D.Yates sanoi:
Käsittääkseni lihas kasvaa kun sitä 'ärsytetään', eli käytetään työhön jossa isommasta lihaksesta olisi apua. Toki pitää olla rakennusainetta lisäksi, mutta ei kai se tarkoita automaattisesti hirveätä bulkkausta? Olen edelleen sitä mieltä, että +/- 0 kalorilla voi kasvaa lihas ja jopa rasva palaa samaan aikaan. Varsinkin kun ne plus ja miinuskalorit vaihtelee pakostakin päivän mittaan ruokailujen myötä.
Hirveä bulkkaus nyt on taas eri asia kuin plussakalorit, ja bulkkaus muutenkin taitaa olla jo aikalailla historiaa menettelytapana. Pluskaloreita usein pidetäänkin vain esim. +300-400kcal normaalin kulutuksen lisäksi, koska ei sitä lihasta pystytä kovin paljoa vuorokaudessa luomaan, ja ylimääräinen menee läskiksi, luonnollisestikin.
+/- 0 kaloreilla on silkka mahdottomuus kasvattaa lihasta, ärsykettä löytyy, mutta kerro mistä elimistö saa energian lihaksen luomiseen? Ei mistään, jos energiaa on niukin naukin pakollisten elintoimintojen ylläpitoon ja liikkumiseen. Ainoa mahdollisuus olisi kehon olla niin "fiksu" että ottaisi niistä ylimääräisistä rasvoista energiaa josta tekisi lihasta. Tämähän olisi kehonrakentajan toiveiden täyttymys.
Vaan elimistö ei ole samaa mieltä kuin mieli - takaisin aikojen alkuun: Jotta selvittiin hengissä ammoisina aikoina, piti rasvaa olla varastossa siltä varalta että ravintoa ei pitkään aikaan saataisikaan, eihän sitä mammuttia suinkaan joka päivä saatu kaadettua. "Ylimääräinen" lihasmassa taasen kuluttaa yhä enemmän energiaa. Jos energiaa on liian vähän saatavissa, tai juuri sen verran kuin kulutetaan, voi keho pysyä sellaisena kuin on - mutta kuten sanoin, niin hölmö ei elimistö ole että tähän hätään kasvattaisi ylimääräistä lihasmassaa, koska:
A) tällöin oltaisiin miinuksella kun siitä rajallisesta "budjetista" revittäisiin energiaa turhuuksiin, eli lihasten luomiseen. Joko elintoiminnot puoliteholle tai sitten laihdutaan. Kaksi vaihtoehtoa.
B) Tuo luotu lihasmassa kuluttaisi yhä enemmän energiaa, joten olettaen että energiansaanti pysyy samana jatkossakin, oltaisiin tulevaisuudessa
yhä pahemmin miinuksella.
Näin siis lopputulos olisi hyvin äkkiä että jäljellä olisi vain lommoiset posket ja nahat luun ympärillä -> viikatemiehelle satoa korjattavana.
Samoin lihaksen kasvatus ja rasvan poltto on käytännössä aika mahdoton yhtälö yhtäaikaa, vuorotellen ei.
Ihan aloittelijana ihmeet ovat mahdollisia, aloitellessa shokki ja ärsyke on elimistölle niin kova ja uusi, että monet ovat syöneet aivan miten sattuu, ja silti lihasta on ihan näkyvästi kasvanut ja rasvaa palanut. Eli tässä elimistö toimii kehonrakentajan unelmatavalla, rasvasta tehdään lihasta. Vaan tämä tilanne tasoittuu hyvinkin äkkiä, heittäisinkö ensimmäisen / ensimmäisten kuukausien aikana säännöllisesti treenatessa. Se ihme oli siinä, jatkossa kun tahdot laihtua, olet miinuksella, ja kasvaessasi plussalla. Voit myös olla +/- 0 kaloreilla, mutta muutosta suuntaan tai toiseen on turha odottaa. Yleiskunto toki voi parantua.. (?)
Uskon myös että geeneistä löytyy jokin "pohjapiirustus" minkälainen on optimaalinen kehonrakenne, jos lähtökohtana on näin ollen perinteinen murrosiässä aivan liian nopeasti ja liian vähällä ruualla kasvaa hujahtanut pojankloppi kuten minäkin olin (ja olen edelleen...), keho entistä helpommin alussa korjaa tilannetta kohti "normaalia", vahvistaa normaalia heikompia ja vartalon kokoon nähden pieniä lihaksia polttamalla rasvaa, koska tilanne on äkkiä muuttunut radikaalisti ja voimaa tarvitaankin toisin kuin ennen.
Luulen että kun tahdotaan olla näkyvästi lihaksikkaita, mennään tämän "normaalin" kynnyksen yli, ja energiansaannin merkitys kasvaa entisestään, alkushokki on tasoittunut, ja vartalon mittasuhteet lähempänä normaalia -> ei enää rasvaa lihakseksi, vaan rasvat on tallessa kunnes niitä tarvitaan vajeen paikkaukseen, ja lihas kasvaa mikäli sille tarjotaan rakennusainetta, ärsykettä ja lepoa eli aikaa kasvaa rauhassa.
Aamen.
Olen jokseenkin eri mieltä tätä pakkista seurattuani...
En suinkaan tarkottanut että täällä ei palautusjuomaa ja kaikkea liikenevää proteiinia litkittäisi, vaan meinasin että hassusti sanottu, "harrastaa palautusjuomaa". ;)
Tunnetustihan jokaisella pakkislaisella löytyy ylimääräinen geeni, nk. proteiinitutka, näkymä on hieman samanlainen konemainen kuin terminaattorin silmin, mutta surinan saattelemana kohteeksi lukittuu usein kinkunviipale tai rahkapurkki, ja silmissä vilkkuu kissankokoinen teksti "SYÖ". Tällöin pupillit laajenevat ja hikinen lihaskimppu ryntää gorillan tavalla repimään saalistaan kappaleiksi.
*Hmm.. olikohan mulla aamukahvissa jotain turhan tujua terästeenä vai oliko se se eetteripurkki mikä mun sängyn alla höyrys yöllä..
No joo, tämän myönnän. Maksimaalista kasvua ajatellen ylensyönti on todennäköisesti kannattavaa. Toisaalta olen ollut koko aikuisikäni hyvässä kondiksessa enkä ole joutunut dieettaamaan kertaakaan. ;)
Lievästi ylimääräistä syömällä kasvaa, mutta löysää kertyy äärimmäisen hitaasti tai ei ollenkaan, mielestäni paras tapa kasvaa.
Käytännössä tuo hoituu niin että syö kaiken minkä näkee. :kippis1:
Ja lopuksi voi todeta että mä puhun kyllä ihan palturia kaikesta, koska piilottelen itse yhä luudanvarren takana ja ainoa muutos 2,5 vuoden aikana kaikesta yrityksestä huolimatta on 2cm ylimääräistä vatsalihasten päällä.