Lihavat! kakkoselta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En kyseistä ohjelmaa katsonut, mutta tuli mieleen sellainen juttu, että onko lapsilla nykyään enää karkkipäivää? Sillon kun itse olin lapsi, niin oli kerran viikossa karkkipäivä. Nykyään tuntuu, että lapsia rangaistaan sillä ettei kaupassa käydessä osteta karkkia. Ennen ei myöskään syöty pitsaa ja hampurilaisia vaan sen takia, että on nälkä vaan se oli jotain arjesta poikkeavaa ja hienoa kun kävi mättään jotain roskaruokaa. Ihmiset hakee nykyään välitöntä tarpeentyydytystä päivittäin ja ehkä siinä tulee se ongelma, kun ei tiedetä enää miten sais sen hienon fiiliksen joka tuli niistä harvoista mässäilyistä. Tästä toinen esimerkki, ennen leffan kattominen oli jotain niin hienoo. Ehkä syy oli siinä, että leffoja oli vähemmän. Nykyään porukka kattelee leffoja päivittäin ja hyvältä leffalta vaaditaan enemmän ja enemmän, että se sytyttää. Oiskohan nyt niin, että määrällä kuvitellaan taas korvattavan laatua ja sitten mikään ei tunnu miltään..

Joubronx sanoi:
-VAIN rasva ja sokeri voi lihottaa ihmistä

Näillä tiedoilla ei ole ihme että ihmiset lihoavat.

Ja tämä tuntuu olevan ihmisten mielissä teinistä vaariin! Täytyy tunnustaa että ittekin joskus teini-ikäisenä ajattelin näin, lihavuudesta ei oo koskaan ollu ongelmia kun en ole sen suuremmin minkään sipsien ja makeisten perään ollut ja kotona on aina ollut safkana monipuolisesti suomalaista kotiruokaa.

Mutta yks +40 wee (mies) työkaveri joku viikko sitten sanoi että sokeri ei lihota, rasva ja sokeri yhdessä vaan lihottaa ja rasva yksinään. Yritin sitä selittää, mutta "tappelu" siitä tuli. Kyllä minä tiedän asenne heräs kaverissa heti, no se siitä, menkööt hänen dietit miten menee, ei paljoo nappaa!

Mutta ei kouluissa kyllä tosiasiassa opeteta terveestä syömisestä yms. käytännössä mitään, tai ei ainakaan silloin opetettu kun itte siellä istu (peruskoulussa siis). Ja kouluruokahan on varmaan ainakin 50% yläaste ikäsistä yäk yäk ja sitten ruokavälkällä kioskista karkkia...just. :curs: Ja nykyään kun koulussa ei enää "pakoteta" kaikia syömään, vaan sen ruokavälkän voi kupata missä tykkää. Ja kotona on se HK:n pizza jääkaapissa cokispullon kera. Ja viikonloppuna mässätään sipsiä ja karkkia ja limpparia minkä ehditään ja tottakai katotaan telkkaa ja pelataan pleikkarilla ja liikunnasta ei puhettakaan, onko ihme että vähän mennään metsään?? :wall:

Edittiä: ja Milo tossa edellä puhuu täyttä asiaa!! :kippis1:

Valistusta koulussa pitäis ehdottomasti lisätä ja päivittää niitä koulukirjojen tietoja. Oli järkyttävää lukea lukion biologiankirjasta, että suositeltava proteiinimäärä päivässä 70kg painavalle ihmiselle on 60g!

H0J sanoi:
Valistusta koulussa pitäis ehdottomasti lisätä ja päivittää niitä koulukirjojen tietoja. Oli järkyttävää lukea lukion biologiankirjasta, että suositeltava proteiinimäärä päivässä 70kg painavalle ihmiselle on 60g!

Mielenkiintoista....

Esimerkiksi tohtori.fi:ssä (modakkaa pois jos on laiton linkki...) on ravintoaineiden saantisuosituksissa proteiinin tarve 0,5-3g / panokilo. Tossa on eittämättä jo otettu mukaan urheilijat ja jopa kaiketi voimailijatkin. Mielestäni kyl 0,5g/kg on aika alakanttiin, mut kait sillä "toimeen tulee". Ehkä tavalliselle, pari kolme kertaa viikossa liikkuvalle ihmiselle, joka ei enemmin laihduta, on toi 1-1,5g aika sopiva.... no, tämä on vähän :offtopic:

Mut aika huolestuttavaa on mikäli toi ravintokasvatus on tolla tolalla. Ei se minunkaan aikana mitään hyvää ollut, mut kyllä mä opin et miten pitäisi syödä (vuosikertaa -71..)

Onko se nyt niin, että ravintotietous on enempi kaupallisten itressien käsissä, tai siis sen opetus? Milo kyl heitti hyvän pointin. Ainainen karkkipäivähän se monella on. Kouluissakin taitaa olla jo kokisautomaatit yms.

iivili sanoi:
Pistittekö muuten merkille Tolosen ilmeisesti johonkin tilastotietoon perustuvan kommentin, että suomalaisten sokerinkulutus on kymmenkertaistunut verratuna 1980 vuotta ja tätä päivää? Siis kymmenkertaistunut jumalauta!!

Ei nyt ihan, Tolonen sanoi "vuodesta kahdeksantoista kahdeksankymmentä". :)

Sillon ei tainnu olla juuri linppareita.

N.O.Kummonen sanoi:
Sivusilmällä keskustelua seurasin ja en voi kuin ihmetellä, miten on mahdollista, että samalla kun ollaan tyytyväisiä omaan lihavuuteen ja ylpeitä kiloista, niin niitä kiloja selitetään, että syödään jonkin psyykkisen häiriön vuoksi, joka ihan selkeästi kertoo toista siitä omasta onnellisuudesta.

Jokainen, jota sattuu ylipainon takia jo kolmikymppisenä kävellessä polviin on varmaan tosi onnellinen, voi hyvin ja on ylpeä kiloistaan. Jos on ylpeä siitä, että liikkuminen on vaikeaa, terveys huono ja ei herätä kiinnostusta vastakkaisessa sukupuolessa niin siitä vaan. Jos noista asioista on ylpeä niin ne ongelmat taitavat tosiaan olla siellä pään sisällä. Eikä todellakaan siellä terveiden ihmisten päiden sisällä.

Yhdyn tohon yllä olevaan tekstiin.
Lihavat naiset vielä haukkuvat kauniita naisia kun omat äijät/kaikki äijät kattelevat niitä kauniita naisia.

Perkele meni ohi tuo eilinen ja tän päivänen ohjelma. Ei kukaan sattunut nauhoittamaan ja pystyisi pistämään nettiin? :)

Kiinnostaisi meinään katsoa. Tänään tuli puhuttua tuosta kavereiden kanssa ja naurattaa tuollainen että jotkut väittää että mä en syö mitään mut silti lihoon ku on geenejä-juttu. Paskat son kiinni ihan vaan liikkumisen määrästä sekä oikeanlaisesta ravinnosta. Toki jokaisella on erilainen aineenvaihdunta mutta sitten pitäisi miettiä sitä minkä verran syö jos meinaa tuo paino liian helposti nousta.

GoA sanoi:
Kiinnostaisi meinään katsoa. Tänään tuli puhuttua tuosta kavereiden kanssa ja naurattaa tuollainen että jotkut väittää että mä en syö mitään mut silti lihoon ku on geenejä-juttu. Paskat son kiinni ihan vaan liikkumisen määrästä sekä oikeanlaisesta ravinnosta. Toki jokaisella on erilainen aineenvaihdunta mutta sitten pitäisi miettiä sitä minkä verran syö jos meinaa tuo paino liian helposti nousta.

Joo, harvempi ihminen ottaa varpaillaan maasta, tai hengityksen mukana ilmasta 2000 kcal päivässä ylimääräistä ja lihoo näiden takia. Voi olla, että joillain on geeneissä se että läskiä takertuu kehoon helpommin kuin muilla, mutta kyllähän tämäkin tarkoittaa sitä, että on syöty liikaa ja väärää sapuskaa.

Lapsuudessa lihavuus on hyvinkin pitkälti kiinni siitä, mitä vanhemmat eteen kantaa, mutta siinä vaiheessa, kun ikää alkaa itselle tulemaan, niin voisi tosissaan ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa tekemään asialle jotain. "Mutku mää en pysty, kun olen näin paksu. Mun tulee nälkä jos en syö tarpeeksi."

H0J sanoi:

Joo, nää koulukirjat kertoo ihan mitä sattuu. Muistan, kun yläasteen kotitalouskirjassa sanottiin, että länsimaalaiset syö LIIKAA proteiinia ja liian vähän hiilihydraatteja. :jahas: :itku:

Pakko todeta näihin geeniselittelyihin, että kyllä ne joissain tapauksissa ovat syynä painonnousuun. Tiedän suvun jonka naisilla esiintyy huomattavan paljon kilpirauhasen vajaatoimintaa. --> kaikki naiset kohtuu turvonneita jokinorsuja.
Tauti itseasiassa huomattiin kun yksi tälläisistä naisista yritti epätoivoisesti laihduttaa, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Pelkällä vesipaastollakin paino nousi muutaman kilon. Samalla tietysti selvisi syyt muihin vaivoihin mitä tuo vajaatoiminta aiheuttaa.

Jep, meni vuosisadat mulla sekaisin. Vissiin niin kovasti sauhusin näistä asioista korvat kuumana kuuntelevalle kaverilleni, etten kuullut vuosisataa oikein. :D

Silti kyse on valtavasta nopeiden hiilareiden määrän kasvusta länsimaisten ihmisten ruokavaliossa noin sadassa vuodessa. Mukaan voidaan laskea myös kokonaan tai lähes kokonaan valkeasta vehnäjauhosta tehdyt tuotteet ja raffinoidut perunatuotteet (sipsit ja ranskanpotut lähinnä). Ei näitä läskimääriä ja elintasosairauksia oikein mikään muu selitä, kuin tuo muutos ruokavaliossa (ja kalorimäärien nousu toki myös).

Mikäs se sen yhen jokinorsun mainostama "läskien klubi" oli? Se, missä piti olla joku tietty (30?) BMI, jotta edes pääsisi nauttimaan kyseisen kerhon jäsenyydestä...

Eikös siinä olisi mukava tavoite monelle pakkislaiselle, että tähtäisi siihen, että pääsisi siihen kerhoon mukaan? Mutta vetäisi vaan rasvat ensin sinne 6%:n paikkeille.. :D

Ja minkä takia sitä Hesen toimitusjohtajaa parjattiin rivien välistä ja välillä aivan suoraankin, jopa siihen pisteeseen asti, että mies joutui puolustelemaan mösöravintoa sillä, että itse on lihonut sitä syödessään vain 10kg vuosien aikana? :rolleyes:

Eiköhän kaikilla ainakin kaupunkialueilla asuvilla ihmisillä ole naapurissaan Hese tai Mäkki, mutta useimmat eivät kuitenkaan kanna sieltä joka ilta kotiin mega-ateriaa kaikilla herkuilla. Jos tuon toimitusjohtajan olisi pitänyt tuntea syyllisyyttä siitä, että ketjunsa tarjoaa MYÖS rasvaista ruokaa (esim. Hesen kanasalaattihan on ravintoarvoiltaan ihan ok setti), niin samoin tein voitaisiin hirttää kaikki pikkupaheiden tarjoajat.
Nimimerkki "en selviäisi viikonloppua ilman McKeikkaa" :lol2:

Tonza sanoi:
Mikäs se sen yhen jokinorsun mainostama "läskien klubi" oli? Se, missä piti olla joku tietty (30?) BMI, jotta edes pääsisi nauttimaan kyseisen kerhon jäsenyydestä...

Eikös siinä olisi mukava tavoite monelle pakkislaiselle, että tähtäisi siihen, että pääsisi siihen kerhoon mukaan? Mutta vetäisi vaan rasvat ensin sinne 6%:n paikkeille.. :D

:lol2: Haluisin nähdä niiden jokinorsujen naamat kun menee sinne ensimmäistä kertaa ja vilauttaa vähän vatsalihaksia ja sanoo että täälläkö se läskien klubi on? :kuvia:

jeppe82 sanoi:
:lol2: Haluisin nähdä niiden jokinorsujen naamat kun menee sinne ensimmäistä kertaa ja vilauttaa vähän vatsalihaksia ja sanoo että täälläkö se läskien klubi on? :kuvia:

Ne varmaan kattois vähän pitkään ja sitten supisis että "tollaseks tulee jos syö liikaa niitä proteiineja. Kamalan painava" :rolleyes:

Luc sanoi:
Ja minkä takia sitä Hesen toimitusjohtajaa parjattiin rivien välistä ja välillä aivan suoraankin, jopa siihen pisteeseen asti, että mies joutui puolustelemaan mösöravintoa sillä, että itse on lihonut sitä syödessään vain 10kg vuosien aikana? :rolleyes:

Eiköhän kaikilla ainakin kaupunkialueilla asuvilla ihmisillä ole naapurissaan Hese tai Mäkki, mutta useimmat eivät kuitenkaan kanna sieltä joka ilta kotiin mega-ateriaa kaikilla herkuilla. Jos tuon toimitusjohtajan olisi pitänyt tuntea syyllisyyttä siitä, että ketjunsa tarjoaa MYÖS rasvaista ruokaa (esim. Hesen kanasalaattihan on ravintoarvoiltaan ihan ok setti), niin samoin tein voitaisiin hirttää kaikki pikkupaheiden tarjoajat.
Nimimerkki "en selviäisi viikonloppua ilman McKeikkaa" :lol2:

No tää on just tätä saatanan holhousyhteiskuntaa, kukaan ei ole enää vastuussa itsestään. Rupeaa vaan oikeesti vituttamaan, kun ihmiset valittaa kun töitä pitää ITSE etsiä ja v*** hallitus ei kehitä jotain ihme diettitablettia, ettei vaan itse tarviis tehdä mitään. Ai saatana!!

Voi luoja sitä tummatukkaista naista siellä takarivissä.. " Mun lapsella on mun geenit, siksi se on lihava.. Laihduttaminen on ihan helppoa, mutta kuka keksis sen napin millä painon saa pysymään tavotepainossa.. "

Aika jännää, kun se selitti naikkonen selitti, ettei heillä syödä arkena herkkuja, kermaa tai voita. Ruisleipää ja perunaa salaatin kanssa. Ensin tuli sellanen olo, että nyt se puhuu paskaa, mutta sitten kun alkoi miettimään tarkemmin, niin kyllähän tuo on periaatteessa hyvinkin mahdollista. Hiilihydraateilla on älyttömän helppo lihottaa itsensä, jos niitä syö älyttömästi -- pastaa on helppo vetää kerralla 200 g, ja vielä jäi vähän nälkä.

Eikö ihmiset tajua, että vaikka ruokavalio on kuinka terveellisesti koottu, ei energiamäärä saa ylittää kulutusta tai ylimääräiset kalorit kerääntyy lantiolle??

Fiona sanoi:
Voi luoja sitä tummatukkaista naista siellä takarivissä.. " Mun lapsella on mun geenit, siksi se on lihava.. Laihduttaminen on ihan helppoa, mutta kuka keksis sen napin millä painon saa pysymään tavotepainossa.. "

Tässä vaiheessa mullakin kärähti käämit. Heltta heiluu ja selitetään samaan aikaan, että "mä oon ihan tyytyväinen siihen miltä mä näytän."
Eihän kukaan syö joka päivä kermaa ja voita, mutta kun aletaan laittamaan siihen ranskanleivän päälle kolmatta juustokerrosta, niin sitten alkaa taas mennä sinne metsän puolelle.

Ja onhan se lääke jo keksittykin:
Dnp.gif

Winsulle terkkuja! :haart: :love:

Oli ihan asiallinen ohjelma, vaikka sen takarivin kouluttajan kommentit oli todella ärsyttäviä. Sitä vastoin se vaalea jo 30 kiloa laihduttanut nainen vaikutti oikeasti siltä että muutos on pysyvä eikä hän ajaudu jojolaihdutuskierteeseen. Elämäntapojen muutoksesta kaikki lähtee, ei siitä että karkkipussien kokoa pienennetään... Ei siitä isostakaan karkkipussista ole haittaa jos sellaisen syö kerran kuussa.

Itsestä tuntuu aina hassulta kun joku ihmettelee etten juuri koskaan syö karkkia tai että voin lähteä bileisiin selvinpäin. Alkoholi on nimittäin aika merkittävä syy lihomiseen, niin kuin ohjelman lopussa todettiin. Itsekin keräsin n. 5 kiloa ylimääräistä ensimmäisen akateemisen opiskeluvuoden aikana. No, niistä pääsin eroon enkä aio antaa painon nousta nykyisestä enää toistamiseen. Ihmiset pitäisi vain saada tottumaan siihen ettei karkit, sipsit, olut, siideri, hampurilaisateriat ym. kuulu jokapäiväiseen ruokaympyrään. Itse nautin fyysisistä jutuista paljon enemmän kuin makunystyröiden hemmottelusta, kuten hyvästä treenistä, tanssimisesta, keikoista, leffoista ym. joten on vaikea ymmärtää mikä pointti on mussuttaa suklaata joka päivä...

(Saimi kaikkien kauneusihanteena oli aika huono läppä. Minkäs sille tekee että on luonnostaan hoikka, mutta mun mielestä Saimi on jo liian laiha-> ei todellakaan vastaa mun kaunesukäsitystä...)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom