SUPERCARB 1kg -40%

Lihotus!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ipana|
  • Aloitettu Aloitettu
a p u v a. Minullon ongelma. Tai siis tarkoitus olisi LIHOA? kelatkaa joo. Tarina lähtee siitä että sairastuin anorexiaan *pum* ja nytten kun olen vähän päässyt jaloilleni, on taakaksi jäänyt lihominen. pituutta löytyy 173 ja paino 48 :S joo se on aika vähän, mutta se lihominen pelottaa. Tai ei niinkään lihominen, mutta kun sitä ajattelee että kaikki ylimääräinen mitä syön, kertyy heti vatsan seutuville? salilla rupean taas käymään ja juoksulenkkejä juoksemaan, mutta kertokaahan joku viisas että tapahtuuko lihominen jotenkin eri tavalla, jos syön vaikka ylimääräisenä litran jäätelöä päivässä, kuin jos söisin esmes: ylimääräisen lämpimän aterian. Eli onko sillä väliä mitä syön lihoakseni, kunhan vain syön enemmän kun kulutan? sekin on pieni ongelma, siis syödä enemmän kun kuluttaa..

Tänään syönyt:

Aamupala. pari desiä soija rahkaa + 5 kuivattua luumua ja hedelmiä, sekaan desi kaurahiutaleita. lasi soija maitoa

Päivällä Ediä ja purkki raejuustoa

Päivälliseksi desi riisiä (kuivana) ja ~300g vihanneksia (ratatouille)

välipalaksi tofuice jätskiä 150g

nyt olisi tarkoitus lähteä juoksemaan ja tehdä pieni kuntopiiri.
sitten syödä loput jätski kupista :D eli jäljellä olevat 100g

iltapalaks puoli purkkia maitorahkaa, soijamaitoa ja muutama kuivattu luumu ja tehosekottimella mössöks. sekaan marjoja ja sitten reissumies.

hmm siinä suunnilleen tämä päivä. yleensä en jäätelöä noin paljoa syö, mutta tänä viikonloppuna oonki syöny normaalia reilummin. kai.

Jotain vinkkejä tuohon lihottamiseen tarvis. onkohan se ihan mahdoton yhtälö käydä salilla ja koittaa lihoa? tai edes juoksemassa ja lihoa...

tuli melkoisen selkeä stoori :D

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jotain vinkkejä tuohon lihottamiseen tarvis. onkohan se ihan mahdoton yhtälö käydä salilla ja koittaa lihoa? tai edes juoksemassa ja lihoa...

tuli melkoisen selkeä stoori :D

Vinkkejä? SYÖMINEN!! En halua kuulostaa tylyltä tms. mutta hyvä nainen, eihän tuossa listassa ollut juuri mitään, ja sä väität syöneesi paljon..

Salilla käynti ei sinänsä, vaikka vetäisi rankankin treenin, kuluta mielettömästi kaloreita. SInänsä siis on helppo "lihoa" (en käyttäisi ihan tuota sanaa, kun ei se läskiksi mene kovinkaan helpolla ainakaan itselläni). Juokseminen kuluttaa enemmän (riippuu tietysti lenkin kestosta ja tehoista jne) mutta ei sekään lihomista estä.

Syö siis enemmän. Ainakin kaksi kunnon ateriaa päivässä, jauhelihaa, kanaa, kalaa, pastaa, perunaa jne. kasviksiakin tietty. Välipalaksi sitten hedelmiä, rahkaa, leseitä, leipää, raejuustoa jne. Pidä aterioiden välillä kork. 3-4 tuntia, jolloin ruokailuja tulee 5-7 päivässä.

Ei varmastikaan ole helppoa yhtäkkiä nostaa kaloreita, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee. Ja suunnatonta "fläsähtämistä" ja läskiksi muuttumista on ihan turha pelätä. Itse olen nyt kuukauden ollut treenaamatta flunssan takia, ja yrittänyt syödä jokseenkin samalla tavalla kuin treenatessakin. Olenko lihonut? En ainakaan mitenkään näkyvästi.

Paljonko on paljon?

No, kaikki on suhteellista, jos viilipurkki päivässä on ollut valtava ateria, on kaksi viilipurkkia jo helevetillinen lasti (niin-pä, uskokaa tai älkää mutta tästäkin on kokemusta).

Homman ideahan ei nyt ole varsinaisesti lihominen, vaan saada lisää massaa ja voimaa. Ja se syöminen on todellakin paratiisin avain tässä tapauksessa: miinuskaloreilla ei kasva.

tapahtuuko lihominen jotenkin eri tavalla, jos syön vaikka ylimääräisenä litran jäätelöä päivässä, kuin jos söisin esmes: ylimääräisen lämpimän aterian. Eli onko sillä väliä mitä syön lihoakseni, kunhan vain syön enemmän kun kulutan? sekin on pieni ongelma, siis syödä enemmän kun kuluttaa..
No mietitäänpä pikkasen. Litra jätskiä about 1000kcal, lämmin ateria (vaikkapa makaronilaatikkolootallinen) erittäin todennäköisesti muutaman sata vähemmän. Eli energian saannin maksimoidakseen kannattaa syödä jätskiä. Mutta mitä siihen muuhun tulee, niin kyllähän siitä oikeasta ruoasta saa paljon enemmän kaikkea sitä mitä ihminen tarvitsee, ei vain rasvaa ja sokeria (ja tästä olet varmasti saanut jo kuulla miljardi saarnaa). Toisaalta noilla kiloilla voipi vetäistä vaikka puoli litraa jätskiä sen makaronilaatikon päälle. Eikä pidä ihmetellä jos vatsa vähän pömpöttää moisen päälle, sellaista se vain on.

Tähtityttö on muuten harvinaisen oikeassa tuossa vähän mutta usein syömisessä. Sitä tulee helposti syötyä paljon enemmän tuolla tavalla kuin jos vain kahdesti tai kolmesti päivässä vetäisee jääkaapin tyhjäksi. Uskomatonta sellainen.

hee joo kiitoksia hyvistä neuvoista, onhan noita kuullut hirveästi jo kaikilta lääkäreiltä, mutta "tavallisten" pulliaisten suusta niiden kuuleminen on vain jotenkin paljon uskottavampaa. täytyy yrittää pitää se ruokailujen väli pienenä, eiköhän se paino tästä ala nousta :) ja kerran viikossa sitten kunnon mättöpäivä ^__^ nyt aluks vaan 3 kertaa viikossa salia ja ehkä kerran sitä juoksua, katsoo miten lähtee tästä kehittymään!

Itsekin syömishäiriöistä toipuvana uskon, ettei ole helppoa löytää niitä oikeita ja sopivia ruokamääriä kaiken sen sekoilun jälkeen. Kuten ylempänä jo todettiin, saisit syödä paljonkin enemmän päivittäin, ilman että se kuitenkaan olisi liikaa. Ja kun treenaat rankemmin, jaksat ja haluat syödä enemmän. :)

Hurjasti tsemppiä!

yhdyn edelliseen..Ite oon huomannu et paino ei kovin helppoa nouse,kalorit saa olla aika reippaita,ainakin siihen nähen mihin on aiemmin tottunu.Ite käytänki mielummin sanaa "painonnormalisointi" ku lihotus,koska lihoaminen antaa sellasen kuvan itelle et musta tulis jotenki lihava, mitä se ei tietenkää automaattisesti tarkota..nyt ku oon jo muutamia kiloja tullu lisää oon varsin tyytyväinen ja haluan vaan lisää ;) eli ei ne mitenkään räjähdä kehoon ne kilot, asettuvat kauniisti ja alkaa taas näyttää ihmiseltä.

Tällaista puolisivullisen pohdiskelua vielä...

Tuli vain mieleen, että jonkin verran aihetta sivuavia opuksia selatessani on tuntunut jotenkin tylyltä se miten pelkkää painon nousua pidetään niin autuaallisena tavoitteena. Että lisääpä tuohon 48 kiloon melkein puolet lisää niin olet normaalipainoinen. Hupsista, ihan kuin se olisi aivan sama ovatko lisäkilot höllyvää ihraa vai lihasta. Ei helevata, ihan kuin pyrittäisiin yli siitä missä aita on matalin. Nopeita tuloksia tyytyväisyyden ja laadun kustannuksella - ja sitten ollaakin saatu tehtyä yksi iloinen bulimikko lisää.

Ruoka on hyvää ja hyväksi, niin se vain on... ja kaikkia lääkkeitä (myös ruokaa) on osattava käyttää oikein. Sanovat että sellainen 500kcal ylimääräistä päivässä - kunnon bodysafkasta tietty eikä nallekarkeista - toisi parhaan tuloksen kun laatua halutaan.

Eli tsemppiä!

yhdynpi edelliseen..,mut se on kans otettava huomioon et kaloreita on hyvä nostaa jatkossakin, meinaan et tulee se n.500kcal plussaa jatkossakin...sellasen rääpäleen aineenvaihdunnalla paino nousee hetken,jymähtää,on taasen nostettava kaloreita.näin oon itte ainakin huomannu :) ja nimenomaan kunnon ruokaa syömällä,ei tyyliin aamupala twix sit lounas salaatin lehti ja lounas mars :D ihan perusterveellistä ruokaa naamariin vaan paljon ,eikä aina välttämätättä tarvitte valita vähärasvasintakaan..ne kilot ei ihan for real humpsaha äkkiseltään laardiks :)

Mulla ei oo kokemusta syömishäiriöstä mutta alipainon kanssa oon tapellut koko ikäni vauva-iästä lähtien, joten tiedän että painon nostaminen ei aina oo niin helppoo. Kun kattelin tota sun syömis-listaa, niin tosi vähältähän määrät tuntu. Itse esim. oon saanut painon nouseen parhaimmillaan 54 kg (pituus 164), tällä hetkellä vaaka näyttää 53.7, jos urheilee ja yrittää nostaa samaan aikaan painoansa se vaatii kunnolla syömistä.

Esim. oma ruokailu tänään on: aamu puuro täysmaidolla ja muutama siivu keittokinkkua, puntin jälkeen vedin proteiini juoman, ennen puoltapäivää syön aina ekan lämpimän ruuan esim. just äsken söin kunnon lautasellisen lihapataa johon sotkin pari keitettyä kanamunaa ja raejuustoa, juomaksi lasi täysmaitoa.

Iltapäivästä ennen seuraavaa ruokaa syön jotain välipalaa esim. rahkaa, jugurttia, kiisseliä, leipää, hedelmää tms. Ennen viittä seuraava lämmin ruoka. Tää riippuu siitä onko illalla nyrkkeily reenit vaiko ei, jos on, aikaistan ruokailua että ei sit tuu salilla paha olo plus otan maltoo ennen reenien alkua. Reenien jälkeen palautus juoma.

Sitten illalla vielä pari iltapalaa, eka joskus seitsemän aikaan toinen vielä ennen nukkumaan menoo esim. rahkaa marjoilla, leipää juustolla, tonnikalaa öljyssä tms. joskus vielä ilta-puuro jos mahaan mahtuu. Joka päivä sekoitan johonkin kasvisöljyä kun muuten rasvoja tulee aika vähän. Lisänä vielä monivitamiini ja kausittain rauta kuuri, kun taipumuksiini kuuluu saada muuten anemia. Plus sitten kaikki makeiset ym. joita tulee syötyä, ainoa plussa puoli tässä kun on, ettei tarvitse sokeria niin kaihtaa.

Mitä taas tulee siihen, onko lisä paino läskiä vai lihasta niin, jos urheilet ja käyt esim. salilla niin tuskinpa puhdasta läskiä paljon tulee, itselläni on paino noussut parissa vuodessa tuommoiset 7kg ja rasvaa ei kyllä ole tullut yhtään liikaa, lihasta huomattavasti enemmän. Pienestä ei saa mitenkään kauhean isoa, minustakaan tuskin saa millään ilveellä edes 60 kiloista, vaikka mitä söisin.

Mun tavoite paino olis 55-57 kg:tä saa nähä saanko painoo nouseen sinne, kun nyt se tuntuu jumittuneen tohon 54 kilon kohdalle ja vähän alkaa olla vaikea syömisen määrää lisätä, laatua varmaan pystyy vielä hienosäätään.
Vaikeampi juttu on varmaan tuo psyykkinen puoli, itse esim. pelkään laihtuvani ja jos käänteisesti ajattelen että minun täytyisi oman terveyteni takia pudottaa painoani, niin se olisi henkisesti tosi vaikeaa. Tsemppiä!!!

Nyt kun itselläni on ajankohtaista moinen painon balansoinuttaminen niin kiinnostaisi ainakin ipanan ja muidenkin kokemuksia kuulla, miten homma rullas näiden ohjeiden ja keskustelujen myötä?

Mä luin silmät ammollaan, että mitä ihmettä se Ipana oikeen selittää, kun just toisaalla saarnaa muille syömisestä. Sitten huomasin, että vuosi olikin 2006.

Ipana kirjoittelee aktiivisesti ainakin tuolla Mitä söit tänään -ketjussa. Kannattaa ainakin siellä käydä kurkkimassa.

Alkaa myös vähän epätoivo iskeä, kun eilen ja toissapäivänä olen oikeasti mättänyt paljon ruokaa (eilenkin ihan jättiannoksen muikkuja, jäätelöä normiruuan lisäksi) ja silti näyttää siltä että paino hilautuu koko ajan alaspäin. Ilman hillittömiä mättöjä välillä ei millään meinaa pysyä. Kai siinä sitten syön liian vähän tai kärsin imeytymishäiriöstä tai jostain, koska muuta loogista selitystä en keksi. Tiedän että menisihän tämä varmaan kalorilaskurissa laskemalla ihan puhtaalla kalorimatematiikalla lihotuskin, mutta en oikein innostu ajatuksesta käydä taas laskeskelemaan. Mitäs fyysisiä syitä voi alipainolle ja laihtumiselle olla? Keliakiaa ei oo.

Joo vähän ootta vanhan postauksen nostannu ylös ;) Kyllä se paino tulee kun vaan ahkerasti syö :D Hienosti sitä on ainakin 10kg kertynyt. Ja tosiaan saa PALJON syödä, että se vähänkin nousee. Varsinkin, jos syö pelkkää ns."puhdasta ruokaa". Tätä pitää melkein kaksin käsin syödä, jotta painon saa nousemaan.

Mayflower: Kun halutaan muuttaa kehon koostumusta, saada painoa lisää tai pois, eilen ja toissapäivänä ei valitettavasti riitä. Kaikki työ kehityksen (kenelle se sitten mitäkin edellisistä tarkoittaa) suhteen on todella pitkäjänteistä ja muutokset tulevat hitaasti. Se vaatii panostusta joka päivä.

Mayflower: Kun halutaan muuttaa kehon koostumusta, saada painoa lisää tai pois, eilen ja toissapäivänä ei valitettavasti riitä. Kaikki työ kehityksen (kenelle se sitten mitäkin edellisistä tarkoittaa) suhteen on todella pitkäjänteistä ja muutokset tulevat hitaasti. Se vaatii panostusta joka päivä.

Kyllä oon tästä ihan tietoinen. Tää ei oo todellakaan ainut kerta kun pidän "mässypäiviä" ja mitään ei tapahdu. Käytännössä pitää mässätä joka päivä että yhtään saa painoo ylöspäin.

Kyllä oon tästä ihan tietoinen. Tää ei oo todellakaan ainut kerta kun pidän "mässypäiviä" ja mitään ei tapahdu. Käytännössä pitää mässätä joka päivä että yhtään saa painoo ylöspäin.
Mut mitä tää "mässäily" oikein on? Vai onko sulla oikeasti vaan joku superaineenvaihdunta, tai imeytymishäiriö? Pitäis oikeasti vähän tietää, että mitä sä oikein syöt ja kuinka vähän tai paljon, että osais niinku sanoa mistä kiikastaa.

No kyllä kuulostaa että joku imeytymishäiriö kyseessä, ellei "hirmumätöllä" sitten tarkoiteta esim. isoa kasaa mansikoita...Kyllä ihmiskehossa muuten lihominen tapahtuu ihan luonnollisesti, jos syödään enemmän kuin kulutetaan. Kokeile mayflower sitä kalorilaskuria, jos vaikka vahingossa syötkin liian vähän!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mut mitä tää "mässäily" oikein on? Vai onko sulla oikeasti vaan joku superaineenvaihdunta, tai imeytymishäiriö? Pitäis oikeasti vähän tietää, että mitä sä oikein syöt ja kuinka vähän tai paljon, että osais niinku sanoa mistä kiikastaa.

Lyhyesti: mässäily on tyyliin normisyömiset (aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka, iltapala) ja sen päälle esim. 3 palaa kakkua, 8 keksiä tms. Tai sitten joku sipsipussi, karkkipussi jne. Pippalo-iltoina usein myös suht reilusti alkoholia... :down: Mielestäni tossa kuitenkin on suht paljon. Ja miun aamupalat ja ruuat on mielestäni myös aivan normaaleja annoksia, ei mitään puoli desiä makaroonia. Ihan rehellisesti epäilen kyllä imeytymishäiriötä, koska myös mun hemoglobiini romahtaa tosi helposti jos en syö rautatabletteja. Välillä niistäkin huolimatta.

Uskon, että joillakin vain on sellaiset geenit että löytyy joko erityisen vilkas aineenvaihdunta tai imeytymishäiri(öitä). Imeytymishäiriöönkin voi kai ostaa jotain entsyymejä ravinnon pilkkomisen helpottamikseksi (?). Mayflower syö varmasti ihan kunnolla. Naisena on kyllä hankala neuvoa miten painoa saisi nousemaan, kun monilla meistä ei ole sitä ongelmaa, hyvässä ja pahassa :/. Mutta nuorille miehille tämä on varmasti todella yleinen juttu. Ehkä sinun kannattaisi käväistä tuolla yleisellä ravintopuolella kysymässä neuvoa :)?

Suositut

Back
Ylös Bottom