"Lihavien" oikeudet

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin vähän aikaa sitten julkaistiin tutkimus, jossa lievästi aliravitut hiiret jopa tuplasivat eliniän odotteen. Ja muutenkin paljon on näkynyt asiaa pienen kalorivajeen olevan hyvästä.

^ Ymmärrän pointtisi osittain. Mutta ei tuollainen ylipaino ole vielä mikään vakava riski, ja edelleenkin: tutkimuksetkin todistaa että ennemmin ylipainoa kuin alipainoa. Ihmisiä kuolee enemmän aliravitsemukseen ja kehon nääntymiseen (anoreksiaan ym) kuin edes sairaanloiseen ylipainoon. Painoa pitää olla todella rajusti ylimääräistä että se olisi hengenvaarallista, mutta alipaino taas aiheuttaa nopeasti ongelmia. Ja ikävä kyllä, se mistä oikeasti kannattaa huolestua on alipainoisuus ja sen ihannoiminen nyky-yhteiskunnassa.

Mutta näähän on vaan mielipiteitä, sama kuin persreiät jne ;)

Mitä väliä sillä onko alipainoisuus pahempaa kuin ylipainoisuus? Pointti ois olla normaalipainoinen. Ei se nyt niin mene että ollaan läskejä ja lähdetään laihduttamaan niin sitten vedetään jotain pro ana dieettiä loppuelämä.

Kultainen keskitie on paras. Ei ole hyvä olla yli- tai alipainoinen :)

Mun tokaisu tuli vain tuosta kun kahden pullean muotibloggaajan sivuja kauhisteltiin "huonona esimerkkinä". Ei ole kiinnostusta etsiä nyt hullun lailla mitään tutkimustuloksia asiasta (oletin että kaikki ovat asiasta tietoisia kuten minäkin olen ollut vuosien ajan, enkä käsittääkseni ole saanut väärää informaatiota), mutta otetaan nyt joku lainaus mikä nopeasti silmään sattui:

"Tuoreen tutkimuksen mukaan alipaino on ylipainoa paljon vaarallisempaa yli 80-vuotiailla. Tutkimuksesta selviää, että alipaino altistaa sairauksille ja lyhentää elinikää paljon enemmän kuin muutama lisäkilo. Tutkimukseen osallistui noin 700 yli 80-vuotiasta, joista osa oli ylipainoisia, osa normaalipainoisia ja osa alipainoisia. Se julkaistiin yhdysvaltalaisessa vanhusalan lehdessä.

Tutkimuksen mukaan sydän- ja verisuonitautien, keuhkokuumeen ja syövän aiheuttamat kuolemat ovat yhtä yleisiä normaalipainoisten ja ylipainoisten ryhmissä.

Alipainoisilla naisilla ja miehillä sen sijaan on muihin verrattuna neljä kertaa suurempi todennäköisyys kuolla johonkin edellä mainituista, ja lähes 18-kertainen todennäköisyys kuolla syöpään. Alipainoisilla on neljä kertaa suurempi riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin kuin normaalipainoisilla.

Ylipainoa pidetään kaikesta huolimatta sydän- ja verisuonisairauksille altistavana tekijänä.

Tutkimuksessa muistutetaankin, että merkittävä liikalihavuus on uusista tuloksista huolimatta elinikää lyhentävä tekijä."

Tämä nyt on joku aika pla pla pla mutta eka joka vastaan tuli nopealla haulla. Mikäli kuitenkin se aukko sivistyksestä löytyy niin eri lääkärijulkaisuja ja lääkäripalstoja googlaamalla varmasti löytyy tarkentavaa tietoa siitä että ihan yleisestikin fakta on että alipaino on lievää ylipainoa vaarallisempaa ihmiselle. Edelleenkin, molemmat ääripäät ovat vaarallisia, mutta aiempana valituksen aiheena olleessa blogissa olevat tytöt _eivät_ ole sairaanloisen ylipainoisia, vaan juurikin normaalissa mittasuhteessa ylipainoisia.

Edit:

Tässä joku tutkimus aiheesta jossa jopa todetaan että lievästi ylipainoiset elävät pisimpään:

http://www.physorg.com/news164519566.html%20ja%20http://www.theregister.co.uk/2009/06/24/overweight_live_longer/

Yleisestikin monet lääketieteelliset tutkimukset painottavat alipainon vaarallisuutta. Vasta VAKAVA lihavuus lyhentää elinikää yhtä voimakkaasti kuin alipainon puolelle meneminen. Tosiaan hieman sokeasti ehkä oletin kaikkien olevan tietoisia (ilman tutkimustuloksiakin) että jo pieni alipaino alkaa altistamaan monille terveydellisille ongelmille (naisilla yleisimpiä kuukautisten poisjääminen ja muut hormonaaliset häiriöt, luukato, hedelmättömyys ym), kuin vastaavasti ylipainoa saa olla aika reilusti ennen kuin siitä alkaa tulemaan riski terveydelle. Yleisesti ottaen lievästi ylipainoiset ovat terveempiä kuin lievästi alipainoiset, ja useimmiten siis lievästi ylipainoiset ovat normaalipainoisten kanssa samalla lähtöviivalla :) Erityisesti vanhuusiässä painoa saa olla mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Edit2:

Tämä siis ei ole lihavuuden puolestapuhumista, vaan pikemminkin pieni reality check sille että anoreksian ja bulimian ym syömishäiriöiden ja sairaanloista alipainoa ihailevassa yhteiskunnassa olisi "huono esimerkki" esitellä pulskia (ja vielä kohtuudella ylipainoisia) ihmisiä ja heidän muotijuttujaan :) Kyllä ne ongelmat ovat iiiiihan muualla jos ylipäätään missään ;)

Mun mielestä noi on kyllä oikeasti lihavia eikä "pikkusen pyöreitä".

Mutta mitäs tässä kinaamaan, tais Janne todeta sen mitä kukaan muu ei tajunnut miettiessämme vain pulskia ja langanlaihoja :D

En sanonutkaan että "pikkuisen pyöreitä", ovat ihan selkeästi pulskia (siis lihavia, mutta eivät vaikeasti/merkittävästi/sairaanloisesti ylipainoisia).

Ja totta, Janne on oikeassa. Kultainen keskitie :haart:

Kiitos Eve, pitää kyllä paremmalla ajalla tutustua enemmän aiheeseen. Katsoin huvikseni paljonko 175cm saa painaa ja olla "normaali painoinen" niin 57kg on vielä normaalipainon rajoissa. Eli kai mun kuva lievästi alipainoisesta on vähän vääristynyt kun itse pitäisin 175/57 kuikeloa jo suht. alipainoisena. Naisilla nyt tulee olla muutenkin hieman enemmän rasvaa kehossaan hormonitoiminnan takia. Miehellä ei kait ole mitään haittaa olla jossain 5-10% rasvoissa?

Ja kyllä, Jannella on pointtia.

Minua lievästi "kuvottaa" ylipainoiset ihmiset, varsinkin naiset koska siihen lisättynä turhamaisuus niin ai että kun on prioriteetit kohdallaan. Ei oikein uppoa että kroppa näyttää talipallolta mutta hiukset, meikki ja vaatteet on tärkein ja niihin panostetaan kun se on helpointa. Aivan kuin kukaan ei näe sitä rasvaa sieltä alta. Porukka on todella turpeaa nykyään. Toki itselläkin oli muutama kilo ylimääräistä mutta niistä pääsi eroon kun vaan halusi.

Selkeästi trendi on
- liikunta vähenee
- herkkuja vedetään
- istutaan dataamassa, konsolipelaamassa ja kattomassa telkkua vs. ennen oltiin ulkona enemmän
- joka paikkaan liikutaan autolla enemmissä määrin (tai istutaan kyydissä)
- vedetään sisuksiin todella paljon lisäaineita, sokeria jne. suurissa määrissä epäterveellistä

Noh hyvä tulevaisuudessa olla kun itse on normikunnossa kun valtaväestö turpoaa.

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?22590778

¨New Jerseyläinen 42- vuotias äiti Donna Simpson sai tarpeekseen jatkuvasta laihduttamisesta ja päätti että asiat voisivat olla toisinkin. Hän haluaa olla kaikkein aikojen lihavin. Nyt häneltä löytyy elopainoa 272 kilogramman verran. Mutta tähtäimessä hänellä 453 kilogrammaa (1000 puntaa). Silloin hänestä tulisi kaikkein aikojen lihavin nainen ikinä. ´´

Että semmosta tuolla ameriikassa taas.

- Paljo sä painat?
- Tuhat puntaa.
- Paljo se on euroina?

Vaihdevuodet ohittaneille naisille se pieni pyöreys on ainakin terveellistä, koska se rasva siellä kropassa tuottaa estrogeenia, joka vanhemmiten vähenee naisen elimistöstä.

Vaihdevuodet ohittaneille naisille se pieni pyöreys on ainakin terveellistä, koska se rasva siellä kropassa tuottaa estrogeenia, joka vanhemmiten vähenee naisen elimistöstä.
Jahas, onkohan tuo taas kerran ihan noin yksioikoista, tätä on kuultu ennenkin "pikkusen pyöreiltä" iäkkäämmiltä naisilta. Oiskohan kuitenkin fiksumpaa olla ns. normimitoissa ja lääkitä se mahdollinen estrogeenin puute kuin kerätä "terveellistä läskiä" tuottamaan sitä

http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-t...ista-estrogeenia-lihavuus-lisaa-syovan-riskia

Aiheestä löytyy sekunnin googlettamisella miljoona+6 artikkelia.

Ainakin vähän aikaa sitten julkaistiin tutkimus, jossa lievästi aliravitut hiiret jopa tuplasivat eliniän odotteen. Ja muutenkin paljon on näkynyt asiaa pienen kalorivajeen olevan hyvästä.
Tää on ihan ihmisilläkin todettu. Vanheneminen hidastuu kun ollaan jatkuvasti hieman aliravittuja, koska elimistö hidastaa aineenvaihduntaansa ja siinä sivussa myös vanhenemisprosessi hidastuu. Vanhuksilla alipaino on taas huono juttu koska se johtuu yleensä siitä ettei syödä läheskään tarpeeksi eikä saada tarvittavia suojaravinteita yms.

On se kumma kun nää liikalihavat vaativat itselleen ylimääräisiä oikeuksia vedoten kokoonsa. "Lihavillakin on oikeus istua lentokoneessa mukavasti ja siksi lihavien täytyy saada toinen paikka maksutta!" Ei, vaan lihavilla on oikeus tasan yhtä moneen istumapaikkaan kuin kaikilla muillakin. Sitä on tasa-arvo. Ensin herkutellaan läpi koko elämän kunnes ollaan siinä kunnossa, ettei pystytä töitä tekemään. Sitten kulutetaan verorahoja kalliilla sydänleikkauksilla ja sepelvaltimotaudeilla. Tämän jälkeen vielä ruvetaan vaatimaan etuoikeuksia... Anna mun kaikki kestää.

Pitäisi pistää voimaan rasvavero, jota ruvetaan perimään kehon rasvamäärän ylitettyä tietty raja (nyt ei puhuta sellaisesta syyttömästä pömppömahasta vaan sairaalloisesta lihavuudesta). Kun on kerran varaa ahmia sapuskaa ja herkkuja kuin hevonen, pitäisi myös riittää rahaa valtiollekin jaettavaksi tulevaa sydänleikkausta varten.

Mua ei nyt sinänsä lihavat ihmiset haittaisi, eli en ole mikään läskirasisti, mutta sellanen ainainen valitus mikä siitä lihavuudesta seuraa saa kyllä ärsyyntymään. Jos lihavat ihmiset olisi sitten kanssa tyytyväisiä itseensä niin fine, mutta kun yleensä saa kuitenkin kuulla marinaa siitä kuinka kaikki vaatteet tehdään niin pieniksi ja syrjitään ja plaaplaa. Ja missään nimessä lihavuudesta ei saa huomauttaa. Mutta laihduttaa ei pysty kun on huonot geenit. Tarkoitan tällä nyt siis oikeasti lihavia ihmisiä, en mitään 10kg ylipainoisia.

En nyt sano että lihavat ihmiset eivät saisi hankkia lapsia, mutta säälittää superlihavien vanhempien lapset, joista tulee 99% varmuudella reippaasti ylipainoisia aikuisia, tosin poikkeuksiakin varmasti on. Mutta tiedän yhdenkin perheen, jossa poika oli jo ala-asteella sairaalloisen ylipainoinen, jolloin vanhemmat kielsivät lääkäriä ja koulun terkkaria enää punnitsemasta poikaa tai mainitsemasta painosta, koska kokivat sen loukkaavana. Tämä poika mm. joi KERMAA koulun liikuntapäivässä janojuomana, ja veti päivät pitkät suklaapatukoita evääksi. Jos nyt oikein halutaan kärjistää, niin eikö tuollaista voi jo laskea lapsen pahoinpitelyksi/vastaavaksi?? Mun mielestä tuollaisilta vanhemmilta olisi otettava lapset pois.

En nyt sano että lihavat ihmiset eivät saisi hankkia lapsia, mutta säälittää superlihavien vanhempien lapset, joista tulee 99% varmuudella reippaasti ylipainoisia aikuisia, tosin poikkeuksiakin varmasti on. Mutta tiedän yhdenkin perheen, jossa poika oli jo ala-asteella sairaalloisen ylipainoinen, jolloin vanhemmat kielsivät lääkäriä ja koulun terkkaria enää punnitsemasta poikaa tai mainitsemasta painosta, koska kokivat sen loukkaavana. Tämä poika mm. joi KERMAA koulun liikuntapäivässä janojuomana, ja veti päivät pitkät suklaapatukoita evääksi. Jos nyt oikein halutaan kärjistää, niin eikö tuollaista voi jo laskea lapsen pahoinpitelyksi/vastaavaksi?? Mun mielestä tuollaisilta vanhemmilta olisi otettava lapset pois.

Ykis kaveri on tuollainen reippaasti lihavien vanhempien tuotos ja oli ylä-asteen loppuun asti todella lihava mutta siinä lukion aikana tiputti painoaa todella paljon ja on siitä lähtien ollut ihan normaalipainoinen, muistan joskus kännipäissään tämä kaveri kirosi juuri sitä miten vanhemmat periaatteessa opettivat syömään kaikkea paskaa, ja tietysti kaveria kiusattiin paljon lihavuuden takia.

Mua ei nyt sinänsä lihavat ihmiset haittaisi, eli en ole mikään läskirasisti, mutta sellanen ainainen valitus mikä siitä lihavuudesta seuraa saa kyllä ärsyyntymään. Jos lihavat ihmiset olisi sitten kanssa tyytyväisiä itseensä niin fine, mutta kun yleensä saa kuitenkin kuulla marinaa siitä kuinka kaikki vaatteet tehdään niin pieniksi ja syrjitään ja plaaplaa. Ja missään nimessä lihavuudesta ei saa huomauttaa. Mutta laihduttaa ei pysty kun on huonot geenit. Tarkoitan tällä nyt siis oikeasti lihavia ihmisiä, en mitään 10kg ylipainoisia.

Hieman ehkä offtopic, mutta olen itse ollut nuorempana laiha - vieläkin kuikelo - ja sain kyllä siitä kuulla kommentia sukulaisilta ja tutuilta alituiseen. Eihän se kivaa ollu, eikä mitenkään itsetuntoa nostavaa. Mutta se on outoa, että muikun ruodoksi saa laihoja sanoa, mutta sanoppa jotakuta edes lihavaksi, saati sitten mielikuvituksellisemmilla nimillä. Säälikää pläskejä. :rolleyes:

Kermaa? Oletko tosissas? Kuullostaa hieman joltain urbaanilegendalta. "...ja ruokatunnilla se söi kokonaisen kanan, elävänä!" :D

Hieman ehkä offtopic, mutta olen itse ollut nuorempana laiha - vieläkin kuikelo - ja sain kyllä siitä kuulla kommentia sukulaisilta ja tutuilta alituiseen. Eihän se kivaa ollu, eikä mitenkään itsetuntoa nostavaa. Mutta se on outoa, että muikun ruodoksi saa laihoja sanoa, mutta sanoppa jotakuta edes lihavaksi, saati sitten mielikuvituksellisemmilla nimillä.

Eli kun sä itse tiedät kuinka ikävältä se tuntuu, kun toinen huomauttelee ulkonöstä ja painosta, niin miksi tekisit sitä muille?

Muakin kyllä ärsyttää se, että ihmiset (myös lihavat) katsovat oikeudekseen huomautella toisten laihuudesta eli ymmärrän kyllä sun ärsytyksesi siltä osin, mutta ehkä itse ei tarvitse mennä samalle tasolle. Tai sitten voi ainakin sanoa, että huomauttelu ei tunnu kivalta.

Aikoinaan nuorempana mulla oli muutamia ylipainoisia kavereita, jotka huomauttelivat mulle säännöllisesti sitä, että kuinka "ärsyttävää" oli se, kun mä olin niin hoikka ja hyväkroppainen. Osittain he sanoivat tämä kehuna, osittain ehkä kateudesta. Mua alkoi loppujen lopuksi ärsyttämään tuo mun kroppani vatvominen sen verran, että huomautin siitä heille. Sanoin, että se ei ole musta kivaa, kun mulle tuli sellainen oo, että mun piti pyydellä helitä suurinpiirtein anteeksi sitä, että mulla oli kroppa hyvässä kuosissa. Rajansa kaikella.

Hieman ehkä offtopic, mutta olen itse ollut nuorempana laiha - vieläkin kuikelo - ja sain kyllä siitä kuulla kommentia sukulaisilta ja tutuilta alituiseen. Eihän se kivaa ollu, eikä mitenkään itsetuntoa nostavaa. Mutta se on outoa, että muikun ruodoksi saa laihoja sanoa, mutta sanoppa jotakuta edes lihavaksi, saati sitten mielikuvituksellisemmilla nimillä. Säälikää pläskejä. :rolleyes:

Kermaa? Oletko tosissas? Kuullostaa hieman joltain urbaanilegendalta. "...ja ruokatunnilla se söi kokonaisen kanan, elävänä!" :D

Hehe, no toivottavasti olisi pelkkää urbaanilegendaa, ihan satavarmaksi en pysty todistamaan kun tapahtumasta on kuitenkin reilut 12 vuotta aikaa ;)

Mutta se on outoa, että muikun ruodoksi saa laihoja sanoa, mutta sanoppa jotakuta edes lihavaksi, saati sitten mielikuvituksellisemmilla nimillä. Säälikää pläskejä. :rolleyes:

Jatkan offtopicia. Kerran nuoruudessa mulle yksi tyttö sanoi että eihän sulle vielä kasva parta johon mä sille että eikä sulle tissit.... ihme homma että se sitten oli niin törkeästi sanottu mutta parrankasvusta saa huomauttaa :D

Eli kun sä itse tiedät kuinka ikävältä se tuntuu, kun toinen huomauttelee ulkonöstä ja painosta, niin miksi tekisit sitä muille?

Muakin kyllä ärsyttää se, että ihmiset (myös lihavat) katsovat oikeudekseen huomautella toisten laihuudesta eli ymmärrän kyllä sun ärsytyksesi siltä osin, mutta ehkä itse ei tarvitse mennä samalle tasolle. Tai sitten voi ainakin sanoa, että huomauttelu ei tunnu kivalta.

Aikoinaan nuorempana mulla oli muutamia ylipainoisia kavereita, jotka huomauttelivat mulle säännöllisesti sitä, että kuinka "ärsyttävää" oli se, kun mä olin niin hoikka ja hyväkroppainen. Osittain he sanoivat tämä kehuna, osittain ehkä kateudesta. Mua alkoi loppujen lopuksi ärsyttämään tuo mun kroppani vatvominen sen verran, että huomautin siitä heille. Sanoin, että se ei ole musta kivaa, kun mulle tuli sellainen oo, että mun piti pyydellä helitä suurinpiirtein anteeksi sitä, että mulla oli kroppa hyvässä kuosissa. Rajansa kaikella.

Ei kyllä ollut aikomus antaa semmoista käsitystä, että nimittelisin ihmisiä. Ihmettelin vain, että erikoista kun ylipainoiset haukkuvat laihoja, mutta se on jotenkin eriasia kuin lihavien haukkuminen. Sama asia eri paino.

Jatkan offtopicia. Kerran nuoruudessa mulle yksi tyttö sanoi että eihän sulle vielä kasva parta johon mä sille että eikä sulle tissit.... ihme homma että se sitten oli niin törkeästi sanottu mutta parrankasvusta saa huomauttaa :D

Nykyään olet huomannut, että sulla ei edelleenkään kasva ja tytöllä on tissit? Omalla kohdalla se olisi ainakin näin... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom