Likinäköisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micael
  • Aloitettu Aloitettu
nostellaans tätä vähän

Mitä kokemuksia ihmisillä on aurinkolaseista voimakkuuksilla? noita tuollasia aurinkolasejahan saisi halvalla pakettitarjousten yhteydessä mut nyt just ei oo omien lasien uusimisille tarvetta... Kävin tuossa eyenistä kysymässä(ajattelin että olisi pelkkien aurinkolasien ostopaikkana halvin) ja siellä lähtöhinta laseille oli 139e, jolla silläkään hinnalla ei omia voimakkuuksia saanut varsinaisiin aurinkolasikehyksiin vaan ne olisi laitettava tavan silmälasikehyksiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nostellaans tätä vähän

Mitä kokemuksia ihmisillä on aurinkolaseista voimakkuuksilla? noita tuollasia aurinkolasejahan saisi halvalla pakettitarjousten yhteydessä mut nyt just ei oo omien lasien uusimisille tarvetta... Kävin tuossa eyenistä kysymässä(ajattelin että olisi pelkkien aurinkolasien ostopaikkana halvin) ja siellä lähtöhinta laseille oli 139e, jolla silläkään hinnalla ei omia voimakkuuksia saanut varsinaisiin aurinkolasikehyksiin vaan ne olisi laitettava tavan silmälasikehyksiin.

Itselläni aika pienet voimakkuudet ja pärjään käytännössä ilman lasejakin, mutta autolla ajaessa tuntuu, että näkö ei riitä. Siihen kun heittää sitten aurinkolasit ilman vahvuuksia, niin pidemmät matkan tuppaavat olemaan melko rasittavia.

Eli tämän johdannon jälkeen itse tarina. Käväisin sattumalta viikko sitten instrussa ja siellä oli kantisalennuksessa Sub Sun malliston aurinkolaseja voimakkuuksilla 59eur (normihinta 79eur). Otin sellaiset hieman oranssin sävyiset linssit (serengeti rip-off), jotta olisivat optimaaliset autoiluun. Noi ovat ihan peruslinssit, esim. polarisoidut olisivat maksaneet jotain 160eur luokkaa.

Jotta pitkä soperrukseni olisi mahdollisimman turha totean vielä loppuun, että en ole vielä saanut noita laseja, joten käytännön kokemuksia ei ole.

taidan siivota pöydän omilla miinuksillani: -13.00 sekä -12.00, eli ilman laseja astun pallohahmojen maailmaan. piilareillahan nuo päivät menee, kerran viikossa koitan lepopäivää pitää. Ainakaan sillonkuin viimeksi katsoin niin ei näitä meikäläisen silmiä edes voida korjata niin paljoa että kokonaan laseista pääsisi. Mutta piilareilla selviää, mitä nyt joskus painiessa tippuilevat :D

Minulla on molemmissa silmissä n. -1 ja -1,25. Ollut 5vuotta noi samat. Ennen tuli pidettyä piilareita melko paljonkin ja lasejakin joskus, mutta pärjään mainiosti ilmankin nykyään. En ole pariin vuoteen enää käyttänyt kuin joskus satunnaisesti koulussa tai töissä.

taidan siivota pöydän omilla miinuksillani: -13.00 sekä -12.00, eli ilman laseja astun pallohahmojen maailmaan. piilareillahan nuo päivät menee, kerran viikossa koitan lepopäivää pitää. Ainakaan sillonkuin viimeksi katsoin niin ei näitä meikäläisen silmiä edes voida korjata niin paljoa että kokonaan laseista pääsisi. Mutta piilareilla selviää, mitä nyt joskus painiessa tippuilevat :D

Äidillä oli reilu kymppi toisessa silmässä. Kävi ns. kaihileikkauksessa korjauttamassa silmänsä ja nyt toiseen laitettiin nolla ja toiseen jätettiin -1, ettei tarvitse lukulaseja käyttää. Pärjää siis ilman laseja.

Tuossa siis linssi vaihdetaan silmän sisälle, en tiedä tarkasti miten toimii.

Olen itse pitänyt laseja varmaan sellaiset n. 6-7 vuotta ja tällä hetkellä molemmissa silmissä on -3,50. Olen ajatellut olevani todella likinäköinen, mutta tämän threadin myötä (ääriesimerkkinä Randolin -13.00!) asenne muuttuikin kertaheitolla. Silmälasien pitäminen ei haittaa itseäni normaalielämässä varsinkaan siitä syystä, että jo kaksi ja puoli vuotta käytössä olleet taipuisat ja kevyet titaanikehykset ovat niin mieluisat.

Mielestäni lasit pukevat minua, joten mahdollista lähitulevaisuuden laserleikkausta (piilolinssien kanssa nyhvääminen ei houkuta ollenkaan) olen harkinnut puolivakavasti lähinnä tiettyjen käytännön asioiden vuoksi: esimerkkeinä vaikkapa uiminen ja kaikki vähänkään rajummat urheilumuodot sekä yleinen rymyäminen. Normaaleja aurinkolaseja olisi myös mukava pitää. Mutta eipä siinä, ilman laseja olen nykyisin todella harvoin, jos nukkumisia, suihkuja ja vastaavia ei lasketa.

nostellaans tätä vähän

Mullon aurinkolasit voimakkuuksilla, sain kaupan päälle ku ostin uuet lasit. Autolla ajaessa ihan must, varsinkin kun silmät herkästi vuotaa häikäisystä. Muuten en tykkää, ku pitäis raahata lasit sitte mukana...
Mullon miinusta jotain vitosen pintaan ja hajataittoa... Noihin arskoihin ei saanu linssille ohennusta (en muista miks) niin silmien pitää ensin vähä totutella ne päässä eli ne linssit on vähä erilaiset silmällekin vaikka vaan paksuus on eri. Ja niissä linssit on tosi paksut "pullonpohjat" normirilleihin verrattuna, mutta onneksi se ei näy kun niissä on sellaset leveet aisat. Noissa arskojen kehyksissä ei ollu valinnanvaraa juurikaan, kun linsseistä ei ois saanu kaarevia...

Mä sain lasit 8-vuotiaana ja nyt on näkö -5.00 ja -5.25. Jostain 14 vuotiaasta on pysynyt tossa suunnilleen samassa. Oon aina inhonnut laseja, ne on rumat mulla (oli mitkä tahansa pokat), hiton kalliit ja aina tiellä. Nykyisessä ammatissa (uimaopettaja) äärimmäisen hankalat koska ilman tai piilareissa ei voi olla mutta hallikäyttö kuluttaa laseja niin että täytyy hankkia uudet suunnilleen vuosittain. Kertakäyttö piilareita oon käyttänyt silloin tällöin mutta niiden kanssa pelaaminen on ärsyttävää.

Tästäpä **ttuuntuneena olenkin menossa leikkauttamaan silmät. Tänään oli esitutkimus ja perjantaina leikataan. Leikkaus tehdään kaikkein uusimmalla tekniikalla jossa ei käytetä terää ollenkaan vaan laser tekee myös läpän. Hintaa tulee n.3400e yhteensä. Lasien ja piilareiden hinnassa se maksaa itsensä takaisin n. 5 vuodessa.

Mäkin sain lasit joskus 8-vuotiaana ja nyt on -7.75 ja -7.25 ja vieläki huononee :(. No ehkä tää kohta pysähtyy niin vois sitä leikkaustakin alkaa harkita, kun on laseista kuitenki sen verran haittaa esim. rannalla tai uimassa, eikä ne piilaritkaan kaikkeen auta. Ja ilman lasei ei oikeastaan missään hirveen hyvin pärjää, rannalta just ja just.

Tänään kävin optikolla ja lasithan sitä tuli otettua.
Lähinnä tulevaan autolla ajoon/koulussa, luennolla tms. taululle katsomiseen.

Muuten tosiaan näkö ihan ok mutta kauas ei kyllä nää tarkasti.
Ei tod. mitkään vahvat lasit mutta kyllä pitäis nähdä ainakin paremmin. :D

Semmoset Ray Banin perusmallit tuli valittua. Ei mitkään aviatorit kuitenkaan :D

Äidillä oli reilu kymppi toisessa silmässä. Kävi ns. kaihileikkauksessa korjauttamassa silmänsä ja nyt toiseen laitettiin nolla ja toiseen jätettiin -1, ettei tarvitse lukulaseja käyttää. Pärjää siis ilman laseja.

Tuossa siis linssi vaihdetaan silmän sisälle, en tiedä tarkasti miten toimii.

:offtopic: Et millään muistais missä/mikä operaatio oli kyseessä, ois nimittäin hinnasta viis asia jos vaan näkis vielä ilman apukeinoja!

-9,5 ja -9,75. Ala-asteella tuli lasit tarpeellisiks, yläaste meni melkein piilareitten kanssa leikkien... Laseja tulee nykysin enemmän pidettyä, sillon tällön kertakäyttöpiilareita. Leikkausta oon harkinnu, nyt on aika hyvin pari vuotta näkö pysyny samana... Mut vielä mie yhdet lasit kulutan ennen leikkaukseen menoa...

Mä kun kulutan suuren osan vapaa-ajasta ja työajasta etenkin vedessä niin leikkaus tulee todella tarpeeseen. Vihdoin pääsen pelaamaan vesipalloakin mikä ei onnistu niin mitenkään lasien kanssa, saatikka piilareiden. Kesällä olis ajatuksena lähteä ruotsiin rantapelastaja kurssille, siinäkin olis lasit aika pahasti tiellä, saatikka että ne avoveteen tippuis...
Kaksi yötä jouluun on...

tuli tuplana..

-9,5 ja -9,75. Ala-asteella tuli lasit tarpeellisiks, yläaste meni melkein piilareitten kanssa leikkien... Laseja tulee nykysin enemmän pidettyä, sillon tällön kertakäyttöpiilareita. Leikkausta oon harkinnu, nyt on aika hyvin pari vuotta näkö pysyny samana... Mut vielä mie yhdet lasit kulutan ennen leikkaukseen menoa...

aikamoiset pohjat vedit miinuksilla :eek:

:offtopic: Et millään muistais missä/mikä operaatio oli kyseessä, ois nimittäin hinnasta viis asia jos vaan näkis vielä ilman apukeinoja!

Oulun diakonissalaitoksella se kävi leikkauttamassa.

Kaihileikkaus se kuulemma oli ja hintaa ~1500€

-1 on kummassakin silmässä. Lasit sain tuossa lukion ekalla luokalla ja nyt on kolmannet lasit menossa (kahet menny kännissä särki :| )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom