Lisääntynyt unen tarve

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja muffy
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tuli tässä mieleeni kun silmät puoliummessa vaivuin päiväunille iltapäivästä, että ymmärtääkseni tämä harrastuksemme lisää luontaisen unen tarvetta jonkin verran. Hoksasin juuri etten ole ikinä ottanut selvää mistä se johtuisi. Tietenkin kova reeni jne lisää levon tarvetta ja sitä rataa mutta etsinkin lähinnä jotakin vaikka fysiologista selitystä sille. Kaikki varmaan tietää mitä ajan tässä takaa. Jos tiedät - kerro.

Mulla on ainakin ihan sama juttu. Väsyttää!! En sit tiiä olisiko lumen tulolla jotain lisävaikutusta (lisää happea ilmassa). Ainahan reenin jälkeen väsyttää. Mutta talven alussa sitä enemmänkin.

Jukelius sanoi:
Mulla on ainakin ihan sama juttu. Väsyttää!! En sit tiiä olisiko lumen tulolla jotain lisävaikutusta (lisää happea ilmassa). Ainahan reenin jälkeen väsyttää. Mutta talven alussa sitä enemmänkin.
No totta kai aina talven alussa ramasee niin perkeleesti kun on jo kello neljä päivällä ihan sysimustaa ulkona. Näin ainakin mulla :)

en tuota kyllä oo huomannu tuon talven vaikutusta, mutta punttiksella käymisen alottaminen kyllä vaikutti aika hyvin..

Mielestäni ei itsellä ole vaikutusta unen tarpeeseen sillä että treenaanko vai en. Olin aivan yhtä väsynyt muutama vuosi sitten kun olin syksyn täysin saikulla salilta. Paljon enemmän vaikuttaa tuo pimeys tuohon väsymykseen. Huomaan selvästi että tuossa syyskuussa alkaa unirytmi pidetä ja taas tuossa maaliskuussa alkaa taas olla paljon pirteäpi ja samalla tuntuu että unen tasokin jotenkin paranee.

Jos on jatkuvaa väsymystä kuukaudesta toiseen, voi olla hyvä tarkistuttaa kilpirauhasensa. Mulla meni siihen pisteeseen, ettei jaksanut valvoa 2 - 3 tuntia pidempiä pätkiä. Nyt kun sai thyroxinit tilalle ja annokset kohdilleen on meno erilaista.

Ei ei ei ei.... Puhun siitä kun esim jos istahdat johonkin vähäks aikaa niin lihakset tavallaan 'nukahtaa' hetkessä ja muutenkin tuntuu olevan sellanen raukea fiilis et vois ottaa nokoset millon vaan missä on vähänkin rauhallisempaa. Mulla tulee nää etenkin sillon kun on kovemmat reenit meneillään. Mut ei siis kesken reenin.

muffy sanoi:
Ei ei ei ei.... Puhun siitä kun esim jos istahdat johonkin vähäks aikaa niin lihakset tavallaan 'nukahtaa' hetkessä ja muutenkin tuntuu olevan sellanen raukea fiilis et vois ottaa nokoset millon vaan missä on vähänkin rauhallisempaa. Mulla tulee nää etenkin sillon kun on kovemmat reenit meneillään. Mut ei siis kesken reenin.

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat, ei ole itselläni tuota tunnetta.

muffy sanoi:
Puhun siitä kun esim jos istahdat johonkin vähäks aikaa niin lihakset tavallaan 'nukahtaa' hetkessä

Kyllä tuo mulle on ihan tuttua. Kun oon nukkunut hyvin (norm. 8-9 tuntia yössä), jaksan koko päivän hyvin ja energiaa riittää kovastikin. äiväunille ei ole mitään tarvetta. Sitte kun päivän päätteeksi istahtaa sohvalle telkkaria kattelemaan niin jo joskus klo 20 alkaa kovasti väsyttää ja kun viimein olen pinnistellyt sinne klo 22 tietämille niin nukahdan melkein välittömästi kun menen makuulle. Aamulla sitte heräilen klo 6-7 aikaan taas energisenä. Olen tulkinnut tuota niin että kova treeni säännöllistää unirytmiä: olo on päivällä virkeämpi ja yöllä nukkuu sikeämmin.

Joo, oikeen v***n kiva lukea tällasta juttua tähän aikaan, kun jalat painaa tonnin ja pää toisen!..
Nyt kun tähän koneelle istahdin ja ottaisin hieman rennomman asennon ja silmät kiinnii..Mmmh...
Nyt toista päivää sellanen olo ja se kertoo kyllä juuri siitä, että keho vaatii lepoa! Mulla nyt liikunta lisääntynyt (n. 1vk.) lenkkeilyn muodossa oikeen reippaasti pitkän makailun jälkeen ja esim. eilen nukahdin jo kuuden ja seiskan välissä kesken TV-ohjelman! Mikä on mulle enemmän kuin harvinaista ja tänään aamulla heräsin 2h herätyksen jälkeen myöhässä!! :curs:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
no menee vähän :offtopic:
mutta oon huomannu että väsyttää yleensä aika pirusti, sekä salipäivinä että normaalistikin. Tuntuu joskus että sammuu jo illalla yhdeksän aikoihin, siinä kun sitten pari tuntia sinnittelee hereillä niin ei tuu enää uni ollenkaan. Menee puoli yötä pyöriessä ja aamulla väsyttää niin per.....sti. Tätä on jatkunu jo kuukausien ajan. Pitäsköhän hommata jotain nukahtamislääkkeitä tms?
Salikäynnitki oon vähentäny jo noin 1krt/viikko. Ei pitäis rasituksesta ainakaan olla kiinni.
Alkaa jo ärsyttää tuo kahvin litkiminen litratolkulla (Töissä kyllä uni tulis) :evil:

Onko kokemuksia tuollaisista uinahtamislääkkeistä tjsp. ? Kannattaako testailla, vai pitäiskö alkaa harrastaan jotain yömyssyjä :kippis1:

ruzina sanoi:
Onko kokemuksia tuollaisista uinahtamislääkkeistä tjsp. ? Kannattaako testailla, vai pitäiskö alkaa harrastaan jotain yömyssyjä :kippis1:

Kannattaa,mulle ne on ainakin ihan must!

ruzina, kannattaa käydä puhumassa tosta jollekin erikoistuneelle lekurille, niin voisit saada sekä hyviä vinkkejä ja tarpeen mukaan lääkkeenkin.

Mulla on kanssa monesti tollain, että koko päivän väsyttää ja sitten jo aikaisin tulis uni ja sen yli sinneteltyä ei sitten enää tule mitenkään.

Voisit kyllä pistää uuden threadin pystyyn asiasta tai nostaa ylös jonkun vanhemman asiaan enemmän viittaavan, ettei mene tämäkin ketju ihan offtopiciksi.

Lampunjalka sanoi:
ruzina, kannattaa käydä puhumassa tosta jollekin erikoistuneelle lekurille, niin voisit saada sekä hyviä vinkkejä ja tarpeen mukaan lääkkeenkin.

Mulla on kanssa monesti tollain, että koko päivän väsyttää ja sitten jo aikaisin tulis uni ja sen yli sinneteltyä ei sitten enää tule mitenkään.

Voisit kyllä pistää uuden threadin pystyyn asiasta tai nostaa ylös jonkun vanhemman asiaan enemmän viittaavan, ettei mene tämäkin ketju ihan offtopiciksi.

Jepuliz... päätän offtopiccailun tähän ja alan soitteleen aikaa lekurille :thumbs:

lisääntynyt unen tarve2

Minä alotin sitte sen uuden topicin.

Mulla on samaa vikaa tos nukkumises, väsyttäs, mutta uni ei tuu väliin sitte millään. Olen kokeillut unilääkkeitä ja niillä kyllä tulee uni ja nopeesti.
Mutta niihin kuulemma tottuu nopeasti ja rupee tartteen vahvempia ja vahvempia. onkos näin?
Ja olen myös lukenut että ne vaikuttaisivat haitallisesti lihaskasvuun, onko tämäkin totta? ja kuinka paljon kasvu hidastuu? luulis senki hidastuttavan ku ei saa nukutuksi, vai voittaako normaali unen laatu sitte lääke aineilla saadun unen muutaman lisä tunnin.

Juuei, nämä voidaan kerätä tähän kyllä. Jos lääkekeskutelut kiinnostavat enemmänkin on niiden paikka doping/antidoping osiolla.

Kyllä minulla ainakin kova punttitreeni lisää unen tarvetta. Tai sitten se on vaan lisääntynyt muuten kun on ikää tullut lisää. Jos en vähintään 7 tunnin yöunia saa, niin sen huomaa kaikessa, olen väsänyt ja vähän kiukkuinenkin.

Kun alkoi taas treenaamaan kovempaa, niin unta tarvitsee tunnin enemmän yössä. Nukun nykyään 8½-9½ tuntia/yö.

Saattaa johtua raudan puutteesta. Kaverin siskolla oli kuulemma joskus nuorempana just samaa ongelmaa. Eli vaikka oli nukkunut kunnolla niin koulusta tultuaan kuitenkin väsytti hulluna. Lääkäri määräs sit jotain rautatabletteja ja autto. Voihan toi väsyminen johtua varmaan monesta muustakin asiasta mut toi nyt tuli vaan mieleen.

Mitä vanhemmaksi tulee sitä enempi väsyttää ja punttien nostelu edes auttaa ainakin minulla lähes kroonista väsymys tilaa :( , mitkään kevennetyt treeni viikot ei siihen auta, varmaan pitäs olla puolivuotta treenaamatta niin normalisoitus olo, mutta siinäkään ei taas ole mitään järkeä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom