Liika läski vyötäröltä pois, neuvoja?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
siksi että silloin lihakset ottaa energiansa siitä maitohapon tuottamisketjusta eikä elimistö muutenkaan kerkeä ottamaan energiaa rasvavarastoista vähän tiukempitahtisessa liikunnassa...
Tämä menee taas lähes sinne HIIT vs. "rasvanpolttosykkeellä 30-45min" osioon (threadin aloittajalle HIIT = high intensity intervall training)? Ja käsittääkseni HIIT hakkaa rasvanpolttosykkeet mennen tullen?

Miksi? Jotain tämmöistä muistelisin: itse suorituksen aikana "rasvanpolttosyke" polttaa enemmän kaloreita kuin HIIT, mutta jos katsotaan seuraavaa kahta vuorokautta niin HIIT kuluttaa reilusti enemmän (joku EPOC eli exercise post oxygen consumption) , eli tavallaan aineenvaihdunta jää kovemmille kierroksille). HIIT lyhyempänä ja kovempana harjoituksena "ylläpitää" paremmin lihaskudosta (100m vs. 2000m juoksijat, vrt lihaksen määrää)?

Tämä nyt, mutt riippuu pitkälti ihmisestä (tottakai nuo edellisetkin, tässä enemmän henkisellä puolella), mutta kumpi on mukavampaa: reilusti yli tunti hölkötellen vai 15-20min kovaa (tietenkin intervalleilla)? Itse ainakin pidän kovista ja lyhyistä suorituksista paljon enemmäin kuin pitkistä jolkotteluista. Tosin kunnolla vedettynä HIIT on suhteellisen brutaalia touhua.

Toivottavasti en ihan kuraa kirjoitellut. :david:
EDIT: Tässäpä pari linkkiä

Hierarchy of Fat Loss
Destroying Fat

Tämä menee taas lähes sinne HIIT vs. "rasvanpolttosykkeellä 30-45min" osioon (threadin aloittajalle HIIT = high intensity intervall training)? Ja käsittääkseni HIIT hakkaa rasvanpolttosykkeet mennen tullen?

Miksi? Jotain tämmöistä muistelisin: itse suorituksen aikana "rasvanpolttosyke" polttaa enemmän kaloreita kuin HIIT, mutta jos katsotaan seuraavaa kahta vuorokautta niin HIIT kuluttaa reilusti enemmän (joku EPOC eli exercise post oxygen consumption) , eli tavallaan aineenvaihdunta jää kovemmille kierroksille). HIIT lyhyempänä ja kovempana harjoituksena "ylläpitää" paremmin lihaskudosta (100m vs. 2000m juoksijat, vrt lihaksen määrää)?

Tämä nyt, mutt riippuu pitkälti ihmisestä (tottakai nuo edellisetkin, tässä enemmän henkisellä puolella), mutta kumpi on mukavampaa: reilusti yli tunti hölkötellen vai 15-20min kovaa (tietenkin intervalleilla)? Itse ainakin pidän kovista ja lyhyistä suorituksista paljon enemmäin kuin pitkistä jolkotteluista. Tosin kunnolla vedettynä HIIT on suhteellisen brutaalia touhua.

Hierarchy of Fat Loss
Destroying Fat

Muuten ihan asiaa, mutta "itse suorituksen aikana "rasvanpolttosyke" polttaa enemmän kaloreita kuin HIIT".
Jos rasvanpolttosyke on n.130 ja HIITissä ainakin itsellä syke vaihtelee 160-185 välillä niin aina kovemmalla sykkeellä palaa enemmän kaloreita.
HIIT on tosin lyhytaikaista mutta varmaan 15min HIITtiä vastaa 45min rasvanpolttosykkeellä suoritettua harjoitusta + se aineenvaidunnan kiihtyminen pitemmäksi aikaa.

Hierarchy of Fat Loss
Destroying Fat

joo no ite lueskelin jostain elimistön tavasta järkkäillä noita energiavarantoja ja nyt käännän kelkkani, seuraavaks politiikkaan sit :D(eli siis ihan sama mistä se energia lihaksen työhön otetaan, sillä ei ole esimerkiks enää 3 päivän tarkastelujaksolla mitään väliä vaikka harjoituksen aikana siltä vaikuttaakin...). eli hiit on omiaan rasvanpolttoon. tuollainen kävely on omiaan toisaalta palautteluun. ite oon ainakin huomannu että kevyt liikunta lisää aika dramaattisesti kinttujen palautumista. saa yhen jalkatreenin ängettyä lisää per viikko. eipä mulla muuta.

Miksi? Jotain tämmöistä muistelisin: itse suorituksen aikana "rasvanpolttosyke" polttaa enemmän kaloreita kuin HIIT, mutta jos katsotaan seuraavaa kahta vuorokautta niin HIIT kuluttaa reilusti enemmän (joku EPOC eli exercise post oxygen consumption) , eli tavallaan aineenvaihdunta jää kovemmille kierroksille).

Suunnon uudet sykemittarit laskee reaaliajassa tuon EPOC:n ja näyttää sen ihmisen ymmärtämässä muodossa asteikolla 1-5. Treenin jälkeen siitä voi suoraan päätellä harjoituksen tehon/vaikutuksen, jolloin intensiteettiä on helppo jaksottaa sopivasti. Nykyään tulee kytättyä mittaria jatkuvasti, kun se kerrankin näyttää suhteellisen yksiselitteistä tietoa. Suosittelen.

Suositut

Back
Ylös Bottom