SUPERCARB 1kg -40%

Lihotus!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipana|
  • Aloitettu Aloitettu
Imeytymishäiriön huomaa kyllä siitä sitten, ettei se paskakaan ihan normaalia ole. Esim sulamatonta ruokaa...

Mä en ihan usko siihen imeytymishäiriöön. Kuvittelin itselläkin olevan sellainen, kun tuntui että vaikka KUINKA syö, niin paino ei nouse. Syyhän oli siis se, että kuvittelin syöväni PALJON vaikka oikeasti söin vähemmän, mitä kulutin. Pidin myöskin mässypäiviä, joilla vedin yhden hevosen, lavan pizzaa, kilon ranskalaisia, litran jäätelöä, puolikkaan kakun ja ison kasan karkkia. Tällä sai aina kahdeks päiväks suolen tukkoon ja painon nousemaan muutamalla kilolla. Se kyllä putosikin takaisin samaa vauhtia, kuin oli noussutkin.

Jossei kaloreiden laskeminen nappaa, niin rupeappa kiskomaan rypsäriä joka aterialla vaikka ruokalusikallinen. Tai sitten helvetisti pähkinöitä. Ei se mikään imeytymishäiriö ole, vaan liian vähän kaloreita suhteessa liikuntaan.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
tää menee vähän offiksi mutta menköön: ipana|:n tyyli kirjoittaa on mahtava! "vedin yhden hevosen, lavan pizzaa, kilon ranskalaisia, litran jäätelöä, puolikkaan kakun ja ison kasan karkkia" en voi kun nauraa kippurassa! :D

Mayflower, pähkinöiden ja rypsärin lisäksi vaihtoehtoina ois avokado, siemenet, oliiviöljy... Energiatiheät ruuat ylipäätään! Tyttö, joka luuli, että ei liho millään, on nyt saanut vähän painoa lisää, kun on pitkäjänteisesti syönyt enemmän kuin ennen ja säännöllisesti! Voi olla, että syötkin säännöllisesti. Jos ns. kotikonstit eivät toimi, käypä lääkärillä/ravitsemusterapeutilla, josko sattuisivat jotain tietämään :)

Rypsäri on hyvä neuvo. Mulla oli +5kg massanlisäyskuurin aikaan suorastaan helvetillisiä vaikeuksia saada kalorit plussalle, koska kulutusta oli kuitenkin sama määrä (toisinaan jopa enemmän kuin aikaisemmin) ja tuntui, että täytyy olla syömässä kokoajan. Parin päivän syömisten kalorilaskemiset sitten paljasti, että sen rypsärin (ja vaikka parin lisäprodelusikallisen) lisääminen aamupuuroon tekee todella paljon ja nyt on massatavoite viimein saavutettu. :)

Lyhyesti: mässäily on tyyliin normisyömiset (aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka, iltapala) ja sen päälle esim. 3 palaa kakkua, 8 keksiä tms. Tai sitten joku sipsipussi, karkkipussi jne. Pippalo-iltoina usein myös suht reilusti alkoholia... :down: Mielestäni tossa kuitenkin on suht paljon. Ja miun aamupalat ja ruuat on mielestäni myös aivan normaaleja annoksia, ei mitään puoli desiä makaroonia. Ihan rehellisesti epäilen kyllä imeytymishäiriötä, koska myös mun hemoglobiini romahtaa tosi helposti jos en syö rautatabletteja. Välillä niistäkin huolimatta.

Vaikka pitäisit kerran viikossa mässypäivän ja syöt muuten kulutuksen mukaan niin et sä kyllä liho. Aineenvaihdunta ei pysty käsittelemään megakalorimäärää yhden päivän aikana, joten siitä tulee sitten ilmavaivoja tai maha menee muutoin sekaisin. Ei se kaikki ylimääräinen energia todellakaan varastoidu kehoon, jos vedät kerran viikossa tai pari kertaa kuussa 8000kcal. Nestepöhöä voi tulla, mutta sekin on vaan silmänlumetta, koska se menee sitten pois.

3 palaa kakkua tai 8 keksiä tai sipsipussi eivät kerran viikossa nautittuna normaalin ruokavalion lisänä vaikuta painonnousuun välttämättä lainkaan.

Niin kuin itse sanoit, sun pitää päivittäin syödä paljon ekstraa, jotta paino lähtee nousuun.

En tiedä, kuinka paljon syöt kaloreita normaalisti päivän aikana, mutta veikkaan, että ongelma on juuri se, että syöt ihan normaalisti etkä ekstraa muutoin kuin herkkupäivänä eikä se riitä painonnousuun.

Imeytymishäiriöön en itsekään usko.

Itsekin samaa tautia sairastaen voin kertoa, että se painonnousu on kyllä vittumaisen vaikeaa! Kuvittelet, että kun lisäät yhden leivän päivän aterialle, niin sillä lähtee paino nousuun. Sitten kun lisäät vaikka lounaalle jotain lisää, niin lyön vaikka vetoa, että teet vähän kovemman treenin tai sitten jätät jotain iltapalalta tai päivälliseltä pois. Se kalorimäärä on aina sama, vaikka kuvitteletkin "nostavasi" sitä. Sitten kun illalla syöt keksin, niin ajattet että: noniin! nyt paukahtaa SATA makkaraa tohon vyötärölle yhdessä yössä, vaikka tosiasiassa se keksi kului siinä, kun kerran pieraisit hampaita pestessäsi.

Ronskilla kädellä sitä ruokaa peliin! Itse olin viime viikolla neljä päivää budapestissa syömässä jos jonkinlaista jäätelöannosta, suklaata ja T.G.I Fridayssin uppopaistettuja kanaruokia ja vaikka joka päivä syömiset meni REILUSTI yli kulutuksen, niin paino ei ole noussut GRAMMAAKAAN. Kaikki se mässäily tasoittui viikon aikana, kun ruokailut olivat taas normaalit. Paino nousee, kun pitkäjänteisesti syö yli kulutuksen. Viikko ei riitä, ei kaksikaan. Tarvitaan pitkäjänteisyyttä!

Kun käsittääkseni en ole kompensoinut mättöjä tai ruuan lisäämistä millään. Sit toi rauta-arvojen romahdus edelleen epäilyttää. Muuten ei kai auta muu kuin kalorilaskurin käyttäminen, mut lääkäristä silti haluaisin hakea neuvoa siihen miksi hemoglobiini lähtee laskuun. (kun en ole muuttanut syömistä merkittävästi yli 8 kuukauden sisällä)

Missä arvoissa se Hb sulla heittelee?

Vaikka et kompensoisikaan syömisiä niin normaaliruokavalio lisättynä satunnaisella herkuttelulla ei riitä painon nostamiseen.

Hb on pysyny aika tarkalleen 136-139 pitkään rautakuurien avulla. Nyt sitten keväällä se romahti 116-120 välille. En oo käyny alkukesän jälkeen mittailemassa, mutta keväällä se pysytteli aika pitkään noissa lukemissa.

Hohhoijaa. 116-120 on vielä ihan hyvät hempat! Et vaan kertakaikkiaan syö tarpeeksi, jos ei hempat pysy korkealla. Liian vähäinen ruoka lisättynä suureen määrään liikuntaa syö rautavarastoja, vaikka pillereitä nielisitkin. Toki kannattaa kysyä lääkärin mielipidettä, mutta luulen että kyse on vaan kokonaisuudesta.

Mulla oli tossa taannoin tosi rankka treenikausi ja ainoo asia mikä meni päin vittua oli syömiset. Sillon putos hempat ihan vaan poks lukemiin 59... Raudanpuutosanemiahan se oli, kun ei sitä rautaa ruuasta tarpeeksi tullut. Rautaa nassuun ja eiku leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!

En mie nyt mitenkään halua vähätellä sitä että en söisi tarpeeksi, tai yrittää jotenkin puolustella alipainoani. Tulee fiilis, että kaikkeen vastaus on että et syö tarpeeksi. Toi hemppa on pysyny just hyvänä _samanlaisilla_ syömisillä aiemmin _pitkään_, enkä usko että sen putoaminen olisi kyse vain liian vähäisestä syömisestä. (eli että kyse ei olisi rautavarastojen ehtymisestä)

Mutta kyllä tässä hyviä vinkkejä itse painon nostamiseen on ollut, eli miun mielestä on ihan turha vääntää siitä, syönkö juuri minä tarpeeksi vai en. :) En halua olla laiha vaan haluan saada lisää painoa, joten otan huomenna kalorilaskurin kauniiseen käteen jotta tulee ainakin matemaattisesti laskettua syömisten riittävyys. Kiitos ja aamen.

Hähä, kyl mäkin olin et mitä ihmettä, mitä ipana kyselee tollasii apua lihotusohjeita. Rupesin jo ajattelee et nyt putos pohja kaikelta mitä oon ikinä ipanalta lukenu ja melkein jo ajattelin et mikä teeskentelijä. Sitten katsoin vuosilukua ja heti nolotti.... Mut hyvä että on taas urjennut lisää keskustelua aiheesta. Itsekin lihotin itsenäni useana vuotena mut en kyl ottanu siit mitää painetta, ruokaa mätöin ja treenasin omaa lajiani sillon ja kyl se sieltä hittaasti nousi. Sit ku se paino lähti nousee ni oli hyvä, ku päästiin hyvälle puolelle normaalipainoa ni painonlasku hidastu (en oo todellakaa hyvä ylisyömään) ja vimisimmät vuodet on paino noussu hissukseen n. 1kg vuodessa. Keliakian toteamisen jälkeen nousi vähän enemmän kerralla. Nyt pitäis pikkuhiljaa ruveta pysäyttelee sitä painonnousua, pitäis ruveta miettii et pitäis voimat mut vähä vähentäis massaa... tai ettei kauheesti lisää. En tiiä kyl mite se taas onnistuu ku oon aika kireissä rasvoissa, en enää kyl kyNpin alle sentään. Mut sehän nyt ei kuulu tähän ollenkaa, tsemppiä kaikille lihottajille! Kyllä se sieltä tulee, mut suosittelisin tässäkin asiassa jättämään turhan stressin pois ja etsimään sitä luonnollistä nälkää. Siis tottahan toki kandee eka laskee ja tarkastella syömisiä että se luonnollinen nälkä löytyis! Nyt sitä ruokaa naamarii vaan!

ps. mitä ihmettä teen vielä hereillä????

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
No onhan se hämmentävää hittovie! :D Muttasiis, mähän paasaan täällä ihan vaan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Kyllä musta tuntui aluksi kamalalta syödä edes yksi keksi joka ilta "massakaudella" ja kun todellisuudessa se keksi ei tehnyt mitään. Massakaudella todellakin saa mättää sitä kunnon ruokaa. Vieläkin on ongelmana se, että paino nousee itellänikin niin hitaasti. Jos on joskus anoreksiaa sairastanut, niin se on aina sielä päässä eikä semmoinen ihminen varmastikaan pääse tosta noin vaan lihomaan. Siitä pitää se pään sisällä oleva ääni tarkkaan huolen.. (jos ei sitten sairastu bulimiaan).

nostin tämän ketjun, koska itse olen aloittajan kanssa samantapaisessa tilanteessa, ja kuten ipanan rohviilikuvasta näkee, niiin kehitystä alkutilanteesta on tullut. Kiinnostuin kuulemaan paitsi ravinnonlisäyskeinoista, mahdollisesti myös projektin aikana vaihdelleista tunnelmista ja treenin mukauttamisesta massan geinailuun. Tosiaan itsellä jo ainakin 15 kg kiinni kurottua kiloa, nyt mitat 161cm/~45-47kg.
Nyt vastaa alkaa lihaskunto ja tehot riittää siihen, että voin lähtä salille tekemään jotain ja jumpissa tuntuu hyvällä, kun jaksaa tehdä kunnolla (ennen tuntunut tosi hontelolta). Nimenomaan saa nautintoa siitä, että kehittyy. Saan siitäkin hyvän mielen, että osaan olla hellä itselleni ja helpottaa sarjoja toistoja muuttamalla mm. body pumpissa (jos ei pysty tekemään tahdissa ykkösiä niin teen kakkosia, eli hitaammin, tai olkapääbiisissä vuorokäsin tms.)
Tjaa, sanoinkohan jotain asiapitoista :D Mut enivei näin.

Mulla on henk. koht. ollut aina ongelmana se, että en osaa treenata tarpeeksi vähän saadakseni isommat lihakset :D Eli siis treenaan liian usein ja pidän liian harvoin lepopäiviä. Paino pysyy aina samassa ja "lihakset" saman kokoisena. Ruokaa menee paljon, mutta ei se missään kyllä näy. Kalorit on aina 2200 tienoilla ja viikonloppuisin enemmänkin. Pitäis varmaan nostaa 2500, mutta sitten rupee päästä kuulumaan kummia :P pikkuhiljaa... Mulla on vielä omat terapiasessioonitkin kesken, mutta eiköhän se jonain päivänä lopu sekin. Tosin en usko että siitä taudista koskaan pääsee ikinä eroon, mutta huomattavasti helpomaa tää elo jo on ;)

"Pakkoliikuntaa" tulee vielä itsekin välillä harrastettua. PAKKO mennä salille, kun eilen ei ollut ja PAKKO mennä lenkille, kun niin lupasin itselleni viimeviikolla. PAKKO myös käydä neljä kertaa viikossa salilla. Salilla käynti on kivaa, mutta pakkoliikunta ei... Sellasia fiiliksiä tulee ja menee mielialan mukaan.

Luin ton mun ekan postauksen vuodelta 2006 ja voi JEESUS miten päin helvettiä sitä onkaan syönyt :D Ei ihme jos noilla ruokailuilla vaan kuihtui ja kuihtui... Tähän voin laittaa yhden esimerkkipäivän, miten nykyään menee:

A:1.5dl hiutaleita puuroksi + 100g raejuustoa + soijamaitoa + margariiniä

L:1dl riisiä (kuiva) + n 200g kanaa/kanapullia/tunaa + wokkia + 14% thousand island kastiketta ja ketsuppia

V:2 siivua kuitukunkkua margariinilla + 3 siivua juustoa + 3 siivua kalkkunaleikettä

Tähän väliin sali 4krt viikossa ja lenkki 1krt

L: Pari siivua kuitukunkkua margariinilla + 2 kanafilettä + wokkia TAI kuitukunkut ja joku valmisruoka + raejuustoa TAI usein oon tehnyt kaksi tortillaa täysjyvävehnästä ja täyttänyt ne kanasuikaleilla, ranskankermalla, salaatilla ja ketsupilla :D omm nomm

I: Raejuustoa ja activiaa tai raejuustoa ja kananmunia tai jotain muuta proteiinipitoista.

Arki-Iltaisin tulee syötyä välillä aina pari riviä suklaata tai jähmelöö. Viikonloppuisin sitten enemmän.

Paino nousee, kun pitkäjänteisesti syö yli kulutuksen. Viikko ei riitä, ei kaksikaan. Tarvitaan pitkäjänteisyyttä!

Tuo on ihan totta, hitaasti ja varmasti se nousee. Itellä on 10v:n aikana noussu 25kg.
Punttaaminen toimi ainakin omalla kohalla ja heitin aluksi aeroobisen pois. Syömiskammon voittaminen vei ehkä eniten aikaa, mutta puntissa on just se hyvä puoli, että sillon jos koskaan elimistö vaatii sitä ravintoa.

Kerrankin alkoi tulla hyvä olo syömisestä ja kammo alko häviään. Pakko silti myöntää, etten vieläkään uskalla kauheasti katsoa kalorimääriä. Pelottaa, että alan taas kyttäämään ja laskemaan niitä... liekkö jokin "trauma" jääny. En usko, että kalorien laskeminen tulee koskaan sopimaan mulle. Toisaalta jos nyt haluasin rasvoja hieman tiputtaa (mille ei nyt tällä hetkellä ainakaan ole tarvetta :D ), niin muistan kyllä mimmoset syömiset on ollu ja voin karsia niitä mättöjä vähemmälle :rolleyes:.

Onko muilla ollu vielä kalorikummituksia yms. ja miten siitä on päässy eroon?

ääh. Ongelmana ei ole auttamatta syömiskammo vaan se, että sen syömisen toteuttaa jonkun terveysjutun nimiin: karsii rasvaa tai hiilareita, nämä lienee ne kaksi valtavirtaa.
Itse olen juuri tällainen, en kammoa ruokaa ja syömistä, koen että laihuushäiriöiset ovat tosi rinnastettavia ylipainoisiin, ylisyöjiin. Se ruokapuoli on mukana mielessa 24/7.

Syy, miksi itse nyt tulin tänne tästä avautumaan enkä jo tiistaina KRIMin viestin luettuani on, että jouduin itse huomaamaan tämän piirteen itsessäni. :jahas: Niin se on tää plikka koittanu monipuolisesti liikkua ja huoltaa kehoaan kuntokeskuksessa parin-kolmen viikon ajan ja tämän aamun kyltymätön puuronälkä ja hiilarihimo joka ei väistynyt vaikka vedin 200g raikkua perään paljastaa, että liian vähillä hiilareilla oon hinannut itseäni eteenpäin.
Kyllä mä oon tätä pohtinu jo tässä reenaillessa, mielellään ku syön nykyään näkkäriä leivän sijaan niin ostin sellaista kuituisempaa täysjyvä näkkistä, jossa on energiaakin enemmän..

Nyt sitte ku oon etenkin tällä viikolla koittanu painottaa enemmän rasvan ja proteiinin saantia niin toi hiilari juttu on jääny vähemmälle rassailulle.:( Huoh. Ja täytyy nyt sitte sanoa, että mulla noi on molemmat ollu kimpussa, sekä rasva että hiilarikammo. Rasvan lisäilyt on ollut lähinnä kevyt maidon käyttämistä ja 60%margariinin käyttöä, normirasvaista tuorejuustoa ja tätä rataa. Ei siis mitään rypsäripuuroja, mantelikouria plaap-plaap. Mut sitä kohti!

Ostan lähinnä niitä 40kcal/100g jogurtteja (oon ostanu) ja pari päivää kestää litranen purkki. Jotenki ku on niin astetta hankalampaa ostaa sitä muunlaista jugua niin olen lisännyt kevytmaitoa sinne sekaan saadakseni siitä näillä keinoin raskaampaa. Tankeutan jogurttia soijaprotskulla, samoin monia papuruokia joita vedän.

Jotenki piti nyt avaamaan omiakin silmiä tänne foorumille kirjoittamalla halki näitä asioita. En halua, että enää yhtään tulee takapakkia ku oon jo päässyt pitkälle sitten pohjanoteerauksen.

Hoplaa, kommentoin nyt pitkästä aikaa kun löysin näitä mun vanhoja postauksia :) Eli tosiaan; mun jatkuvan alipainon syy selvisi aika lailla reilu vuosi sitten. Sairastan nimittäin crohnin tautia, mikä aiheuttaa sen että ruoan ravintoaineet ei imeydy kunnolla. Lääkityksen kun sai kohdilleen niin suunta lähti ylöspäin :) ilmeisesti tämä tauti vaivannut jo pidempäänkin. Mikäli alipainoon liittyy myös muita vaivoja (mulla mm. mahakivut ja ajoittainen kuumeilu), niin kannattaa kyllä käydä lääkärissä. Tässä sairaudessa diagnoosiin ei yleensä hetkessä päästä.

Kuulumisia kaipaillaan!

Mainio löytö tämä keskustelu, sillä eikös meidän pikku vekkuli Ipana ole nyt ihan erisarjassa painiva? Kerrohan Ipanainen ja muutkin vastaavan tempun tehneet, että missä menee fiilikset ongelmasyömisten ja ETENKIN pakkoliikunnan selättämisen jälkeen? Ja ottakaa kerrontaan toki kouraanne samalla tukeva kakkosnelonen, jolla voitte takoa nyt Ipanan vuoden 2006 lähtöajatuksissa olevan tollon päähän, että SYÖMÄLLÄ ALKAISI TAPAHTUA - hitto ku on muka niin vaikeaa ja kokoa on niin, että jos koukkuun laittas niin ei edes kala söis (157, paino rapiat 36, ikää liki kolokytä ja akateemista koulutusta löytyy...)!!! Että pakkoliikunta jorpakkoon ja fillari kans!

Mainio löytö tämä keskustelu, sillä eikös meidän pikku vekkuli Ipana ole nyt ihan erisarjassa painiva? Kerrohan Ipanainen ja muutkin vastaavan tempun tehneet, että missä menee fiilikset ongelmasyömisten ja ETENKIN pakkoliikunnan selättämisen jälkeen? Ja ottakaa kerrontaan toki kouraanne samalla tukeva kakkosnelonen, jolla voitte takoa nyt Ipanan vuoden 2006 lähtöajatuksissa olevan tollon päähän, että SYÖMÄLLÄ ALKAISI TAPAHTUA - hitto ku on muka niin vaikeaa ja kokoa on niin, että jos koukkuun laittas niin ei edes kala söis (157, paino rapiat 36, ikää liki kolokytä ja akateemista koulutusta löytyy...)!!! Että pakkoliikunta jorpakkoon ja fillari kans!

Hih hah! Nyt on pakko tulla itse täydentämään, satuin nimittäin löytämään mimmien mitä söit - palstalta ihan vahingossa Ipanan komman (http://www.pakkotoisto.com/mimmien-ravinto/28758-punttimimmit-mitae-soeit-taenaeaen-eilen-300/) (ja älä Ipana muuten pelkää, en stalkkaa sinua mitenkään ;) ) ja siitä sain sen kakkosneloseni :D Voi perskutarallaa kun sitä onkin ollut idiootti... Vaan nyt noustaan ja v****u isosti ja korkealle!!! Ja Ipana jos tuut kadulla vastaan, niin karkuun juoksen minkä kasvavalta persukseltani jaksan :hyper:

Suositut

Back
Ylös Bottom