^ kävelin pururadalle jonka jälkeen vedin HIIT:n Tapatan tyyliin ja syke oli lopussa 185, jonka jälkeen kävelin puoli tuntia ja keskisyke oli 130 koko hommassa. Onko tämä riittävän lähellä äärirajoilla menemistä, sillä olisin ehkä päässyt vielä hieman kovempaa, mutta tuokin oli silti aika tuskaista.
Varmasti ihan hyvin poltti kaloreita, mutta itse olen tuntenut HIIT:in tehot kunnolla vasta kun olen sitä jonkin viikon vetänyt ja saanut sen verran kuntoa kohotettua ettei homma ole läsähtänyt ihan muutamissa minuuteissa.
Aloitan yleensä lämmittelyn jälkeen tekemällä 4-5 minuutin pituista intervallia joka vie yhteensä siinä 8-10 minuuttia + lämmittelyt ja jäähdyttelyt.
joka kolmannen kerran jälkeen lisään minuutin ja kun useiden viikkojen jälkeen pääsen 20 minuutin kestoon jään siihen.
Yleensä kun olen aamulla saanut homman valmiiksi joudun odottamaan jonkin aikaa suihkuun menoa kun jälki-hikeä pukkaa vielä puolitoista tuntia HIIT:in jälkeen.
Helkutin moisen tarmon- ja energianpuuskan ainakin koen aina hiitin jälkeen, vaikka välillä en vetänyt tuntiin muuta kuin BCAA-aminohappoja.
Johtuu ilmeisesti siitä että aineenvaihdunta ottaa intervallin jälkeen kehon energiavarastot käyttöön.
Jokainen varmasti uskoo jos sanon intervalliharjoittelun parantavan anaerobista kuntoa ja maitohapon sietokykyä.
Jos tätä pidetään faktana niin mistä sitten on kyse, siitäkö että keho tottuu aina vain nopeammin käyttämään varastoitua ATP:tä, kreatiinifosfaattia, lihassolujen glykogeenivarastoja ja käyttämään maitohappoa.
Periaatteessa silloin keho on jo "viritetty" nopeampaan aineenvaihduntaan.
En vain usko että tämä tapahtuisi ensimmäisen kerran jälkeen, vaan veltostunut ihmiskeho pitää opettaa käyttämään energiaa uudella tehokkaammalla tavalla.