lisää kaarta penkkiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nelkku
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Miten venytellä selkää penkkiä varten? Itse oon tehnyt kuntopallon päällä rullailua ja ihan penkillä koittanut väännellä itseäni mahdollisimman mutkalle. Huonon liikkuvuuden selässä huomaa myös siinä kun otan isoimman mahdollisimman kaaren pystyn tekemään vain yhden kovan noston tai vain yhden sarjan kunnes selkä sanoo itsensä irti ja on pakko vaihtaa lajia. Kipu helpottaa yleensä nopeesti, mutta yhden päivän on alaselkä pienessä jumissa. Iso kaari -> isot raudat, ainakin itselläni, joten pienikin selän jäykkyys näkyy kiloissa aika nopeasti. Joskus tullut voimanostovideoita ja kisoja katsellessa mieleen että miten helvetissä ne penkkaajat tekee niin valtavan kaaren. Elikkäs ehdotuksia ja venyttelyohjelmia tai jopa jotain erikoiskikkoja kaivataan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ostat esim. koripallon, päästät ilmaa pois ja selän alle. Ajan mittaan lisäät ilmaa ja kaari senkun kasvaa. Tai, meet lattialle ja seinää vasten, mursumaisesti pikkuhiljaa eteenpäin ja yrität saada navan koskettamaan seinää.

haavevahva sanoi:
Ostat esim. koripallon, päästät ilmaa pois ja selän alle. Ajan mittaan lisäät ilmaa ja kaari senkun kasvaa. Tai, meet lattialle ja seinää vasten, mursumaisesti pikkuhiljaa eteenpäin ja yrität saada navan koskettamaan seinää.
tuo kuntopallolla rullailu vastasi tota koripalloa, se taitaa olla jopa aika samankokoinenkin kuin koripallo. tuntuu vaan ettei tolla tavalla ole tullut hetkeen enää notkeutta lisää. tuossa jälkimmäisessä taitaa käydä niin että maha menee edellä ja selkä pysyy suht suorana :rolleyes:

Lähinnä mieleen tulee, että selkälihaksia vahvistamalla (voimistamalla) kykenet tekemään maksimikaaren ilman että selkälihakset joutuvat tekemään työtä 100 % teholla. Tällöin eivät lihakset mene enää helpolla jumiin.
Lisäksi kykenet keskittymään paremmin itse penkkaamiseen, kun selän kaarelle vääntäminen ei vie kaikkea hermotusta ja keskittymistä.

Zone-sarja -42%
Itse olen tuosta kaari hommasta sitä mieltä että se tulee joko luonnostaan tai sitten ei. Harjoittelemalla siihen voi varmaan saada jonkin verran lisää muttei mitään madottomia kuitenkaan. Näin luulen. Tuntuisi että jos sen nuin vain pystyis opetteleen niin kaikki tekis sillä tyylillä koska nostomatka kuitenkin lyhenee oleellisesti.

neutraali sanoi:
Itse olen tuosta kaari hommasta sitä mieltä että se tulee joko luonnostaan tai sitten ei. Harjoittelemalla siihen voi varmaan saada jonkin verran lisää muttei mitään madottomia kuitenkaan. Näin luulen. Tuntuisi että jos sen nuin vain pystyis opetteleen niin kaikki tekis sillä tyylillä koska nostomatka kuitenkin lyhenee oleellisesti.

Mutta ei se nostomatkan lyheneminenkään aina autuaaksi tee. Mikäli kisanostosta kyse paidalla, niin paidan teho alkaa heikentyä liian suuren kaaren kanssa.

Raven sanoi:
Mutta ei se nostomatkan lyheneminenkään aina autuaaksi tee. Mikäli kisanostosta kyse paidalla, niin paidan teho alkaa heikentyä liian suuren kaaren kanssa.
Eikö se uus paitamalli ole tullut joka nimenomaan suosii kaarella nostavia? Enivei itse tarkoitin kyllä ihan normaali sali nostosta.

Raven sanoi:
tosiaan tuota paitajuttua en ole ottanut yhtään huomioon kun nostoja sillä ei ole vielä alla, joten kyse oli siis salinostosta, vaikka kisanostoja vartenhan täsäs harjoitellaan.. itselläni on metalin bencher valmiina koekäyttöä varten (luultavasti 21-22pv testaillaan) ja ois kyllä ihan mielenkiintoista tietää miten kaari vaikuttaa tuohon paitaan. ainakin nykyään on noita kapeita voimanostovöitä penkkiä varten joiden pitäisi sallia paremmin kaaren teko, luulisi että niiden valmistus olisi turhaa jos kaaresta ei olisi hyötyä paidan kanssa, joita kuitenkin käytetään melkeinpä kisassa kun kisassa, lukuunottamatta raw-nostoja tietenkin. vai onko penkkivyöt tarkoitettu enemmänkin juuri salinostoja varten (ei luulis?).. mutta palatakseni lopulta alkuperäiseen aiheeseen, moniko on tehnyt keppijumppaa penkillä niin että voimistelukeppi on alaselän alla ja tavallaan punnerrat selkääsi ylöspäin?ranteet ovat siis kepin molemmissa päissä ja taakseppäin taitettuina.. saan itseäni hieman enemmän mutkalle tällä tavalla ja ehkä ajan kanssa selkä tottuisi taipumaan hieman enemmän, ainut mitä olen miettinyt on liikkeen terveellisyys, mahtaakohan olla selkä vaarassa tälläisessä väkisinvenytyksessä. pitäisikö jättää liike :david: :lle?

neutraali sanoi:
Eikö se uus paitamalli ole tullut joka nimenomaan suosii kaarella nostavia? Enivei itse tarkoitin kyllä ihan normaali sali nostosta.

F6 malli suosii kaarella nostajia kyllä, mutta käsittääkseni vain suuremmalta osin asennon ottamisessa. Kun taas muissa malleissa on ollut vaikeuksia kaaren tekemisessä.

Eli ei niinkään vaikuttaisi siihen itse nostoon. Ja se fakta kuitenkin on myös, että vaikka F6 suosisi kaarella nostavia jotenkin paremmin nosto vaiheessakin, niin rinnalta se ei auta niin paljoa. Rintapala ei pääse venymään samalla tavalla kuin pienemmällä kaarella nostavat, joten potku jää vähäisemmäksi.

Kannattaa aina kokeilla myös muita tekniikoita kuin raw-tekniikka, jos paidalla nostaa.

nelkku sanoi:
itselläni on metalin bencher valmiina koekäyttöä varten (luultavasti 21-22pv testaillaan) ja ois kyllä ihan mielenkiintoista tietää miten kaari vaikuttaa tuohon paitaan.

Parhaiten asia selviää kokeilemalla. Otan mahdollisimman suurella kaarella noston, samalla painolla otat vähän pienemmällä kaarella ja vaikka vielä samalla painolla ilman sen kummempaa kaarta.
Siinä huomaat mikä tapa sopii sulle ja sun paitanostamiseen parhaiten.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
joo paita otetaan tosiaan käyttöön tässä ihan lähiaikoina kunhan nyt saa hieman tuntumaa treeneihin pienen tauon jälkeen, joten kyselen silloin todennäköisesti lisää tyhmiä tuosta paidasta (ihme härpäke), mutta vielä tuosta kuvailemastani selkävenytyksestä, onko kukaan tehnyt / onko kokemuksia / ajatuksia?

Keskity venyttämään myös vatsalihaksia, se voi ainakin auttaa siinä ettei kaari ole monesta tekijästä kiinni (venyvä vatsa-->kaaren suuruus riippuu enää selästä)

beginner sanoi:
Keskity venyttämään myös vatsalihaksia, se voi ainakin auttaa siinä ettei kaari ole monesta tekijästä kiinni (venyvä vatsa-->kaaren suuruus riippuu enää selästä)
vatsaa ei ole muuten tullut koskaan varsinaisesti venyteltyä, rutistuksia, istumaannousuja ja voimapyörää..siinä ainoat asiat mitä oon vatsalle tehnyt, mutta miten vatsaa venytetään? jotain vartalonkiertoja ja kylkisysteemejä kehiin vaiko?

Itelläni oli tää samahomma alkuaikoina edessä, ja sain sen korjattua paikallisten ammatilaisten neuvoilla.
Eli ensin otat pienen lämmittelyn selälle ja otat sitten itsesi "Siltaan" ja rauhallisesti hengität sisäelimilläsi molempii maksimiasentoihin (ulos/sisään) ja lähdet taivuttamaan enempi kaarelle. Ja maksimissaan sinne pieneen venytyksen kipuun asti...sitten pois Sillasta ja pieni tauko ja uusiksi. Sen pitäisi olussa olla aika tuskaista ja venyttää hieman muitakin lihaksia tuo silta (esim ojentajia, etureisiä), mutta toimii pirun hywänä selän,pakaroiden,lantion notkeuttajana, mikä minulla auttoi sen kaaren parantamiseen.
Myös ne yläselän lihakset ja niska on syytä pitää venyteltyinä ja lämmiteltyinä ennen sitä penkkiä, muuten se venytys tulee pelkästään alaselkään. Kun kerta olet juuri videoilta katsellut niitä nostotapoja niin varmista se yläselän/niskankin asento ja tukikohta penkkiin nähden.

Ja sitten ihan viim huomautuksena: niitä keskikropan lihaksiakin olisi hywä vahvistaa. eritoten kyljet ja alaselkä auttoi itselleni sitä "pitoa"

Onnea ja Tsemppiä treenaamiseen sitten vaan :rock:

nelkku sanoi:
vatsaa ei ole muuten tullut koskaan varsinaisesti venyteltyä, rutistuksia, istumaannousuja ja voimapyörää..siinä ainoat asiat mitä oon vatsalle tehnyt, mutta miten vatsaa venytetään? jotain vartalonkiertoja ja kylkisysteemejä kehiin vaiko?
Mä oon venyttänyt niin, että (etunoja)punnerrusasennossa lantiota vaan eteen ja ylävartaloa kaarelle. Paino kämmenillä ja päkiöillä/jalkapöydillä, lantiokin saa olla maassa jos siltä tuntuu. Hengitys kannattaa muistaa, muuten ei oikein venytä. Eli pullista mahaa/palleaa sisäänhengityksessä ja voi pitääkkin jonkun aikaa siinä. Vinot vatsalihakset saat venymään "kävelemällä" käsillä koko hartialinjan osoittamaan sivulle, toinen käsi reiden vieressä ja toinen vaikka haarojen edessä

Sitä kaarta ei muuten kannata vääntää liian pitkälle, ainakin jos meinaat kisata IPF:n puolella. IPF on rajoittanu säännöillä liiallisia kaaria. Tankoa ei saa laskea mahalle, vain siihen asti mihin rintalasta loppuu. Esim. Brian Sidersilta hylättiin jenkkien mestaruuskisoissa ME-penkki 325 kg tuon takia.
Kaaren tekemisessä on tärkeää muistaa se, että asennon on oltava ennen kaikkea tukeva. Venyttelyä vaan selälle ja rintalihaksille.

Kylskåp sanoi:
Sitä kaarta ei muuten kannata vääntää liian pitkälle, ainakin jos meinaat kisata IPF:n puolella. IPF on rajoittanu säännöillä liiallisia kaaria. Tankoa ei saa laskea mahalle, vain siihen asti mihin rintalasta loppuu. Esim. Brian Sidersilta hylättiin jenkkien mestaruuskisoissa ME-penkki 325 kg tuon takia.
Kaaren tekemisessä on tärkeää muistaa se, että asennon on oltava ennen kaikkea tukeva. Venyttelyä vaan selälle ja rintalihaksille.

Periaatteessa ei ole kaarta rajoittanut. Voi sitä ottaa suuren kaaren edelleen, mutta oikea laskukohta sitten on hieman vaikeampi toteuttaa.

Itse asiassa on rajoittanut. Uuden sääntötulkinnan mukaan tanko on laskettava rintaan ja rinnan katsotaan loppuvan rintalastan alaosaan. Voit tarkistaa IPF:n virallisilta nettisivuilta asian. Tämä suomen sääntökirja on käännetty useita vuosia sitten ja siinä ei ole uusimpia sääntöuudistuksia.

Kylskåp sanoi:
Itse asiassa on rajoittanut. Uuden sääntötulkinnan mukaan tanko on laskettava rintaan ja rinnan katsotaan loppuvan rintalastan alaosaan. Voit tarkistaa IPF:n virallisilta nettisivuilta asian. Tämä suomen sääntökirja on käännetty useita vuosia sitten ja siinä ei ole uusimpia sääntöuudistuksia.

Et ilmeisesti ymmärtänyt mitä tarkoitin. Jos pystyt suurella kaarella laskemaan tangon rintaan/rintalastan alaosaan, niin miksi ei saisi ottaa kaarta?
ei se kovin optimaalinen ole ja helppo, mutta sääntöhän vain koskee laskukohtaa, ei kaaren kokoa.

Todellakin, olet aivan oikeassa. Mutta säännöllä pyritään hallitsemaan kovia kaaria, jotka rupeavat näyttämään jo naurettavilta. Mahallelasku halutaan estää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom