"Lihavien" oikeudet

Parasta olisi että liikalihavuudesta aiheutuneet sairaudet maksettaisiin omasta lompakosta. Jos sulle tulee diebetes ja paino on 150kg niin maksaisit kaiken itse.

Tai jos kolaroit itsesi pyörätuoliin ja sinut todetaan syylliseksi liikennerikkeeseen niin maksaisit kaiken hoidon itse. Ja jos et maksamaan pysty niin kuole pois. Tai jos treenatessa saat vamman niin maksa itse. Mikäs pakko oli mennä treenaamaan liian kovaa. Tai saat keuhkosyövän tupakasta... Huulisyövän nuuskasta. Maksat varmaan itse myös silloin jos teet liikaa töitä ja menetät työkykysi burnoutin takia. Itse täytyisi tietysti maksaa siinäkin tapauksessa että liukastuu kadulla kun ei ole älynnyt käyttää pitäviä kenkiä. Mihin vedät rajan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No eihä 2eurolla saa juuri mitään kaupasta esim jotain oikeasti hyvää lihaa. Ei mitää kasler roiskeita. Mutta jotai eines paskaa kyllä. Suurin ongelma tässä on se että eines paskaa vetävät syövät määrällisesti niin vähän että ei niitä kiinnosta. Itsellä menee karkeasti n.10e päivässä ruokaan. Syön siis koulussakin oman ruoan. Ja vastaavasti kaveri syö koulussa ehkä 1mikropitsan ja himassa pussin ranskalaisia ja makkaraa, ehkä 3e päiväs.

Jesh!

Eli mehän ollaan siis aika pitkälti samaa mieltä. Hyvä niin. Mun pointti oli tosiaan se, ettei lihiksellä ja pinaattiletulla käytännössä kovin suurta eroa ole (Varsinkin noilla teollisilla). Ei niitä kuitenkaan kilokaupalla vedetä.

Tulee ihan arkipäivän elämässäkin aika herkästi tartuttua kaikennäköisiin ravintouskomuksiin. Duunipaikka on sellainen, että esim normaalipainoiset naiset on aika harvassa. On näitä jotka aina töissä lounaalla lounaalla syövät vain salaattia ja ehkä palan patonkia. Ja kaikki on aina mallia "light" ja muutenkin "megaterveellistä". Minkä takia juuri nämä ovat reilusti ylipainoisia? Sen takia kun siellä työpöydän kaapissa on aina suklaalevy tai karkkipussi piristämässä päivää. Ja sama linja jatkuu varmaan illalla kotonakin. Pidetään nälkä loitolla syömällä kaikkea muuta kuin mitä pitäisi syödä.

Uudet verot on vihoviimeinen asia mitä tämä maa tarvitsee.

Parasta olisi että liikalihavuudesta aiheutuneet sairaudet maksettaisiin omasta lompakosta. Jos sulle tulee diebetes ja paino on 150kg niin maksaisit kaiken itse. Nykypäivänä on kaikki mahdollisuudet syödä terveellisesti ja liikkua. Tietoa saa kaikkialta. Jos silti vain tahtoo maata sohvalla ja syödä roskaruokaa niin se on täysin oma vika.
Nimenomaan niin, että normaalin rasvaprosentin omaavat (ja vain ehkä lievästi ylipainoiset) välttyisivät tältä verolta. Ja verotus koskisi vakavasti/haitallisesti lihavia ihmisiä. Ei taitaisi tällainen ehdotus mennä ikinä edes läpi, kun eduskunnassa vasta onkin näitä 'hyvässä lihassa' olevia tyyppejä.

Aivan. Jos joku halua syödä hampurilaisia ja on siksi läski, niin saa myös kantaa seuraukset. Jotkut mielummin syövät roskaruokaa ja katsovat telkkaria kuin syövät salaattia ja liikkuvat.

Miksi meidän muiden pitää maksaa läskiveroa siksi että jotkut eivät pysty pitämään ruokahaluaan kurissa? Jos minä kerran viikossa käyn syömässä hampurilaisen niin miksi siitä pitäisi maksaa läskiveroa. En minä ole läski. Onko liikalihavuus edes sellainen asia jonka hoitoon pitää kerätä verovaroja? Pitääkö oikeasti alkaa hyysäämään?
Ja vielä tarkennus että en todellakaan ehdottanut rasvaprosenttiverolla sitä, että terveet ihmiset hyysäisivät lihavia.

No eihä 2eurolla saa juuri mitään kaupasta esim jotain oikeasti hyvää lihaa. Ei mitää kasler roiskeita. Mutta jotai eines paskaa kyllä. Suurin ongelma tässä on se että eines paskaa vetävät syövät määrällisesti niin vähän että ei niitä kiinnosta. Itsellä menee karkeasti n.10e päivässä ruokaan. Syön siis koulussakin oman ruoan. Ja vastaavasti kaveri syö koulussa ehkä 1mikropitsan ja himassa pussin ranskalaisia ja makkaraa, ehkä 3e päiväs.

10 eurolla saa kaksi kiloa possun ulkofilettä, siinä tulee kyllä paljon halvempi kilohinta kuin millään eineksellä. Mutta joo, eihän sitä kiireessä pysty raakana kiskomaan.

Enpä välttämättä itsekkään ole lisäverottelun kannalla, mutta toisaalta, jos joidenkin ruoka-ainesten verotusta nostamalla voitaisiin toisten laskea, niin eipä tuo nyt mun korvaan sittenkään niin pahalta kuulosta.

Esim. jos einesruokien, makeisten/sipsien ja limukoiden verotusta nostamalla päästäisiin tilanteeseen, jossa jalostamattomien liha-/kalatuotteiden sekä (kotimaisten)kasvisten, marjojen ja hedelmien verottamista pystyttäisiin vähentämään, niin millä tavoin tuo olisi huono homma missään mielessä? Kyllähän se on aivan selvä homma, että moni valitsee nuo ryönät niiden edullisuuden ja "helppouden" vuoksi.

Miten jami2003 sun makuun nuo einekset on kalliimpia? Kyllä nuita mikroburgereita, einespitsoja, kalapuikkoja, ranskanpottuja, HK-blöötä ja launtaimakkaraa saa kaupasta melkoisen edulliseen. Ainakin jos vertaa lihatiskin tuore lihaan/kalaan ja kotimaisiin kasviksiin. Viljatuotteista vehnämakarooni ja ranskanleipä on puoli-ilmaista, siinä missä kokojyvä pasta ja ruisleipä (varsinkin vehnätön) maksaa monikertaisesti.

Enkä nyt tarkoita mitään vähän "reippaammin painoa" ihmisiä, vaan kunnon jokinorsuja, ovat kauttaaltaan vain yksinkertaisen rumia ihmisiä. Ja vanne kiristyy entisestään kun nään lihavia vanhempia syöttämässä lihavia kakaroitaan.

Pakko kysyä silkasta mielenkiinnosta, mihin vedät sen rajan ällöttävän jokinorsun ja "vähän reippaammin" painoa ihmisen välille? Vaikka nyt kilomäärissä ilmaistuna?

Entä miten suhtaudut vaikkapa 150-kiloseen voimanostajaan jolla jonkun verran läskiäkin on mukana? Ovatko he mielestäsi selkärangattomia ikuisia häviäjiä jne...?

Pakko kysyä silkasta mielenkiinnosta, mihin vedät sen rajan ällöttävän jokinorsun ja "vähän reippaammin" painoa ihmisen välille? Vaikka nyt kilomäärissä ilmaistuna?

Entä miten suhtaudut vaikkapa 150-kiloseen voimanostajaan jolla jonkun verran läskiäkin on mukana? Ovatko he mielestäsi selkärangattomia ikuisia häviäjiä jne...?

Toi läski voimanostaja on siinä mielessä vähän huono esimerkki että niitä taitaa olla joku 0.01promillea lihavista. Sinäänsä hyväksyttävä syy olla lihava että eikös se rasvakudoskin jotenkin sitä nostoa helpota tai näin olen ainakin käsittänyt että jotenkin tukevampi tai jotain... penkissä ei ainakaan tarvitse laskea niin alas:D Toinen samanlainen ryhmä on sumopainijat, todella tarmokasta porukkaa ja treenaavat kovaa vaikka sitä löysää todellakin riittää.

Jos sitä läskiä ei tarvitse johonkin urheilulajiin tai vaikkapa elokuva rooliin ja ei silti siittä pääse eroon se on sitä kuuluisaa saamattomuutta.

Aktiivisesti liikkuva läski* elää pidempään kuin laiska laiha.

*= tiettyyn rajaan asti tietenkin

Sinäänsä hyväksyttävä syy olla lihava että eikös se rasvakudoskin jotenkin sitä nostoa helpota tai näin olen ainakin käsittänyt että jotenkin tukevampi tai jotain... penkissä ei ainakaan tarvitse laskea niin alas:D

Paljonko veikkaat esim 20kg:n painonlisäyksen lisäävään rinnanympärystä? niimpä...
Ja kyykyssä ja mavessa en usko 50kg:stä ylimääräistä olevan mitään hyötyä, päinvastoin, esim kyykyssä se oma ruhokin on hilattava ylös sieltä myös.

Aktiivisesti liikkuva läski* elää pidempään kuin laiska laiha.

*= tiettyyn rajaan asti tietenkin

Paljonko veikkaat esim 20kg:n painonlisäyksen lisäävään rinnanympärystä? niimpä...
Ja kyykyssä ja mavessa en usko 50kg:stä ylimääräistä olevan mitään hyötyä, päinvastoin, esim kyykyssä se oma ruhokin on hilattava ylös sieltä myös.

Aktiivisesti liikkuva läski on läski. Saman tilan se siellä lentokoneessa vie ja ihan yhtä rumalta se paidatta näyttää. Syökin ihan ruokottomasti, puuskuttaa portaissa ja varmasti hikoilee ja haisee.

Miettikääpä nyt hieman, ennen kuin alatte laajemmin esitellä loogisen ajattelunne puutteita, joohan.

Jos sitä läskiä ei tarvitse johonkin urheilulajiin tai vaikkapa elokuva rooliin ja ei silti siittä pääse eroon se on sitä kuuluisaa saamattomuutta.

Te nyt vaan peilaatte kaikkea liikunnan kautta. Itse asiassa pieni osa ihmisistä taitaa arvioida omia tekemisiään penkkituloksen tai hauiksen paksuuden mukaan. Monelle eteneminen uralla, taiteissa, perhe-elämässä pärjääminen yms on paljon tärkeämpää kuin se mikä on penkkitulos ja rasvaprosentti.

Eikä siinä mitään, itse treenaan kans ja paino on ollut aina niin päin paremminkin ongelma että sitä on liian vähän. Mutta siitä huolimatta musta hieman naurettava väite että kaikki läskit on saamattomia :D

Mutta jollekkin ohjatulle laihdutuskuurille ne tietty olis hyvä saada.

Aktiivisesti liikkuva läski on läski. Saman tilan se siellä lentokoneessa vie ja ihan yhtä rumalta se paidatta näyttää. Syökin ihan ruokottomasti, puuskuttaa portaissa ja varmasti hikoilee ja haisee.

Miettikääpä nyt hieman, ennen kuin alatte laajemmin esitellä loogisen ajattelunne puutteita, joohan.

Kärjistit nyt (tai sitten minä kärjistin:D) asiaa ehkä hieman yli :)

Tunnen itsekkin muutaman lihavahkon kaverin jotka juoksee coopperissa 2700(mihin monella laihemmallakaan ei oo mitään jakoa.), pelaa joka toinen päivä sulkapalloa ja syövät järkevästi. Mutta eivät laihdu jostain syystä. Ja en siis tarkoittanut mitään 150kg plösöjä :D

Tuo "aktiivisesti elävä lihava elää kauemmin kuin laiska laiha" oli joku 2-3v sitten lehdessä.
En muista minkä takia asia näin oli, mutta kyllä se jollain tapaa järkeen käy.

Kärjistit nyt (tai sitten minä kärjistin:D) asiaa ehkä hieman yli :)

Tunnen itsekkin muutaman lihavahkon kaverin jotka juoksee coopperissa 2700(mihin monella laihemmallakaan ei oo mitään jakoa.), pelaa joka toinen päivä sulkapalloa ja syövät järkevästi. Mutta eivät laihdu jostain syystä. Ja en siis tarkoittanut mitään 150kg plösöjä :D

Tuo "aktiivisesti elävä lihava elää kauemmin kuin laiska laiha" oli joku 2-3v sitten lehdessä.
En muista minkä takia asia näin oli, mutta kyllä se jollain tapaa järkeen käy.

En tosiaankaan epäile terveyskysymysten eroa ns. liikkuvan läskin ja makoilevan läskin tapauksissa. Sen sijaan mietin, että se 140-160 -kiloinen voimamies näyttää ihan yhtä lihavalta tai isolta jokinorsulta kuin se 140-160 -kiloinen voimaton mies.

Antaa ihmisten olla ja elää. Valinnoista seuraavat kustannukset maksetaan sitten itse.

En tosiaankaan epäile terveyskysymysten eroa ns. liikkuvan läskin ja makoilevan läskin tapauksissa. Sen sijaan mietin, että se 140-160 -kiloinen voimamies näyttää ihan yhtä lihavalta tai isolta jokinorsulta kuin se 140-160 -kiloinen voimaton mies.

Ei, vaan puhuin liikkuvasta läskistä ja makoilevasta LAIHASTA:D
Antaa ihmisten olla ja elää. Valinnoista seuraavat kustannukset maksetaan sitten itse.

Ei voi olla ku samaa mieltä. Tosin tuota kustannuspuolta en allekirjoita, se ei pidä ollenkaan paikkaansa :)

Onhan noissa kahdessa tapauksessa nyt vissi ero kuitenkin. Voimamiehellä on automaattisesti suurempi osa lihasta tuosta mitä sillä sohvaperunalla, joten ero rasvaprosentissa on iso jos nyt oletetaan että siellä salilla oikeasti treenataan kovaa. Eihän se 150-kiloinen voimamieskään kaunis näky ole, mutta jonkin verran kauniimpi mitä sähköpyörätuolissa liikkuva mäkki-läski:D. Yhtä lailla homma pätee jos ajattelen asian omalle kohdalleni: painoa on yli 90 kiloa ja pituutta 173. Jos näihin lukemiin olisi noustu pelkän kaljan ja makkaran voimin, niin uskoisin että näky olisi vielä hirvittävämpi mitä nyt:)

Eli tupakan käryttelijä maksaa itse keuhkosyöpä ynm hoitonsa ja alkoholin käyttäjät sitte kurkunpään ynm syövät omasta taskusta?..

Jos vaaditaan, että lihavat maksavat omat terveydenhuoltokulunsa niiltä osin, kuin ongelmat ovat ylipainon aiheuttamia, niin kyllä sitten tupakoivien ja paljon juovien olisi tehtävä samoin syöpiensä osalta.

Kuitenkin minun mielestäni terveydenhuolto on koulutuksen ohella ehkä se viimeisin yksityistettävä valtion palvelu, koska suurella osalla ei kumpaakaan ole varaa. Sen verran sosiaalista omaa tuntoa minulla on, mutta muuhunhan valtiota ei oikeastaan tarvitakaan. Mainitsemissasi tapauksissa soisin kuitenkin selvästi riskikäyttäytymisen heijastuvan sairauskulujen korvausten määrään.

Niin makaa kuin petaa. Olen liberaali, enkä käy sitä peittelemään.

Eli tupakan käryttelijä maksaa itse keuhkosyöpä ynm hoitonsa ja alkoholin käyttäjät sitte kurkunpään ynm syövät omasta taskusta?..

Niinhän se reiluuden nimissä pitäisi mennäkkin, mutta koska asutaan suomessa niin dokataan, vedetään röökiä ja makkaraa muiden kustannuksella :rock:

Ei ihme että syömishäiriöiden määrä on jatkuvasti kasvussa. Rasva ja lihavuus on vihattuja, kammoksuttuja sanoja, kohta varmaan myös "hiilarit". Lihavat ihmiset saavat vihaisia, inhoavia katseita pelkästään ulkonäkönsä takia. "Lihava ihminen" tai "Läski" on aiheuttaa ihmisissä samankaltaisia reaktioita kuin "murhaaja" tai "raiskaaja" jne jne. Joku sata vuotta sitten lihavuus olisi ollut menestymisen merkki. Ajat muuttuu. Nykyinen terveysintoilu on mielestäni syvältä. Mielummin elää niinkuin haluaa ja nauttii kuin murehtii ja ahdistuu jostain rasvapitoisuuksista, kaloreista tai rasvan laadusta jne. Tietysti jos siitäkin nauttii niin mikäs siinä. Harmi että lihavista on tulossa selkeästi syrjitty ihmisryhmä. Kyllähän nykyään kaikenlaisia erilaisuuksia sallitaan ja hyväksytään, mutta lihavuus on poikkeus. Rasva ja läski on vain kirjainjonoja. Harva ihminen todellisuudessa tietää absoluuttisesti niiden terveysvaikutukset. Kaiken maailman extreme-itsemurha-hyppääjiä-kaahaajia jne ihannoidaan, mutta annas olla ku joku on lihava niin miten kehtaa vaarantaa terveytensä! :)

Antaa kaikkien kukkien kukkia. Jos ihminen on itse tyytyväinen painoonsa niin mitäs sitten. Relatkaa vähän! Ja todellakin..jos puhutaan itseaiheutettujen sairauksien maksamisesta itse, niin aika monet sairaudet menisivät tuolle listalle. Kadulla vastaan kävelevä "läski" saattaa olla huomattavasti onnellisempi kuin häntä paheksuva "terveysintoilija".

Niin. Ja kyllä terveyskeskuksissa ja leikkaussaleissa hoidetaan myös treenaamisesta ja urheilusta ylipäätään aiheutuneita vammoja. Hemmetin urheilijat, maksaisivat ite leikkauksensa ku ite terveytensäkkin vaarantavat!

Uskomattoman raivostuttava ketju..pitää lähteä lentopalloon jäähytteleen :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom