"Lihavien" oikeudet

Kyllä on vihaista juttua threadi täynnä :D. kouluruokaa tääl on näköjään kanssa jotkut moittineet, ja voin itse lukiota käyvänä sanoa, että kouluruoka on loistavaa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Koulun silakkaruoat on niin kamalaa myrkkyä ettei mene millään alas vaikka palkinnon saisi, ja näinä päivinä pyydän kyllä isältä rahaa ruokatunnin kebabkäyntiä varten. Ja koska olen isokokoinen ja käyn näinä päivinä kebabilla olen varmaankin henkisesti heikko, ja sisältä ja ulkoa läski? Syön erittäin terveellisesti(l. en syö karkkia yms paskaa lähes koskaan) ja käyn salilla 4-5 kertaa viikossa. Fiilis on terve ja mieliala hyvä.

Ja aika kärjistettyä on tämä "läskit on laiskoja ja haisee". Itselläni on kavereita jotka makaavat kotona sängyllä polttamassa röökiä samalla kun itse olen salilla rehkimässä, ja olen paljon parempi kuntoinen kuin jotkut kaverini jotka painavat jopa 50kg minua vähemmän. Mutta hyvä threadi ja paljon mielenkiintoista luettavaa!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Antaa kaikkien kukkien kukkia. Jokainen vastaa itsestään ja painostaan/muodostaan/kehonkoostumuksestaan omien kykyjensä ja halujensa rajoissa. Ei se maailma ääripään laihoillekaan ole kovin armollinen. Sama koskee kaikkia tietyn rajan ylittäviä poikkeavuuksia, oli se sitten lihavuus, rumuus, tyhmyys, laihuus, kaljuus tai whatever.

Itseasiassa läskit on mun mielestä ihan jees. Näytänpähän ainakin itse niiden rinnalla sitäkin paremmalta :D :dance2:

Tai jos kolaroit itsesi pyörätuoliin ja sinut todetaan syylliseksi liikennerikkeeseen niin maksaisit kaiken hoidon itse. Ja jos et maksamaan pysty niin kuole pois. Tai jos treenatessa saat vamman niin maksa itse. Mikäs pakko oli mennä treenaamaan liian kovaa. Tai saat keuhkosyövän tupakasta... Huulisyövän nuuskasta. Maksat varmaan itse myös silloin jos teet liikaa töitä ja menetät työkykysi burnoutin takia. Itse täytyisi tietysti maksaa siinäkin tapauksessa että liukastuu kadulla kun ei ole älynnyt käyttää pitäviä kenkiä. Mihin vedät rajan?

Se raja laitetaan siihen että lihottaa itseään sen 10 vuotta että pääsee tuohon superheavyweight sarjaan. Luuletko että kukaan yllättäen huomaa että on sairaan ylipainoinen? Että lähipiiri tai lääkäri ei sanoisi että kuules sulla on painoa nyt vähän liikaa. Pikkasen eri asia kuin kaatuminen kadulla.

Miksi minun pitää maksaa piipputupakasta n.70% veroa, jos poltan yhden piipullisen kuukaudessa? Entäs bensa? Tai alkoholi?

Tupakkaveroa voisi samalla tavalla alentaa ja pistää tupakoinnin takia tauteja saavat maksamaan hoitonsa itse.

Bensa ei aiheuta mitään ongelmia ja se on välttämättömyys varsinkin syrjäseuduilla. Sen korkea verotus on myös väärin. Monelle auto on välttämättömyys ja korkea vero lisää vain kustannuksia.

Alkoholin kulutukseenhan vero ei kauheasti vaikuta. Viina tuodaan vain ulkomailta. Onko tämä sitten sinusta hyvä homma?

Onko sinusta kauhea asia että ihmisille annetaan vapauksia ja vastuuta? Pelkäätkö että jos valtio ei säätele verotuksella kulutustasi niin alat vetämään röökiä ketjussa ja dokaamaan joka päivä koska se on niin halpaa? Tarvitsetko Isoveljen valvomaan elämääsi ja Kukkahattutädin pitämään sinua sylissä?

Mun täytyy kyllä kirjoittaa nyt sananen jos toinenkin...

1. On hyvin ärsyttävää, että ylipainoisista ihmisistä puhutaan niinkuin viruksesta. Suurin osa postauksista on niin moukkamaista ja sivistymätöntä tekstiä, että oikein hävettää kirjoittajien puolesta. En lukenut kun ensimmäisen sivun, ja huomasin kuinka suurta kuraa ihmiset suustaan päästävät.

2. En ymmärrä ylipainoisia ihmisiä, sillä he aiheuttavat kustannuksia - sairaseläkkeet yms - mutta lähinnä tähän asiaan auttaisi tuki ja avartaminen terveellisestä ruokavaliosta. Moni ylipainoinen (jo aikaisemmin mainittu 180cm 120kg mieshenkilö) ajaa citymaasturia ja on ison firman toimitusjohtaja. Aikaa on vähän ja rahaa paljon ja ruokailut tapahtuvat ravintoloissa ja rasvaisina välipaloina. Kuinka monta ylipainoista duunaria kukin tuntee? En ainakaan raksalla ollessani ole tavannut yhtään ylipainoista - toki pientä mahaa ja "normaalia" rasvaa mahoissa tapaa, mutta tuollaista suurta massiivisuutta harvemmin. Ruumiillinen työ siis ennaltaehkäisee lihoamista, mutta kasvattaa riskejä selkä- ja muihin luusto- ja lihasperäisiin vammoihin.

Liikuntaa auttaa, mutta kaikilla ei siihen ole aikaa. Koululiikunta ja ruokailu sekä vanhempien opettama ravintokulttuuri ovat tärkeimmät tekijät, mutta myös työvaiheessa pitäisi olla mahdollisuus liikkua ja kuntoilla.

3. Tuntuu pahalta lukea miten nappia vetävät ihmiset antavat palautetta lihavista ihmisistä vedoten terveyskustannuksiin. Kyllä mielummin maksan muutaman ylipainoisen sokeritautikuluja, kuin aggressiivisesti käyttäytyneen roinaajan aiheuttaman pahoinpitelyn oikeudenkäynti kuluja, roinaajan sydänsairauksia jne.

Ihmisiä, jotka mielestänne kaipaavat apua ei pidä osoittaa sormella. Se ei auta ketään vaan lisää masentuneisuutta ja ulkopuolisuuden tunnetta, jolloin avunhakeminen on entistä vaikeampaa. Parasta näillä ylipainoisille olisi tuttavien ja ystävien mukaan tempaaminen terveellisempiin elämäntapoihin ja liikuntaan opettelemiseen.

(itse pistin äidin liikkumaan kun vaihtotyöpaikkaa ja valitti kiireitä. Käytiin yhdessä kävelyllä ja salilla ja katsottiin kotiin muutakin ruokaa kun valmispöperöitä. Nyt se painaa 10kg mua vähemmän :()

Se raja laitetaan siihen että lihottaa itseään sen 10 vuotta että pääsee tuohon superheavyweight sarjaan. Luuletko että kukaan yllättäen huomaa että on sairaan ylipainoinen? Että lähipiiri tai lääkäri ei sanoisi että kuules sulla on painoa nyt vähän liikaa. Pikkasen eri asia kuin kaatuminen kadulla.

Mulle sanoi lääkärisetä kun pääsin vähän lihoamaan (ja olin ihan normaalipainoinenkin vielä ), että naisen ei ole hyvä kerätä vatsanseudulle rasvaa, sillä se lisää riskejä kohdunkaulasyöpään ja munasarjan kasvaimiin. Ja muisti lääkäri kehua kun kävin uudestaan puolen vuoden päästä että oot sitten laihtunut :) kyllä itsellä ainakin tsemppas tuo "faktojen lyöminen pöytään"

Koulun silakkaruoat on niin kamalaa myrkkyä ettei mene millään alas vaikka palkinnon saisi, ja näinä päivinä pyydän kyllä isältä rahaa ruokatunnin kebabkäyntiä varten.

Ite lähinnä toivon että noita silakka ja muita kalaruokia olisi aina koulussa, maku nyt ei ole kummainen ,mutta herra jumala niistähän saa parhaat ilmaset protskut mitä kouluruuasta vaan voi niellä! Joten otahan seuraavalla kerralla opikses ja syöt kiltisti vaan sen silakkaruuan siinä mielessä että patti kasvaa. Vähintään 4-5 isoa silakkapihviä! :puntti:

Kannattanee muistaa että "nuoret läskit" on yleensä periny tapansa kyllä vanhemmilta kun lasta syötetään kuin sikaa karsinassa. En lähtis haukkumaan kyllä näitä millään tapaa, niitä vanhempia joilta tämä on lähteny liikkeelle sais raipata kunnolla. Ja osalla on sitten jotkut asiat järkyttäneet elämää (kuten eräällä edesmenneellä lähisukulaisella) niin paljon että hoikasta hiihtäjästä ja työmiehestä keikahti 130 kiloseks pelkällä kaljalla ja lopulta sitten tapahtui se ikävin... Tähän en kanssa voi syyttää mitään muuta kuin ihmisen heikkoa tunteitten käsittelyä.

Mutta ne jotka mättää vaan sokerinhimosta tuota ruokaa niin ovat kyllä kuvottavia ja oikeasti läskejä. Pahempia melkein kuin mannet...:down:

[E] LOL luulin jotta tää thredi on monta vuotta vanha, vaan täähän onki eiliseltä. :hyvä:

Kyllä minusta "lihavat" voi jakaa kahteen eri kastiin. Jos on olemassa luonnollisesti pieniä miehiä ja naisia, niin miks ei reilusti yli 100kiloisia. Tämä tyyppi voi elää täysin mahtavaa elämää, syödä hyvin, pitää itsestää huolta. Ei se sitä ole tahallaan tehnyt, ei kaikki voi painaa 70kg ja alle.

Sitten nämä oikeasti sairaat. Ja tähän kastiin voidaan kyl lukee osa tuosta edellisistäkin. Ne ketä ei kiinnosta miten on, vaan syö ja syö ja syö. Lihottaa itseään kunnes oma liikuntakyky alkaa kärsimään ja sitten ollaan ihmeissään miten näin kävi. Tämä ei oo kyllä enää luontevaa millään tavalla, vaikka tykkääkin olla muhkumpi.

Tottakai nykyajan työn kehityken suunta vaikuttaa painoon, ei tullut ruoka pöytään 500v sit istumalla vaa konttorilla pehmeällä nahkatuolilla ja klikkailemalla hiirtä. Saati sitten kun mennään takaisin menneisyyteen. Ihminen on luotu tekemään fyysista hommaa lähes jatkuvasti, se on vaa geeneissä.

Mulla ainakin kiinnitti ton aloitus postin kuvan äijän pituus, ei nimittäin oo iha lyhyimpää sorttia, niin on luonnollista että kyllä sitä kokoo tulee silloin sivusuunnassakin. Ei sillä, kyllä tuollakin henkilöllä on ehkä jotai ylimääräistä. :piis:

Ehdottomasti tämän paskaketjun paras viesti, propsit.
Lievästi vituttaa ketjun yleistäminen ja tapa jolla ihmisistä tehdään esineitä.
Oletteko te nyt aikuiset ihmiset tosissanne, kun alatte kastittamaan ihmisiä? Sitä tehtiin yläasteella.

Olen kyllä samaa mieltä useamman kirjoittaneen kanssa, etteivät lihavat ihmiset ole esteettisesti miellyttäviä, mutta olisikos jotain muuta tehtävissä kuin sormella osoittelu ja pilkkaaminen.
Esimerkkinä Psychology. An Integrated approach-teoksessa mainittiin muistaakseni luvuissa 5 ja 6 mielenterveyden ongelmista, joita esiintyy lihavemmlla ihmisillä. Tällöin ei kyse niinkään ole puhtaasta välinpitämättömyydestä, vaan ennemminkin alemmuudentunteesta ja "tämä peli on jo hävitty" tuntemuksesta, kun muuta ei keksi, syödään ja ollaan. Tämän tyhjiön täyttämiseen tarvittaisiin hieman enemmän, kuin kuittailua ulkopuolisilta ihmisiltä kyseisen henkilön ulkonäöstä.
Toki tätä ei voida soveltaa jokaiseen tapaukseen, mutta on eräs vaihtoehtoinen tapa ajatella lihavuutta.
Muutama pikainen linkki, joita voisi ajatuksella lukea:
http://psychcentral.com/lib/2007/obesity-and-mental-health/2/
http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/abstract/123/2/697

Se on tää julkinen terveydenhuolto. Jos ette tykkää niin äänestäkää vastaan. Tuskin ketään kiinnostaa maksaa läskien maksuja. Kuitenkin loppujen lopuksi todella suuri osa vammoista ja taudeista on itseaiheutettuja. Suomessa on vaan päätetty, että niistä maksetaan sitten yhdessä. Verot eivät todellakaan ole mikään vastaus. Terveydenhuolto vaan pois ja siirrytään Amerikan malliin niin ei tarvitse maksaa pellejen sairauksista.

Onko sinusta kauhea asia että ihmisille annetaan vapauksia ja vastuuta? Pelkäätkö että jos valtio ei säätele verotuksella kulutustasi niin alat vetämään röökiä ketjussa ja dokaamaan joka päivä koska se on niin halpaa? Tarvitsetko Isoveljen valvomaan elämääsi ja Kukkahattutädin pitämään sinua sylissä?

Et kuule usko kuinka vähän Isoveljiä, kukkahattuja ja virkamiehiä mä kenenkään elämään kaipaan. Mun pointti oli se, että valtio voi halutessaan käyttää kulutusta säätelemään vittumaiseksi mutta valitettavan toimivaksi koettua haitta/valmisteverojärjestelmää.

Ja oma lehmä ojassa toki on; jos terveysfasistit aloittavat välillä lihavien jahtaamisen, niin ehkä ne jättävät meidät elämästä satunnaisesti alkoholin ja tupakkatuotteiden kanssa nauttivat edes hetkeksi rauhaan.

Suurin osa postauksista on niin moukkamaista ja sivistymätöntä tekstiä, että oikein hävettää kirjoittajien puolesta.

:rock:

Tiettyjä viestejä lukiessa tuli mieleen että kirjoittaja taitaa olla joku seitsämäsluokkalainen murkkuikäinen kovis. Iän bongaaminen profiilista veti kyllä leuan auki.

Oi aikoja, oi tapoja.

:rock:

Tiettyjä viestejä lukiessa tuli mieleen että kirjoittaja taitaa olla joku seitsämäsluokkalainen murkkuikäinen kovis. Iän bongaaminen profiilista veti kyllä leuan auki.

Oi aikoja, oi tapoja.

Hehheh, tuli mullekkin mieleen että enemmän henkilökohtaisesti elämässä on ollut haittaa testosteronia pursuavista epäkypsistä rhp-baariuhoajista kuin lihavista :D

Et kuule usko kuinka vähän Isoveljiä, kukkahattuja ja virkamiehiä mä kenenkään elämään kaipaan. Mun pointti oli se, että valtio voi halutessaan käyttää kulutusta säätelemään vittumaiseksi mutta valitettavan toimivaksi koettua haitta/valmisteverojärjestelmää.

Ja oma lehmä ojassa toki on; jos terveysfasistit aloittavat välillä lihavien jahtaamisen, niin ehkä ne jättävät meidät elämästä satunnaisesti alkoholin ja tupakkatuotteiden kanssa nauttivat edes hetkeksi rauhaan.

Kuinka hyvin sitä kulutusta oikeasti voidaan säädellä? Viinarallihan käynnistyi taas.

Ja onko oikein että valtio säätelee välttämättömyyksien kulutusta verotuksella? Kaikkien pitää kuitenkin syödä. Luotatko sinä että Pekka Puska ja byrokraatit osaisivat ruuan verotuksen oikein? Olen varma että Puska loisi vain rasvaveron jonka jälkeen oliiviöljypullo maksaisi 30e, mutta pullapaketti edelleen sen euron. Terveysfasismi on fasismia ja mitään sellaista ei tule sallia missään nimessä.

Se on tää julkinen terveydenhuolto. Jos ette tykkää niin äänestäkää vastaan. Tuskin ketään kiinnostaa maksaa läskien maksuja. Kuitenkin loppujen lopuksi todella suuri osa vammoista ja taudeista on itseaiheutettuja. Suomessa on vaan päätetty, että niistä maksetaan sitten yhdessä. Verot eivät todellakaan ole mikään vastaus. Terveydenhuolto vaan pois ja siirrytään Amerikan malliin niin ei tarvitse maksaa pellejen sairauksista.

Kopioidaan siis maailman kallein ja tehottomin terveydenhuolto? Toivottavasti tämä ei ole yleinen ajattelutapa.

1. On hyvin ärsyttävää, että ylipainoisista ihmisistä puhutaan niinkuin viruksesta. Suurin osa postauksista on niin moukkamaista ja sivistymätöntä tekstiä, että oikein hävettää kirjoittajien puolesta. En lukenut kun ensimmäisen sivun, ja huomasin kuinka suurta kuraa ihmiset suustaan päästävät.

3. Tuntuu pahalta lukea miten nappia vetävät ihmiset antavat palautetta lihavista ihmisistä vedoten terveyskustannuksiin. Kyllä mielummin maksan muutaman ylipainoisen sokeritautikuluja, kuin aggressiivisesti käyttäytyneen roinaajan aiheuttaman pahoinpitelyn oikeudenkäynti kuluja, roinaajan sydänsairauksia jne.

Taisi Funkkeli pistää ainoan älykkään viestin tähän ketjuun. Mä en usko sekuntiakaan etteikö dopingaineita suoltavat labrat osallistuisi myös lääkeväärennösten ja huumausaineiden tuottamiseen. Eikä se tuottokaan takuulla mene Kirkon ulkomaanapuun vaan ihan muille porukoille.

Ja täältäkin Jaa -ääni julkiselle terveydenhuollolle. Sen arvon tajuaa kun ihan tosissaan alkaa sairastamaan.

Minua ei ole koskaan haitannut se, että tosiaan on niitä läskejä joka lähtöön. Itse asiassa olen pitänyt koko ylipainovitsausta etuna vaikka tällaiselle tunnolliselle treenaajalle, koska ulkomuodon perusteella pystyy arvioimaan ihmisen luonnetta kohtuu paljon. Siksi toivonkin, ettei ikinä keksittäisi mitään yleisessä käytössä toimivaa laihdutusnappia, joka kitkisi kaikki läskit pois keskuudestamme. Nyt meillä kaikilla fitness-ihmisillä on tämä, esimerkiksi ja etenkin, parinvalintaa helpottava keino määritellä kuka on helvetin saamaton vetelys ja kuka taas terveen aktiivinen jne.

lsm2008-1407.jpg

Lontoon kaupungin voimamieskisoista.

Kun lentokoneessa sattuu onnettomuus ja pitäisi päästä äkkiä ulos. Voimamies pääsee kyllä liikkeelle. Vammanen valas ei. Siinähän jumitat ikkunan vieressä.

:EDIT: Itseasiassa voimamies voi samalla vaivalla kantaa sinut ulos.

2. En ymmärrä ylipainoisia ihmisiä, sillä he aiheuttavat kustannuksia - sairaseläkkeet yms - mutta lähinnä tähän asiaan auttaisi tuki ja avartaminen terveellisestä ruokavaliosta. Moni ylipainoinen (jo aikaisemmin mainittu 180cm 120kg mieshenkilö) ajaa citymaasturia ja on ison firman toimitusjohtaja. Aikaa on vähän ja rahaa paljon ja ruokailut tapahtuvat ravintoloissa ja rasvaisina välipaloina. Kuinka monta ylipainoista duunaria kukin tuntee? En ainakaan raksalla ollessani ole tavannut yhtään ylipainoista - toki pientä mahaa ja "normaalia" rasvaa mahoissa tapaa, mutta tuollaista suurta massiivisuutta harvemmin. Ruumiillinen työ siis ennaltaehkäisee lihoamista, mutta kasvattaa riskejä selkä- ja muihin luusto- ja lihasperäisiin vammoihin.
Ihan mukavaa järkeilyä, muttei pidä tilastollisesti paikkaansa. "Suomessa lihavuus on yleisintä vähän koulutusta saaneilla ja alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvilla. Vain perusasteen koulutuksen saaneilla lihavuuden esiintyminen on kaksi kertaa niin yleistä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=seh00044

En vedä nappeja paitsi joskus buranan krapulaan, jos näkisit livenä tämän vinkuheinän uskoisit varmasti. Muttamutta, kas kun aikuisiän diabetes (~= ylipaino) on nopeimmin kasvavia terveysongelmia ja aiheuttaa noin 12% terveydenhuoltokustannuksistamme.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ka_9_2007_p.shtml

Vuonna 2007 terveydenhuollon kokonaismenot olivat suomessa noin 14,7 (stat.fi) miljardia Euroa eli yhden lähes suoraan ylipainojohdannaisen taudin hoitoon meni noin 1,8 miljardia euroa (about 360 eur per jokaisen suomalaisen lärvi).

Eli "muutaman ylipainoisen sokeritautikulut" ei voisi olla kauempana totuudesta. Tämä on kansanterveydellisenä ja taloudellisena ongelmana paljon suurempi kuin vaikka huumeet ja roina yhteensä; en puolustele näitä lainkaan ja näitä vastaan pitäisi tapella aivan yhtä lailla, mutta let's get our facts straight.

Ihmisiä, jotka mielestänne kaipaavat apua ei pidä osoittaa sormella. Se ei auta ketään vaan lisää masentuneisuutta ja ulkopuolisuuden tunnetta, jolloin avunhakeminen on entistä vaikeampaa. Parasta näillä ylipainoisille olisi tuttavien ja ystävien mukaan tempaaminen terveellisempiin elämäntapoihin ja liikuntaan opettelemiseen.
Kerroppas mitä tälle asialle sitten tehdään? Loputtomalla ymmärtämiselläkään ei saada mitään aikaiseksi ja naistenlehtien "olet upea vaikka olet XXXXL, läski on jees" psyykkaus ei voisi olla kauempana todellisuudesta.

Pari ideaa
- nostetaan kissa pöydälle ja todetaan että tässä on yksi pahimmista ellei pahin kansanterveydellisistä/taloudellisistamme ongelmistamme, tehdään tästä vaikka vuoden 2010 ilmastonmuutos ja ollan hysteerisiä vaihteeksi tästä.
- ammutaan laajalla rintamalla alas kaikki se perustelupaska eli "mulla on taipumus lihoa" kun IRL tämä pitää paikkaansa vain murto-osan kohdalla (tutkimuksesta riippuen max. 5-10%)
- aletaan kertoa skidien vanhemmille (neuvolassa, koulun kautta jne) ylipainosta niinkuin asia on; se on tie niin fyysisiin kuin henkisiin ongelmiin, pitkälti samalla tavalla kuin esim. päihteet. Ei kaikissa yksittäistapauksissa, mutta tilastollisesti kyllä. Vedin mikäkin viunaa lukiossa ihan kunnolla ja maksan tänä vuonna veroja enemmän kuin tarvitsee tienata päästäkseen Vanhasen vainoamaan suurituloisimpaan desiiliin, mutta ei se tee teininä dokaamisesta ja lihomisesta sen yleismaailmallisesti parempaa juttua
- aletaan verottaa selkeästi epätervellisiä elintarvikkeita. Parempi kohdentaa verotus noihin elintarvikkeisiin, hoitokuluihin pitää rahaa repiä anyway jostain, parempi se vero lenkkimakkarassa kuin tuloveroissa.

Verotus on ikävä asia, mutta kun sitä ei olla lopettamassa kuitenkaan niin kohdennetaan se edes osottain sinne mistä haitatkin on lähtöisin. "Miksi minun pitäisi maksaa kun syön vain kerran vuodessa mäkkärissä?" Oh well, maksatko mieluummin 1-3 kertaa vuodessa hampurilaisateriasta euron enemmän kuin vaikka 100 eur enemmän tuloveroa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom