Lihasmuisti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fat22
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitkä tekijät muodostaa ns. 'lihasmuistin'? Eikös niin ole että sekä voima että lihasmassa tulee huomattavasti nopeammin takaisin jos niitä on josks ollut.

Yks mahdollinen syy lihasmassan nopeampaan TAKAISINkertymiseen ois mun mielestä se että kun lihasten fasciat on kerran venyneet niin ne ei pienene yhtä nopeasti kuin lihas itse... Ihan mutupseudoa toki.

Kertokaa tietoa ja omia teorioitanne.

Kukaan ei varmaan ole tehnyt asiasta mitään tutkimusta mutta seuraavan hypoteesin olen nähnyt pariin otteeseen:

Treenatessa lihaksen kasvuun vaikuttavat monet tekijät. Lihasmuistin kannalta oleellinen tekijä on lihassolujen tumien lisääntyminen. Harjoittelun loputtua tumat eivät häviä mihinkään. Harjoittelun alkaessa uudestaan nämä
antavat hyvän boostin solujen nopeaan kasvuun.

Ota varauksella, voi olla :anssi: Minusta kuitenkin kuulostaa uskottavalta.

Fat22 sanoi:
Mitkä tekijät muodostaa ns. 'lihasmuistin'? Eikös niin ole että sekä voima että lihasmassa tulee huomattavasti nopeammin takaisin jos niitä on josks ollut.

Maallikkona en edes viitsi yrittää ottaa kantaa siihen, mistä lihasmuisti johtuu tai mikä sen aiheuttaa, mutta sellainen todellakin on olemassa. Itse joskus pidemmänkin tauon sekä treenistä että lisäravinteista pitäneenä voin sanoa, että lihas kasvaa takaisin uskomattomalla tohinalla ja todella nopeasti. Silloin oikeastaan pelotti, että kasvan liian nopeasti entisiin mittoihin ja ylikin, eikä kroppa yksinkertaisesti kestä tätä. Kesti kuitenkin, onneksi. Mutta sen voi sanoa, että niin suuri morkkis kuin treenaamattomuudesta tuleekin, niin kyllä se hymy taas irtoaa, kun salille saa taas itsensä raahattua ja aloitettua antautumuksellisen treenaamisen. :thumbs:

Omalta kohdaltani voin sanoa sen verran että 5 vuoden olemattoman syömisen ja liikkumisen jälkeen olin aivan rupukunnossa. Nyt on ruokavalio kunnossa ja treenaan 3-4 krt viikossa. Kuukauden aikana aloittamisesta rasvaa/nestettä on silmämääräisesti arvoiden hävinnyt 1-1,5kg, paino on noussut kuitenkin vajaan 2kg. Lihakset turpoavat lähes silmissä. Jos ei olisi joskus ollut edes vahän lihaksia, tällaisesta ei varmaankaan olisi toivoakaan. ;)

mutua&johtopäätöksiä sen perusteella mitä löysin netistä (löysin todella vähän):
Lihasmuisti perustuu liikkeen liikeradan oppimiseen ei niinkään nahan venymiseen tai siihen että lihakset olisivat olleet isompia aikaisemmin. Koska lihakset ovat 'tottuneet' tiettyyn liikerataan on toistojen tekeminen kevyempää paremman tekniikan ansiosta ja näin ollen rautaa voi pistää tankoihin enemmän -> isompi lihaskasvu/enemmän voimaa pienemmässä ajassa kuin aikasemmin. en nyt osaa paremmin selitellä mitä tässä ajattelisin tuosta asiasta, toivottavasti lihasmuisti on kunnossa sillä tää jätkä alko treenaa pienen loukkaantumisen jälkeen taas :thumbs:

Fat22 sanoi:

Joskus kun tästä aikaisemmin puhuttiin, niin oli aika iso listakin näitä syitä. Päällimmäisenä mieleen jäi valmis hermotus ja valmiiksi venynyt lihaskalvo. Niitä syitä oli n. 10 listattuna siinä viestissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom