Lihavat! kakkoselta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cemoto
  • Aloitettu Aloitettu
"Isot luut" on minun mielestä hassuin syy selitellä ylipainoa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jotkut ihmiset oikeasti kärsivät sairauksista, joiden takia ei pysty olemaan normaalipainoinen. Koulussani oli selvästi ylipainoinen tyttö, joka söi terveellisesti ja pyöräili lähes päivittäin kouluun 12 kilometria suuntaansa. Silti hän ei laihtunut millään. En muista taudin nimeä, mutta jotenkin liittyy kaiken energian muuttamiseen herkemmin rasvaksi.

Kaikille ihmisille ei myöskään ole yhtähelppoa hillitä ruokahalua, eli ei liity aina suoraan itsekuriin. Syömishäiriöihin vaikuttaa niin psyyke kuin välittäjäaineiden muutokset. Näiden sairaiden ihmisten oloa ei todellakaan auta "ota ittees niskasta kiinni ja laihuta jokinorsu" -puheet.

Useat ihmiset on myös oppinut syömään väärin. Jos haluaisi vaikka perheenjäsenen syömään terveellisemmin, voi tehdä herkullisia ja terveellisiä ruokia ja "huomaamatta" opettaa toinen paremmille ruokailutottumuksille. Oma äijä on vaihtanut nyt kuulema meidän seurustelun aikana vaaleat leivät tummaan, maitotuotteet/lihat vähärasvasiin ja alkanut syömään aamupuuroa öljyllä kun mäkin syön niin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mäkään pystyisi hillitsemään itseäni, jos ostaisin kaupasta jatkuvasti pullaa, viinereitä ja keksejä. Limutkaan ei kauan kaapissa vanhene.
En ymmärrä, mihin sitä itsekuria tarvitaan, kun jo kaupassa voi tehdä valintoja.

Noi sairaudet on toddella harvinaisia, eikä silloinkaan pysty rakentamaan valtavaa läskikuormaa, jos ei syö todella pahasti väärin.

deano sanoi:
Pyysin tätä hurmaavaa neitokaista (oikeasti) sitten listaamaan syömisensä viikon ajalta: Mä järkytyin... sehän syö tosi vähän! Ja siinä kuulema oli kaikki.

Näitä "ikiliikkujia" ei kannata uskoa ihan heti etenkin jos ne syö todella niin vähän, että vaikka säästöliekki laskettais mukaan, niin pitäis laihtua ja vauhdilla. Mutta toki pieni naisihminen voi kuluttaa vähän ja joku voi varmaan tulla toimeen vaikkapa esim. 1300kcal:lla.

Richard75 sanoi:
Vajaatoiminta nimeenomaan turvottaa ja lihottaa, todennäköisesti jos on vajaatoimintaa, niin on myös jatkuvalla tyroksiinilääkityksellä, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa.
Tiedän muutamia tapauksia, joissa vajaatoiminnan diagsonoimisen jälkeen on saatu tyroksiinilääkitys kohdalleen, niin paino on alkanut laskea kymmeniä kiloja.

Oot oikeessa, muistin väärin ton vajaatoiminna, oli liikatoimintaa. Mutta pointti ei ollut se mikä oli toiminta, vaan että ei ne kaloritkaan kuitenkaan tyhjästä tule...ne pitää syödä!! Ymmärrän jos on sairaus, mutta pitääkö sen sairauden varjolla sitten hyvällä omallattunnolla mättää minkä ehtii?? sitä en tajua...

Ja pakkauskoosta oon kans sitä mieltä, että ei ne pakkauskoot ketään lihota...itsekuria vaan peliin. Syä vaikka 2-3 erässä sen jättipussin, jos ei tähän pysty niin onko ihme jos läskiä kertyy?? Pystyykö joku oikeesti juomaan 1,5 litraa limpparia vaikka puolessa tunnissa, siis niin että nauttii siitä, kuka tahansa nyt siihen pystyy jos haluaa. Miksei sitä voi ottaa lasi silloin ja toinen tällöin?? Kyllä sitä itse kullekin tulee himo makeaan silloin tällöin, mutta jos niitä himoja on jatkuvasti niin sitten kannattaa jättää herkut kaupan hyllylle niin on vähän vaikeempi mättää naamaan jos himottaa...

Timba79 sanoi:
Oot oikeessa, muistin väärin ton vajaatoiminna, oli liikatoimintaa. Mutta pointti ei ollut se mikä oli toiminta, vaan että ei ne kaloritkaan kuitenkaan tyhjästä tule...ne pitää syödä!! Ymmärrän jos on sairaus, mutta pitääkö sen sairauden varjolla sitten hyvällä omallattunnolla mättää minkä ehtii?? sitä en tajua...

Minun tuntemassani tapauksessa tämän naishenkilön kroppaan kerääntyi myös paljon nestettä, joka mahdollisti painonnousun myös pelkällä vesipaastolla. Jos juo sen 4-5 litraa päivässä ja vain litra menee läpi niin siinä kertyy mukavasti painoa.
Eikös muuten nämä superlihavat usein kärsi samanlaisesta ilmiöstä.

Timba79 sanoi:
Ja pakkauskoosta oon kans sitä mieltä, että ei ne pakkauskoot ketään lihota...itsekuria vaan peliin. Syä vaikka 2-3 erässä sen jättipussin, jos ei tähän pysty niin onko ihme jos läskiä kertyy?? Pystyykö joku oikeesti juomaan 1,5 litraa limpparia vaikka puolessa tunnissa, siis niin että nauttii siitä, kuka tahansa nyt siihen pystyy jos haluaa. Miksei sitä voi ottaa lasi silloin ja toinen tällöin?? Kyllä sitä itse kullekin tulee himo makeaan silloin tällöin, mutta jos niitä himoja on jatkuvasti niin sitten kannattaa jättää herkut kaupan hyllylle niin on vähän vaikeempi mättää naamaan jos himottaa...

Naulan kantaan. Itselläni on jääkaapissa jo toista viikkoa 1,5l limsapullo josta on juotu tähän mennessä about 3-4dl ja sitäkään en ole juonut kokonaan itse. Toisaalta, ehkä se vaan kertoo siitä, että en pidä limsasta erityisesti vaan juon mielelläni vettä janojuomaksi? ;)

Suklaakonvehtirasia on ylähyllyllä joulun peruina. Saa mun puolesta luvan pysyäkin siellä.

Välillä iskee himo syödä jotain hyvää, mutta usemmiten se tässä tapauksessa on silti ruokaa kuten pizza, hampurilaiset tms. Kun sitä himoaa ei toteuta joka päivä, niin homma on ihan hyvillä raiteilla. Pitää löytää itselleen toimivat ruokailutottumukset yms.

Kyllä se pitäjaksoinen ja krooninen syöminen yli oman kulutuksen on se, mikä lihottaa. Se on lähes sama liikkumattomalle ihmiselle mikä se p/r/h-suhde on. Ei se ravintoympyrä niin päin persettä ole. Luulen, että jos syöt päivittäin 500 kcal yli oman kulutuksen niin lopputulos on liikkumattomalla ihan sama oli se p/r/h-suhde mitä vain ja olivatpa ne hiilarit missä muodossa tahansa.

Mun mielestä on turha syyttää alkoholia ja/tai suuria annoskokoja esim. makeistuotteissa juuri em. syystä. Alkoholin ja makeisten avulla lihominen edellyttää niiden pitkäaikaista käyttöä. Kukaan ei liho alkoholin kohtuu käytöllä ja makeistenkaan ei tulisi kuulua normaaliin ruokavalioon. Tällä tarkoitan sitä, että kerran viikossakaan otetut kännit (mielestäni tuolloinkin voidaan puhua jo jonkin sortin alkoholiongelmasta) ei tee kenestäkään läskiä, jos loppuviikko syödään kulutuksen mukaan. Jos alkoholilla saat itsesi lihavaksi, on alkoholinkäyttösi jo sellaisenaan ongelma ja lihominen vain sen yksi ilmenemismuoto. Kilo karkkia viikonloppuna sipsipussi päälle ei välttämättä turvota sekään ketään, edelleenkin, jos loppuviikko syödään kulutuksen mukaan. Jos karkin syönti sellaisenaan ei ole ongelma niin tuskin kukaan se silloin tällöin syöty 300 g entisen 100 g:n sijasta nyt niin pahaa jälkeä saa aikaan.

Elimistö kestää kyllä tälläiset hetkittäiset ylilyönnit. Mässypäivillähän haetaan dietinkin aikana lisää vauhtia aineenvaihduntaan. Vasta jos pitkällä aikavälillä syödään keskimääräisesti enemmän kuin kulutetaan aiheutuu lihomista.

Timba79 sanoi:

Mun käsittääkseni kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivän ei tosiaan tarvi ahmia ja mässäillä lihoakseen, vaan elimistö jurnuttaa niin hitaalla liekillä, että vaikka söisi normaalisti, niin väistämättä lihoo, ainakin pitkällä aikavälillä. Eli jos ennen sairautta on ollut normipainoinen, niin niillä samoilla sapuskoilla alkaakin lihomaan, kun kilpirauhasen toiminta heikkenee. Ja sama toisinpäin, samoilla sapuska määrillä alkaa laihtumaan, jos sairastuu kilpirauhasen liikatoimintaan.

vilma-liina sanoi:
Mun käsittääkseni kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivän ei tosiaan tarvi ahmia ja mässäillä lihoakseen, vaan elimistö jurnuttaa niin hitaalla liekillä, että vaikka söisi normaalisti, niin väistämättä lihoo, ainakin pitkällä aikavälillä. Eli jos ennen sairautta on ollut normipainoinen, niin niillä samoilla sapuskoilla alkaakin lihomaan, kun kilpirauhasen toiminta heikkenee. Ja sama toisinpäin, samoilla sapuska määrillä alkaa laihtumaan, jos sairastuu kilpirauhasen liikatoimintaan.
Samoin olen minäkin lääkäriltä kuullut ja netistä lukenut, olisko ollut joku suomen kilpirauhasliitto tai vastaava. Mutta olisi kiva tietää, että kuinka monella todella on kyseinen tai vastaava vaiva tai huonot geenit, joilla aika moni kuitenkin perustelee lihavuuttaan. Itsellä on ilmeisesti huonot geenit (rasva tuntuu tarttuvan tod. helpolla verrattuna moniin muihin), mutta sitä on kuitenkin aika helppo kontrolloida syömisellä.

Hyvä neuvon luin joskus; Ei kannata mennä kauppaan nälkäisenä. :)

Ei tietenkään mikään ratkaisu lihomiseen, mutta huomasin että jos on nälkä kun käy ostamassa kaupasta ruokaa niin hyvin helposti tulee ostettua lisäksi kaikkea p*skaa.

Houkutus ostaa kaikkea epäterveellistä kasvaa huomattavasti nälkäisenä. Tietenkin riippuu henkilöstä, mutta uskaltaisin sanoa että se pitää paikkansa aika monella. Eli kunnon mättöä naamaan ennenkun lähtee ruokakauppaan.

kno sanoi:
Hyvä neuvon luin joskus; Ei kannata mennä kauppaan nälkäisenä. :)

Ei tietenkään mikään ratkaisu lihomiseen, mutta huomasin että jos on nälkä kun käy ostamassa kaupasta ruokaa niin hyvin helposti tulee ostettua lisäksi kaikkea p*skaa.

Houkutus ostaa kaikkea epäterveellistä kasvaa huomattavasti nälkäisenä. Tietenkin riippuu henkilöstä, mutta uskaltaisin sanoa että se pitää paikkansa aika monella. Eli kunnon mättöä naamaan ennenkun lähtee ruokakauppaan.
Tätä ohjetta on meillä noudatettu vuosia, vaikka välillä tullaan kotiin kahville ja voileivät, sen jälkeen kauppaan. Kylläisenä kotiin tulee kolmannes vähemmän ruokaa ja erilaisia mielihaluja!! :worship:
PS 150 g suklaata on istunut pari päivää pöydällä, kaksi ihmistä on siitä napsinut ja jäljellä kolmannes.

Mun käsittääkseni kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta ei ole mikään ongelma, jos se on tiedossa. Hormonia napaan vain ja menoksi!. Mulla on liikatoiminta ollut puolitoista vuotta lääkkeiden kanssa ja en ole huomannut mitään erityistä siinä. Paino on noussut ehkä kilon tai kaksi tuossa ajassa ja tiukassa kunnossa koko ajan on oltu. Ennenkuin havaittiin, niin paino laski joitain kiloja, mutta se voi johtua ihan siitä kun en ylivarovaisuuttani liikkunut.

Yksi homma mitä tässä ei hirveästi tullut esille on, että alkoholijuomat lihottavat ihan perkeleesti niistä ihmiset saavat extra-kaloreita paljon, huomaamaattaan ja säännöllisesti...

jengi popsii päivät nälissään salaattia ja sitten viimeistään viikonloppuna tempaistaan siideriä/kaljaa/drinksuja urakalla ja ihmetellään kun paino senkuin vain nousee...

Itse kun diettaan niin jätän kaljottelun pois 'ruokavaliosta' niin paino suorastaa romahtaa silmissä ruokavaliota juurikaan muuttamatta.

Sumu sanoi:
Naulan kantaan. Itselläni on jääkaapissa jo toista viikkoa 1,5l limsapullo josta on juotu tähän mennessä about 3-4dl ja sitäkään en ole juonut kokonaan itse. Toisaalta, ehkä se vaan kertoo siitä, että en pidä limsasta erityisesti vaan juon mielelläni vettä janojuomaksi? ;)

Suklaakonvehtirasia on ylähyllyllä joulun peruina. Saa mun puolesta luvan pysyäkin siellä.

Välillä iskee himo syödä jotain hyvää, mutta usemmiten se tässä tapauksessa on silti ruokaa kuten pizza, hampurilaiset tms. Kun sitä himoaa ei toteuta joka päivä, niin homma on ihan hyvillä raiteilla. Pitää löytää itselleen toimivat ruokailutottumukset yms.

Ja jos limsasta tykkää niin miksei voi ostaa lightia?? Mulla sama juttu noiden joulukarkkien kanssa, taitaa olla vieläkin joulun 2002 suklaita jäljellä...

Mutta jotain hamppista, kebabia ja sellasia tekee joskus ihan himona mieli, mutta paras ratkasu on silti hakee kiinalaisesta kunnon sapuska, hakkaa kebabitkin mennen tullen ja on kuitenkin ravintoarvoltaan ihan hyvää tavaraa, yleensä broileria tai naudanlihaa.

Ja ainakin dietillä ollessa, kerran parissa viikossa on hyvä vetästä ylikaloreita sopiva määrä, pitää pään kunnossa ja varmasti tekee aineenvaihdunnalle hyvää.

Timba79 sanoi:
Ja jos limsasta tykkää niin miksei voi ostaa lightia?? Mulla sama juttu noiden joulukarkkien kanssa, taitaa olla vieläkin joulun 2002 suklaita jäljellä...

Suosittelen, että jätät ne - 02 vuoden suklaat sinne kaapin pohjalle. Söin kerran vuoden vanhoja konvehteja ( vahingossa :nolo: ), ihan vaan muutaman.. Ai että sitä olotilaa seuraavana päivänä.. :eek: :rolleyes: :hyper:

Fiona sanoi:
Suosittelen, että jätät ne - 02 vuoden suklaat sinne kaapin pohjalle. Söin kerran vuoden vanhoja konvehteja ( vahingossa :nolo: ), ihan vaan muutaman.. Ai että sitä olotilaa seuraavana päivänä.. :eek: :rolleyes: :hyper:

Sinnehän ne taitaa jäädäkkin, taikka sitten annan tänä jouluna jollekin einiinkivalleihmiselle lahjaksi. :evil:

matrix sanoi:
Yksi homma mitä tässä ei hirveästi tullut esille on, että alkoholijuomat lihottavat ihan perkeleesti niistä ihmiset saavat extra-kaloreita paljon, huomaamaattaan ja säännöllisesti...

jengi popsii päivät nälissään salaattia ja sitten viimeistään viikonloppuna tempaistaan siideriä/kaljaa/drinksuja urakalla ja ihmetellään kun paino senkuin vain nousee...

Itse kun diettaan niin jätän kaljottelun pois 'ruokavaliosta' niin paino suorastaa romahtaa silmissä ruokavaliota juurikaan muuttamatta.
Sinäpä kaljottelet aika usein, ilmeisesti useasti viikossa. Kun ei tuo kalja minulla liity mitenkään joka päiväiseen ruokavalioon. :curs:

cemoto sanoi:
Sinäpä kaljottelet aika usein, ilmeisesti useasti viikossa. Kun ei tuo kalja minulla liity mitenkään joka päiväiseen ruokavalioon. :curs:
Mulla tuli ennen niin reilusti kaloreita oluesta attä sitä olisi hyvin voinut laskea osaksi päivittäistä ruokavaliota. Kerran viikossa ryyppäämisen lisäksi 2-4 kertaa "yhdelle" duunin jälkeen, eli 3-4 tuoppia, niin kyllä se vaikuttaa. Nopeasti arvioituna 10% pluskaloreilla pelkästään oluen takia.

grimJester sanoi:
Mulla tuli ennen niin reilusti kaloreita oluesta attä sitä olisi hyvin voinut laskea osaksi päivittäistä ruokavaliota. Kerran viikossa ryyppäämisen lisäksi 2-4 kertaa "yhdelle" duunin jälkeen, eli 3-4 tuoppia, niin kyllä se vaikuttaa. Nopeasti arvioituna 10% pluskaloreilla pelkästään oluen takia.
Jeps itselläni ollut vähän samaa meininkiä joskus, duunin jälkeen 1-4-tuopppia,
ja sitten kerran viikossa radalla. Kyllä siitä se löysä kehon paino lähtee nousemaan vaikka treenaa ja syö kuin ennenkin...

Taas se, että lihavat itkee kaikenmaailman aineenvaihdunta häiriöitä on ihan höpöhöpöä, hyvin pienellä prosentilla väestöstä on oikeasti noi sauraudet muut keksii vain tekosyitä laiskuudelleen ja saamattomuudelleen, joka liittyy painonhallintaan. Ihan kuin se leveä takamus olisi kaikkien muiden syy, yhteiskunnan, annoskoon, ruoanverotuksen, aineenvaihdunnan, ilmaston jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom