Lihaskasvusta

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Muutamia vuosia sitten, kun olin vielä vähintäänkin :david: , treenasin joka toinen ilta vatsalihaksia tehden 40-70 istumaannousua putkeen (ne olivat ainoat lihakset joita siis treenasin :D ). Syömiseni olivat jotai anorektikon tasoa, ja varsinkin proteiiniä tuli syötyä vähän. Kaiken lisäksi tein siis nämä vatsatreenini aina illalla, ennen nukkmaanmenoa, ottamatta minkäänlaista palautusjuomaa ja kuitenkin sain noin kolmessa kuukaudessa sixpäkin näkyviin todella selvästi.

Joten kummastelen vaan, että miten on mahdollista saada selvää lihaskasvua aikaan ottamatta mitään palautusjuomaa treenin jälkeen, vetämällä tälläistä 50 toiston pelleilyä ja vielä elämällä pääsääntöisesti minuskaloreilla? Onko vatsat sitten vaan niin pieni lihasryhmä tms., että ne saa helposti tollasellaki treenillä kasvamaan?

Jonkinlaista lihaskavua on mahdollista saada aikaan, vaikka söisi miten sattuu. Varsinkin kokematon aloittelija kehittyy millaisella ruokavaliolla ja treenillä tahansa, treenikokemuksen lisääntyessä tulee sitten rajat äkkiä vastaan.

Näkyvin muutos oli todennäköisesti rasvaprosentin lasku, ei lihaskasvu.
Jos kuitenkaan et ollut treenannut vatsoja ennen, saattoivathan ne hieman kasvaakin treenin alettua, ainakin lihaksiin kerääntyy yleensä nestettä kun niitä aletaan treenaamaan vaikkei proteiinimassa lisääntyisikään.

Samoilla linjoilla Phatin kanssa, jos ruokailusi oli kuvailemaasi "anorektikon" tasoa niin ei ihme jos vähän painoa putos ja näinollen se sikspäkki tulee esiin. Ja varmasti ne vatsalihaksetkin hieman koko sai, alottelijana nyt tuntuu kasvavan jo hengittämällä salin ilmaa...

Joo, no toi anorektikko-vertaus oli liioittelua, mutta minuskaloreilla oleskelin tuona aikana.. Rasvaprosentti oli matala jo valmiiksi, eikä tippunut ainakaan huomattavasti alemmas (Ei oikein voinut tippua :jahas: ) enkä ollut vatsojakaan tosiaan aikaisemmin treenannut. Eli aloittelijan kovan kehityksen piikkiin voinee varmaan laittaa, kiitoksia vastauksista. :worship:

Mä en ole ollenkaan vakuuttunut tästä yleisestä mantrasta, jonka mukaan vain plussakaloreilla voi kasvaa. Heittäkää linkkiä jos löytyy oikea tutkimus asiasta.

Tuli deja-vu. Oonko mä kysynyt tätä ennenkin?

En ole koskaan harrastanut palautusjuomia ja proteiinilisiä lähinnä satunnaisesti ja pieniä määriä. Olenko :david: ?

D.Yates sanoi:
Mä en ole ollenkaan vakuuttunut tästä yleisestä mantrasta, jonka mukaan vain plussakaloreilla voi kasvaa. Heittäkää linkkiä jos löytyy oikea tutkimus asiasta.
- Minä en kyllä ymmärrä miten perustelet epäluulosi. Tietyn määrän kaloreja keho kuluttaa pakollisiin toimintoihin, jos syödään eli saadaan energiaa vähemmän kuin olisi tarpeen, voi keho vähän "vähentää kierroksia" eli mennä nk. säästöliekille sinnitelläkseen muuttumattomana, tai sitten se voi polttaa omia kudoksiaan energiaksi. Mutta niin tyhmä se ei ole, että rupeaisi rakentamaan näistä vähistä kaloreista lihasta, joka taas kuluttaisi vain lisää energiaa eli keho veisi itsensä tuhoon. Selvä fakta. Kun elimistön kannalta ajatellaan, ei ole mahdollista kasvaa ilman kasvuainetta, eikä ole järkevää kasvaa ellei olosuhteet ole sellaiset että ylimääräistä energiaa vaikuttaisi olevan jatkuvasti.

