Likinäköisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micael
  • Aloitettu Aloitettu
-2,25 molemmissa silmissä. Tavallisia laseja ei edes ole, ja piilareitakaan en kauhean usein pidä. Jotenkin vaan tottunut siihen ettei näe kunnolla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-2 about molemmissa. viikiltä lähtien ollu lasit päässä

ei ne lasit miestä rumenna jos on
1. jonkinlainen budjetti niitä varten ettei tartte tiimarin euron lukulaseja ostella ja
2. ottaa stereotyyppihomon/naisen mukaan sovitustapahtumaan :D

ei itekään saanu mitään tyylikkäämpiä laseja yms vielä sillon kun iskä niistä makso

-2,25 molemmissa silmissä. Tavallisia laseja ei edes ole, ja piilareitakaan en kauhean usein pidä. Jotenkin vaan tottunut siihen ettei näe kunnolla.

Niin, kyllähän se osittain on tottumuskysymys, kuinka huonoilla silmillä pärjää ilman rillejä/piilareita. Joskus vuosia, vuosia sitten kun roaccutan-kuurin vuoksi jouduin pitämään taukoa piilareista, kuljin -4-tasoisilla silmillä ilman rillejä ja pärjäsin aivan loistavasti. En tuntenut itseäni mitenkään erityisen sokeaksi; kammo rillejä kohtaan oli niin suuri, ettei minua yhtään stressanut, että vaikkapa oikeaan bussiin päätyminen pysäkillä oli täysin arpapeliä. Silloin sattui tosin olemaan sikäli onnellinen tilanne, että oli välivuosi opiskeluista ja silloisessa työpaikassa ei tarvinnut mitään huippunäköä. Nykyisissä hommissa ja kun on autoilijaksi siirtynyt, ei moinen enää onnistuisi. Eli siis ei auta muu kuin käyttää piilareita aamusta iltaan. Turhamaisuuteni ei ole mihinkään kadonnut - rillit pysyvät kaapissa.

Peppe Halti, minkälainen duuni/opiskelupaikka sinulla on? Eihän noilla sinunkaan silmilläsi enää joka paikassa ilman piilareita pärjää.

-2 about molemmissa. viikiltä lähtien ollu lasit päässä

ei ne lasit miestä rumenna jos on
--
2. ottaa stereotyyppihomon/naisen mukaan sovitustapahtumaan :D
--

Just kävin tilaamassa uudet lasit ja toisesta naistuomareista ei ollut kyllä mitään apua. "Joo ei noi." "Hahaha!" "No emmä tiiä..." "Ei kyl sovi sulle yhtään" :D
Niin, tiedän ettei mitkään lasit mulle oikein sovi, mutta tarkoitus oli löytää ne vähiten huonot. Piilareitakaan ei voi käyttää 24/7, valitettavasti. Taidan mennä leikkaukseen heti kun se on rahojen puolesta mahdollista (eli tuskin ainakaan pariin vuoteen).

Fedit: vahvuudet on siis -5,5 ja -4,75, hajataitto oli mystisesti poistunut kun olin pidellyt 8h/päivässä piilareita about 14h/päivä pidemmän aikaa.

Lasit sain kuudennen luokan jälkeen kesällä, näkö heikkeni aika rajusti sen vuoden aikana. Yläasteelle siirryin toiseen kouluun ja uudelle luokalle, joten lasien saaminen oli aika kova kolaus itsetunnolle... Lasit ärsyttivät, alkuun vihasin niitä, mutta ilman niitäkään en enää pärjännyt... Vanhemmat ostivat ensimmäiset lasit, kai minultakin jotain kysytiin: mistä pidät?! Mutta miten viksusti 12-kesäisenä orastavasta puberteetistä kärsivä natiainen osaa jotain laseja silloin ajatella... Kuvia tuolta ajalta nykyään kun katselee niin hymyilyttää. Siis oliko 90-luvun alussa edes muun kuin nörtinnäköisiä laseja miehille?! Malli oli siis neliömallinen tuulilasi ohuilla metallinvärisillä kehyksillä. Näytin niin nörtiltä :rolleyes:

Ensimmäiset piilolinssit ostin lukion kolmannella ja olin sen jälkeen linssien heavy-user armeijaan asti. Armeijassa taas linsseillä pelailu oli hankalaa ja turhaakin joten laseilla mentiin metsässä. Armeijan jälkeen ostin itse ensimmäiset silmälasit joista muistan vilpittömästi pitäneeni kunnolla ja piilolinssien käyttökin jäi vähemmälle... Kaikkiaan olen vaihtanut laseja keskimäärin kolmen neljän vuoden välein.

Laseja minun pakko käyttää: about -6 molemmissa silmissä, viimeisimmissä tarkastuksissa näköni kuitenkiin parantunut hieman ja vahvuuksia voitu vähentää. Viimeisimmät lasini ostin reilu vuosi sitten ja näihin todella tyytyväinen: tyylikkäät ja kuvastavat kuulemma persoonaani rauhallisuudellaan. Sopivat naamatauluuni muutenkin. Nykyään käytän kertakayttölinssejä aika satunnaisesti, mutta ehdottomasti itsevarmemmaksi tunnen itseni juuri lasieni kanssa.

Laseja ostaessa hyvä asiantunteva Optikko on pelastus ja ennenkaikkea ostaessa ei kannata säästellä: ei kannata miettiä, että noilla pokilla jotka eivat ole ihan niiiiiin hyvät saisin sata euroa halvemmalla... Säästö silloin ei auta myöhemmin kun peiliin katsoessa vituttaa. Silmälasit kuitenkin sijoitus muutamaksi / useaksi vuodeksi eteenpäin... Siihen kannattaa panostaa.
Näitä viimeisiä ostaessani persoona-, elämäntapa- ja käyttökyselyn jälkeen optikko toi eteeni noin kymmenet pokat joihin omat vahvuuteni saa laitettua ja pidin lähes kaikista vaihtoehdoista... Nykyiseni (optikon ykkösvalinta minulle) eivät olleet minun oma ykkösvaihtoehtoni juuri sillä hetkellä, mutta hetken mallailtuani ja yön yli nukuttuani olin varma. Ne ovat minulle, enkä ole kertaakaan katunut, painvastoin. Olen kiitollinen optikolle... Aurinkolaseja vahvuuksilla käyttänyt jo usean vuoden.

kuukunen edellä tiivisti paljon lasien hyviä piirteitä: onnistuneella valinnalla saa saa särmää ja persoonallisuutta sekä samalla lasit kertovat paljon kantajastaan...

Kyllä voi. Ei tarvitse ottaa yöllä pois ja olen pitänyt omia kuukausilinssejäni joskus sen kuukauden yhteenmenoon ilman mitään ongelmia. Myynnissä on vuosilinssejäkin.

Ei muuten yleensä voi ilman ongelmia. Itsellä silmäluomet tulehtuivat parin kuukauden säännöllisen (liika)käytön jälkeen. Ei niitä voi pitää putkeen yötä päivää paria päivää kauempaa, oli mitä tahansa night&day laatua.

Silmät ei saa pahemmin happea ja muuta kivaa.

Ei muuten yleensä voi ilman ongelmia. Itsellä silmäluomet tulehtuivat parin kuukauden säännöllisen (liika)käytön jälkeen. Ei niitä voi pitää putkeen yötä päivää paria päivää kauempaa, oli mitä tahansa night&day laatua. Silmät ei saa pahemmin happea ja muuta kivaa.
Ehkä sinulla on tosiaan erityisen herkät silmät, mutta yleisesti tuo ei pidä enää paikkansa. Uudet paremmin happea läpäisevät linssimateriaalit mahdollistavat 24/7 pidon viikkokaupalla. Vuoden olen pidellyt omia linssejäni viikkoja putkeen ja viimeksi silmälääkärin kontrollissa oli ihan terveet silmät.

Jollei sinulla ole erityisen herkät silmät, niin tuo ei pidä enää paikkansa. Uudet paremmin happea läpäisevät linssimateriaalit mahdollistavat 24/7 pidon viikkokaupalla.

Tuskin siltikään on hirveän suositeltavaa. Tosin en ole kokeillut muuta kuin kuukausilinssejä, suosituksella max 8h/päivä. Enkä kyllä lähtisi kokeilemaankaan, sen verta ikävä tuo silmäluomen tulehdus (niistä normaaleista kuukausilinsseistä siis)..

Kyllä voi. Ei tarvitse ottaa yöllä pois ja olen pitänyt omia kuukausilinssejäni joskus sen kuukauden yhteenmenoon ilman mitään ongelmia. Myynnissä on vuosilinssejäkin.

Nykyään kyllä happea paremmin läpäiseviä linssejä, mutta että noin paljon... Huh :eek: Eikö sinulla mitään verkkokalvomuutoksia: siis etenkin verisuonituksen lisääntymistä...? Pitkässä juoksussa juuri tuosta suonituksen lisääntymisestä voi tulla pahoja ongelmia...

Edit: olin hidas, ehdit jo vastata...

Nykyään kyllä happea paremmin läpäiseviä linssejä, mutta että noin paljon... Huh :eek: Eikö sinulla mitään verkkokalvomuutoksia: siis etenkin verisuonituksen lisääntymistä...? .
Ei tosiaan ollut mitään muutoksia ja ne silmät tosiaan syynätään viimeisen päälle tarkasti tuossa vuositarkastuksessa. Tarkastus tehdään vasemman silmän vanhan verkkokalvon irtoaman ja toisessa silmässä olevan haperon verkkokalvon seuraamiseksi. Lääkärin ohje oli, että pidä vain.

Edit: tarkoitit varmaan sarveiskalvon verisuonittumista etkä verkkokalvon suonittumista?

Mikä järki noissa night&day kuukausilinsseissä olisi jos niitä ei voisi pitää yötä päivää silmissä esim tuon kuukauden ajan. Itse asiassa minulle suositeltiin, että voi esim puolessa välissä ottaa pois ja putsata mutta sen jälkeen voi taas pitää sen pari viikkoa putkeen silmissä. Ja mitä enemmän niitä linssejä rassaa edes takaisin sitä enemmän ne kuluu ja tulevat epämiellyttävämmiksi silmissä. Itse olen pitänyt noita linssejä yli kuukaudenkin silmissä ilman ongelmia.

Lasit on ollut vaikka kuinka kauan ja on tyylikkäät. Justiinsa kävin virosta hakemassa hush puppies sangat + ohennetut linssit, hinta alle 200 euroa. Resepti oli joten toimituksessa meni ehkä 15 min ja rillit tuli postissa kotiin.

Kesällä on kivaa pitää piilareita kun voi käyttää arskoja. Ja treenatessa piilarit. Kertakäyttöisiä kun niitä saa netistä/virosta niin halvalla. Kuukausiilinsseihin en enää koske, en jaksa pestä eivätkä pysy silmässä... muljuvat aina silmämunan taakse pirulaiset!

En ole oikeastaan koskaan tottunut kunnolla laseihin. Lasit ovat tiellä (tykkään nojailla päällä käsiin) ja näkökenttä ei ole kuin suoraan eteen hyvä. Lasit kerkesivät olla ehkä vuoden (käytin lähinnä tunneilla) ennen kuin hommasin piilarit. Tämä oli varmaan elämäni parhaimpia päätöksiä. En juurikaan laseja pitänyt, kun korkeintaa kotona. Armeijassa ei sitten ollut järkevää käytää piilareita vaan laseilla mentiin.
Intin jälkeen sit taas piilarit ja tässä vaiheessa vaihdon linssityyppiä. Ekat linssit oli ollut tyyppiä päivä käytössä sit aina yöks pois ja aamulla taas samat linssit päähän (kuukausi samoilla linsseillä). Nykyisiä linssejä voin pitää jopa 6 vrk putkeen ennen kuin tarvitsee ottaa pois ja antaa silmien levätä. Tosin hyvin harvoin tulee noin pitkään pidettyä (rupeaa jo silmiä arastamaan helposti, jos noin pitkään pidän). Riippuen päivästä, mihin aikaan pitää herätä kouluun, otan yleensä joka ilta tai sitten 2. (max 3) ilta pois. Vaikka näidenkin linssien kanssa joudun vekslailemaan suht paljon niin nämä ovat kuitenkin antaneet huomattavasti vapautta elämääni. Enää ei tarvitse olla huolissaan et voinko lähteä reissuun ja mites piilareitten kanssa, voin tulla baarista ja ruveta hyvillä mielin nukkumaan jne.

Ei tosiaan ollut mitään muutoksia ja ne silmät tosiaan syynätään viimeisen päälle tarkasti tuossa vuositarkastuksessa. Tarkastus tehdään vasemman silmän vanhan verkkokalvon irtoaman ja toisessa silmässä olevan haperon verkkokalvon seuraamiseksi. Lääkärin ohje oli, että pidä vain.

Edit: tarkoitit varmaan sarveiskalvon verisuonittumista etkä verkkokalvon suonittumista?

Juuri näin, sorry olin huolimaton terminologiassa... Kovakalvo, joka silmän edessä nimeltään juuri tuo sarveiskalvo. Verkkokalvollahan itsessään ei ole verisuonia, verkkokalvoa ja silmää ruokkivat valtimot ovat suonikalvossa...

Upeaa miten linssit ovat kehittyneet. Täytyy tutustua itse paremmin nykyiseen tarjontaan ja mahdollisuuksiin. Kiitos infosta...

Peppe Halti, minkälainen duuni/opiskelupaikka sinulla on? Eihän noilla sinunkaan silmilläsi enää joka paikassa ilman piilareita pärjää.

Mä oon ravintolan tarjoilija. Sen verran pieni mesta, että selviää ihan hyvin. Autolla en aja, bussia en käytä, ja manchesterin raitiovaunuissa on isolla tekstillä minne ne menee. Kun en vielä telkkaria koskaan katso, niin hyvin pärjää työelämän ulkopuolellakin.

Ensi vuonna kun aloitan opiskelut, niin tarttee kyllä hankkia rillit.

Itse liikun "sokeana", luennoilla laitan lasit päähän sekä himassa koneella ollessa ja telkkaa katsoessa. Urheilussa, lue pallopelit ei jossain salilla ja lenkillä tartte, käytän kertakäyttölinssejä ja vihaan niiden silmään laittamista joten joka aamuinen kuukausilinssin laittaminen alkaisi vain itkettämään. Tietenkin kun lasit on himassa missä sattuu ne menee aika usein paskaksi(viimeksi linssi halki kun iskin polven päälle) ja teipatuilla laseilla ei oikein kehtaa edes luennolla olla. Tuli mieleleen Pulmuset jossa Al sai lasit ja kun näki sekä oman että vaimonsa pärstän selvästi ja heitti lasit menemään. Miinukset siellä femman tuntumassa ja hyvin mä nään.

Ekat rillit sain joskus 15 vuotiaana ja lukiossa pidin vielä rillejä, mutta nykyään piilareita. -3,75 ja - 4,25 tällä hetkellä ja ei ole muuttunut pariin vuoteen kai. Leikkaukseen himottais joskus mennä.

Noita piilareita tulee pidettyä vähän liian paljon, ku eikö se joku suositus ole 8h/pv. Pitäis jaksaa käydä hakee uudet rillit, ku en oo jaksanu näihin ostella uusia linssejä, ku aloin piilareita käyttää (rillien teho -1,75).

Piilarit kyllä rokkaa, ku urheilee. Joskus junnuna vitutti, ku pelas lätkää talvella, nii aina veti huuruun, ku pysähty hetkeks :-D

Miinukset siellä femman tuntumassa ja hyvin mä nään.

Häh? Mulla on parempi näkö, ku sulla, mut mä en osaa sanoa enää muutaman metrin päästä, et irvistääkö vai hymyileekö joku ihminen mulle

Mulla alkoi kaukonäkö heikentyä vasta aikuisena, jokunen vuosi sitten. Luennoilla ei taululla olevista kirjoituksista saa enää selvää edes eturivissä :itku: Muuten pärjää jotenkuten. Lasit tuli hankittua vasta muutama viikko sitten, enkä kyllä pidä niitä kuin koululla... ainakaan vielä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom