liikaa treenaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hatza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt jonkin aikaa seurannut näitä keskusteluita täällä, ja olen huomannut treenaavani ilmeisesti liian usein.

Tavallinen treeniviikkoni on kutakuinkin:

Ma: aamulenkki (40-60 min löysää)

iltapäivällä: penkki pyramidina, 5 sarjaa
ojentajat taljassa, 3-4 sarjaa koko ajan kuormaa kasvattaen
pystypunnerrus tangolla, 3 sarjaa samat painot n.70%max
vinopenkki käsipainoilla 3 sarjaa samat painot 60% max
vipunostot sivuille, 3-4 sarjaa
viimeinen max painoilla
vatsoja, ja selkiä

Ti: aamulenkki (40-60min löysää)

iltapäivällä: ylätalja 4-5 sarjaa koko ajan kuormaa kasvattaen
hauiskääntö vapailla painoilla 3-5 sarjaa kuormaa kasvattaen
maastavetoja, rinnallevetoja tai tempausta mielen mukaan
venäläisiä eli hauiskääntöä myötäotteella kevyellä kuormallax3
ja vatsoja ja selkiä
Ke: katso maanantai

To: katso tiistai

Pe: aamulenkki+iltapäivällä sekalaista treeniä salilla tuntojen mukaan

Viikonloppuisin teen yleensä pidemmän aerobisen harjoitteen molempina päivinä, joskus sunnuntai jää täysin treenittömäksi.

Tuloksia en liiemmin seuraa, mutta tuntuu, että rauta painaa aina yhtä paljon, eli tuloskehitystä ei liiemmin ole tapahtunut pariin vuoteen.

Nyt näitä keskusteluita lukiessani olen päättänyt tehdä treenistäni tehokkaamman. Kertokaapa nyt asiantuntijat neuvoja tuosta treenijaosta, miten se kannattaisi jakaa, sillä tajuan itsekin ettei tuo ole parasta mahdollista. Aerobisesta en luovu, enkä jalkoja ala treenaamaan painoin, mutta punttitreeniin pitäisi saada lisää järkeä.

Miten? T::david:

[/B][/QUOTE]

Aerobisesta en luovu, enkä jalkoja ala treenaamaan painoin, mutta punttitreeniin pitäisi saada lisää järkeä.

Miten? T::david: [/B][/QUOTE]

Noo... Elikkä...Siispä...Joten...

Paradoksaalisuus on hienointa järkeilyä mitä ihmisen tajunta voi tuottaa.

Siis sun treenisysteemissä on montaa systeemiä sekasin mutta mä en löydä tosta mitään järkeä, puhtaasti tyylillä sitä sun tätä sillon tällön.

Kaikki ei ole kohdallaan mutta jalkoja et ala treenaamaan... onnea valitsemallasi uralla.

Tosissaan, kannatan että painat tuota punaista F.A.Q. nappia tuolta ylhäältä ja luet sieltä tietoa, kelaat alaspäin niin siellä on vaikka millä mitalla erilaisia treeniohjelmia siististi lajiteltuna eri jakoihin, hae sieltä joku ja muokkaa jos tarpeen - helpompaa kuin saada tuohon systeemiin järjen poikastakaan.

Originally posted by Hatza
Olen nyt jonkin aikaa seurannut näitä keskusteluita täällä, ja olen huomannut treenaavani ilmeisesti liian usein.

Tavallinen treeniviikkoni on kutakuinkin:

Ma: aamulenkki (40-60 min löysää)

iltapäivällä: penkki pyramidina, 5 sarjaa
ojentajat taljassa, 3-4 sarjaa koko ajan kuormaa kasvattaen
pystypunnerrus tangolla, 3 sarjaa samat painot n.70%max
vinopenkki käsipainoilla 3 sarjaa samat painot 60% max
vipunostot sivuille, 3-4 sarjaa
viimeinen max painoilla
vatsoja, ja selkiä

Ti: aamulenkki (40-60min löysää)

iltapäivällä: ylätalja 4-5 sarjaa koko ajan kuormaa kasvattaen
hauiskääntö vapailla painoilla 3-5 sarjaa kuormaa kasvattaen
maastavetoja, rinnallevetoja tai tempausta mielen mukaan
venäläisiä eli hauiskääntöä myötäotteella kevyellä kuormallax3
ja vatsoja ja selkiä
Ke: katso maanantai

To: katso tiistai

Pe: aamulenkki+iltapäivällä sekalaista treeniä salilla tuntojen mukaan

Viikonloppuisin teen yleensä pidemmän aerobisen harjoitteen molempina päivinä, joskus sunnuntai jää täysin treenittömäksi.

Tuloksia en liiemmin seuraa, mutta tuntuu, että rauta painaa aina yhtä paljon, eli tuloskehitystä ei liiemmin ole tapahtunut pariin vuoteen.

Nyt näitä keskusteluita lukiessani olen päättänyt tehdä treenistäni tehokkaamman. Kertokaapa nyt asiantuntijat neuvoja tuosta treenijaosta, miten se kannattaisi jakaa, sillä tajuan itsekin ettei tuo ole parasta mahdollista. Aerobisesta en luovu, enkä jalkoja ala treenaamaan painoin, mutta punttitreeniin pitäisi saada lisää järkeä.

Miten? T::david:

ei ihme jos ei kehitystä tuu. saisinko udella, miksi et reenaa jalkoja?:david:

Jalkojen treenaaminen on treenaamisen suola. Jalkoja tehdessä todella huomaa, ku vääntää kovaa ja hiki valuu. Ite en luopus jalkatreenistä kirveelläkään.

Originally posted by Jep
Jalkojen treenaaminen on treenaamisen suola. Jalkoja tehdessä todella huomaa, ku vääntää kovaa ja hiki valuu. Ite en luopus jalkatreenistä kirveelläkään.

Jalkatreenit on vähän semmonen juttu, et mitä enemmän treenaa, sitä enemmän niistä oppii pitämään. Alku(penkki-hauis)aikoina jalkatreenit oli yhtä helvettiä, mut nykyään kuuluu ihan lempparilihasryhmiin.

Originally posted by VahvaJussi
Jalkatreenit on vähän semmonen juttu, et mitä enemmän treenaa, sitä enemmän niistä oppii pitämään. Alku(penkki-hauis)aikoina jalkatreenit oli yhtä helvettiä, mut nykyään kuuluu ihan lempparilihasryhmiin.

Jalka ja selkä treenit on kyllä parhaita, esim. kun saa kunnon pumpin selkään niin sitä ei voita mikään perkeleen hyvä fiilis :)

keskiviikon ja torstain reenit päivällä eteenpäin ja keskiviikoksi vain aamulenkki. eli se tusailu salilla mitä sattuu jää pois.

EDIT: noi 60 % sarjat veks. Koitas 5-10 toiston sarjoja, niin vois se lihaskin paremmin kasvaa. Liikkeet on ihan hyvän näköset mutta vähennä sarjoja.

Ihmisillä on vaan eri tavotteet ja toiset ei halua treenata jalkoja punteilla. Siihen löytyy varmasti ihan hyviä syitä. Ite tykkään treenata jalkoja vaikka en vahva niissä olekaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Antti
Ihmisillä on vaan eri tavotteet ja toiset ei halua treenata jalkoja punteilla. Siihen löytyy varmasti ihan hyviä syitä. Ite tykkään treenata jalkoja vaikka en vahva niissä olekaan.

Niin toiset haluu lihas epätasapainon ja selkä viat yms. muuta kivaa. Kyykkyjen teko kyllä puoltaa paikkaansa jos meinaa lisätä kokonais lihasmassa eikä vain kasvattaa rintaa ja habaa. Mutta sehän on tietenkin poissa rinnasta ja habasta jos treenaa jalkoja,eihän niin voi tehä, eihän?

Ps. :D :lol2:

Kertokaapa nyt asiantuntijat neuvoja tuosta treenijaosta, miten se kannattaisi jakaa, sillä tajuan itsekin ettei tuo ole parasta mahdollista. Aerobisesta en luovu, enkä jalkoja ala treenaamaan painoin, mutta punttitreeniin pitäisi saada lisää järkeä.
pyydät neuvoja muttet ole valmis omaksumaan niitä?

miksi siis neuvoa?

Ihmisillä on vaan eri tavotteet ja toiset ei halua treenata jalkoja punteilla. Siihen löytyy varmasti ihan hyviä syitä.
eikä muuten varmasti löydy ;) ellei hyvä syy ole se että haluat tehdä vain rintoja ja hauista. minun mielestäni et treenaa kunnolla ennenkuin ohjelmaasi kuuluu JOKAISEN lihasryhmän treenaus. tätä ennen olet osittaiskehonrakentaja (tm).

hyviä syitä eivät myöskään ole: "käyn lenkillä", "pyöräilen kouluun/töihin", "käyn pelaamas futista kavereiden kanssa"...

Originally posted by vitvall
pyydät neuvoja muttet ole valmis omaksumaan niitä?

miksi siis neuvoa?

eikä muuten varmasti löydy ;) ellei hyvä syy ole se että haluat tehdä vain rintoja ja hauista. minun mielestäni et treenaa kunnolla ennenkuin ohjelmaasi kuuluu JOKAISEN lihasryhmän treenaus. tätä ennen olet osittaiskehonrakentaja (tm).

hyviä syitä eivät myöskään ole: "käyn lenkillä", "pyöräilen kouluun/töihin", "käyn pelaamas futista kavereiden kanssa"...

Jos jollain on vaan niin perverssi ajatusmaailma, että hän haluaa vaikka olla mahdollisimman hyvä kestävyysjuoksija samalla kun yläkropassa on voimaa vaikka leuanvetoihin ym. voi olla perusteltua treenata spesifisesti kutakin ruumiinosaa. Spesifinen juoksuharjoittelu auttaa juoksemisessa aina enemmän kuin puntinvääntö. Haluan vain sanoa, ettei kaikilla ole samat tavoitteet esim. rakentaa kropastaan symmetrisiä kehonrakennusstandardien mukaan. Eikä yläkropan treenaus välttämättä edes sisällä kyseisillä perversseillä rintaa tai spesifisiä hauisharjoitteita. Kukin treenatkoon tyylillään. Mitä se ketään muuta kiinnostaa?

Originally posted by Antti
Jos jollain on vaan niin perverssi ajatusmaailma, että hän haluaa vaikka olla mahdollisimman hyvä kestävyysjuoksija samalla kun yläkropassa on voimaa vaikka leuanvetoihin ym. voi olla perusteltua treenata spesifisesti kutakin ruumiinosaa. Spesifinen juoksuharjoittelu auttaa juoksemisessa aina enemmän kuin puntinvääntö. Haluan vain sanoa, ettei kaikilla ole samat tavoitteet esim. rakentaa kropastaan symmetrisiä kehonrakennusstandardien mukaan. Eikä yläkropan treenaus välttämättä edes sisällä kyseisillä perversseillä rintaa tai spesifisiä hauisharjoitteita. Kukin treenatkoon tyylillään. Mitä se ketään muuta kiinnostaa?
'

miks pitäs yrittää auttaa tai neuvoa toista? ketä se kiinnostaa? mitä sitä turhaan opastaa jos toinen menee metsään? ketä se kiinnostaa?!?!

Kyykkyjuoksua

Treenaa ihmeessä niitä jalkoja. Itse kyykkäsin joskus pari vuotta sitten 190 kg - itse olin siihen silloin tosi tyytyväinen. Sitten hurahdin juoksemiseen ja meni melkein vuosi etten treenannut jalkoja salilla ollenkaan. Sen jälkeen satunnaisesti niin, että "pysyivät kunnossa". Nyt vituttaa kun jaloista on hävinnyt ihan hullusti lihasta ja voimaa. Hyvä jos kyykystä lähtee 150-160 kg. Nyt olen päättänyt, että kesän loppuun mennessä kyykkään sen saman 190 kg. Perkele! Juoksen ja käyn kävelemässä edelleen, mutta olen päättänyt uhrata yhden tai kaksi juoksulenkkiä viikossa kyykyille ja prässille. Ei mulla muuta.

Originally posted by Tuomo
'

miks pitäs yrittää auttaa tai neuvoa toista? ketä se kiinnostaa? mitä sitä turhaan opastaa jos toinen menee metsään? ketä se kiinnostaa?!?!

Onko mielipiteesi se, että joku menee metsään mikäli ei treenaa jalkoja punttisalilla. Missä suhteessa hän menee metsään jos hän vaikka haluaa jalkojensa olevan mahdollisimman hyvässä juoksukunnossa. Myönnän toki, että jos neuvoja kysyy niin on myös hyvä kuunnella vastauksia, mutta ei se tarkoita sitä, että neuvoja pitäisi sokeasti noudattaa, riippumatta omista tavoitteista. Toisten mielipiteitä voi kunnioittaa, mutta ei kenenkään ohjeita tarvitse omaksua kritiikittömästi.

no eipä hän mitää maratoonia sanonu treenaavansa. minulla ainakin jalkatreenit antaa lenkkeilyyn ja kovempaankin juoksuun potkua ja kestävyyttä. hypit nyt antti ihan suotta seinille. tottakai pitää olla kriittinen mutta jos ei saa mieluisia vastauksia nii tarkentaa sitte kysymystänsä.

Originally posted by Tuomo
no eipä hän mitää maratoonia sanonu treenaavansa. minulla ainakin jalkatreenit antaa lenkkeilyyn ja kovempaankin juoksuun potkua ja kestävyyttä. hypit nyt antti ihan suotta seinille. tottakai pitää olla kriittinen mutta jos ei saa mieluisia vastauksia nii tarkentaa sitte kysymystänsä.

Joo kyllä mäkin oon huomannut, että mulla puntti antaa lisäpotkua juoksuun, ei siinä mitään. Mutta laji kuin laji niin spesifinen harjoittelu on yleensä tehokkainta. Eiks se ole ihan hauska seurata kun joku idiootti hyppii seinille syyttä suotta, mitä hä? :)

Lopusta aivan samaa mieltä.

No mutta, onpa keskustelut...

Niin syy siihen miksi en jalkoja halua treenata puntein, on juuri se, että intohimoni on pitkät juoksu ja pyöräilylenkit, eikä voi olla samalla äärettömän vahva ja kestävä jaloistaan, mutta:

Onko sielun veljiä/siskoja, jotka haluavat mahdottomalta kuulostavat ominaisuudet itseensä, eli pystyä juoksemaan/pyöräilemään pitkiä matkoja, aina maratoniin asti, mutta silti yläkroppaan voimaa?

Miten olette ratkoneet ongelmaa tai ottaneet huomioon treenissä?

Miksi Hatzanin treeni olisi niin perseestä? Asioita voi tehdä niin monella eri tavalla ja en usko että Hatza tekee kaiken väärin. Vai onko asia niin että ei hyväksytä toisten tavoitteita?

Jos Hatzanilla on tavoitteena olla hyvässä kunnossa, sekä juoksu-että voima mielessä, niin en usko että se olisi mahdotonta. Kuitenkin sanon että juokseminen ja puntti ei ole välttämättä niin bueno yhdistelmä; treenaile mieluumin jotain lajia kuten soutamista, nyrkkeilyä, fudista, kiipeilyä, tennistä... voimistelua, ratsastamista tai motocrossia... Ihan mitä vaan, mutta jos treenaa juoksua ja punttia vuoden ympäri eikä kilpaile niin on lopputulos (kunto) luultavasti vähän tylsä. Tämä on sen takia että lajit ikään kuin syövät toisiaan.

En voi tieteellisin termein selittää ylläolevia väitteitä - väitän vaan että jos aikoo olla kaiken puolin hyvässä kunnossa niin on helpointa että on joku päämäärä - missä voit olla hyvä - missä sekä aerobinen kunto että lihas voima (ja tietenkin myös taito) ovat ratkaisevia ja tukevat toisiaan.

PS voi vaikuttaa siltä, että mun mainitsemat lajit ovat tosi spedejä mutta ne ei todellakaan ole sitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom