Likinäköisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micael
  • Aloitettu Aloitettu
Rillejä tullut käytettyä 17 vuotta. Siitä ajasta noin 12v piilareita. Lasit päässä aivan kamalaa lähteä mihinkään ihmisten ilmoille, lähinnä siksi että ahdistaa rajoitteinen näkökenttä. Toisaalta tosi inhottava tunne pitää piilareita pitkiä aikoja päässä, rasittaa silmää ihan selvästi. Siksipä tein radikaalin ratkaisun kuukausi sitten ja kävin hoidattamassa silmäni Tallinnassa. Laserleikkaus siellä maksoi alle puolet Suomen hinnoista, palvelu oli todella ystävällistä, ja tekniikka ja ammattitaito vähintään samaa tasoa. Omalla äidinkielelläkin pärjäsi. Eipä tarvitse enää murehtia valvomisista, kylpemisistä ja yöpymisistä siellä sun täällä, antaa palaa vaan. Ja näön laatu on huomattavasti parempi kuin aikanaan hyvien piilarien kanssa. Silmätkin näyttää paremmilta kuin piilariaikana, kun lasien kehittämä turvotus on poissa (kun iho linssin alla ei saanut hengittää). Päivääkään en ole katunut enkä päätöstäni toista kertaa miettinyt sen tehtyäni. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut.

Miksen mä tätä aiemmin jo tehnyt?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otan osaa, tuo alkuvaihehan on kaikista vaikein, kun ei ole vielä tottunut rilleihin? No, onneksi on piilarit. Kuinka vahvat rillit sinulla on?

Todellakin, ei rillejä tunne vielä omaksi ollenkaan. Lohdullista huomata että muilla on samankaltaisia fiiliksiä. Eihän mulla vahvuuksina oo kuin -1 ja -1.25 mutta on se kumma miten erilaiselta maailma näyttää niidenkin läpi :D

Mun mielestä taas lasit on ihan mukavat arkikäytössä, varsinkin kun nykyään saa aika makeen näkösiä pokia. Jos haluaa välttyä kesällä aurinkolasien kanssa sähläämisestä, niin kannattaa ottaa tummentuvat linssit. Niistä on hyötyä myös talvella, koska Suomessa välillä heijastelee aika ikävästi ihan kadullakin kävellessä.

Ps. Tummenevat linssit siis reagoi UV-säteilyyn ja muuttavat väriä dynaamisesta säteilyn määrän mukaan. Tummimmillaan lasit on käytännössä mustat ja normitilassa "normaalit" (ts. läpinäkyvät). Värin muutokset on varsin nopeita, joten sisällä ei tarvitse montaa minuuttia olla tummat lasit päässä.

Mun mielestä taas lasit on ihan mukavat arkikäytössä, varsinkin kun nykyään saa aika makeen näkösiä pokia. Jos haluaa välttyä kesällä aurinkolasien kanssa sähläämisestä, niin kannattaa ottaa tummentuvat linssit. Niistä on hyötyä myös talvella, koska Suomessa välillä heijastelee aika ikävästi ihan kadullakin kävellessä.

Ps. Tummenevat linssit siis reagoi UV-säteilyyn ja muuttavat väriä dynaamisesta säteilyn määrän mukaan. Tummimmillaan lasit on käytännössä mustat ja normitilassa "normaalit" (ts. läpinäkyvät). Värin muutokset on varsin nopeita, joten sisällä ei tarvitse montaa minuuttia olla tummat lasit päässä.

Eikö noissa ollut ongelmana se, että jonkun ajan (vuosi, pari) kuluttua se polarisaatio alkaa vain tasoittumaan ja sitten päässä onkin melkein-aurinkolasit aina?

Lasit päässä aivan kamalaa lähteä mihinkään ihmisten ilmoille, lähinnä siksi että ahdistaa rajoitteinen näkökenttä.

Totta. Joitakin vuosia sitten, kun hankin nykymuodin mukaiset pienehköt kehykset entisten jättikokoisten "TV-ruutujen" tilalle (käytin ja käytän sankalaseja vain kotona), tuntui näkökenttä silmälasien kanssa aivan käsittämättömän rajoittuneelta. Pieni hyvän näön alue ja ympärillä suuri sumean näön kenttä.

Totta. Joitakin vuosia sitten, kun hankin nykymuodin mukaiset pienehköt kehykset entisten jättikokoisten "TV-ruutujen" tilalle (käytin ja käytän sankalaseja vain kotona), tuntui näkökenttä silmälasien kanssa aivan käsittämättömän rajoittuneelta. Pieni hyvän näön alue ja ympärillä suuri sumean näön kenttä.

Siihen tottuu yllättävän hyvin. Ei ole mitenkään epänormaalia, että en edes huomaa laseja päässäni, vaan tulee joskus pahoja ajatuskatkoja, joiden seurauksena etsiskelen lasejani. Hetken päästä ne löytyykin, yllätys yllätys, päästäni.

Kaiken näen, vaikka lasit ovatkin kohtuu pienet, ne "sumeat" alueet ovat ainoastaan, kun katson niin ylös kuin vain mahdollista (kallistamatta päätä) tai alas sama juttu. Eikä kukaan sillä tavalla ilman lasejakaan katsele (normaalit ihmiset kääntävät päätään).

Olenpa tässä huomannut että me rillipirut taidamme turhaankin stressata niitä laseja (ainakin noin niinkuin ulkonäöllisesti)... Joku vuosi sitten menin duuniin vaihteen vuoksi piilareiden kanssa, ja mainitsin asiasta kollegalle, johon tämä hämmästyneenä: "Onks sulla sit yleensä lasit?"

Samoin tänä aamuna laitoin piilarit, ja vein muksut kouluun. Kukaan ei huomannut lasien puuttumista.

Täytynee jatkossa käyttää vähän räväkämpiä kehyksiä...

Mulla on ollut rillit nyt kuutisen vuotta. Aika pitkään meni ennen kuin sitten lähdin silmälääkärille. Koulussa piti koko ajan kysellä, että mitä siellä taululla oikein lukee ja se rupes pidemmän päälle ottamaan päähän. Uusissa rilleissä on -2 eli ei nyt ihan umpisokea muttei näe tarkasti ilman rillejä.
Monet ei halua pitää rillejä koska ne jotain "rumentaa". Ite en oo todellakaan tätä mieltä. Jos on valmis sijoittamaan laseihin enemmän kuin tarjouskehysten verran niin varmasti löytyy omaan lookkiin sopivat kehykset. Siihen etsintään vaan pitää käyttää tarpeeksi aikaa ja ottaa joku messiin makutuomariksi. Nykyään on niin laajat valikoimat erilaisia kehyksiä, että kyllä siellä jokaisen nenälle löytyy just ne passelit.

Silmälaseja oon pitänyt normaalisti jo pidemmän aikaa telkkaria katellessa ja nyt autoa ajaessa. Eilen tuli käytyä tekemässä tuo näkötesti kutsuntoja varten, ja on se näkö sen verran huonontunut jo parissa vuodessa, että on lain mukaan pakko käyttää liikenteessä ajettaessa rillejä. Voisihan sitä nyt jo joku päivä alkaa pitämään noita silmälaseja ihan päivittäin, kun ei niistä ainakaan mulle ole mitään ongelmaa ollut.

Heittääkö meikä pohjat miinuksissa? Pahimmillaan ollut -7.25 ja -6.75, mutta iän myötä hiukka parantuneet: -6.25 ja -5.75.

Joudun nokittamaan tuon sinun nykyisen "tuloksen". Vahvuudet -7.75 ja -6.75.
Ja käytännössä aina piilareilla. Sunnuntain olen yrittänyt pitää rillipäivänä ja silmien lepopäivänä samalla. Ensimmäiset piilarit sain 7. luokalla, kun onnistuin hajottamaan silloiset rillit laskettelurinteessä ja muutenkin harrastukset oli sen verran vauhdikkaita. Saas nähdä, kuin kauan silmät sietää piilareiden käyttöä.

Leikkausta olen vakavasti kyllä harkinnut, mutta ei vaan vielä uskallus riitä. Ehkä sitten, jos silmät ei enää kestä piilareiden käyttöä.

Jos näkö olisi esim. -2:n luokkaa, niin pitäisin todennäköisesti rillejä enemmänkin, mutta näillä nykyisillä vahvuuksilla rillit muuttaa ulkonäköä ja jotenkin koko olemusta niin radikaalisti, että "ei vaan pysty".

Pakko sen verran tulla kommentoimaan ku mua niin ärsyttää ku jotku kellä -3 ja risat on NIIIN sokeita..:curs:

Itsellä on -9 ja -10 ja näillä miinuksilla sitä on aika huononäköinen,etten kyllä vastaantuliaa tunnistaisi mutta kyllä sen väistää pystyn.

Ilman rillejä ei siis pärjää mutta iän myötä silmät ei enää tykkää piilareista Käytän niitä oikeastaan enää vaan silloin kun ihan pakko
-kypärän alle en saanut rillejä mahtumaan
-uimahallissa etten hukkaa lapsia (rillit päässä en halliin mene)
-Oikein hikiliikunnassa
-ravintolaan

Leikkauksesta kans haaveilen,vielä mietinnällä uskallanko.

Mutta meinaa vituttaa ihan perusjutut kotona näin "sokeana"
Kelloa ei näe yöpöydällä,meidän huoneesta en näe vastapäiseen lastenhuoneeseen ollaanko siellä sängyssä,pinnasängyn pohjalle en näe onko siellä tyynyt ym naaman edessä
Mökillä saunassa ei näe mikä hämähäkinvainaja roikkuu kohdallani:)
ym ym ym tämä lista on pitkä

Ennen en minäkään rillipäisenä juuri liikkunut mutta nykyisin kylläkin.Onneksi saa ohennettuja linssejä ettei pullonpohjat päässä tarvi kulkea.

Ai niin,nykyinen mieheni tuli ekaa kertaa kylään(oltiin nähty ravintolassa)
avasin oven ISOT(-90 alkua) rillit päässä.Kysyi minulta onko *****kotona? vaikka siinähän minä seisoin ovella:hyper:

mulla on ollut tokasta luokasta rillit ja mulla on toinen silmä n. -2.5 ja toinen n. 2

Monet ei halua pitää rillejä koska ne jotain "rumentaa". Ite en oo todellakaan tätä mieltä. Jos on valmis sijoittamaan laseihin enemmän kuin tarjouskehysten verran niin varmasti löytyy omaan lookkiin sopivat kehykset. Siihen etsintään vaan pitää käyttää tarpeeksi aikaa ja ottaa joku messiin makutuomariksi. Nykyään on niin laajat valikoimat erilaisia kehyksiä, että kyllä siellä jokaisen nenälle löytyy just ne passelit.

Periaatteessahan näin ehkä on, mutta käytäntö on usein toinen... Kehysten valinta on yllättävän vaikeaa monelle (useimmille?). Yhdet ja samat kehykset eivät edes sovi kaikkiin tilanteisiin - ainakaan aikuiselle, joka saattaa olla esim. työelämässä pukeutunut aivan eri tavalla kuin vapaalla.

Mulla on siinä miinus vitosen kieppeillä. Se alkaa jo olla sellanen likinäkö, ettei ilman laseja oikein näe tehdä mitään järkevää. Uimahalli on esim tosi vaikee paikka. Mulla ei ole piilareita, kun joskus nuorena tuli pidettyä niitä ei-niin-hyviä piilareita ihan liian kauan (siis liian pitkiä rupeamia). Nyt sitten silmät ottaa heti nokkiinsa piilareista, tai on ainakin ottaneet tuossa vuosi takaperin. En tiedä tarttisko taas testata.

Leikkaukseen sitten kun rahatilanne sallii. Systeri ja pari kamua ovat kehuneet leikauksen tuloksi paljon.

Mulla on samat sangat aina päässä. Kerrankin kun löysin OK mallin, en niistä luovu ;)

Monetkin tilanteet, mutta etenkin uimahallit ja uiminen laseilla tai laseitta harmittaa.

Pistetään vielä, että mulla toi toinen silmä on lähes sokea. Eli miinusta on jo niin paljon ettei siihe lasit tai mitkään enää auta. Kylhä sitä yritettii parantaa mutta turhaks todettiin.
Ei mua oo oikeestaan koskaa se häirinny, futistakin pysty iha hyvin pelaa. Piti vaa käännellä päätä vähä tiheemmin ;)

-7.75 ja -8.50, en muista kumminpäin. Ilman laseja pärjää kyllä, jos mitään yksityiskohtia ei tartte tunnistaa, esim. kävellessä toimii ihan hyvin, mutta pyörällä ajaessa ei oo mitään mahollisuutta nähä lasinsirpaleita.

Eikö noissa ollut ongelmana se, että jonkun ajan (vuosi, pari) kuluttua se polarisaatio alkaa vain tasoittumaan ja sitten päässä onkin melkein-aurinkolasit aina?

Phototrooppisten linssien värin vaihtuminen hidastuu kyllä ajan myötä, mutta se tapahtuu pikkuhiljaa, näkyvää muutosta ei todellakaan synny vuodessa. :-) Käytännössä lasit vaihtuu useimmilla ihan muodin/naarmujen takia kuitenkin muutamassa vuodessa, joten mielestäni linssien ei tarvitse kestää kovin montaa vuotta. Tietysti on sitten makuasia pitääkö ylipäätänsä tummuvista laseista, mutta mun mielestä ne on todella hienot. :david:

-7.75 ja -8.50, en muista kumminpäin. Ilman laseja pärjää kyllä, jos mitään yksityiskohtia ei tartte tunnistaa, esim. kävellessä toimii ihan hyvin, mutta pyörällä ajaessa ei oo mitään mahollisuutta nähä lasinsirpaleita.

Oho, että ihan hyvin pärjää...? Missäköhän tilanteessa? Niin no, se on tietysti tottumuskysymys.

Mulla on piilarit -3.50 ja - 4.50. Silmälasivahvuuksia en muista, mutta ovat vähän enemmän vielä. Nykyisin tuntuu, etten kyllä pärjää yhtään sekunttia ilman piilareita (tai laseja kotona). Mutta kyllähän sitä nuorempana pärjäsi ilman laseja/piilareita ihan missä tilanteessa vaan, kun oli "pakko". Jossain luennoillakin istuin muutaman kerran ilman näköapuvälineitä, kun en halunnut pitää rillejä ja piilareita ei poikkeuksellisesti pystynyt.

-1,5 ja -1,25. Samoissa pysyny useamman vuoden. Rillit ollu 15v. Käyttänyt julkisesti tosin vasta nelisen vuotta, kun hankin 'hengettömät' joita oikeesti pystyin ja osasin vasta käyttää, koska ne ei erotu päästä. Selviytyisin varmaan periaatteessa ilman laseja tai piilareita, kunhan vaan totuttais ittensä väkisellä. On vaan niin helppoa törkätä ne rillit aina päähän ja nähdä tosi hyvin. Tuntuu vaan niin typerältä ja turhalta (silmienkin) tuhlaukselta pitää niitä koko ajan, kun kuitenkin lähelle näkee ihan hyvin. Mutta eihän niitä koko ajan voi olla repimässä eestaas.

Ja eniten tässä ehkä vituttaa se kun sekä rillien että piilareitten käytöstä tulee päänsärkyä, a i n a, mutta kun ilmankaan ei voi olla oikein. Todella hankaloittaa jokapäiväistä elämää tuo vittumainen hedeikki. Tutkittu on, silmät kunnossa ja rilleissä ihan oikeat vahvuudet ym. Haaveilen leikkauksesta, mutta ei ole varaa vielä ainakaan. Siskolla leikattiin onnistuneesti pari vuotta sitten (~ -2,25 silmät). Lähti kämpiltäni Mehiläiseen (huom) tutkimukseen yhdeltä, kaikki ok --> operoivatkin saman tien, ja kummatkin silmät. Kahden maissa oli jo takasin :) Ja heti näki leffojen tekstit ja kaikkee :kade: Ongelmia ei ole ollut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom