttäytymään kunnollisesti ellei taustalla ole jokin aito psykiatrinen sairaus (eikä siis mikään "oireyhtymä").

Johtuukohan Touretten oireyhtymäkin ihan vain siitä, että ihmiset vittumaisuuttaan huutelevat vaikkapa rivouksia tai rykivät kurkkua ja voisivat lopettaa nuo ikävyydet, jos vain heillä olisi vähän itsekuria?
 
Itse kun olen näiden juttujen kanssa työni ja tulevan ammattini puolesta tekemisissä, voin hyvin todeta, että kyseessä todella on varsin kaksipiippuinen juttu. Medikalisaation ongelmana on sen kategorisuus, siis se että ajattelu perustuu normaali/epänormaali -jaottelulle, vaikka todellisuudessahan ihmiset ovat kaikki jossakin jatkumolla kahden ääripään välissä. Tämä pätee myös näihin aivojen neurokemiallisiin ja sähköisiin epätasapainoihin. Toinen huono homma on se, että medikalisaatiota käytetään epäilyttäviin tarkoituksiin, esimerkiksi vanhempien huonon omantunnon paikkaamiseen (siis riippumatta nyt siitä, onko vikaa alun perin ympäristössä vai ei).

Hyvä juttu taas on se, että tarjotaan ihmisille ymmärrystä asioiden syy-seuraussuhteista. Suurin osa ihmisistä kun edelleenkin tuntuu ajattelevan, että kaikki psykologinen on jotakin magiikkaa ihmisen korvien välissä ja "vain valinnoista kiinni", vaikka ihmisten toiminnalle, käyttäytymiselle ja kyvyille/kyvyttömyydelle usein kuitenkin löytyy selitys. Oppimisvaikeuksista kärsivien kohdallakin karu tosiasia on se, että jos koulunkäynti tökkii jo ensimmäisen luokan syksystä lähtien, ei ole mikään ihme, ettei sitä motivaatiotakaan sitten hirveästi ole. Tämä saa aikaan melko pirullisen noidankehän. Vai kuinka moni esimerkiksi lukivaikeuksisten kritisoijista itse jaksaisi panostaa asiaan, joka vaatii itseltä tuntikausien viikkopanostusta samalla, kun 95% ikäluokasta selvittää samat haasteet kuin vettä vain?

En siis mitenkään halua väheksyä sitä käsitystä, että ihmisen pärjääminen on hänen omissa käsissään. Itse olen tehnyt töitä lukiolaisten erityisvaikeuksien kanssa ja valitettavasti on iso joukko niitä, joilla mahdollisen oppimisvaikeuden rinnalla kulkee laiskuus, huono työmoraali ja asenne oppimista kohtaan. Eikä tuonikäisen pärjäämisestä voi kukaan muu ottaa vastuuta, itse se on otettava. On kuitenkin ilahduttavaa, että aina löytyy myös niitä, jotka taistelevat todella haasteiden eteen ja pärjäävät ilahduttavan hyvin sitten joissain muissa aineissa (vaikka matikassa), ja kompensoivat täten heikkouksiaan. Näiden kohdalla erityisesti olisi huutava vääryys sanoa, että ei sulla mitään vaikeutta ole, tyhmä mee amikseen.

(Sen verran oikaisen noita alun keskusteluja, että lievän lukihäiriön perusteella saa arvosanankorotuksen yhteen aineeseen, ja korotus on yleensä 1-2 pisteen luokkaa. Harvemmin arvosana siis nousee. Keskivaikean ja vaikean lukihäiriön erityisjärjestelyihin vaaditaan neurologin todistus, ja tällöin järjestelytkin ovat yleensä vähän erilaisia. Tästäkään huolimatta en pidä tuota arvosanankorotusta mitenkään hyvänä erityisjärjestelynä - se vaikuttaa pikemminkin resurssien vähäisyyteen perustuvalta YTL:n kompromissilta, jolla pyritään nyt jotenkin täyttämään opsin ja tutkinnon vaatimus yksilölliten tarpeiden huomioimisesta.)
 
Johtuukohan Touretten oireyhtymäkin ihan vain siitä, että ihmiset vittumaisuuttaan huutelevat vaikkapa rivouksia tai rykivät kurkkua ja voisivat lopettaa nuo ikävyydet, jos vain heillä olisi vähän itsekuria?

Ei johdu.
Ja ennenkö ehdit kysyä, niin myöskään flunssa tai korvatulehdus eivät johdu siitä.

Jos mielestäsi ADHD-huuhaadiagnoosin saanut ei kertakaikkiaan kykene hallitsemaan tekemisiään (vertaa Touretten pakkoliikkeet), niin silloin varmaankin suuri osa rikollisista tulisi jättää sentakia tuomitsematta syyntakeettomina?
"Rikoksen tekijä on syyntakeeton, jos hän ei tekohetkellä kykene mielisairauden, syvän vajaamielisyyden taikka vakavan mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi ymmärtämään tekonsa tosiasiallista luonnetta tai oikeudenvastaisuutta taikka hänen kykynsä säädellä käyttäytymistään on sellaisesta syystä ratkaisevasti heikentynyt."
Koska vangeista 25-50% väitetään olevan ADHD-potilaita, niin tuo tarkoittaisi heidän kuuluvan todellisuudessa psykiatriseen hoitoon ja lääkitykseen eikä vankilaan.
Juuri tuota sinun edustamaasi näkemystä ADHD-ihmisen huonon käytöksen pitämisenä jonain ymmärrettävänä pakkoliikkeenä pidän niin haitallisena etenkin kun kyseessä on niin äärimmäisen häilyvästi määritelty "tauti".
 
Jos mielestäsi ADHD-huuhaadiagnoosin saanut ei kertakaikkiaan kykene hallitsemaan tekemisiään

Pointtini oli lähinnä, että ihan kaikilla kyseessä ei ole huuhaadiagnoosi. Tähän viittaisi tuo aiemmin mainitsemani lääkeasia. Eli eipä yleistetä.

Stashilla hyviä pointteja.

Mut voihan se tietysti olla niinkin, että lukivaikeus johtuu ihan vain tyhmyydestä sekä laiskuudesta ja ADHD persoonan vittumaisuudesta.:)
Tutkimustietoa minulla ei siis asiasta ole eli ihan vain mielipiteitä niin kuin ilmeisesti muillakin tässä ketjussa. ;)

niin silloin varmaankin suuri osa rikollisista tulisi jättää sentakia tuomitsematta syyntakeettomina?
"Rikoksen tekijä on syyntakeeton, jos hän ei tekohetkellä kykene mielisairauden, syvän vajaamielisyyden taikka vakavan mielenterveyden tai tajunnan häiriön vuoksi ymmärtämään tekonsa tosiasiallista luonnetta tai oikeudenvastaisuutta taikka hänen kykynsä säädellä käyttäytymistään on sellaisesta syystä ratkaisevasti heikentynyt."
Koska vangeista 25-50% väitetään olevan ADHD-potilaita, niin tuo tarkoittaisi heidän kuuluvan todellisuudessa psykiatriseen hoitoon ja lääkitykseen eikä vankilaan.
Juuri tuota sinun edustamaasi näkemystä ADHD-ihmisen huonon käytöksen pitämisenä jonain ymmärrettävänä pakkoliikkeenä pidän niin haitallisena etenkin kun kyseessä on niin äärimmäisen häilyvästi määritelty "tauti".

Ai niin. ADHD ei ole vakava mielenterveyden tai tajunnan häiriö. Ei myöskään mielisairaus tai syvä vajaamielisyys. Eli mainitsemaasi huolta syyntakeettomuudesta ADHD:n kohdalla ei ole. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom