Liikkeitä takareisille?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manta
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo eli pitäs saada tietää hyviä liikkeitä takareisille, ja käytössä ei ole vielä muuta kuin pelkkä levytanko ja painoja, haaveena ois päästä kunnon salille reenaan missä ois kunnon koukistaja laitteet yms. Hyvää huomenta liikkeen tiedänki jo, mutta pitääkö siinä pitää polvet lukossa vai saako jalkoja koukistaa ihan pikkusen?

Originally posted by Manta
Hyvää huomenta liikkeen tiedänki jo, mutta pitääkö siinä pitää polvet lukossa vai saako jalkoja koukistaa ihan pikkusen?

Yleensä liike tehdään polvet lukittuna mutta jos saat paremman tuntuman aivan aavistuksen verran jalkoja koukistaen niin tee niin. Liika koukistus tekee liikkeestä enemmän alaselkäliikkeen.

Ja tee tosiaan sjmv:tä, hyvällä kontrollilla ja pidempää sarjaa.

Joo SJMV on hyvä liike Kunhan muistat pitää alaselän kontrollissa.
Ja pitää jalat suht kapeella.
:kippis1:

Ja sit vielä yks asia tuli mieleen...Ne painot (tanko) pitää tietysti käyttää joka toiston välissä maassa? Tästä oli josaki threadis juttuu mut en löytäny tai enää jaksanu ettii.

Ja sit vielä yks asia tuli mieleen...Ne painot (tanko) pitää tietysti käyttää joka toiston välissä maassa? Tästä oli josaki threadis juttuu mut en löytäny tai enää jaksanu ettii.

Ei mielestäni SJMVedossa!!! Jätät se tangon tohon Säären puoliväliin...Itselläni tämä tuntuu parhaalta...:kippis1:

Mä kyllä pidän painot ilmassa kaikkissa maastavedoissa koko suorituksen ajan. Jotenkin tuntuu että suoritus katkeaa kun laskee painot maahan ja sitten pitää hakea hyvä alkuasento uudestaan jne. Painot kun pitää ilmassa niin on valmiiks hyvä alkuasento ja jännitys alaselällä ja jaloissa (tämä siis normaali mave).

h.

Onko SJMV:stä olemassa mitään selkeää ohjetta.
Vaikka olen kokeillut sitä vaikka miten, niin aina menee selkä ihan juustoon.
Luulen että teen jonkun perustavaa laatua olevan virheen sitä tehdessä.
Monta päivää alaselkä kipeä, varskin kun suoristaa selkää.
Alkaa jo pelottamaan että onko tullut jo jotain pysyviä vaurioita.
Venyttely auttaa vähän.
Olen laskenut painoa jo ihan naurattavalle tasolle, mutta silti sama homma.

Olen nähnyt ainakin kahta ohjetta, joko jalat ihan tikku suorassa, tai sitten hiukan koukussa.
Kumpi oikeampi?

:confused:

Originally posted by skarkka
Venyttely auttaa vähän.

Olen nähnyt ainakin kahta ohjetta, joko jalat ihan tikku suorassa, tai sitten hiukan koukussa.
Kumpi oikeampi?

:confused:

No itselläni aina toiminut mainiosti tuo liike vähäsen polvet koukussa, ihan minimaalisesti kylläkin koukussa. Olen tehnyt liikettä noin kolmisen vuotta.
Kun sanot että lasket painot ihan naurettavalle tasolle, niin sanoisin että nauru on jo tosi kaukana jos selkään tulee vammoja. Itselläni on semmonen raja tolle SJMV raudoille että korkeintaan 50% verrattuna maksimirautoihin tavallisessa MV:sta, harvoin edes niin paljoakaan käytän. Kyllä ne paikat menee ihan tukkoon jo tosi pienillä raudoilla. Teen aina noin 20 toistoa kontrolloidusti, ekassa sarjassa joskus jopa 30.
Tää on tosi hyvä liike, mutta sillä voi saada paljon pahaa aikaan väärin tehtynä.

Mun mielestä se tanko pitäis laskee maahan joka toistoa tehdessä, nii jokainen toisto ois puhtaasti tehty (todella vedetty maasta). En muista oliko tämä sitte se tapa rikkoa selkä iteltä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin ja mielestäni ei tarvi laskee ihan alas asti, silloinhan se tasainen jännitys liikkkestä häviää. Teen itse aina niin että melkein painot koskettaa lattiaa.
Tavallisessa MV:ssa kyllä painot aina lattiaan. Sen vuoksi että treenaan aikalailla voimanostotyylisesti, tähtäimessä ehkä joskus kisaileminen veteraaneissa?

Mun mielestä se tanko pitäis laskee maahan joka toistoa tehdessä, nii jokainen toisto ois puhtaasti tehty (todella vedetty maasta). En muista oliko tämä sitte se tapa rikkoa selkä iteltä.

Jos haluaa harjoittaa takareisiä (kuten threadin aloittaja nimenomaisesti mainitsi), ei todellakaan kannata sjmv:ssa laskea tankoa maahan asti toistojen välissä.
Varsinkin jos tekee liikkeen vähän "romanialaisittain" työntäen persettä taakse ja pitämällä polvet hieman koukussa, riittää kenelle tahansa kun tangon laskee säären puoliväliin.

Eri asia jos tekee liikettä jotain lajia tukevana harjoitteena.

Krista näyttää ja selittää täällä mun mielestä mainiosti huonon ja hyvän maastavedon ja sjmv:n. Itse taidan tehdä just tuolla tavoin kuin Krista, eli polvet sopivasti koukussa (ja polvi saa myös elää). Tärkeää on myös kuljettaa tanko mahdollisimman lähellä kinttuja. Valitettavan usein näkee treenaajia, jotka ala-asennossa laskevat tangon metrin päähän jalkateristään polvet lukittuna suoriksi.

Omassa treenissä lasken painot aina maahan toistojen välillä, mutten käy väittämään että niin pitäisi tai ei pitäisi tehdä.

Tässä muuten hyvin kuvitettu versio romanialaisesta mv:sta, joka on hyvin lähellä omaa tapaani tehdä liike. Itse saan tällä paremman tuntuman nimenomaan takareisiin kuin polvet lukittuna.
Huomion arvoinen on myös yläasento, joka ei ole ns. hartiat vedettynä taakse -suora asento, vaan itsekin jään hieman etukenoon jotta jännitys pysyy takareisillä.

http://www.wsu.edu/~strength/rdl.htm

Alkuperäiseen kysymykseen muuten: jos on käsipainoja tei sitten intoa viritellä jotain levypainoista, voit jollain penkillä vatsallasi maaten tehdä koukistuksia maaten pitämällä käsipainoa jalkaterien välissä. Vaativa liike, jota muuten esim Jay Cutler väittää edelleen tekevänsä.

Originally posted by Sam225
Alkuperäiseen kysymykseen muuten: jos on käsipainoja tei sitten intoa viritellä jotain levypainoista, voit jollain penkillä vatsallasi maaten tehdä koukistuksia maaten pitämällä käsipainoa jalkaterien välissä. Vaativa liike, jota muuten esim Jay Cutler väittää edelleen tekevänsä.

Tämä ei kyllä onnistu kovin helposti ilman kaverin apua. Nimimerkillä "kivuliasta kokemusta on". :rolleyes:

Henkilökohtaisesti mielestäni ghr on jopa sjmv/rom.mavea parempi takareisille. Vielä kun olis salilla sellainen oikea ghr penkki, jossa ois mukavampi tehdä.

Mitä tulee sjmv/rom.maveen, niin kokemuksieni mukaan paras takareisiversio on Hatfieldin lanseeraama ns. keystone deadlift. Eli työnnetään persettä taakse ja vatsaa eteen (siis selkä korostetusti "arched"), polvet hieman koukussa. sitten lasketaan painot vain hieman polvien alapuolelle siten, että "arched" asento ei häviä selästä missään vaiheessa. Näin rasitus ei mene pelkälle alaselälle vaan asento venyttää ja rasittaa takareisiä huomattavasti enemmän kuin normaali versio.

Originally posted by skarkka
Venyttely auttaa vähän.

Ongelmasi voi olla vatsasi. Mikäli yrität vetää pelkästään (yli)ojennetulla selällä, voi nitkahdus tapahtua. Jännitä siis vatsalihaksesi ja saat huomattavasti paremman tuen selälle. Jos vatsalihaksesi ovat heikot ja ongelma johtuu siitä, tee niille voimaharjoittelua jonkin aikaa, ennenkuin siirryt vetään isoja rautoja. Minä teen näin, enkä tarvitse vyötä reenipainojen kanssa. Aiemmin oli ongelmia, kun en vatsaa osannut käyttää ja vyökään ei silloin auta.

Off topic:Muuten noissa Sjmv,maastavedossa ku pitää pitää alaselkä kontrollissa ja ei saa päästää pyöristymään niin ittelläni on ainaki toiminu paremmin kuin hyvin sellanen 40cm levee selkätuki mitä saa kaikist urheilukaupoista.Sen laittaa kireelle tost alaselän ympäri niin pitää selän hyvin kontrollissa ja ei tuu alaselkä kipeeks ja lämmittää selän kans paremmin kuin nostovyö...Helvetin hyvä keksintö...Suosittelen eikä ne oo ees mitään hirveen kalliita...:kippis1: :kippis1:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom