Liikaa sarjoja?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Eli siirryin äskettäin uuteen treenijakoon keskittyäkseni heikkoimpiin kohtiini eli olkapäihin ja käsiin jolloin jaoksi muodostui 1.yläkroppa 2. jalat 3. yläkroppa 4. kädet ja olkapäät perinteisen kaksijakoisen sijaan jolla ennen hinkkasin. Reenit olivat aikaisemmin todellisia tapporeenejä ja volyymilla mässäiltiin joskus ehkä liikaakin.

Nyt tässä uudessa ohjelmassa esim näiden yläkroppa reenien kohdalla on muodostunut minulle eräänlainen ongelma. Nimittäin tuntuu että sarjoja käsille ja olkapäille olisi liian vähän. Esim. selkää teen 6 sarjaa ja siihen hauiksia 4-5 sarjaa ja jotain forkuille vielä. Tämän pitäisi kaiketi jo liikkua melkeinpä kyseisen treenijaon äärirajoilla etenkin kun treenikierron viimeinen päivä on pyhitetty vain käsien ja olkapäiden tappoon. Mutta treenin jälkeen tuntuisi vielä paukkuja olevan jäljellä ja tuntuu hölmöltä lopettaa reeni vaikka vielä olisi energiaa painaa. Sarjat teen kyllä ihan täysillä joskaan en failureen asti vedä oikeestaan koskaan enkä tunne että voisin juurikaan isompia painojakaan käyttää. Toistojen puhtaus lienee ainut parannettava asia suorituksessa. Sarjapainoja pyrin tietysti aina kasvattamaan ja joskus aina muutaman sarjan sinne tänne lisännyt.

Eli mistä tiedän milloin on oikea määrä sarjoja? Silloin kun laatta lentää :D ? Tai voiko liiasta sarjamäärästä olla ylipäänsä haittaa kehitykselle, kun ruokapuolikin on kunnossa ja lepoa tulee myös riittävästi? Ylikunto ym. tietysti eri asia, mutta siihen tuskin ihan heti ajaudun kun viikossa on vain 4 treenikertaa. Itseäni ihmetyttää suuresti kun kovatkin lihakasat vetää selkää esim 5 sarjaa ja siihen hauiksia vain 3 sarjaa, miten näin matalalla volyymilla voi kokeneetkin treenaajat kasvaa? EDT-tyyliset reenit kuulostavat korvaani jo huomattavasti kehittävimmiltä.

Ricardo sanoi:
Eli siirryin äskettäin uuteen treenijakoon keskittyäkseni heikkoimpiin kohtiini eli olkapäihin ja käsiin jolloin jaoksi muodostui 1.yläkroppa 2. jalat 3. yläkroppa 4. kädet ja olkapäät perinteisen kaksijakoisen sijaan jolla ennen hinkkasin.
Millasella kierolla tuota veivaat?
Nyt tässä uudessa ohjelmassa...
Tuntuu siltä, että et ole kovin hyvin suunitellut tuota hommaa. Minulle esim. jo epäsuora rasitus rintaliikkeistä ja selkäliikkeistä oli niin hyvä, että käsille ja olkapäille ei tarvinnut tehdä raskaassa yläkroppatreenissä kuin muutama kova sarja.

Sarjapainoja pyrin tietysti aina kasvattamaan ja joskus aina muutaman sarjan sinne tänne lisännyt.
Onko sulla mitään sotasuunitelmaa jolla tietoisesti esim. lisäät johonkin treeniin työmäärää tai raudan määrää? Miten ukolla menee toistot noissa treeneissä ja mitä liikkeitä käytät? Jos laitat ohjelman kokonaisuudessaan tuohon, pystyy siitä sanomaan enemmän.

Eli mistä tiedän milloin on oikea määrä sarjoja? Silloin kun laatta lentää :D ?
Laatan lento välttämättä joudu treenin kovuudesta, vaan pieleen menneestä ateriasta ennen treeniä. Sarjojen määrää voi kasvattaa joissain treeneissä sitä mukaa kuin treenijakso etenee. Esim:

Viikko 1: 3 sarjaa
Viikko 2: 4 sarjaa
Viikko 3: 5 sarjaa
Viikko 4: 6 sarjaa
Viikko 5: kevyt
Viikko 6: 3 sarjaa, mutta isommalla romulla ja homma uusiks.

Samanlaista progressiota voi käyttää vaikkapa romun lisäyksessä.

miten näin matalalla volyymilla voi kokeneetkin treenaajat kasvaa? EDT-tyyliset reenit kuulostavat korvaani jo huomattavasti kehittävimmiltä.
Oletko koskaan kuullut volyymin toisesta kaverista intensiteetistä? Nuo "kovat lihaskasat" veivaavat nuo sarjat varmasti kovemmalla intensiteetillä kuin esim. jos he tekisivät 20 sarjaa.

No laitetaan nyt sitten koko ohjelma tähän haukuttavaksi, älkäää hyvät ihmiset minua lynkatko, olen vain ihminen. Eli

Yläkroppa 1 (toistot 4-6)
Leuat vastaote x 4
Penkki kp X 4
Alatalja X 2
Viparit sivuille X 4
Takaolkapääsoutu X 4
Dippi X 4
Hauiskääntö kp X 4
Hammer X 2

Jalat ( toistot 4-6, hilavitkutuksissa enempi)

Etukyykky X 6
SJMV X 4
Ojennukset X 2
Koukistukset X 2
Voimapyörä 4 X 10

Yläkroppa 2 (toistot 8-10)

Vinopenkki tangolla X 4
Kulmasoutu Tangolla X 4
Leuat X 2
Viparit sivuille X 4
Face-Pull X 4
Kapea penkki X 4
Hauis kp vinopenkissä X 4
Hauiskääntö myötäote X 2

Olkapäät/kädet (toistot 12-14)

Leuat vastaote X 3
Viparit sivuille X 4
Hauis kp X 4
Ranskalainen X 4
Viparit taakse X 5
Taljapunnerus X 4
Hauikset ylätaljassa X 3
Forkkurullaus X 3
Vatsoja X 5

Pistäkääpä linkkiä tai jotain vihiä tästä intensiteetti reenauksesta. Eli tarkoittaa siis jotain että sarjoja vedetään vähän mutta 100-lasissa kuolemaan asti äärimmäisellä keskittymisellä? Erityisesti raskaissa jalkaliikkeissä tulee toki rajat vastaan mulla aika nopeesti mutta jotain vipareita voisi tahkota vaikka kuinka. Toki voisin ottaa muutamaa pykälää raskaammat kässärit käyttöön joilla sitten kauheella tekniikalla saisin varmasti sarjoja tehokkaammaksi, mutta reeni taitasi mennä vähän muualle kuin olkapäille. Niin ja viikon kierrolla vedän tuon setin läpi painoja kasvattaen

Pyrin aina vetämään reenit läpi kunnon teholla ja raivolla, en näet usko sellaiseen kevyeen pumppailuun :D. Kevyitä viikkoja olen pitänyt kuuden viikon välein tai silloin kun kroppa sitä vaatii.

Ja ymmärrän toki että Laatu korvaa määrän, mutta ei edelleenkään mulle menee jakeluun miten voin vetää sarjat tehokkaammin kuin nyt. Failure ja ylisuuret raudat tietysti olisi eri asia mutta niiden hyödyt ei vissiin mene haittojen edelle.

liika sarjoja...

Alotin reenaamisen n. 14v, en tienny koko hommasta mitään ku että porukka menee salilla ja tulee patuna ulos, no siihen pyrittiin. Isot pohkeet,reidet,hauikset ja penkistä 100kg tavotteeksi. oma paino 60kg ja penkistä saman verran. Salilla kävin joka toinen päivä 2-3h täyttä reeniä, reenasin jokasta laitetta viimeseen tippaan asti. Tuloksia tuli suht nopeesti, olinhan alottelia ja, mutta sitte kattelin muita ja kokemus opetti, että turha reenata esim. hauista scotti-penkissä 3-4x10-12, tai vaikkapa penkkiä joku 5-7 sarjaa(lämmittely tangolla + 5-7 sarjaa, aluksi 40-50kg ja sitte nostettiin ja 1-2 viimestä sarjaa oli kevyempiä). No meni n.vuosi ja oma paino nous 64kg ja penkistä 77,5kg, mutta samalla jätettiin turhat treenit pois eli en enää reenannu reisiä, muutenki isot, tai sitte selkää jne. Sitte kiinostus penkkiä kohti kasvo ja tavotteeksi tuli pyöreitä summia 70 -> 80 -> 90... (nyt mennään 80kg ja menty LIIAN kauan). Nyt oon 15v 178/66kg, reenannu oon pienemmillä sarjoilla penkistä se 80kg, joka on ollu ennätys jo yli 2kk, missä lienee vika? proteiinejaki oon alkanu juomaan 2 kertaa päivässä ja sarjoja on kartistettu pois nyt penkkiä enää 3-4 sarjalla ja suurin piirtein muitaki reenaan 2-4 sarjalla.

Mutta itse vastaus tuohon sarjojen liikuuteen nii olis, että nosta painoja laske sarjoja, mutta painojen nosto saattaa aiheuttaa epäpuhtaan liikkeen nii teeppä niillä samoilla painoilla ku nytte mutta täysin puhtaita toistoja, ottaa enemmän lihaksesta ja eikö se puhdas liike ole nyrkkiä sääntö?

Minä ainakin teen liikaa sarjoja!

Eilinen treeni:

Leuanveto 3x8 + 2x5 mitä vielä jaksoi viimeisenä liikkeenä
Kulmasoutu 4x12
Selänojennus 2x12
Yhden käden kulmasoutu smithissä(latseille) 3x10
alatalja 3x10
Ylätalja niskan taakse 4x10
Olankohautukset 2x10
Vatsat 3x10 + 2x25
Hauiskääntö tangolla 1x15

Toissapäiväinen olkapää+ojentajatreeni meni muistaakseni jotakuinkin näin:

Pystypunnerrus laitteesta korvilta ylös 3x10
Pystypunnerrus smith rinnalta 3x10
Dippi 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x8
Viparit sivulle 3x10
Pohkeet 3x10
Viparit eteen 3x10
Ojentajat taljassa 3x10
Kyljille kiertoja istualteen levypaino sylissä 3x30
Loppuun staattisia pitoja syville vatsoille.

Joitain sarjoja saattoi edellisistä unohtuakin + tietenkin lämmittelyt. Rinta-hauis päivän sarjoja en edes kehtaa laittaa esille. Niitähän on kaikkein kivoin jumpata!

Ohjelmassa ei ole liikkeitä säännöstelty, vain jako on jotakuinkin tiedossa. Sekin on 4/3/2 -jakoinen sekamelskapaska fiiliksen mukaan. Kuusi (6) treeniä viikossa, sunnuntaisin välipäivä koska on aina liian kova krapula. Sarjat tehdään loppuun ja pakkotoistoja sekä rest-pausea käytetään jokaisessa treenissä ja useassa liikkeessä. Jalat on vähän paitsiossa, niitä runkataan muiden lomassa tai välipäivinä jos ei malta pysyä salilta poissa. Tästä odotan saavani ainakin viisi (5) vihaista huomautusta.

Syön hyvin ja nukun hyvin huonosti. Juon joka lauantain ja olen tuolloin vahvasti humaltunut. Koko ajan on joku paikka jumissa, tänään ei niskat oikein taivu mihinkään suuntaan. Gotta love it!

Voimaa ja kokoa tulee :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom