Lisäpainoleuanvedon Suomen CUP 2014: 1. osakilpailu Jyväskylässä 11.1.

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
masantti sanoi:
Eikös tässä kohdassa 3:57 tehdä sääntörikkomus tohon vauhdinottoon suorilla käsillä? Vai käsitinkö väärin?

LeuanvetäjäTR89 sanoi:
"Vetokäskyn ja kyynärnivelten koukistumisen jälkeen jalkojen liikettä ei ole rajattu"

Minun mielestä tuo suoritus, josta masantti huomautti olisi pitänyt hylätä, koska lantio saatettiin eteen ja jalat taakse jo kauan ennen, kuin kyynärnivelet lähtivät koukistumaan. Vie mun mielestä uskottavuuden kisoista, jos suoritukset hyväksytään huolimatti siitä, että on tapahtunut karkea sääntörikkomus. En tiedä oliko kisailija itse tietoinen sääntörikkomuksesta, oletan ettei huomannut, kun niin villisti tuuletti uutta "ennätystään".

Minun mielestä tuo suoritus, josta masantti huomautti olisi pitänyt hylätä, koska lantio saatettiin eteen ja jalat taakse jo kauan ennen, kuin kyynärnivelet lähtivät koukistumaan. Vie mun mielestä uskottavuuden kisoista, jos suoritukset hyväksytään huolimatti siitä, että on tapahtunut karkea sääntörikkomus. En tiedä oliko kisailija itse tietoinen sääntörikkomuksesta, oletan ettei huomannut, kun niin villisti tuuletti uutta "ennätystään".

Mun on pakko olla samaa mieltä tästä, mutta täähän nyt riippuu juuri siitä mitä tuolla "säännöllä" on tarkoitettu? Onko tämä nyt todellakin niin, että jos kyynärnivelen pitää ensiksi koukistua, niin silloinhan vetäjän pitäis vetää käsillä aluksi, ennen kuin lantio saa kipata yhtään apua. Tässä on korjaamisen paikka ehdottomasti!

Täytyy myöntää, että tuossa kohtaa säännöissä on porsaanreikä. Siinähän ei ole mitään järkeä, että vedon liikeketju olisi pakoitettu alkamaan käsistä. Säännöllä haettiin juurikin tuota, että ei saa keinua edestakaisin ennen vedon alkua (ettei voi tehdä vaikka jättiläistä leuanvedon sijaan), johon Lin jo viittasi "Heilumattomuus tarkoittaa että vetokäskyn jälkeen ei saa alkaa "kiikkumaan" itselleen vauhtia. Eli yhdellä "rykäsyllä" ylöspäin vetokäskyn kuultua, olipa tyyli mikä tahansa, kaikkia mahdollisia lihaksia käyttäen." Sääntöjen kirjoitusasu ei nyt ainakaan yksiselitteisesti vastaa haettua käytännon tavoitetta. Tässä onkin nyt SLRY:n hallituksen väelle kinkkinen pohdittava asia. Asia, joka täytyy ratkaista rauhassa ja hyvin.

Itse pohdin koko asiaa markkinoinnin ja yleisöystävällisyyden näkökulmasta. En halua dissata ketään ja tiedän että kun laitetaan esim se 90kg lisäpainoa ni ei sitä leukaa vilauteta tangon päälle vippaskonsteilla vaan voimaa ja räjähtävyyttä pitää miehestä löytyä.

Mielestäni vapaa tekniikka vedossa on hyvä asia, kaikki nitkautukset ja pyristelyt tuo väriä ja mielenkiintoa ja persoonallisuutta suoritukseen. On kiva katsojien seurata että saako kilpailija taisteltua leukansa tangon päälle! Näen lajissa tulevaisuutta, ja osakilpailuja joissa karsitaan sm kisoihin tai muuhun finaalikisaan pääsijät voisi järjestää esim isojen kauppakeskusten ym tiloissa tai kesällä ulkona. Atleetit ilman paitaa sais katsojii paikalle :)

Mutta pliis.. miettikää sääntöä tuohon leuan vilautus vs stoppi asiaan liittyen. Yleisön kannalta on hölmöä jos ei leuan käymistä tangon päällä voi todeta paljaalla silmällä vaan tarvitaan hidastus videolta. Ei mun mielestä ole vaikeaa tuomaroida esim kriteerillä "stoppi ylhäällä". Paras olis että tuomari yksinkertaisesti ilmoittais vaikka pilliin puhaltamalla heti kun leuka on tangon päällä. Siinä olis yleisöllä jännä seurata suoritusta.

Itse pohdin koko asiaa markkinoinnin ja yleisöystävällisyyden näkökulmasta. En halua dissata ketään ja tiedän että kun laitetaan esim se 90kg lisäpainoa ni ei sitä leukaa vilauteta tangon päälle vippaskonsteilla vaan voimaa ja räjähtävyyttä pitää miehestä löytyä.

Mielestäni vapaa tekniikka vedossa on hyvä asia, kaikki nitkautukset ja pyristelyt tuo väriä ja mielenkiintoa ja persoonallisuutta suoritukseen. On kiva katsojien seurata että saako kilpailija taisteltua leukansa tangon päälle! Näen lajissa tulevaisuutta, ja osakilpailuja joissa karsitaan sm kisoihin tai muuhun finaalikisaan pääsijät voisi järjestää esim isojen kauppakeskusten ym tiloissa tai kesällä ulkona. Atleetit ilman paitaa sais katsojii paikalle :)

Mutta pliis.. miettikää sääntöä tuohon leuan vilautus vs stoppi asiaan liittyen. Yleisön kannalta on hölmöä jos ei leuan käymistä tangon päällä voi todeta paljaalla silmällä vaan tarvitaan hidastus videolta. Ei mun mielestä ole vaikeaa tuomaroida esim kriteerillä "stoppi ylhäällä". Paras olis että tuomari yksinkertaisesti ilmoittais vaikka pilliin puhaltamalla heti kun leuka on tangon päällä. Siinä olis yleisöllä jännä seurata suoritusta.

Ihan ilman sääntömuutosta onnistuisi se, että leukakameran kuva heijastettaisiin isolle skriinille. Silloin myös yleisön olisi helppo nähdä kaikkein tiukimpien vetojen loppuratkaisu. Maksimaalinen eli 100 % maksimivoimasuoritus ei valitettavasti ole niin tyylitellyn näköinen suoritus kuin 95 prosenttinen suoritus. Itselläkin lauantain kisassa 85 kilolla tanko osui kaulaan, mutta 90 kilolla leuka ylitti tangon sivuttaissuunnassa vain vähän. Kilpaurheilussa haetaan ihmisen suorituskyvyn rajoja ja yleensä voimailulajeissa se 100 % suoritus on sellainen, joka juuri ja juuri täyttää sääntökriteerit, mutta täyttää ne.

PS. Itse olen treenannut monta vuotta räjähtävää nopeusvoimaa leuanvetoon maksimivoimatreenin ja lihasmassatreenin lisäksi. Siksi vetoni on niin nopea myös maksimaalisilla raudoilla. 1-3 toiston sarjat teen aina kisatekniikalla. Mutta pidempiä sarjoja vedän myös eristetyllä tekniikalla, koska se toimii paremmin lihasmassatreenissä. Maksimi- ja nopeusvoimatreeneissä taasen on tärkeää treenata suorituksessa käytettävien yksittäisten lihasten käskytyksen lisäksi lihasten välistä koordinaatiota.

Miksei noita sääntöjä tulkita tai muuteta siihen muotoon, että tuomarin merkin jälkeen saa tehdä mitä vain, jotta saa leuan ylittämään tangon pysty-, että sivuttaissuunnassa? Heilumaton roikunta on muutenkin helvetin subjektiivinen käsite. Ei ole olemassa täysin heilumatonta roikuntaa ja kuten täälläkin on ilmi tullut, niin vetokomennon jälkeen moni ottaa viimeiset hapet ennen vetoa, jolloin väkisinkin liikettä tapahtuu sivuttaissuunnassa, ennen kuin kyynärnivel lähtee koukistumaan.

En usko, että kukaan onnistuu mitään jättiläistä tekemään maksimiraudoilla. Ja kun täällä on sääntöjen puoltajien puolesta tullut sekin argumentti, että nykyiset säännöt mahdollistavat mitä erilaisimmat vetotekniikat, joten mielestäni olisi ihan reilua sallia myös liikehdintä ENNEN kyynärnivelen koukistusta. Eikö se riittäisi, että veto lähtisi tuomarin merkistä kädet suorana? Kyseinen sääntömuutos / -tulkinta tekisi säännöistä vieläkin yksinkertaisemmat ja yksiselitteisemmät. Jos argumenttina on se, että kehosta saa tuottaa kaiken mahdollisen voiman saadakseen leuankärjen ylittämään tanko pysty-, että sivuttaissuunnassa, ei mielestäni "jättiläisen" tekemistäkään pidä rajoittaa. Jos joku sen pystyy vaikka 90 kilon romuilla tekemään, niin onnea vaan yritykseen...

Miksei noita sääntöjä tulkita tai muuteta siihen muotoon, että tuomarin merkin jälkeen saa tehdä mitä vain, jotta saa leuan ylittämään tangon pysty-, että sivuttaissuunnassa? Heilumaton roikunta on muutenkin helvetin subjektiivinen käsite. Ei ole olemassa täysin heilumatonta roikuntaa ja kuten täälläkin on ilmi tullut, niin vetokomennon jälkeen moni ottaa viimeiset hapet ennen vetoa, jolloin väkisinkin liikettä tapahtuu sivuttaissuunnassa, ennen kuin kyynärnivel lähtee koukistumaan.

En usko, että kukaan onnistuu mitään jättiläistä tekemään maksimiraudoilla. Ja kun täällä on sääntöjen puoltajien puolesta tullut sekin argumentti, että nykyiset säännöt mahdollistavat mitä erilaisimmat vetotekniikat, joten mielestäni olisi ihan reilua sallia myös liikehdintä ENNEN kyynärnivelen koukistusta. Eikö se riittäisi, että veto lähtisi tuomarin merkistä kädet suorana?

Pointtisi on hyvä. Olen ottanut SLRY:n puheenjohtajan roolissa yhteyttä lakiasiantuntijaan (juridisen tekstin asiantuntijaan) näiden keskustelussa olevien sääntöpykälien osalta. Kuultuamme asiantuntijaa pistän pystyyn SLRY:n hallituksen keskustelun ja sen lopputuleman jälkeen äänestyksen, jotta saisimme pätevän ratkaisun asiaan. Toivottavasti saamme hoidettua homman pian.

Tervehdys!

Täällä on käyty mielestäni todella hyvää keskustelua sääntöpykälistä ja minun kisasuorituksestani.

Olin aina elänyt siinä uskossa, että kisatekniikkani on sääntöjen mukainen. Kuitenkin suoritustani katsoessa ja sääntöpykäliä lukiessani ilmenee jonkun verran ristiriitoja. Mielestäni kyseessä on nykysääntöjen puitteissa rajatapaus. Itse en laskisi tuota retkautusta varsinaiseksi kiikkumaiseksi heilumiseksi, vaikka siinä nopea edestakainen liike tuleekin.

Sääntöjen kirjallinen muoto on epäselvä, etenkin "heilumaton roikunta" termi on todella tulkinnanvarainen, kuten Rochendilkin tuossa yllä sanoi. Tangossa ei voi koskaan roikkua heilumattomassa tilassa ja tämä sääntö on kaivertanut minua alusta asti todella paljon. Kun sääntöjä rukattiin, olin sitä mieltä, ettei tuota "heilumaton roikunta" -sääntöä tarvittaisi, koska 1. Tangossa on mahdoton roikkua täysin heilumattomassa tilassa ja 2. Lisäpainot rajoittavat heilumista - jättiläisen tyylisellä liikeradalla on mahdoton saada leukaa horisontaalisesti ja vertikaalisesti tangon yli lisäpainojen kanssa.

Ensimmäiset viralliset kisat ovat nyt takana ja nyt on hyvä hetki tehdä lopulliset muutokset sääntöihin, jotta ne ovat VEDENPITÄVÄT. Tästä asiasta on nyt käytävä paljon keskustelua SLRY:n hallituksen ja jäsenten kesken. Tuomarointi kisoissa oli johdonmukaista, ainoastaan sääntöjen kirjallinen muoto on ongelma. Säännöt ovat nyt sellaiset, ettei kukaan voi toimia täsmälleen niiden mukaan (heilumaton roikunta on mahdotonta ja vedon aloittaminen kyynärnivelen koukistuksella on mahdotonta/helvetin vaikeaa).

Ensimmäiset viralliset kisat ovat nyt takana ja nyt on hyvä hetki tehdä lopulliset muutokset sääntöihin, jotta ne ovat VEDENPITÄVÄT.
Tää nyt menee jo äärimmäisyyksiin, mutta toinen luovan tulkinnan mahdollistava sääntö on alkuasento, josta ei ole määrätty kuin roikunta kyynärnivelet oikaistuna ja ote vapaa.
410884-happy-man-hanging-upside-down-from-a-soccer-gate.jpg

Toi kaveri täyttää sääntöjen kriteerit!

Mun mielestä T-paidassa on hihat. Tämäkin on vissiin tulkinnan varaista. Ei sillä että T-paita auttaisi ketään vaan ennemminkin periaatteesta.

Onneksi leuanvedon harrastajat ovat niin hienoa porukkaa etteivät anna tämmöisten mitättömien sanallisten saivartelujen haitata leuanvetoa :)

Ihan oikeastikko leuanpito tangon päällä olisi huono idea? Vaikee taas toumaroida ja kaikkea. Näköjään joidenkin mielestä voi olla... että menee oikeen staattiseksipitokilpailuksi siinä vaiheessa. OHHOH! kaikki varmaan tietää, jotka on maksimi lisäpainoleukaa puhtaasti vetänyt, että JOS se leuka menee tangon päälle kunnolla, ei ole MIKÄÄN ONGELMA! pitää sitä leukaa siellä sen jälkeen. Siis silloin kun se sinne kokonaan menee ihan aikuisten oikeasti, eikä jalkojen potkimisella käy siellä nanosekuntia. Ja se liike todellakin sinne ylhäälle "lukittuu."

Tästähän on ollut täällä jo ennenkin puhetta, niin poikien ratkaisu oli sillon, että kehitetään stoppari sinne ylös, että kun siihen osuu leualla, niin ei tarvii millään silmillä nähdä, että se leuka menee tangon päälle. Nyt puhutaan video tuomareista ja kaikista. Stoppari ja videoita kehiin. Mitä muuta sitä vielä keksitään, ettei sitä leukaa vaan tarvis saada kunnolla vedettyä. Ei vaan muuteta edes yhtä sääntöä siihen suuntaan, että se leuka pitää vetää kunnolla sinne tangon päälle. EIIIII kai nyt sellaista sääntöä mennä tekemää koska - joo voitte päätellä tän lauseen loppuun ihan itse.

Ja myönnetään, että kaikki ei sitä leukaa saa siellä pidettyä, koska tekniikka on sen mukainen, että sitä leukaa ei sinne ylös asti oikeasti kunnolla edes saada. Jos sais, niin sen leuan tangon päällä pitäminen ei varmasti ole mikään ongelma.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo johan pointti on ihan hyvä. Säännöt pitää olla sellaiset, että tulkinnanvaraa ei ole. Esimerkiksi tuollaisen tilanteen pystyisi välttämään siten, että säännöissä lukisi "roikunta kahdella kädellä" ja "jaloilla ei saa auttaa vetoa telinettä käyttämällä (potkut telineistä ym. kiellettyä). Kyllä noissa säännöissä on mun mielestä vielä parannettavaa ja ne on saatava sellaiseen muotoon, että tulkinnanvaraisuus on mahdollisimman vähäistä.

Leukapidosta on täällä ollut keskustelua, mielestäni siitäkin voisi pitää SLRY:n hallituksessa äänestyksen. Tässä ajatuksia, joita itselle tulee mieleen tuosta leukapidosta:
-Voisi olla yleisön kannalta parempi, kun näkisi selvästi, että leuka on tangon päällä
-Toistoleuanvedossa ei ole leukapitoa, eikä sitä kukaan sinne ole ehdottanutkaan - miksi lisäpainoleuanvedossa sellaista tarvittaisiin?
-Vähentäisi vartalon ja jalkojen käyttöä vedossa
-Mikä olisi sopiva aika tangon päällä - lisäisikö tämä tulkinnanvaraisuutta verrattuna siihen, että hyväksyttyyn suoritukseen riittää leuan ylitys
-Lajin luonne muuttuisi, koska yläasento on suurimmalle osalle vetäjistä vedon raskain vaihe - kisattaisiin siitä kuka saa pidettyä leuan tangon päällä, eikä siitä kuka saa ylitettyä tangon leuallaan - Mitä leuanveto tarkoittaa? Tangon ylittämistä leualla vai leuan pitoa tangon päällä?

Leukapidossa on mun mielestä sekä hyviä että huonoja puolia. Heittäkäähän muutkin ajatuksia asiasta ja säännöistä ylipäätään.

Tässä kun ollaan penkkiin tätä verrattu, niin tässä on mun vertaus - jos penkin tekniikka olis saman tyylinen kun näissä kisoissa.

Eka tanko käsille vs suorassa roikkuminen. Siitä sitten armoton pudotus rinnalle ja kunnon pompulla liikkeelle vs kunnon heilautus alkuun. Ekan kymmenen sentin jälkeen perse ylös penkistä vs. lantio potkuja. Varmistajat voi ihan pikkasen hipoa tankoa päistä, että tulee viimeiset tarvittavat sentit vs jalkojen potku vielä loppuun. Tanko punnerretaan suoraan telineisiin, joten ei haittaa jos ei ihan viimiset sentit tule ylös asti. Kunhan sen verran että saa tangon suoraan heitetty telineisiin vs leuka vilahtaa pikkasen tangon päällä.

Suoritus kisoissa läpi ja uusi suomen ennätys!

Tän farssin seuraamisen saa olla mun osalta tässä. Lupaan kautta kiven ja kannon, että tätä "lajia" koskevia topiikkeja en avaa enää ikinä kertaakaan. Pitäkää te niitä äänestyksiä sun muita ihan miten haluatte. Kyllä teidän kommenteista paistaa läpi, että tämä paska ei tästä menee muuhun ku huonompaan suuntaan. Vittuilla tekis mieli monellakin eritavalla vielä koska aiheita olis vaikka millä mitalla, mutta jätetään nekin jo pois. Ollaan jopa mainitsematta herran nimeä joka on nyt ja aina oikea suomen mestari/ennätyksen haltija.

Lajeissa, joissa pito vaaditaan, se on perusteltu, koska se on ainoa tapa varmistaa että raajat ovat varmasti oienneet.
Leuanvedossa tämä tarve esiintyy ennen vetoa ei vedon jälkeen ;)

Toisekseen koska säännöt on päätetty "jäädyttää", niin niitä ei pitäisi muutella mielipideasioiden perusteella. Porsaanreiät pitää tietysti voida tukkia.

Tän farssin seuraamisen saa olla mun osalta tässä. Lupaan kautta kiven ja kannon, että tätä "lajia" koskevia topiikkeja en avaa enää ikinä kertaakaan. Pitäkää te niitä äänestyksiä sun muita ihan miten haluatte. Kyllä teidän kommenteista paistaa läpi, että tämä paska ei tästä menee muuhun ku huonompaan suuntaan. Vittuilla tekis mieli monellakin eritavalla vielä koska aiheita olis vaikka millä mitalla, mutta jätetään nekin jo pois. Ollaan jopa mainitsematta herran nimeä joka on nyt ja aina oikea suomen mestari/ennätyksen haltija.

Todennäköisesti laji ei menetä mitään, vaikket sinä sitä seuraakaan. Et ole tuonut keskusteluun ainuttakaan järkiperustetta sinun väitteillesi. Väitteesi on ollut luokkaa: "Näyttää tyhmältä" ja "Ei ole oikeasti voimaa kun ei pysty lukottamaan". Lukottamisen tarve on jo moneen kertaan selitetty tässä threadissä, mutta sinulle se ei vaan tunnu uppoavan: Lukotukselle ei ole luonnollista perustetta; leuanvedossa nivelet eivät lukitu yläasentoon. Miksi et ole vaatimassa jalkakyykkyn pysäytystä ala-asentoon? (Jossa myöskään nivelet eivät ole lukossa).

Tässä threadissä taitaa keskustelua SLRY:n puolelta käydä Funky Monkey ja LeuanvetäjäTR1989. Haluaisin kuulla muidenkin SLRY:n hallituksen jäsenten mielipiteitä tätä asiaa kohden.
Omasta puolesta säännöt ovat nykyisellään hyvät, kunhan saadaan tulkinnanvaraisuudet poistettua.

Kiitos Natukalle asiallisista kommenteista, kaltaisesi ihmiset osaavat kehittää ja viedä eteenpäin asiaa kuin asiaa.

Vielä suurempi kiitos ylläolevasta lupauksestasi.

Tässä threadissä taitaa keskustelua SLRY:n puolelta käydä Funky Monkey ja LeuanvetäjäTR1989. Haluaisin kuulla muidenkin SLRY:n hallituksen jäsenten mielipiteitä tätä asiaa kohden.
Omasta puolesta säännöt ovat nykyisellään hyvät, kunhan saadaan tulkinnanvaraisuudet poistettua.
Lin eli lauantain Cupin päätuomari on SLRY:n hallituksen jäsen ja samoin Saaje. Eli neljä seitsemästä on jo jotenkin osallistunut tämän ketjun keskusteluun. Tervetulleita olisi tietenkin loppujen kolmenkin kommentit.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom