Originally posted by iivili
Tottahan toikin on, mitä baarikello kirjoitti, vanhemmilla ainakin PITÄISI olla vastuu ja järki tässäkin asiassa. Mutta jos (tai nykyään voidaan sanoa kun) ei ole, ja huomataan, että valtiolle tulee jostakin asiasta pirusti haittaa ja kustannuksia (eli tässä tap. lasten/nuorten surkeat syömätavat = lihomista, reikiä hampaissa, myös aikuisena ovat lihavia ja elävät tod.näk. epäterveesti), on valtion melkein pakko silloin vähän holhota kansalaisiaan. Eli eiku vaan limu- ja karkkiautomaatit pois kouluista!
Tämä on aina yhtä hauskaa tämä leikki. "Järki sanoo, mutta silti tehdään vastoin järkeä, koska se on niinku oikein."
Asioita ollaan tehty yo. tavalla jo tarpeeksi kauan. Siksi meillä on tämä hyvinvointihelvetti, joka kupsahtaa hetkenä minä hyvänsä omaan mahdottomuuteensa( tai tarpeettomuuteensa). Nämä parsimiskeinot täydellisen systeemin remontin sijaan ovat vain tuskaa siirtäviä ja täysin naurettavia jeesusteluja.
Mitä pahaa on karkkiautomaatissa, josta voi vaikka kerran viikossa ostaa kouluviikon loppumisen "kunniaksi" suklaapatukan? Ei jälleen kerran väärinkäyttäjien takia saa rankaista niitä automaattia oikeinkäyttäviä. Tämän kieltologiikan mukaan meidän pitäisi myös miettiä valtion kieltojen ulottamista kaupan karkkihyllyihin. Nostetaan ne esim. katonrajaan siten, että vain aikuiset ihmiset voivat ne sieltä nähdä ja ottaa. Näin suojelisimme lapsiamme.
Ongelman nimi on tämä nimellinen vastuu. Vanhemmilla sanotaan olevan vastuu lapsistaan, mutta kuitenkin vanhempien rahanpuutteessa naapurin varakkaampi setä maksaa viulut. Eli suomeksi: teetpä mitä vain, niin sinun vastuulle kuuluvat hommat hoidetaan, maksaja löytyy kyllä. Kuinkakohan moni aikuinen ihminen maksaisi sakkoja, jos mahdollisuus on siihen, että joku muu hoitaa ne. Tai istuisi vankilassa murhasta saadun tuomion, jos tietäisi, että jos ei itse mene, niin kyllä joku menee tilalle. Jos halutaan saada vanhemmille enemmän vastuuta, niin annetaan niille sitä vastuuta. Vanhemmat laitetaan maksamaan itse lapsensa terveydenhuolto. Tämä on oikeudenmukaista vastuuta. Olisi hauska nähdä, montako automaattia koulun käytävälle kannattaisi sitten raahata. Tietenkin voisi aloittaa vielä yhden näkökulman automaattitoimittajan elinkeinon rajoittamisesta, mutta olkoon tällä kertaa.
Koululle en kasvatusvastuuta antaisi missään nimessä. IMO koulussa kuuluu hieman kärjistäen opettaa välineet elämään, ei sen suurempia arvoja. Ainakaan minun penskalle ei mikään kaikkitietävä pluslaskuopettaja saa alkaa mitään tehtäväänsä isompaa opettamaan.