En ole koskaan harrastanut palautusjuomia ja proteiinilisiä lähinnä satunnaisesti ja pieniä määriä. Olenko :david: ?

Ei siinä mitään Davidia, paitsi että harva meistä "harrastaa" palautusjuomia.
;)

Vaan olisitpa voinut kasvaa vielä paremmin niiden avulla. :kippis1:

turre101 sanoi:
eikä ole järkevää kasvaa ellei olosuhteet ole sellaiset että ylimääräistä energiaa vaikuttaisi olevan jatkuvasti.

Niinno joo. Asiaa voi katsoa esim. päivätasolla, viikkotasolla tai tuntitasolla. Yleisesti varmasti on noin niinkuin sanot, mutta energian saantia syklittämällä on saatu tuloksia aikaan vaikka pitkällä tähtäimellä ollaankin +- nollan ylikalorin paikkeilla tai jopa lievästi miinuksella. Entäpä jos ajoitat plussakalorit juuri siihen aikaan kun proteiinisynteesi on vilkkaimmillaan? Entä jos syöt vähemmän sitä seuraavana päivänä? Eihän tämä ole kuin jatkumo joka alkaa perinteisestä bulkki-dieetti, parin viikon ABCDE-sykleistä tai niitä vielä lyhyemmistäkin kierroista.

Jossain varmasti tulee raja vastaan, esim. Warrior-diet (aamu dieettiä, illalla hirveä mättö) ei kuullun mukaan toiminut, mutta uskon että jo päivätasolla voisi kikkailla niin että ollaan näennäisesti lähellä ylläpitoa mutta saadaan aikaan hidas kehon koostumuksen muutos.

IMHO, se ei aina ole noin yksinkertaista. Tuollaisen tasapainottelun helppous vaan tuntuu vähenevän sitä myötä kun saadaan ne ensimmäiset "helpot" lihaskilot hankittua.

turre101 sanoi:
- Minä en kyllä ymmärrä miten perustelet epäluulosi. Tietyn määrän kaloreja keho kuluttaa pakollisiin toimintoihin, jos syödään eli saadaan energiaa vähemmän kuin olisi tarpeen, voi keho vähän "vähentää kierroksia" eli mennä nk. säästöliekille sinnitelläkseen muuttumattomana, tai sitten se voi polttaa omia kudoksiaan energiaksi. Mutta niin tyhmä se ei ole, että rupeaisi rakentamaan näistä vähistä kaloreista lihasta, joka taas kuluttaisi vain lisää energiaa eli keho veisi itsensä tuhoon. Selvä fakta. Kun elimistön kannalta ajatellaan, ei ole mahdollista kasvaa ilman kasvuainetta, eikä ole järkevää kasvaa ellei olosuhteet ole sellaiset että ylimääräistä energiaa vaikuttaisi olevan jatkuvasti.

Käsittääkseni lihas kasvaa kun sitä 'ärsytetään', eli käytetään työhön jossa isommasta lihaksesta olisi apua. Toki pitää olla rakennusainetta lisäksi, mutta ei kai se tarkoita automaattisesti hirveätä bulkkausta? Olen edelleen sitä mieltä, että +/- 0 kalorilla voi kasvaa lihas ja jopa rasva palaa samaan aikaan. Varsinkin kun ne plus ja miinuskalorit vaihtelee pakostakin päivän mittaan ruokailujen myötä.

Ei siinä mitään Davidia, paitsi että harva meistä "harrastaa" palautusjuomia.
;)

Olen jokseenkin eri mieltä tätä pakkista seurattuani...

Vaan olisitpa voinut kasvaa vielä paremmin niiden avulla. :kippis1:

No joo, tämän myönnän. Maksimaalista kasvua ajatellen ylensyönti on todennäköisesti kannattavaa. Toisaalta olen ollut koko aikuisikäni hyvässä kondiksessa enkä ole joutunut dieettaamaan kertaakaan. ;)

D.Yates sanoi:
Käsittääkseni lihas kasvaa kun sitä 'ärsytetään', eli käytetään työhön jossa isommasta lihaksesta olisi apua. Toki pitää olla rakennusainetta lisäksi, mutta ei kai se tarkoita automaattisesti hirveätä bulkkausta? Olen edelleen sitä mieltä, että +/- 0 kalorilla voi kasvaa lihas ja jopa rasva palaa samaan aikaan. Varsinkin kun ne plus ja miinuskalorit vaihtelee pakostakin päivän mittaan ruokailujen myötä.

Maksimaalista kasvua ajatellen ylensyönti on todennäköisesti kannattavaa. Toisaalta olen ollut koko aikuisikäni hyvässä kondiksessa enkä ole joutunut dieettaamaan kertaakaan. ;)

Oman kokemuksen mukaan tulos +/-0 kaloreilla syönnissä on aikalailla +/-0.
Vieläkin harmittaa ne useat kymmenet tunnit treeniä kun hampaat irvessä väänsi kotona punttia, lähes ilman tulosta. Elättelin toivoa (itselleni valehdellen) että kyllä ne lihakset kasvavat samalla hitaasti ja rasva palaa.
Olen aloittelija, joten hieman muotoa nuo lihakset tuosta varmasti saivat, mutta sekin kehitys loppui aika nopeaan. Uskon kuitenkin siihen että lihakset voivat ainakin aloittelijalla siis kasvaa +/-0 kaloreilla, mutta omalla kohdallani tämä kasvu on ollut niin pientä verrattuna esim. +500 kcal päivässä syöntiin etten näe tässä järkeä. Varsinkin jos rasva-% on itseään miellyttävissä lukemissa.

Hankalaa on myös arvioida joka päivän kulutus lähelle +/-0 kaloria päivässä, mielummin kuitenkin plussalla kuin miinuksella, eikö?

Jos nyt joku aloittelija kysyisi minulta neuvoa ravinnon suhteen, niin sanoisin että järkevästi/oikeita ravintoaineita syöden, ja ehdottamasti plus-kaloreilla (en tarkoita mitään järjetöntä ahtamista kuitenkaan.)

Painon pudotuksen jälkeen painoni oli pudonnut jo karvan verran alle 78 kg:tä jossain vaiheessa syksyä/alkutalvea (koska en uskaltanut alkaa syömään enemmän mitä kulutan). Jos nyt en väärin laskenut, niin 2-3 kuukautta on syöty +500 kcal päivässä 'järkevästi'
Eilen se oli 86 Kg, nähtäväksi tosin jää mikä osa siitä lihasta, mikä nesteitä, mikä rasvaa..Nyt vedetään 2 viikon diettijakso ja sitten uskaltaa jo enemmän kertoa tuloksesta.
Siitä kuitenkin olen melkein varma ettei tuo kaikki painon lisäys voi olla rasvaa ja nesteitä ;)

Sitä on varmasti myös vaikea arvioida mikä osuus on palautumisjuomilla ja lisäprotskun syömisellä, haitaksi ne tuskin kuitenkaan ovat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
JSmith sanoi:
Niinno joo. Asiaa voi katsoa esim. päivätasolla, viikkotasolla tai tuntitasolla. Yleisesti varmasti on noin niinkuin sanot, mutta energian saantia syklittämällä on saatu tuloksia aikaan vaikka pitkällä tähtäimellä ollaankin +- nollan ylikalorin paikkeilla tai jopa lievästi miinuksella. Entäpä jos ajoitat plussakalorit juuri siihen aikaan kun proteiinisynteesi on vilkkaimmillaan? Entä jos syöt vähemmän sitä seuraavana päivänä? Eihän tämä ole kuin jatkumo joka alkaa perinteisestä bulkki-dieetti, parin viikon ABCDE-sykleistä tai niitä vielä lyhyemmistäkin kierroista.

Totta, väänsin vaan rautalangasta tuossa tekstissäni peruskuviota. Kun vielä laskin kalorit päivittäin Excelillä, pyörittelin usein päässäni että miksi ei energiansaantia päivän sisällä voisi syklittää, että kun sitä tarvitaan (proteiinisynteesi vilkkaimmillaan kuten sanoit) niin sitä myös saisi. Eräs mutta matkaan taitaa tulla siitä, että jos elimistössä on energiavajetta eli vaikkapa alkupäivä olisi syöty alle kulutuksen, niin taitaa ne iltapuolen ylimääräiset kalorit mennä suoraan energiavajeen paikkaukseen ja varastoon lanteille sitä tulevaa energiavajetta varten.. Ja lihakset jäi kasvamatta. Ei kai tuohon mitään tieteellistä faktaa ole mutta joku raja siinä on, millä aikavälillä on oltava plussan puolella ettei junnata paikallaan. Äh, tulipa kirjotettua kiireessä sekavasti, +10 väärinkäsitystä odotettavissa.. (?)

D.Yates sanoi:

Hirveä bulkkaus nyt on taas eri asia kuin plussakalorit, ja bulkkaus muutenkin taitaa olla jo aikalailla historiaa menettelytapana. Pluskaloreita usein pidetäänkin vain esim. +300-400kcal normaalin kulutuksen lisäksi, koska ei sitä lihasta pystytä kovin paljoa vuorokaudessa luomaan, ja ylimääräinen menee läskiksi, luonnollisestikin.

+/- 0 kaloreilla on silkka mahdottomuus kasvattaa lihasta, ärsykettä löytyy, mutta kerro mistä elimistö saa energian lihaksen luomiseen? Ei mistään, jos energiaa on niukin naukin pakollisten elintoimintojen ylläpitoon ja liikkumiseen. Ainoa mahdollisuus olisi kehon olla niin "fiksu" että ottaisi niistä ylimääräisistä rasvoista energiaa josta tekisi lihasta. Tämähän olisi kehonrakentajan toiveiden täyttymys.

Vaan elimistö ei ole samaa mieltä kuin mieli - takaisin aikojen alkuun: Jotta selvittiin hengissä ammoisina aikoina, piti rasvaa olla varastossa siltä varalta että ravintoa ei pitkään aikaan saataisikaan, eihän sitä mammuttia suinkaan joka päivä saatu kaadettua. "Ylimääräinen" lihasmassa taasen kuluttaa yhä enemmän energiaa. Jos energiaa on liian vähän saatavissa, tai juuri sen verran kuin kulutetaan, voi keho pysyä sellaisena kuin on - mutta kuten sanoin, niin hölmö ei elimistö ole että tähän hätään kasvattaisi ylimääräistä lihasmassaa, koska:
A) tällöin oltaisiin miinuksella kun siitä rajallisesta "budjetista" revittäisiin energiaa turhuuksiin, eli lihasten luomiseen. Joko elintoiminnot puoliteholle tai sitten laihdutaan. Kaksi vaihtoehtoa.

B) Tuo luotu lihasmassa kuluttaisi yhä enemmän energiaa, joten olettaen että energiansaanti pysyy samana jatkossakin, oltaisiin tulevaisuudessa yhä pahemmin miinuksella.

Näin siis lopputulos olisi hyvin äkkiä että jäljellä olisi vain lommoiset posket ja nahat luun ympärillä -> viikatemiehelle satoa korjattavana.

Samoin lihaksen kasvatus ja rasvan poltto on käytännössä aika mahdoton yhtälö yhtäaikaa, vuorotellen ei.

Ihan aloittelijana ihmeet ovat mahdollisia, aloitellessa shokki ja ärsyke on elimistölle niin kova ja uusi, että monet ovat syöneet aivan miten sattuu, ja silti lihasta on ihan näkyvästi kasvanut ja rasvaa palanut. Eli tässä elimistö toimii kehonrakentajan unelmatavalla, rasvasta tehdään lihasta. Vaan tämä tilanne tasoittuu hyvinkin äkkiä, heittäisinkö ensimmäisen / ensimmäisten kuukausien aikana säännöllisesti treenatessa. Se ihme oli siinä, jatkossa kun tahdot laihtua, olet miinuksella, ja kasvaessasi plussalla. Voit myös olla +/- 0 kaloreilla, mutta muutosta suuntaan tai toiseen on turha odottaa. Yleiskunto toki voi parantua.. (?)

Uskon myös että geeneistä löytyy jokin "pohjapiirustus" minkälainen on optimaalinen kehonrakenne, jos lähtökohtana on näin ollen perinteinen murrosiässä aivan liian nopeasti ja liian vähällä ruualla kasvaa hujahtanut pojankloppi kuten minäkin olin (ja olen edelleen...), keho entistä helpommin alussa korjaa tilannetta kohti "normaalia", vahvistaa normaalia heikompia ja vartalon kokoon nähden pieniä lihaksia polttamalla rasvaa, koska tilanne on äkkiä muuttunut radikaalisti ja voimaa tarvitaankin toisin kuin ennen.

Luulen että kun tahdotaan olla näkyvästi lihaksikkaita, mennään tämän "normaalin" kynnyksen yli, ja energiansaannin merkitys kasvaa entisestään, alkushokki on tasoittunut, ja vartalon mittasuhteet lähempänä normaalia -> ei enää rasvaa lihakseksi, vaan rasvat on tallessa kunnes niitä tarvitaan vajeen paikkaukseen, ja lihas kasvaa mikäli sille tarjotaan rakennusainetta, ärsykettä ja lepoa eli aikaa kasvaa rauhassa.

Aamen. :)

Olen jokseenkin eri mieltä tätä pakkista seurattuani...
En suinkaan tarkottanut että täällä ei palautusjuomaa ja kaikkea liikenevää proteiinia litkittäisi, vaan meinasin että hassusti sanottu, "harrastaa palautusjuomaa". ;)

Tunnetustihan jokaisella pakkislaisella löytyy ylimääräinen geeni, nk. proteiinitutka, näkymä on hieman samanlainen konemainen kuin terminaattorin silmin, mutta surinan saattelemana kohteeksi lukittuu usein kinkunviipale tai rahkapurkki, ja silmissä vilkkuu kissankokoinen teksti "SYÖ". Tällöin pupillit laajenevat ja hikinen lihaskimppu ryntää gorillan tavalla repimään saalistaan kappaleiksi.

*Hmm.. olikohan mulla aamukahvissa jotain turhan tujua terästeenä vai oliko se se eetteripurkki mikä mun sängyn alla höyrys yöllä..

No joo, tämän myönnän. Maksimaalista kasvua ajatellen ylensyönti on todennäköisesti kannattavaa. Toisaalta olen ollut koko aikuisikäni hyvässä kondiksessa enkä ole joutunut dieettaamaan kertaakaan. ;)

Lievästi ylimääräistä syömällä kasvaa, mutta löysää kertyy äärimmäisen hitaasti tai ei ollenkaan, mielestäni paras tapa kasvaa. :)

Käytännössä tuo hoituu niin että syö kaiken minkä näkee. :kippis1:

Ja lopuksi voi todeta että mä puhun kyllä ihan palturia kaikesta, koska piilottelen itse yhä luudanvarren takana ja ainoa muutos 2,5 vuoden aikana kaikesta yrityksestä huolimatta on 2cm ylimääräistä vatsalihasten päällä.
:david:

Plus- ja miinuskalorit on meikäläisen kohdalla aika lailla teoreettista höpinää, kun en tod tiedä päivittäistä kulutustani enkä koskaan ole kaloreita ruuastakaan laskenut. Joku ilmeisesti sitäkin tekee. Välillä syön paljon ja välillä vähän, kai elimistö sitten osaa tasapainoilla sopivasti siinä rajalla. Lisäksi välillä en liiku lainkaan ja taas toisena päivänä heitän muutaman tunnin aerobisen lenkin, samaa plussan ja miinuksen vaihtelua sekin tuo.

turre101 sanoi:
Lievästi ylimääräistä syömällä kasvaa, mutta löysää kertyy äärimmäisen hitaasti tai ei ollenkaan, mielestäni paras tapa kasvaa. :)

Päästiinhän me sitten kai lopulta yhteisymmärrykseen? :love:

D.Yates sanoi:
Plus- ja miinuskalorit on meikäläisen kohdalla aika lailla teoreettista höpinää, kun en tod tiedä päivittäistä kulutustani enkä koskaan ole kaloreita ruuastakaan laskenut. Joku ilmeisesti sitäkin tekee. Välillä syön paljon ja välillä vähän, kai elimistö sitten osaa tasapainoilla sopivasti siinä rajalla. Lisäksi välillä en liiku lainkaan ja taas toisena päivänä heitän muutaman tunnin aerobisen lenkin, samaa plussan ja miinuksen vaihtelua sekin tuo.

Minä olen noita ennen laskenut, oli musta mukavaa puuhaa kun oli liikaa aikaa, exceliin syötin kaikki päivän ruuat ja se kertoi ravintoainesuhteet ja kalorit tarkalleen. Hankalaa on se että se ei ole montaa leipää leivänpäällisten kera joka heittää jo miinukselta plussalle tai päinvastoin, eli jos oikeasti tahtoo ihan kontrolloida numeroina tuota syömistään, se vaatii sitä että ruokailut koostuu ennaltasuunnitelluista aterioista ja säännölliseen tahtiin, muuten menee mahdottomaksi.

Käytännössä tuota ei kukaan täysijärkinen oikein jaksa tehdä muuta kuin lyhyinä jaksoina, esim. dieetillä - vie nimittäin yllättävän paljon aikaa ja on tarkkaa.

Musta tuntuu että se näläntunne ja omat tottumukset on ihan toimiva ohjaaja ruokailussa, itseni kohdalla tiedän että kun syön normaalisti, syön vähän alle tai sen mitä kulutan. Kun oikein keskityn syömään kunnolla ja useamman aterian päivässä, syön vähän yli eli juuri kuten pitäisikin.

Eli tällälailla summittain mutu-tuntumalla eteenpäin, noin yleissääntönä voisi pitää että täytyy vaan syödä PALJON että voi kasvaa.

Mun kohdalla asia on niin ainakin, että liikaa en voi syödä vahingossa, sillon kun kaloreita laski, sen huomasi - jos tahtoo oikeasti syödä paljon, ilman roskaruokia, ei päivässä muuta ehdikään kuin syödä tai laittaa ruokaa. :rolleyes:

On se tuo syöminen ihmeen tärkeä asia, mikäli tahtoo saada aikaan kasvua lihaksissa. Esimerkiksi viime kesänä tein 3 kuukautta penkkiä miinuskaloreilla (ja väärillä toistomäärillä, tietty :D ), ja mitä oli tuloskehitys? Maksimikiloja tuli ehkä 3. Nyt syksyllä innostuin kokeilemaan uudestaan voimatasojen nostoa, ja tällä kertaa oikeanlaisemmilla ohjelmilla ja paremmin syömällä (tosin vieläkin saisi mättää enemmän ruokaa naamariin). Tällä kertaa tulokset ovat penkissä parantuneet 5 kiloa noin kuukaudessa. Eli sillä on varsin selvä ero, tekeekö asiat kunnolla vai vain sinne päin.

Itse kun kestävyysjuoksua harrastan, niin massan lisääminen on vähän kaksiteräinen miekka. Toisaalta massaa ei saisi tulla liikaa, mutta eipä siitä nykykulutuksella kovin pian vaaraa olekaan. Sen voin kuitenkin kokemuksesta allekirjoittaa, että syömisellä on hyvin vinha yhteys lihasmassan kasvuun.

gilgamesh1 sanoi:
Tällä kertaa tulokset ovat penkissä parantuneet 5 kiloa noin kuukaudessa. Eli sillä on varsin selvä ero, tekeekö asiat kunnolla vai vain sinne päin.

Sen voin kuitenkin kokemuksesta allekirjoittaa, että syömisellä on hyvin vinha yhteys lihasmassan kasvuun.

Tottakai, se on kaiken a ja o. Tosin voimatasoja voi nostaa miinuksellakin ollessaan, massaa ei.

turre101 sanoi:
Tottakai, se on kaiken a ja o. Tosin voimatasoja voi nostaa miinuksellakin ollessaan, massaa ei.
Mitä sitten minulle tapahtui kun sain noin 30 kg lihasta lisää vuodessa joskus kaksi vuotta sitten kun en syönyt muuta kuin kaksi leipää päivässä enkä tiennyt muutenkaan paljon mitään kehonrakennuksesta?

big mama sanoi:
Mitä sitten minulle tapahtui kun sain noin 30 kg lihasta lisää vuodessa joskus kaksi vuotta sitten kun en syönyt muuta kuin kaksi leipää päivässä enkä tiennyt muutenkaan paljon mitään kehonrakennuksesta?

:jahas: :hyper: :lol2:

big mama sanoi:

Kannattaa nyt viimeistään harkita kehonrakennuksen ammattilaisuuden tähtäystä, jos lihaksia alkaa ilmestymään jo ilman proteiinia! ;)

big mama sanoi:

Vitsi-threadiin tää..? :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom