Likinäköisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micael
  • Aloitettu Aloitettu
aikamoiset pohjat vedit miinuksilla :eek:

Vain muutama postaus taaksepäin Randolin eilinen -13 ja -12. Taitaa olla pientä likinäkövaivaa sielläkin? : )

No, täällä ainakin on. Kolmannelta luokalta asti lasit, nykyään himppasen päälle -5. Viimeisimmillä laseilla napsaistiin jo vartti takaisinpäin, alkanee ikänäkö vähitellen hiipiä. Leikkausta olen joskus harkinnut, mutta vain puolivakavissani kun olen niin nuori vielä. Lasit ja kertakäyttöpiilarit ovat toistaiseksi riittäneet työ- ja vapaa-aikaan.

-k

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vain muutama postaus taaksepäin Randolin eilinen -13 ja -12. Taitaa olla pientä likinäkövaivaa sielläkin? : )

No, täällä ainakin on. Kolmannelta luokalta asti lasit, nykyään himppasen päälle -5. Viimeisimmillä laseilla napsaistiin jo vartti takaisinpäin, alkanee ikänäkö vähitellen hiipiä. Leikkausta olen joskus harkinnut, mutta vain puolivakavissani kun olen niin nuori vielä. Lasit ja kertakäyttöpiilarit ovat toistaiseksi riittäneet työ- ja vapaa-aikaan.

-k

ohhoh mitä lukua:eek:

Leikkausta olen joskus harkinnut, mutta vain puolivakavissani kun olen niin nuori vielä. Lasit ja kertakäyttöpiilarit ovat toistaiseksi riittäneet työ- ja vapaa-aikaan.

-k

Joku toinenkin sanoin olevansa vielä nuori menemään leikkaukseen, minkä ikäisiä te sitten olette? En ole koskaan ajatellutkaan etttä iällä olisi väliä kunhan näkö on tarpeeksi pitkään pysynyt samoissa lukemissa. Itse olen 22v. Samassa näkö on pysynyt jo 7 vuotta.

Joku toinenkin sanoin olevansa vielä nuori menemään leikkaukseen, minkä ikäisiä te sitten olette?

Ohi. Seuraava kysymys?

En ole koskaan ajatellutkaan etttä iällä olisi väliä kunhan näkö on tarpeeksi pitkään pysynyt samoissa lukemissa. Itse olen 22v. Samassa näkö on pysynyt jo 7 vuotta.

Tämähän se tärkein kriteeri leikkaukseen soveltuvuuteen onkin. Muuuuutta kun noista leikkauksista ei edelleenkään ole kovin pitkää kokemusta, niin riski siitä, että elinaikana tulee jotain komplikaatioita ei ole poissuljettu (vrt silikoni-implantit, joista niistäkään ei pitänyt ikinä tulla mitään haittaa).
Ei tahtois olla eläkkeellä sokea. Tosin rehellisyyden nimissä mun tapauksessani siitä tuskin enää olisi pelkoa...

-k

Jokohan noita hyviä aurinkolasitarjouksia alkaisi ilmaantua, kun kevätkin alkaa olla ovella. :) Pitäisi samalla ottaa uusi näöntarkastus, kun 3 vuotta vanhat -1.0 lasit on selkeesti liian heikot. -1,5 varmaankin nyt näkö.

En tajua miten porukat, joilla on likinäköisyyttä -1 (tai enemmän), jaksavat olla ilman laseja. Vähänkin pienempää tekstiä pidemmällä ja joutuu siristellä silmiä.

-5.25 ja toinen jotain -13. Tuo -13 silmä on aika "laiska" vaikka sitä junnuna jumpattiinkin.

Eli suomeksi paremmalla katsellaan ja toisessa on lasi ihan vaan tasapainon vuoksi. Mutta onhan tuossa puolensakin, oon tottunut katsomaan vain toisella silmällä niin piilarikustannukset on puolet normaalista silloin kun niitä satun käyttämään.

En tajua miten porukat, joilla on likinäköisyyttä -1 (tai enemmän), jaksavat olla ilman laseja. Vähänkin pienempää tekstiä pidemmällä ja joutuu siristellä silmiä.

Mulla on just vissiin -1 ja -1.5 + hajataittoa. Optikko oli sitä mieltä, että kannattaa olla niin paljon ilman laseja kuin pystyn, sillä miinukset ei mulla varmaankaan enää juuri huonone mutta tuo hajataitto senkin edestä, ja sitä taas lasit pahentavat. Siis kun silmä tottuu siihen, että se soiro korjataan, se laiskistuu. Piilokarsastusta on myös.

Ostin tammikuussa uudet lasit, edelliset vahvuudet olivat yli 4 vuoden takaa eivätkä olleet siis muuttuneet. Tuota hajataittoa oli tullut lisää (tämä on sukuvika). Onneksi selviän halvimmilla laseilla, nyt ostin Eyeniltä (79 €). Aurinkolasit vahvuuksilla kiinnostavat, kun pyöräilen kesällä paljon enkä näe yhtään mitään ilman rillejä, enkä toisaalta kun häikäisee. Tuo hajataitto on sen verran paha, että liikenne näkyy kahtena ja vähän kaltevana, oikean silmän jos laittaa kiinni niin on siedettävä mutta eipä toi yksisilmäinen fillarointi hirveästi kiinnosta.

edit. vääriä asioita jos tekee ilman laseja niin tulee ihan vitullinen hedari, olen mennyt väärään sporaan useammin kuin kerran ja kaupassa voi ostaa vain tuttuja tuotteita kun hintalaput ovat sohjoa. Muuten hyvä.

Ohi. Seuraava kysymys?
Ihmettelinpähän vaan.

Tämähän se tärkein kriteeri leikkaukseen soveltuvuuteen onkin. Muuuuutta kun noista leikkauksista ei edelleenkään ole kovin pitkää kokemusta, niin riski siitä, että elinaikana tulee jotain komplikaatioita ei ole poissuljettu (vrt silikoni-implantit, joista niistäkään ei pitänyt ikinä tulla mitään haittaa).
Ei tahtois olla eläkkeellä sokea. Tosin rehellisyyden nimissä mun tapauksessani siitä tuskin enää olisi pelkoa...

-k

Sinänsähän implantit on eri asia kuin silmäleikkaus koska silmään ei laiteta mitään vierasta. Mutta toki kaíkissa leikkauksissa on riskinsä. Ja ne selvitetään kyllä hyvin tarkkaan ennen leikkausta. Kuitenkin näitä leikkauksia on tehty yli 20 vuotta joten uskallan itsekin sellaiseen lähteä.

Mieluummin näen 40 vuotta hyvin ja sitten huonommin, kuin loput 60 vuotta aina huonosti ja jätän mm. monta urheilulajia yms.

Silmät leikattiin aamulla ja näkö jo nyt melkein normaali. Ei edes pahemmin tunnu kuivumista tai roskan tunnetta.
Upeata!

Tänään tuli käytyä hakemassa elämäni ensimmäiset piilarit. :P Linssien silmiinlaitto ei oikein sujunut ongelmitta kun mulla on kuulemma niin "ärhäkät" silmäluomet. D: Lisäksi en itse saanut edes niitä linssejä silmiin mutta antoivatpa mun onneksi lähteä kotiin linssien kans jotta voi harjoitella.

Tänään tuli käytyä hakemassa elämäni ensimmäiset piilarit. :P Linssien silmiinlaitto ei oikein sujunut ongelmitta kun mulla on kuulemma niin "ärhäkät" silmäluomet. D: Lisäksi en itse saanut edes niitä linssejä silmiin mutta antoivatpa mun onneksi lähteä kotiin linssien kans jotta voi harjoitella.

Viimeistään kuukauden kuluttua piilarit menevät silmiisi sen enempää miettimättä jo ;)

En saa noita vielä edes menemään silmiin paikoilleen... Jotenkin vituttaa kun tuokin pitäisi kuulemma olla tod. yksinkertainen toimenpide ja silti tälleen sössään. Mutta riittää tälle illalle tuo räpläys, silmät verestää sen verran. :D Huomenna kuitenkin pakko jatkaa harjoituksia, oli sen verran mahtava olo nähdä kunnolla ilman laseja ja ei noiden linssien olemassaoloa edes huomannut (mitä nyt vähän ehti optikolla ne päässä töllistellä)

En saa noita vielä edes menemään silmiin paikoilleen... Jotenkin vituttaa kun tuokin pitäisi kuulemma olla tod. yksinkertainen toimenpide ja silti tälleen sössään. Mutta riittää tälle illalle tuo räpläys, silmät verestää sen verran. :D Huomenna kuitenkin pakko jatkaa harjoituksia, oli sen verran mahtava olo nähdä kunnolla ilman laseja ja ei noiden linssien olemassaoloa edes huomannut (mitä nyt vähän ehti optikolla ne päässä töllistellä)
Nopeasti niihin tottuu ja sitten menee helposti paikoilleen. Tarpeeksi monesti kun sitä silmää sörkit, niin ei enään luometkaan reagoi ollenkaan :)

-1.25 ja -2.50. Lasit sain yläasteelle mentäessä, mutta kun isot pojat sillon kiusasi niin niitä en käyttänyt kun noin viikon, koin pärjääväni ilman (oli siis parempi näkö sillon). Nykyään käytän siis piilareita koulussa, mutta ei mulle ole mikään ongelma näyttäytyä laseillakin kavereille. Pitäis tässä optikolle päästä käymään kun nyt taas tuntuu että näkö ois huonontunu.

Olen nyt viikon ajan optikon neuvojen mukaan räplännyt 2krt / pvä tuota silmämunan valkoista aluetta ja totta tosiaan, silmät ottavat jo paljon enemmän ärsykettä vastaan. Tänään tuli sitten taas koetettua noita piilolinssejä ja eihän ne perkeleet vieläkään menneet paikoilleen. :hyvä: Hienoa evotusta.

Olen nyt viikon ajan optikon neuvojen mukaan räplännyt 2krt / pvä tuota silmämunan valkoista aluetta ja totta tosiaan, silmät ottavat jo paljon enemmän ärsykettä vastaan. Tänään tuli sitten taas koetettua noita piilolinssejä ja eihän ne perkeleet vieläkään menneet paikoilleen. :hyvä: Hienoa evotusta.
Mä laitoin tänään kans piilarit päähän, eikä noi aluks millään meinannu mennä. Mulla pahin ongelma on se, että linssejen alle meinaa helposti jäädä ilmakupla, eikä se tahdo tullu millään sieltä pois. Monenlaista luomen nypytystä ja pientä hierontaa oon kokeillu, mutta lopuks tuurilla se kupla sieltä lähtee. Sitkeesti yritystä vaan, niin kyl se siitä.

Kannattaa opetella heti vaikka laittamaan niitä linssejä päähän eikä välttämättä kannata hirveästi tahallaan ärsyttää sitä silmän sidekalvoo. Toisen käden sormilla vedän yläluomee ylöspäin ja samalla kädellä jossa piilari on, vedät alaluomee alaspäin, jotta tulee kunnolla tilaa sille linssille.

Vanha ketju, mutta nostetaan... Täällä ketjussa tuntuu olevan kaikki sellaisia joilla ollut jostain ala-aste iästä lasit. Itselläni näin vasta näin vähän alle neljänkympin alla on selvästi heikentynyt kaukonäkö (likinäköisyys). Lähelle näen hyvin, mutta +4m kohteeseen ja alkaa sumentua (näen kyllä mutta vähän sumeampaa vaan ja joudun siristelemään ja muutenkin silmät aika sameat). Iso osa siitä varmasti on se, että tekee paljon tietokoneella hommia ja silmä on jatkuvasti väsynyt, eikä jaksa tarkentaa kauas. Mutta tuntuu, että kyllä se likinäköisyyskin on lisääntynyt (nuorempana ollut aina supernäkö prkle). Vahvasti harkitse optikolle menoa, mutta pelkään että se on sitten menoa ja loppuelämän "rillirousku" ;). Toisaalta piilarit varmaan kehittynyt vaan entisestään ja niillä voisi päästä suhteellisen harmittomasti eteenpäin. Onko täällä kohtalotovereita "senioreissa" ja mitkä on fiilikset asian suhteen?

Kannattaa koittaa kuitenkin vaikka viikon rajoittaa tietokoneen käyttöä, lukemista, telkkua jne. Ite käytän piilareita ja rillejä vaihtelevasti ja kyllä se ruudun tuijotus jotenkin tuntuu näkemisessä.
E: Mites piilarien käyttäjien tuntumat häikäisemisestä ja pimeästä. Jotenkin aurinko häikäisee paljon enemmän ja pimeässä taas tuntuu jopa että näkis paremmin. :o

Ainoa mitä kyllä pystyy rajoittamaan on kotona tietokoneen käyttö (mutta se olisikin jo iso juttu, sillä kun himassa niin läppäri aina auki) - duunissa ei pysty tuota rajoittamaan (kumpaankin koneeseen kyllä asennettu F.lux joka aina "yöasennossa" ja säästää selkeästi silmiä). Vaikea kyllä olla himassa siten, että ei olisi a) koneella, b) katsoa telkkaria c) lukea...mitä jää sinkkuna jäljellä (?) Vapotella ja kuunnella musiikkia ja.... Huomaa kyllä että esim. kesälomalla kun on jossain mökillä (ilman konetta), niin näkökyky paranee. Kunnon niska/hartiahieronta auttaa kanssa kummasti näkemiseen, mutta silti tuntuu olevan likinäköä.

-2,25 molemmissa silmissä. Tavallisia laseja ei edes ole, ja piilareitakaan en kauhean usein pidä. Jotenkin vaan tottunut siihen ettei näe kunnolla.

Heh. Nykyään on noin -3.25 molemmissa. Tavalliset rillit päässä kaikkialla muualla paitsi salilla ja karatessa. Uskomatonta, että joskus on ajatellut noin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom