Lihasta vuodessa vain 400-800?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Horg
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
rahvas sanoi:
En ole kenenkään nähnyt kyykkäävän natuna edes ykköstä 190 kg !
mahdollista se varmasti kyllä on.
Suurin mitä itse olen nähny on kaverin 10x200kg. Tosin kyseessä hiukan isompi mies jo ~190cm/115kg.

Sumu sanoi:
Yritin pitää pokkani... mutta LOL. Seurassa juttua "tutkimuksesta"?

Varsinaisesti juttu ei ollut tuosta tutkijan 2kg väittämästä vaan puhetta muuten NHL-pelaajien kovasta painonlisäyksestä. Tuo mainittiin vain yhdellä lauseella.

kofeiini sanoi:
Varsinaisesti juttu ei ollut tuosta tutkijan 2kg väittämästä vaan puhetta muuten NHL-pelaajien kovasta painonlisäyksestä. Tuo mainittiin vain yhdellä lauseella.

Joo, muistan itsekin lukeneeni kyseisen lehtijutun. Joku asiantuntija siinä väitti, että huippu-urheilijalle (joka siis on jo valmiiksi pirun kovassa kunnossa) kaksi kiloa lisää lihasta vuodessa on kova saavutus. Sitten oli taulukoitu pelaajien painoja eri vuosilta. Joillakin kausilla oli sitten tullut noin kymmenen kilon harppaus, ja tästä vedettiin aika rohkeita johtopäätöksiä.

Mies847 sanoi:
Suurin mitä itse olen nähny on kaverin 10x200kg. Tosin kyseessä hiukan isompi mies jo ~190cm/115kg.

ja lainnaus linkistä:
Opetusvideoita: älkää yrittäkö kotona!
http://members.aol.com/ceaze/steve500x2.avi
Mies847 sanoi:
Siinä oli kärjistetty esimerkki "salikyykyistä" mitä joskus näkee. Toinen versio on sitten niiaus :D

Noinko se 10x200kg sit kyykättiiin?

No joo, ei ollu tarkotus vinoilla.
Näi flunssasena ku ei oo parempaakaan tekemistä, ku surffata netis.

Vroomfundel sanoi:
Joo, muistan itsekin lukeneeni kyseisen lehtijutun. Joku asiantuntija siinä väitti, että huippu-urheilijalle (joka siis on jo valmiiksi pirun kovassa kunnossa) kaksi kiloa lisää lihasta vuodessa on kova saavutus. Sitten oli taulukoitu pelaajien painoja eri vuosilta. Joillakin kausilla oli sitten tullut noin kymmenen kilon harppaus, ja tästä vedettiin aika rohkeita johtopäätöksiä.

No tätä minäkin tarkoitin... urheilija joka on ollut kovassa kunnossa vuosia, nostaa yhtäkkiä painoaan kymmenellä kilolla... jotain johtopäätöksiä voi vetää ja spekulaatioita heitellä...

Sumu sanoi:
No tätä minäkin tarkoitin... urheilija joka on ollut kovassa kunnossa vuosia, nostaa yhtäkkiä painoaan kymmenellä kilolla... jotain johtopäätöksiä voi vetää ja spekulaatioita heitellä...

My point exactly.

Mulla kasvoi paino 1. treenivuonna n. 20 kg. 17-18 vuotiaana 60 kg:sta 80 kg:hen. Voisin myös vannoa, että kasvoin hiukan pituutta tuolloin (olen 183 cm, 16 v. muistaakseni 179 cm). Eli "koko ukko kasvo", niinsanotusti, ei vain lihakset. Tuo ikä lieneekin vielä kuitenkin kasvuikää, eikö? No mutta kuitenkin, rasvaprosentti kasvoi myös hiukan, jostain 12 %:sta 16 %:iin, että jotain about 15 kg oli tullut sitten lihasta tms ruumiin massaa sinä vuonna...
Treenini oli paljon punttista kovalla ähellyksellä ja paljon aerobista myös (pitää aineenvaihdunnan liikkeellä). Söin aika törkeästi hiilihydraatteja ja tasaisesti protskuja (6 krt pv yli 30 g). Jos söisin nyt niin paljon hiilareita, niin fläsää tulisi kyllä ja paljon, sanoisin. Ei ei, kyllä ruoan katselu on nyt tarkempaa. Nyt painan jotain 90 kg, ja ikää on 23, eli ei sitä nyt enää ihan samaan tahtiin tule... (maksimipainoni on kyllä ollut 98 kg, mutta ei tod. tiukkana!)

Sit mä sanoisin kolme vihjeen sanaa: mave, kyykky, penkki.

Ja vielä 2: selkä, jalat

;)

Sen verran tähän keskusteluun otan myös itse kantaa. Että kohta 4v reenailtu naturaali pohjalla ja Aloituspaino oli 55kg ja tällä hetkellä 85kg(pituus n: 175, Vatsat näkyy mutta koko ajan tehdään työtä että paremmin vielä näkyisi. :)

Ittellä on tullut painoa 1½ aikana 28kg. Rasvaprosentti on pienentynyt myös koska lihasten erottuvuus on tullut paljon paremmaksi. Pp tulos on kasvanut 72,5kg, maastaveto n.90kg, kyykky n.100kg. Hauis on kasvanut n.4cm. Vatsa n.2cm. Rinta n.9cm jne.

Olen myös nähnyt 250kg kyykyn, joka oli taatusti syvempi kuin yksikään kisoissa otettu kyykky. Ihan perse pohkeissa oli. Natu on tyyppi. Painoa veikkaamma n.110-115kg pituutta n.175cm.

Tollanen kahdesta kolmeen kiloon kuivaa lihasta vuodessa on mun tietääkseni aika kova saavutus. Pitkälle edenneelle tollanen alle kilo, mitä otsikossa oli, on siis varmaan aika realistinen? En sitten varma kyllä ole..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Natumaksimin(jos nyt sellaista on olemassa) lähestyessä on rajahyöty yhä olemattomampi vaikka kuinka ponnistelisi. Tietysti on aika mahdotonta tietää omia "rajojaan", mutta kyllä useat natutreenarit tietää kokemuksen katkeralla äänellä kuinka vaikea on uutta lihaa tehdä kehoonsa(itse ainakin :) ).

Keskimääräisen natumaksimin hahmottelu voisi olla hauskaa. Jos otetaan tarkasteluun sellanen perus jamppa, joka on 180cm pitkä ja sopusuhtainen rakenteeltaan ja katsotaan kuinka moni tällainen kaveri on saanut yli 100kg massat n. 10% rasvoilla (6pack piirtyy selvästi) , on lukema luultavasti aika pieni. Pakkikselta näitä vielä tapaa, koska täällä on suht paljon todella omistautuneita punttaamisen harrastajia.

Pointti on siis siinä, että kun kondis lähestyy tiettyä tasoa on hyvin todennäköistä, että massan lisäys käy yhä marginaalisemmaksi. Halu kehittyä ja kylmät faktat geenien potentiaalista ei aina käy yksiin. Puhun tässä toki paitsi yleisellä tasolla, myös hyvin paljon omasta näkökulmasta. Itse en usko saavuttavani yli 100kg tiukkana natuna ikinä. Jos joku sen saavuttaa nostan hattua, koska suoritus on todellakin äärimmäisen kärsivällisyyden ja sitoutumisen osoitus (ja/tai lahjakkuuden). No hiukan meni taas :offtopic: ; mutta ehkä tämä herättää taas jotain ajatuksia jollakin...

Toi 400-800g kuulostaa sillä tavalla ihan järkeen käyvältä, että jos mietin esim omassa kropassani parhaita paikkoja, esim rinta, niin ei sinne tunnu natutreenillä enää melkein mitään tulevan vuodessa lisää, mutta taas heikoimpiin, vähiten treenattuihin paikkoihin kuten jalkoihin tuntuu tulevan kilo kaupalla lihaa lisää.

Uskon siis että about 2 vuoden, tai jopa vuoden päästä on kroppa saavuttanut juuri tuon edellä mainitun natumaximin, minun sellaisen, ja sitten juuri tuo siis 400-800g vuodessa lisää siihen lihaa tulee olemaan todellisuutta.

Ennen kuin tuota omaa rajaansa saavuttaa, tulee lihaa kyllä ihan sikana vuodessa, riippuen tietysti geeneistä miten nopeasti ja missä maximit kulkee.

ei tuo 10kg/vuosi aloittelijalla kuullosta todellakaan mahdottomuudelta..
Itellä Aloitus paino oli 56-58kg ja pituutta n.177cm ja arviolta heittäsin 12%rasvat. Ekan vuoden jälkeen painoa muistaakseni oli tullut 70kiloon asti, eli 12-14kg tuli painoa vuodessa jossa tietysti oli rasvaakin mutta ei ainakaan näin paljon. Nykyään 81kg 180-181cm ja noin 14%rasvat.

en lukenut juttua läpi, mutta otsikon perusteella oletan kyseessä olevan taas näitä höpöhöpö-juttuja siitä, kuinka paljon muka voi natuna saada pattia kasaan. ei ole olemassa minkäänlaisia vakioita näissä jutuissa.

olen käyttänyt esimerkkinä voimavalmentamaani uimaria, joka erittäin suuresta kestävyysharjoittelumäärästä huolimatta sai kohtuullisella punttikuurilla vuodessa 15kg lihasta (rasvat samat tai alemmat) ja voimaa oikein komeesti lisää.

eli näitä juttuja pohtivat voivat ihan hyvillä mielin unohtaa mokomat oletukset ja keskittyä treenaamaan ja syömään kunnolla.

:)

Sumu sanoi:
Yritin pitää pokkani... mutta LOL. Seurassa juttua "tutkimuksesta"?

Millä tavalla NHL:ssä suoritetaan punnituksia, jos ne ovat hyvin tarkkoja ja eivät valehtele?

Eikä tässä nyt välttämättä ole kyse siitä, että valehteleevatko punnitukset vai eivät. Tottakai jääkiekkoilija voi saada ensimmäisen NHL-kauden aikana 10kg lisää painoa, mutta pelkällä ruisleivällä se tuskin tulee. Toki tämä on vain mutua, mutta 80-100 peliä + harjoitukset + matkustaminen = niin kova rasitus, että painon lisääminen yksinkertaisesti on vaikeaa.

Saku Koivuhan kasvoi vielä pituuttakin, kun meni änäriin...tulokaskaudella rapsahti senttejä lisää:eek: WONDERS OF THE NATURE?
Joo-o..kyllähän NHL-poikain peli/harjoitusmäärillä ei 10kg lihaa tule vuodessa, sen tajuaa ihan jokainen jolla on aivot. Eri asia sitten, jos halutaan se 10kg lihaa vuodessa, esimerkiksi juuri Koivulle, joka tarvitsi massaa pienen kokonsa vuoksi.

Siis nuoren miehen painon nousu/kasvaminen teini-iästä aina yli kaksikymppiseksi tapahtuu jokseekin automaattisesti treenailee tai ei. Se mikä on lihaskasvua, on vaikea määritellä. Mielestäni parempi keino on tuijottaa peiliä ja unohtaa se vaaka. Peilistä kun seuraa lihasmassan kasvua ja rasva% laskua, saa paljon paremman kuvan omasta kehityksestä.

Itse painan tällä hetkellä 95 kg ja olen paljon lihaksikkaammassa kunnossa kuin puolitoista vuotta sitten 99 kg:sena.

Välillä 25-31v on tullut 16 kiloa lisää. 54->70. Suurin osa mahaan:) No ei sentään. Eli 2.666kg vuodessa keskimäärin. Ja syöminen on minulla ollut ihan retuperällä näihin asti.

no mulla ei paino noussu paljon paskaakaan ekana kahtena vuonna, tai kyllähän rasvat lähti mutta paino pysyi aika samassa, eli lihaa tuli ehkä muutama kilo vuodessa sinä aikana. Mutta nyt tämän vuoden oon syöny hiukan paremmin ja treenannu "oikein", niin on tullut lihasta aika hyvin.

keväällä painoin 72kg, rasva% n. 14, eli rasvaton paino oli jtn 62kg ?
nyt viime viikolla mitattu rasvaprosentti oli 16%, mutta paino 85kg, eli rasvaton paino 71kg joten lihasta on tullut jonkun verran, ei tosin kaikki 9kg ole lihasta, mutta kumminkin.

rasva% mitattu pihdeillä, samoilla pihdeillä eli ei se varmaan kauheasti huijaa eri mittausten välillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom