Likinäköisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micael
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä järki noissa night&day kuukausilinsseissä olisi jos niitä ei voisi pitää yötä päivää silmissä esim tuon kuukauden ajan. Itse asiassa minulle suositeltiin, että voi esim puolessa välissä ottaa pois ja putsata mutta sen jälkeen voi taas pitää sen pari viikkoa putkeen silmissä. Ja mitä enemmän niitä linssejä rassaa edes takaisin sitä enemmän ne kuluu ja tulevat epämiellyttävämmiksi silmissä. Itse olen pitänyt noita linssejä yli kuukaudenkin silmissä ilman ongelmia.

mitäs tollaset linssit muuten kustantaa?

Jos nyt en aivan väärin muista niin omat linssit muistaakseni maksoivat instrun nettipalvelusta tilattaessa 140€ ja tuo setti kestää sellaisen puoli vuotta.

Heittääkö meikä pohjat miinuksissa? Pahimmillaan ollut -7.25 ja -6.75, mutta iän myötä hiukka parantuneet: -6.25 ja -5.75. Ilman laseja tai piilareita ei kyllä ole kivaa missään...

Sain lasit tokalla luokalla, eli kauan on niitä pidetty. Ekat piilarit lukion tokalla, ja niitä pidettiin sitten urakalla monta vuotta, kunnes luomenreunatulehdus pakotti takaisin sankoihin. Nykyään pidän sankoja pääsääntöisesti, mutta urheillessa piilareita. Voisikin siirtyä takaisin piilareihin, jos niiden kanssa ei tarvi enää vekslata niin paljoa.

Rillit oli pakko hommata joskus yläasteella kun ei enää nähnyt taululle luokan takaa.
Onneksi piilarit on keksitty, koska lasien käyttö ei oikein meikäläiselle sovi. Aina kun tulee joku tahra linssiin tms. niin alkaa vituttaa kun ei näe kunnolla. :D
Intissä ollessa ei pystynyt kikkailemaan normilinssien kanssa, joten menin sitten tilaamaan jotkut night&day-linssit ja sille tielle on jääty.
Parhaillaan taisi olla putkeen joku 3kk päässä samat linssit. Tyyliin kaksi kertaa putsattu kun hiekkaa mennyt silmään tms.
Eikä kertaakaan ole silmät tulehtuneet tai mittään.

Nykyään nuo vaihtuvat suunnilleen 1 - 1,5kk välein. Intissä sitä vaan tuppasi olemaan niin laiska tietyissä asioissa. :D

Heittääkö meikä pohjat miinuksissa? Pahimmillaan ollut -7.25 ja -6.75, mutta iän myötä hiukka parantuneet: -6.25 ja -5.75. Ilman laseja tai piilareita ei kyllä ole kivaa missään...

Sain lasit tokalla luokalla, eli kauan on niitä pidetty. Ekat piilarit lukion tokalla, ja niitä pidettiin sitten urakalla monta vuotta, kunnes luomenreunatulehdus pakotti takaisin sankoihin. Nykyään pidän sankoja pääsääntöisesti, mutta urheillessa piilareita. Voisikin siirtyä takaisin piilareihin, jos niiden kanssa ei tarvi enää vekslata niin paljoa.

On se kyllä jännä juttu, itselläni meni juuri viimeinen pari kuukausilinsseistä umpeen (eli ostettu 6kk sitten), eikä silloin optikko edes vihjaillut mitään night&day vaihtoehtoa - kaikki muut kyllä käytiin läpi. :eek:

Ja tuo luomitulehdushan siitä aika äkkiä kehittyi minulle liiallisesta käytöstä. Voisihan nuita night&day 24/7 hässäköitä joskus kokeilla, kun ei näytä pahemmin maksavan näitä kuukausilinssejä enempää.

Kysymys: Tietääkö joku onko runsaasta hajataitosta ongelmia tuollaisille night&day tsydeemeille? Löytyi meinaan nuo entiset kuukausilinssitkin aika hakemalla (hajataiton takia)..

Kysymys: Tietääkö joku onko runsaasta hajataitosta ongelmia tuollaisille night&day tsydeemeille? Löytyi meinaan nuo entiset kuukausilinssitkin aika hakemalla (hajataiton takia)..
Mulla on hajataittoa ja käytän seuraavia linssejä. Hajataittokorjausta löytyy näköjään -2.25 asti ja eri akseleille.

Mulla on hajataittoa ja käytän seuraavia linssejä. Hajataittokorjausta löytyy näköjään -2.25 asti.

Hmm.. taitaapi olla juuri tuo -2.25 meikäläisellä hajataitto, olisko ollu oikeassa silmässä. Perhana jos se vielä pahenee, niin saa heittää hyvästit piilolinsseille..? :itku:

Hmm.. taitaapi olla juuri tuo -2.25 meikäläisellä hajataitto, olisko ollu oikeassa silmässä. Perhana jos se vielä pahenee, niin saa heittää hyvästit piilolinsseille..? :itku:
Ei se heti sitä tarkoita. Itse käytän joskus myös ihan kertakäyttöisiä linssejä jotka eivät korjaa hajataittoani (-1 luokkaa) ja ihan hyvin tulee toimeen jos ei kovin tarkkaa työtä tarvitse tehdä.

Itse jouduin hoitamaan lasit -2:n naon takia -bussien yms. bongaaminen silmia siristamalla alkoi raivostuttamaan turhankin kanssa. Daamin todettua mun nayttavan lasit paassa VANHASELTA, on pakko pohtia josko hoitaisi uudet jossain vaiheessa tai sitten ne piilarit. Muita karuja puolia en ole viela loytanyt lasien kaytossa... Nykyisin nayttaa sentaan silta, etta paassa voisi liikkuakin jokin (ei tosin liian lujaa, luulen).

Mulla ollut lasit 13-vuotiaasta asti. Aloin niitä käyttämään vasta autokoulussa, kun oli ihan pakko. Sittemmin tajusin, että ei laseissa kannata säästellä tai muuten joutuu katumaan.

Sitä paitsi mun mielestä se on vain oikein ostaa tyylikkäät, vaikkakin aika kalliit lasit, koska se on jo niin epäreilua, että joutuu kärsimään huonosta näöstä. Tyylikkäät lasit ovat vain pieni korvaus tästä vitsauksesta.

Nykyään ainakin Instrusta ja Nisseniltä saa muistaakseni 6 kk korotonta maksuaikaa. Se kannattaa ehdottomasti hyödyntää, niin lasit eivät kahmaise kovin suurta osaa kuukausibudjetista. Näin opiskelijana ei muuten olisi varaa laseihin ollenkaan.

Mulla on ollut rillit 2. luokalta lähtien. Laserointia suunnittelevien kannattaa 20 ikävuoden lisäksi odotella likinäön stabiloitumista. Laserointia suorittavat firmat taitaa suosittaa, että leikkaukseen vasta, kun silmät on olleet samoilla miinuksilla vähintään vuoden, mutta ainakin itselläni on huonontunut vielä kolmenkin vuoden jälkeen hienokseltaan...

Käytän nykyään enimmäkseen sankalaseja, oon identiteetiltäni niin rilli-ihminen että en edes harkitse laserointia vakavissaan. Mulla on kertakäyttöpiilareita, joita käyttelen silloin tällöin, sekä kolmet eri sankalasit. Yhdet on täysin hirveät ja vanhat halpikset, joita käytän esim. lenkkeillessä tms, toiset metallikehyksiset aika simppelit ja kolmannet muovikehyksiset vähän näyttävämmät.

Olen tehnyt työtä, jossa tarvitaan erittäin hyvää lähinäköä sekä hienomotoriikkaa käsissä (pienten osasten nysväämistä), ja huomasin, että sankalaseilla näkee lähelle paljon paremmin kuin piilareilla, ja sitten vasta hyvin näkeekin kun ottaa lasit tyystin pois. Piilareilla oikein lähelle katsoessa silmät rasittuu äkkiä mulla. Eivät ole ihan ideaaliset myöskään päätetyöskentelyyn.

Taisin olla 7. luokalla, kun sain lasit. Ei tullut kertaakaan edes mieleen, että ottaisin lasit pois välitunneilla tai koulusta tullessa. Oli se vaan niin hienoa nähdä taas kunnolla.

Piilareita on tullut nyt käytettyä parisen vuotta. Talvisin kuukausilinssejä, kun tarve aurinkolasien käyttöön on pimeän aikana vähäisempää. Kesällä vaihtuu sitten käyttöön night and day linssit ja silloin ei tule noita sankalaseja pidettyä kuin välipäivinä eli max yhtenä päivänä viikossa. Normaalissa punttitreenissä ei ole itselläni väliä kumpia laseja käytän, mutta kunnon aerobisessa otan kyllä ehdottomasti piilarit päähän.

Mä olen varmasti poikkeus täällä kun käytän suurimman osan ajasta laseja. Molemmat silmät -3.75 ja lasit on ollu kuudennesta luokasta saakka. Piilarit löytyy myös, mutta niillä lähelle näkemisen yrittäminen on rankkaa ja muutenkin myös yötäpäiväälinssit alkaa 8 tunnin käytön jälkeen kuivahtelemaan sen verran että ei toivoakaan. Mä en vaan jaksa pelleillä niiden piilareiden kanssa aina. Sitäpaitsi näytän kuulemma 15 vuotiaalta ilman laseja...

Kyllä piilolinssejä löytyy myös pahasta hajataitosta kärsiville. Itsellä toisessa silmässä -2,75 ja Bauch&Lombin softlens66 toric -kuukausilinssi käy mulle. Sitten löytyy noita ei kertakäyttöisiä linssejä, joissa löytyy sylinteriä jopa -10 asti. Joten ei hätää...

Rillit oli pakko hommata joskus yläasteella kun ei enää nähnyt taululle luokan takaa.
Onneksi piilarit on keksitty, koska lasien käyttö ei oikein meikäläiselle sovi. Aina kun tulee joku tahra linssiin tms. niin alkaa vituttaa kun ei näe kunnolla. :D

Toi lasien jatkuva likaantuminen on yksi olennainen syy, miksi piilarit on parempia. Vaikka pidän rillejä vain ehkä tunnin aamulla herättyäni ja tunnin ennen nukkumaanmenoa, joudun silti pesemään ne joka päivä. Äärimmäisen ärsyttävää.

Mulla alkoi kaukonäkö heikentyä vasta aikuisena, jokunen vuosi sitten. Luennoilla ei taululla olevista kirjoituksista saa enää selvää edes eturivissä :itku: Muuten pärjää jotenkuten. Lasit tuli hankittua vasta muutama viikko sitten, enkä kyllä pidä niitä kuin koululla... ainakaan vielä.

Otan osaa, tuo alkuvaihehan on kaikista vaikein, kun ei ole vielä tottunut rilleihin? No, onneksi on piilarit. Kuinka vahvat rillit sinulla on?

Taisin 5. luokalla olla kun tuli ensimmäiset saatua ja nyt ~8 vuoden jälkeen menny pari vuotta uusilla. Tietenkin ainainen linssien peseminen, niiden huuruuntuminen jne. vituttaa, mutta tytöt on ainakin sanonu etten mihinkään silmäleikkaukseen saa ikipäivänä mennä kun olen uhonnut niin kai se on uskottava :D Niitä piilolinssejä vois joskus kokeilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom