Lihavat! kakkoselta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu
kommari sanoi:
Pakko todeta näihin geeniselittelyihin, että kyllä ne joissain tapauksissa ovat syynä painonnousuun. Tiedän suvun jonka naisilla esiintyy huomattavan paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa. --> kaikki naiset kohtuu turvonneita jokinorsuja.
Tauti itseasiassa huomattiin kun yksi tälläisistä naisista yritti epätoivoisesti laihduttaa, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Pelkällä vesipaastollakin paino nousi muutaman kilon. Samalla tietysti selvisi syyt muihin vaivoihin mitä tuo vajaatoiminta aiheuttaa.

Mun äidillä on muistaakseni jus kilpirauhasen vajaatoimintaa ja se ei lihoo sitten millään, että muistan väärin taikka sitten se on liikatoiminta joka lihottaa. Mutta en mä usko että nämäkään tapaukset ilman YLIMÄÄRÄISIÄ kaloreita lihoaa yhtään mihinkään. Ei se energia edelleenkään ilmasta hengittämällä tule. Pitää vaan olla tarkempi ruokavaliossaan, mutta sitähän on helppo selittää vaan kilpirauhasen toiminnoilla ja paisua tyytyväisenä. Mutta kukin tyylillään, vituttaa vaan se jatkuva parkuminen siitä että ei hyväksytä ja lässyn lässyn.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba79 sanoi:
Mun äidillä on muistaakseni jus kilpirauhasen vajaatoimintaa ja se ei lihoo sitten millään, että muistan väärin taikka sitten se on liikatoiminta joka lihottaa. Mutta en mä usko että nämäkään tapaukset ilman YLIMÄÄRÄISIÄ kaloreita lihoaa yhtään mihinkään. Ei se energia edelleenkään ilmasta hengittämällä tule. Pitää vaan olla tarkempi ruokavaliossaan, mutta sitähän on helppo selittää vaan kilpirauhasen toiminnoilla ja paisua tyytyväisenä. Mutta kukin tyylillään, vituttaa vaan se jatkuva parkuminen siitä että ei hyväksytä ja lässyn lässyn.

Vajaatoiminnasta aiheutuu alhainen aineenvaihdunnan taso ja sitämyöten lihominen. Veikkaisin, että äidilläsi on nimenomaan liikatoimintaa. Onko hän muuten hyperaktiivinen tms? :)

Turha niitä burgeribaareja oli syytellä. Jokainen tekee valintansa. Naurettavaa, kun alettiin esittää kuinka isoiksi annokset ovat kasvaneet. Kritiikki kohdistui myös tavallisiin mässäilytuotteisiin, kuten chipseihin, karkkiin yms. Eihän noita kilon tukkupusseja nyt sentään kerralla olekaan tarkoitus syödä. Tilanteessa kuluttaja säästää fyrkkaa, mutta tämä taitaa olla liian vaikeaa ymmärtää ainakin asianomaisten kohdalla. Sitten vielä se takarivin punatukkamöllertäjäpöllertäjäatrianlihapulla-mukamas-olotilaansa-onnellinen-katkera-kökkö sanoo, että liikuntaklubien pääsy- ja jäsenmaksut ovat kohtuuttomia ja muutenkin kuulemma liikuntaa tarjotaan todella vähän. Hei c'mon. Hereille nyt. Kaupungin ja kunnan pitäis kyllä ympäri Suomen olla kykeneväinen vähintäänkin tyydyttävään liikuntavaihtoehtojen tarjontaan. Tätä tais kommentoida Ms. Mönkärekin. Äh. Pyöreät ihmiset saisivat opetella eroon siitä makunautintojen maailmasta ja totutella kunnon ruokaan. Se nyt on vaan kiinni omasta asenteesta eikä siihen mitään psykoloogeja tai teraperttuja tarvita. Näin siis ne, jotka itseensä eivät ole tyytyväisiä. Itse en todellakaan ole lihavia vastaan, mutta ruikutusta ei jaksa kuunnella naapurin Erkkikään. Lisäks, kuten Jopekin asian ilmaisi: Yli- ja alipainolla ei ole väliä, kunhan on tasapainoinen. :piis:

Olenkohan pakkiksen ainut henkilö, jota oikeesti ottaa päähän se, että esim. karkkihyllystä saa hakemalla hakea alle 300g pusseja? Minusta on kivaa silloin tällöin hieman herkutella, ja esim leffaa katsellessa syödä vähän karkkia tms. Ruokavalio on muuten todella tarkka ja kunnossa, joten ei-dieetillä-ollessa voi minusta joskus hieman herkutella (tuskin olen ainut).
Olettekos koskaan katselleet karkkihyllyjä esim. Ruotsin puolella? Siellä on 100g karkkipusseja ja 50g suklaalevyjä jne. Ihania pieniä pakkauksia...
Itse olen ainakin hiilarien kohdalla hieman sellainen, että äkkiä se 300g menee kerralla vaikka kuinka olis päättänyt syödä vain puolet... :(

gotto sanoi:
Ja onhan se lääke jo keksittykin:
Dnp.gif

Winsulle terkkuja! :haart: :love:

Miten tuo aine vaikuttaa?

Kyllä musta noilla burgeribaareilla voisi pikkuisen olla enemmän vastuuta, esim. Hesburgerissahan on kyllä muutamista hamppareista kevyt-versio, joissa on majoneesit vaihdettu vähärasvaisempaan kastikkeeseen ja energiaa on vähemmän. Ainut vaan että ne kevyt-hampparit ovat _kalliimpia_ (50 senttiä)kuin vastaavat majoneesilla varustetut tuotteet, eli vähemmästä energiasta maksetaan kovempi hinta :down: Toinen juttu hampparibaareissa on se että vaikka nykyään sieltä saa niitten ranskistan sijaan salaatin, se pitää erikseen pyytää, vakiona ne pistävät aterian mukaan ranskalaiset. Tässäkin vielä toistuu sama teema, salaatista vähemmän energiaa, rasvaa ja paskahiilaria, mutta silti sama hinta kuin ranskalaisilla. Ei varmasti kannusta valitsemaan sitä kevyempää vaihtoehtoa. Joo, tiedän ettei oo pakko syödä hampparibaarissa, mutta silloin kun siellä syö, toivoisi ettei tule peppuraiskatuksi kun haluaa syödä ei-ihan-niin-epäterveellisesti.

Trinity sanoi:
Olenkohan pakkiksen ainut henkilö, jota oikeesti ottaa päähän se, että esim. karkkihyllystä saa hakemalla hakea alle 300g pusseja?
Joo, kaikki on jotain megaextrajättipakkauksia tai perhe- ja sukukokoja. Haribolla ainakin on silti niitä snadeja 100-grammaisia pussukoita. Ja onhan esim Fazerin sinistäkin niissä pikku patukoissa.

Tomi sanoi:
Joo, kaikki on jotain megaextrajättipakkauksia tai perhe- ja sukukokoja. Haribolla ainakin on silti niitä snadeja 100-grammaisia pussukoita. Ja onhan esim Fazerin sinistäkin niissä pikku patukoissa.

Tottahan on, että joitakin tuotteita vielä löytyy normaaleissa pakkauksissa, mutta noin 90% tuntuu olevan karkkipusseista yli 300 grammaisia. Näyttäisi olevan trendi, että kerran vuodessa karkinvalmistajat nostavat pussien kokoa noin 15%, joten vuosien saatossa on tuo 100 grammaa vaihtunut 300 grammaan.

Muistaakseni reilu kymmenen vuotta sitten ei ollut lainkaan tarjolla yli 200 grammaisia pusseja, joten muutos on ollut varsin merkittävä. Samaan aikaan on tuo sokerin kulutuskin noussut huomattavasti, joten nykyään ihmiset kykenevät syömään helpommin tuollaisen 300 grammaa kerralla ilman superähky-tunnetta. Virvoitusjuomissa on sama ollut havaittavissa. 10 vuotta sitten ei ollut lainkaan yli litran pulloja Suomessa, mutta nykyään taitaa 90% virvoitusjuomista mennä kaupaksi 1,5 litraisista.

Eihän noita karkkeja toki olisi kerralla syötävä, mutta ihminen, joka karkkia ostaa, mielellään syö karkit kerralla pois.

sitä mää vaan että ihmiset joilla on tommosia paino-ongelmia, ei osaa käskeä itseään eikä niillä myöskään ole itsekuria. :whip:

Perhana, pikkusen vaan kattois mitä laittais suuhunsa ja liikkeelle vaan. Ja tänä päivänä löytyy kyllä tietoa ja keinoja.

Jopekin arveli, että vaikka sä juokset 100km niin laihut kilon... voi prkle. No ei se olekaan kertasuoritus vaan sitä tarvii tehä monta kertaa. Silloin riittää vähempikin kerralla.

Ja se Atkins -heitto oli mauton juttu Kolmoselta. Rasvat pois ruokavaliosta.. hohhoijjaa..

Asdfg sanoi:
Eihän noita karkkeja toki olisi kerralla syötävä, mutta ihminen, joka karkkia ostaa, mielellään syö karkit kerralla pois.
Tätä en käsitä. Mikä ihmeen pakko on mätöstää kaikkia kerralla pois? Viimeksi kun ostin irtareita (ekan kerran noin vuoteen) jonkun 250 grammaa, niin kolme eri syöntikertaa kesti se annos. Ei kertakaikkiaan tehnyt mieli eikä maistunut sen enempää kerrallaan. Karkit vieläpä ovat hyvin säilyvää tavaraa, joten siinäkään mielessä ei ole mikään pakko mättää megasuperjupersäästöpussillista kerralla.

Toisaalta mulla on sellainen pinttynyt tapa, että mitään herkkua ei voi syödä tyhjään mahaan, ensin pitää AINA syödä jotain ns. oikeaa ruokaa (esim. lämmin ateria, protujuoma & täysjyväleipä kombo tai rahkahässäkkä). Jos mahassa on jo valmiiksi täyttävää kunnon ruokaa kohtuu paljon, niin se varmaan vaikuttaa paljonkin siihen, paljonko sinne kykenee karkkia, jäätelöä yms. enää ahtamaan.

Summa summarum: ihan turhaa selittelyä IMO syytellä kenenkään mässäilyistään ja läskin kertymisestään pakkauskokoja. Ei se siitä pakkauksen koosta ole kiinni, paljonko suuhunsa ko elintarviketta laittaa. Eihän kukaan mätä protujauhoakaan koko pussillista eikä kaurahiutalepaketin sisältöä yhdellä istumalla.:rolleyes:Miksi limsaa tai karkkia pitäisi ajatella yhtään eri lailla annostelun suhteen kuin esim. protujauhoa tai kaurahiutaleita? Em. on kieltämättä hieman kärjistetysti ilmaistu ja huono vertaus, mutta menköön.

Joskus kun tulee himo salmiakkiin, niin ostan niitä noin 50 centillä, makeankaipuu tyydyttyy jo sillä.
Mutta onneksi pahimmat ruokahimot kohdistuu vaan ns.kunnon ruokaan...kaalikääryleet, veriletut, poronkäristys ja pottumuusi, maksapihvit.. :kuola: :kuola:

iivili sanoi:
Tätä en käsitä. Mikä ihmeen pakko on mätöstää kaikkia kerralla pois? Viimeksi kun ostin irtareita (ekan kerran noin vuoteen) jonkun 250 grammaa, niin kolme eri syöntikertaa kesti se annos.:

:kuola:

Nojoo, et sinä ehkä käsitä, enkä minä, Onhan minullakin keksipaketti ollut aukaistuna kaapissa jo pitkään, mutta:

Tämä on mututuntuma. Luulen, et jos ihmiset ostaa esim karkkia enemmä kerralla, syödään se yhtä nopeasti pois. Eli jos valitaan vaikka 200g pussi tai 100g ni seuraava osto hetki ei juurikaan siirry... ei ainakaan kahta kertaa kauemmaksi, mikä olisi oletettavaa... Tämä siis KESKÌMÄÄRIN! Eikä ongelma nyt ole vain salmiakkiaakkosten pussikoossa, vaan oikeastaan kaikessa ns välipala-naposteltava ruuissa, niinkuin pitsoissa.

Eikä ongelma vain ole ostetavissa ruuissa, vaan mukana on elämän rytmi (syödäää välipalatyyppisiä aterioita), ruuan ravintoarvojen köyhtyminen, tarjonnan paljous jne jne jne..

Tästä kaikesta seuraa se ongelma, et koko kansa lihoaa, ei ongelma välttämättä olekkaan yksittäisessä ihmisessä!

Mä väitän, et siinä ei ole juurikaan sanottavaa ongelmaa jos tosilihava lihoo hiukan... rahaa siihen kuitenkin menee. Ongelma on se, et suomalaisten... siis meidän kaikkien, keskipaino nousee. Eli sen keskimääräsen keskipainoises kaduntallaajan, joka kävelee tul kadulla, niissä se ongelma on. Ei liiaklihavissa tai sairaalloisen lihavissa!

iivili sanoi:
Summa summarum: ihan turhaa selittelyä IMO syytellä kenenkään mässäilyistään ja läskin kertymisestään pakkauskokoja. Ei se siitä pakkauksen koosta ole kiinni, paljonko suuhunsa ko elintarviketta laittaa. Eihän kukaan mätä protujauhoakaan koko pussillista eikä kaurahiutalepaketin sisältöä yhdellä istumalla.

Mä oon kyllä tästä täysin samaa mieltä. Mitä väliä sillä pussin/pakkauksen koolla on, eihän se nyt oo vaikeeta jättää siitä esim. puolet syömättä ja laittaa kaappiin odottamaan seuraavaa mässypäivää!

Timba79 sanoi:

Vajaatoiminta nimeenomaan turvottaa ja lihottaa, todennäköisesti jos on vajaatoimintaa, niin on myös jatkuvalla tyroksiinilääkityksellä, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Tiedän muutamia tapauksia, joissa vajaatoiminnan diagsonoimisen jälkeen on saatu tyroksiinilääkitys kohdalleen, niin paino on alkanut laskea kymmeniä kiloja.

iivili sanoi:
Tätä en käsitä. Mikä ihmeen pakko on mätöstää kaikkia kerralla pois?...
En tiiä, vissiin päässä joku vika :D
Oon ihan yhtä tyytyväinen, jos syön sellasen mini pussillisen sipsejä (oisko 25g?), kun sellasen ison. Pussi on vaan syötävä kerralla loppuun, koosta riippumatta. Turha kai ees sanoa, että suosin herkuissa pieniä pusseja/pakkauksia ...

Mitä väliä sillä on, miten paljon sitä mässyä ja sipsejä vetää juhlapäivinä.
Ongelma tulee siitä, kun herkuista tulee arkiruokaa.
Jätetään vaan arkena herkut ostamatta ja silloinkun mässäillään niin myös mässäillään.

:offtopic:
Vinkiksi herkkuperseille:
Ensi viikonloppuna ostatte sen sokeriroskan tilalle 400g marinoimattomia porsaan kyljyksiä, paistatte ja maustatte ne pelkällä suolalla.
Koko satsi naamaan, maito litran avustuksella, hyvää leffaa katsellessa.
Kyllä lähtee makean nälkä. :kippis1:

Richard75 sanoi:
Mutta onneksi pahimmat ruokahimot kohdistuu vaan ns.kunnon ruokaan...kaalikääryleet, veriletut, poronkäristys ja pottumuusi, maksapihvit.. :kuola: :kuola:

Mmmm... kaalikääryleet ja maksapihvit :kuola:

deano sanoi:
sitä mää vaan että ihmiset joilla on tommosia paino-ongelmia, ei osaa käskeä itseään eikä niillä myöskään ole itsekuria. :whip:

Perhana, pikkusen vaan kattois mitä laittais suuhunsa ja liikkeelle vaan. Ja tänä päivänä löytyy kyllä tietoa ja keinoja.hohhoijjaa..

Se mun työkaveri (130kg pituus 165cm) syö aamulla ennen töihin tuloa ja kasilta keitetään kahvit hän syö 4 kpl 3cm paksuisia ranskanleipäpaloja juustoa ja voita päällä = reilu puolikas ranskanleipä, puolentoista tunnin päästä pari palaa lisää ja viisi tuntia ohi voi lähteä kotiin tai 4kpl pyöreitä Tempo leipiä välissä 2 kpl isoja jauhelihapihvejä, Tempossa on mielettömästi kaloreita, ei osteta meille. Mie syön samassa ajassa : kotona lasillinen vettä, kasilta 3 kpl hapankorppua ja yksi siivu soijajuustoa jaettuna leiville ja vasta kymmeneltä syön ruuan.
Hän on mielestään vain kookas, kävellessä maha osuu reisiin :urjo:

Eräs tuttu neitokainen, ei vars. lihava mutta sellanen kivan pyöreä, valittaa aina, kunka hän ei laihdu millään vaikka mitä yrittäis.

Pyysin tätä hurmaavaa neitokaista (oikeasti) sitten listaamaan syömisensä viikon ajalta: Mä järkytyin... sehän syö tosi vähän! Ja siinä kuulema oli kaikki.

Mutta kun ei liiku niin ei kuluta. Ja karkit pois, tai ainakin tosi vähiin. Tällaisia vinkkejä mä annoin, mutta kun ei oo ns. sisäistä käskyttäjää, ainakaan sellasta jolla on se auktoriteetti itteä kohtaan, niin ei kuulemma pysty.

Toisaalta, mä sanoin sille kyllä, että se on kaunis sellasenaanki. Enkä valehellu yhtään. Naisessa saa (lue: jopa pitää) olla sopivasti pehmeyttä... rrrau..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom