Liiallisesta venyttelystä haittaa?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
38
Voiko liiallisesta lihasten venyttelystä olla jotakin haittaa? Onko esimerkiksi 30 sekunnin kova venytys joka lihakselle joka päivä liikaa?

Mitä hyötyä venyttelystä muuten on käytännössä? Miten se lihasten venyminen ja notkeutuminen näkyy treenissä tai ulkonäössä?

Onhan se nyt paljon mukavampi olo venyttelun jälkeen.Meikäläinen on yleensä seuraavana päivänä kuin jäykkä paska jos reenin jälkeen ei ole venytellyt.Eikös se venyttely myös auttanut lihasten erottuvuutta.

Eikös liiallinen venyttely vie tehoja itse treenistä?Ihan kuin olisin lukenut Muscular Developmentistä joskus...

Eipä tuo 30 sekunnin venyttely varmana pahasta ole, mutta kyllä tosiaan liikaakin voi venytellä. Ainakin olen kuullut, että joillakin voimistelijoilla on ongelmia liikaliikkuvien nivelten kanssa, on kuulemma paljon pahempi vaiva kuin jäykkyys. Tässä tosin puhuttiin 32 kiloisista naisvoimistelijoista, ei 100kg potareista.

Arvo Ylpön periaatteella voidaan tässäkin mennä eli Kaikkea kohtuudella :)

harde20 sanoi:
Eikös liiallinen venyttely vie tehoja itse treenistä?Ihan kuin olisin lukenut Muscular Developmentistä joskus...
Tuota, eikös se vie treeneistä tehoa lähinnä silloin kun ennen treeniä alkuveryttelyksi vedetään liian kovia/pitkiä venytyksiä. Noin yleisesti ittellä ainakin oikeastaan vain positiivisia vaikutuksia havaittu venyttelystä.

Mercks sanoi:
Tuota, eikös se vie treeneistä tehoa lähinnä silloin kun ennen treeniä alkuveryttelyksi vedetään liian kovia/pitkiä venytyksiä.
Tätä tarkoitin... Miten muuten se voisi viedä tehoja treenistä kuin juuri ennen tehtynä? :)

Tehoja vie ja olkanivelen liikkuvuudella ja penkkipunnerrustuloksilla on käänteinen yhteys joissain tutkimuksissa eli mitä heikompi liikkuvuus, sitä parempi penkki...

Lihakset käyttäytyy jousen tavoin. Liiallinen venytys ennen reeniä löysyttää jousta (F=kx) ja voimantuotto vähenee. Venyttäminen liikkeissä tarvittavan liikelaajuuden yli ei siis ole välttämättä järkevää jos haluaa tuottaa maksimivoimaa kyseisellä liikealueella!

Sen sijaan aktiiviset heilautukset on joissain tutkimuksissa lisänneet voimaa...

ainaki itte oon huomannu että liiallinen venyttely voi myös olla haitaksi. On lätkäveskarina kokemusta venyttelystä enemmän ku tarpeeks ja voin sanoa että n.2 vuotta sitten venyttelin ihan sairaasti ku halusin saada lonkat yms. perhostyylissä tarvittavat paikat notkeiks, niin siinä loppujen lopuks käviki niin että kyseiset alueet kropassa alko koko ajan reistailee ku oli venyttäny niitä niin paljo että alko nivelet yms. oleen yliliikkuvat...ja niinkuin Deat jo tossa aiemmin otti esille niin liikaliikkuvat nivelet todellakin ovat pahempi vaiva kuin jäykkyys, itelläkin oli toinen lonkkanivel ja SI-nivel ihan paskana liikaliikkuvuuden takia...Mutta sanoisin kuitenkin että kunhan ei ihan hulluna ala repimään niin kyllä venytellä voi niin paljo ku vaan tykkää..

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei 30s venytyksistä vielä haittaa ole, kunhan niitä ei tee välittömästi kovien sarjojen jälkeen ja liian rajusti. Sarjojen välissä n.10-15 sekunnin venytykset toimivat ainakin itsellä erittäin hyvin palautumisen kannalta. Muuten voi kyllä hyvin tehdä 45-60 sekunnin mittaisia venytyksiä.

entäs jos venyttelee (super saatana venyttelyä) joka päivä muutama tunti treenin jälkeen, onko haittaa? Mä tarkoitan 60 sekuntia saatana kipu asennossa ja 6 sarjaa 10 sekan tauolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom