Limsa ja karkit pois kouluista!

Näin jenkeissä, miksei samoin voitaisi toimia muuallakin?

Tämän aamun Kalevasta:
http://plus.kaleva.fi/html/JTpage337110.html

Raha ratkaisee, ja jos ihmiset eivät muuten älyä syödä oikein, niin mikäs sen kätevämpää, kuin säätää veroja epäterveellisille ruoille. Näin! :thumbs:

Edelleen: tottakai ipanat ne karkkinsa _jostain_ hakevat, mutta parempi sieltä kioskilta kuin automaatista. Automaateista eivät hyödy muut, kuin limsan ja karkkien valmistajat, kioskilla on sentäs myyjä työllistettynä. Mä en kertakaikkiaan näe mitään myönteistä limsa- ja karkkiautomaateissa, en kouluissa enkä missään muuallakaan. Voiko joku tosiaan niitä puolustaa jollakin järkiperustelulla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä en ainakaan ymmärrä miksi pitää ihmisiä pakottaa olemaan syömättä karkkia ja lailla taistella liikalihavuutta vastaan. Samaa linjaa voisimme jatkaa: ihmisen tulee olla 175-185 senttiä pitkä, painaa 70-85 kiloa, käyttää ainoastaan 42 numeron kenkää (ruskea kävelykenkä), housuiksi siniset farkut kokoa 32/34. Solmio on pakollinen putkimiehelläkin.... Muu ei kelpaa tai lainkoura sakottaa. Voi prkl, itse söin karkkia ihan sikana skidinä ja loin limua enkä tullut ylipainoiseksi tai sairastellut, ei myöskään menny hampaat. No enää ei karkki maistu, mutta saattais maistua jos ei olis aikoinaan saanu kyllikseen.

Niin ei silloin ollut automaatteja ala- eikä yläasteella, mutta miks kaikki taas pitäs olla niinkuin ennen. Oliko kolmekymmentä vuotta sitten suunnittelijalla tietokonetta. No eipäs ollut vaan piirustuslauta, miksi suunnittelijat ei nykyään selviä ilman tietokonetta, ovatko ne nysväreitä??? Unohtakaa jo nuo "kyllä ennenkin selvis" kommentit.

Re: Näin jenkeissä, miksei samoin voitaisi toimia muuallakin?

Originally posted by iivili
kioskilla on sentäs myyjä työllistettynä.
Harvan koulun kioskilla on palkallista työntekijää.

"Välipala-automaatit" :) pitää ainaki säilyttää lukiolaisilla, kaikki ei älyä ottaa kouluun omaa purtavaa ja 8 tunnin päivä saattaa huonon aamiasen sattuessa tuntuu aika pahalta. Varsinkin jos meinaa jotain siellä koulussa oppiakkin.

Siniset farkut on harvemmin terveysriski...

Originally posted by MuayThai
No mitä vittua mä sitten syön jos ruokana on kaalipataa tai vastaavaa paskaa?? Automaatista saa helposti jotain paskaa...

eikös kaalipadan kanssa ole aina herkullista raejuustoa? :)
oon nyt kouluavustajana eräällä ala-asteella, eikä täällä mitään automaatteja näy. ja hyvä niin.

Originally posted by Kime76
Minä en ainakaan ymmärrä miksi pitää ihmisiä pakottaa olemaan syömättä karkkia ja lailla taistella liikalihavuutta vastaan.

Ei automaattien poistaminen ole todellakaan sama asia kuin karkin syönnin kieltäminen. Kyse on vain siitä ettei ketään kannusteta roskaruoan syöntiin eikä sitä tehdä äärimmäisen helpoksi. Tässähän ei ole mitään pahaa.

Mun mielestä inhottavinta kouluruokailussa on se ku joinain päivinä on ruokana lihapullia. Niis on rajotus 7, eli 7 peukalonpään kokosta lihapullaa saa yks jätkä mussuttaa hyvällä ruokahalulla, ja jos tällasen hirveän mässäilyn päätteeks on vielä nälkä, niin saat syödä kuivaa perunaa ja lehtisalaattia. Tai sitte tietenki voi käydä automaateilla. Siis eihän nyt seitsemästä lihalpullasta täyty 12-vuotiaskaan!!:curs: Sit ne automaatit on suunniteltu sillai, et ku nälkänen koululainen ostaa ylihintasen suklaapatukan, sille tulee siitä ihan jumalaton jano ja sen täytyy vierailla limsa-automaatillaki.
Toi iivilin idea ottaa jauhoja sheikkeissä mukaan on aikas hyvä... Vois kokeilla sitä seuraavana päivänä ku meiän koulun ruokalistalla on tällanen Kynäniskan Gourmeé, tai maksalaatikkoa:kippis1:

Onpa tää Suomi niin ihanan "holhousvaltio"! Mun mielestä jokaisella(myös lapsilla) on oikeus päättää haluaako syödä sitä suklaata ja juoda sitä limua vai EI! Ala-asteella niitä automaatteja ei taida pahemmin olla ja hyvä niin mutta muissa kouluissa yms. niitä saa mielestäni olla vaikka yks jokaiselle oppilaalle.

Ei karkkia tarvitse koulu aikana syödä eikä muutenkaan kyllä.
Ylä asteen aikana luokallani oli monta ylipainoista ja kaikki joivat limsaa ja söivät karkkia. He myös pelasivat tietokoneella todella paljon :urjo: ja sen kyllä huomasi cooper tuloksessa.

Originally posted by Deat
Mun mielestä inhottavinta kouluruokailussa on se ku joinain päivinä on ruokana lihapullia. Niis on rajotus 7, eli 7 peukalonpään kokosta lihapullaa saa yks jätkä mussuttaa hyvällä ruokahalulla, ja jos tällasen hirveän mässäilyn päätteeks on vielä nälkä, niin saat syödä kuivaa perunaa ja lehtisalaattia. Tai sitte tietenki voi käydä automaateilla. Siis eihän nyt seitsemästä lihalpullasta täyty 12-vuotiaskaan!!:curs: Sit ne automaatit on suunniteltu sillai, et ku nälkänen koululainen ostaa ylihintasen suklaapatukan, sille tulee siitä ihan jumalaton jano ja sen täytyy vierailla limsa-automaatillaki.
Toi iivilin idea ottaa jauhoja sheikkeissä mukaan on aikas hyvä... Vois kokeilla sitä seuraavana päivänä ku meiän koulun ruokalistalla on tällanen Kynäniskan Gourmeé, tai maksalaatikkoa:kippis1:

Mitä helvettii!? Eipä meidän koulussa ainakaan mitään rajoituksia ole, paitsi jos on tarjolla jotain munkke, jätskiä yms. :confused:

Originally posted by tommih
Mitä helvettii!? Eipä meidän koulussa ainakaan mitään rajoituksia ole, paitsi jos on tarjolla jotain munkke, jätskiä yms. :confused:
En mä täst meiän uudest koulust viel tiiä, mut siel vanhas rajotettiin melkeen kaikki ruoka. Kalapuikkoja sai vetää ruhtinaalliset kolme kappaletta, eihän pienet lapset paljoa syö. Kerranki yks molopää tuli piipittää mulle että et ota siitä keitosta niitä pelkkiä lihanpaloja, vaan otat sitä lientäki! Melkein aina, jos oli jotain muuta leipää, ku näkkileipää tarjolla oli siinäki rajotus 1.:rolleyes:
Todella toivon, että tääl uudes koulus saa edes syödä kunnol

Originally posted by Deat
En mä täst meiän uudest koulust viel tiiä, mut siel vanhas rajotettiin melkeen kaikki ruoka. Kalapuikkoja sai vetää ruhtinaalliset kolme kappaletta, eihän pienet lapset paljoa syö. Kerranki yks molopää tuli piipittää mulle että et ota siitä keitosta niitä pelkkiä lihanpaloja, vaan otat sitä lientäki! Melkein aina, jos oli jotain muuta leipää, ku näkkileipää tarjolla oli siinäki rajotus 1.:rolleyes:
Todella toivon, että tääl uudes koulus saa edes syödä kunnol

Asutko kenties Venäjällä?

;)

Re: Näin jenkeissä, miksei samoin voitaisi toimia muuallakin?

Originally posted by iivili
Tämän aamun Kalevasta:
http://plus.kaleva.fi/html/JTpage337110.html

Raha ratkaisee, ja jos ihmiset eivät muuten älyä syödä oikein, niin mikäs sen kätevämpää, kuin säätää veroja epäterveellisille ruoille. Näin! :thumbs:

Mieti jos tulisi lisää veroja "epäterveelliselle" ruualle, niin tietenkin se tehtäisiin rasvasille ruuille, eli jauheliha ja muut lihatuotteet tulisi kalliimmaksi....se olisi podareiden unelmien täyttymys :rolleyes:

Ja sitten noista kouluruokien rajoituksista, kuka niitä käskee noudattamaan, ei siitä mitään ihmeellisiä sanktioita tule jos ottaa enemmän(paitsi joku rehtorin puhuttelu tai muu semmonen turha saarna, millä ei oo mitään väliä). Mää ainakin otan aina sen verran mitä haluan lautaselle, ja aina vaan "ruokalantäti" mussuttaa, että ei saa noin paljoa ottaa....Paitsi kerran se onnistu ottamaan mun lautaselta semmosilla piheillä yhen ylimmääräisen jauhelihapihvin pois, kun en kiinnittänyt siihen huomiota, ja perkele meni heittää sen roskiin:curs: Mutta nykyään onnistun velmuilemaan aina pois siitä sillein ettei se saa otettua, kun muistan väistää sitä. Mutta jokakerta sen uhkaukset kovenee, ja valittaa enemmän. Mutta ei kannata olla kuulevinaan.... Heh saahan tuokin vanhakääkkä edes jotain päänvaivaa siitä, toivottavasti sillä menisi hermot kokonaan ja lähtisi eläkkeelle:D

Originally posted by Pate
Mun mielestä jokaisella(myös lapsilla) on oikeus päättää haluaako syödä sitä suklaata ja juoda sitä limua vai EI!
Nimen omaan juuri lapsille täytyy asettaa rajoja koska heillä ei ole tietoa / elämänkokemusta. Tottakai se ois hirveen kiva syödä pelkästään karkkia ja suklaata mutta kun se ei ole terveellistä, ja tätä lapsi ei välttämättä ymmärrä. Jos rajoja ei aseta vanhemmat niin sitten sen täytyy tehdä jonkun muun.

Originally posted by Jortsu
Jos rajoja ei aseta vanhemmat niin sitten sen täytyy tehdä jonkun muun.

Blah, ei se näin tule toimimaan, ei toiminut aikuisten ihmisten kohdalla kieltolain aikaankaan. Päinvastoin tehtiin tuhoa moneksi vuosikymmeneksi ainakin Hesarin mukaan, kun sen artikkelissa pistettiin suomalaisten pämppäyshakuisuus osin ko. lain syyksi.

Jos kouluikäisillä kakruilla on sokeririippuvuus, niin kyllä se on tehty jo aikaisemmin. Aamupalaksi muroja, ihan pikkulapsille sokerisia keksejä ym. Ihan turha alkaa kouluiässä enää parsimaan vanhempien tekemää virhettä.

Kun tyhmyyttä ja laiskuutta ei voi verottaa niin ilmeisesti pitää sitten verottaa niiden seurauksia jossain ihmiselon varrella, eli joko roskaruoan hinnassa tai sitten painoindeksin mukana säätyvän veroprosentin myötä.

Ensimmäisessä törmätään siihen että valtion instanssit tulevat säälittävällä tavalla perässä ravitsemustiedossa. Esimerkiksi - murot ja pottu ovat terveellisiä, onhan? Ja liha vähemmän terveellistä kun siinä tulee rasvaa mukana, joo? Kuka perustaa valvontakomission sille mikä on terveellistä ja mikä ei, ja kuinka paljon ruoka-aineen epäterveellisyys pitäisi vaikuttaa hintaan? Jo alkoholin kohdalla haittaverotussysteemi natisee ja venyy, vaikka tiedetään yksimielisesti että suuremmissa määrissä alkoholi ON vaarallista.

Jälkimmäinen pointti taas ei tule menemään _koskaan_ läpi. Sananenkin tuohon suuntaan kääntää julkisen keskustelun Mengelemäiseen rodunjalostussuuntaan, ja nostaa esille nämä joukossamme kulkevat geneettiset ihmeet jotka lihovat pelkällä auringonvalolla. Ja kieltämättä, kuulostaahan se terveysfasismilta.

Vakuutusyhtiöthän tietääkseni laskuttavat tupakoijia kovempaa joten tämä ajattelutapa on jo kuitenkin jollain tavalla hyväksytty. Mutta suuri osa epäterveellisen elämäntavan seurauksista kyllä kaatuu ihan kunnallisen terveydenhuollon eli meidän muiden hoidettavaksi, ja vasta lopuksi henkivakuutusyhtiöille.

Ei minulla olisi mitään sitä vastaan että roskaruoalla itsensä telova kaveri maksaisi tarvitsemastaan hoidosta enemmän jo elämänsä aikana. Sen toteuttaminen vain ei ole ihan niin yksinkertaista.

edit. Oho, tulipa avauduttua. Taisi osua herkkään paikkaan :D

Originally posted by JSmith
... Jos kouluikäisillä kakruilla on sokeririippuvuus, niin kyllä se on tehty jo aikaisemmin. Aamupalaksi muroja, ihan pikkulapsille sokerisia keksejä ym. Ihan turha alkaa kouluiässä enää parsimaan vanhempien tekemää virhettä.

Ehkä, mutta ei kai sitä (siis sokeririippuvuutta) enää edistääkään tarvitse näillä nami- ja limuautomaateilla? Sanon nyt sen saman, mitä jo moni täällä: ei meikäläisen kouluaikoina mitään tuollaisia automaatteja ollut, eikä niistä osattu edes uneksia - ja hyvin pärjättiin! OK, kyllähän sitä yläasteella tuli "joskus" käytyä kaupassa ruokavälkällä, mutta saatiinpahan edes vähän raitista ilmaa ja liikuntaa siinä kylkiäisenä...

Olen aika vahvasti samoilla linjoilla kanssasi JSmith, mutta edelleenkin olen sitä mieltä että lapsia kannattaa vielä ohjata, jopa jonkinlaisilla "pakkokeinoilla" terveellisempään syömiseen, jos ei tosiaan vanhempien toimesta niin sitten koulun. Nuorena se on vitsa väännettävä.

Originally posted by JSmith

edit. Oho, tulipa avauduttua. Taisi osua herkkään paikkaan :D

Ihan hyvää avautumista. Mielestäni ruoan verotustakin voisi muuttaa moniportaiseksi niin, että terveellisemmät ja vähemmän liikalihavuutta aiheuttavat ruoka-aineet (puurot, maidot, ruisleivät, vähärasvaiset juustot, raejuustot......) voisivat olla esim 8% alv:lla, kun taas runsasrasvaiset ja -sokeriset ruoat (sipsit, karkit, pullat....) voisivat olla 22% alv:n piirissä. Onhan alkoholi ja tupakkakin korkeasti verotettua, koska ne aiheuttavat yhteiskunnalle kustannuksia, samoin kuin liikalihavuus. Tottakai tähän tulle miljoona+1 vastausta, että voihan lihoa puurolla ja raejuustolla, mutta on se aika s******n vaikeaa verrattuna sipseihin ja suklaaseen.

Olen puhunut. :zzzz:

Originally posted by Keisari
Mielestäni ruoan verotustakin voisi muuttaa moniportaiseksi niin, että terveellisemmät ja vähemmän liikalihavuutta aiheuttavat ruoka-aineet (puurot, maidot, ruisleivät, vähärasvaiset juustot, raejuustot......) voisivat olla esim 8% alv:lla, kun taas runsasrasvaiset ja -sokeriset ruoat (sipsit, karkit, pullat....) voisivat olla 22% alv:n piirissä.
Niin, kukahan se tosiaan sitten osaisi päättää mikä on terveellistä ja mikä ei. Joissain tapauksissa saattaa olla vaikeaa laittaa ruoka-ainetta jompaan kumpaan. Mitenkä sitten runsasrasvaiset tuotteet joissa on hyviä rasvoja? Pitäisikö ruoka-ainetta verottaa esim. tyydyttyneen rasvanosuuden mukaan? Sokeripitoisuuden... ääh... edelleenkin, tälläinen syiden verottaminen on huono siinä suhteessa että kaikki maksavat marginaaliryhmän ongelmista... :itku:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom