Liha!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puumi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
miten on onko ESIM: hirven lämmin,kylmäsavu ja kuivalihat hyviä ravintoa?
proteiinia luulisi ainakin piisaavan,mutta suolaa niissä kyllä on!
olen kuullut että välissä on ihan hyvä syödäkkin enemmän suolapitoista,niinku pieni kuuri. Syö muutan päivän noita suolattuja lihoja,eikä niin että söisi joka päivä jonkun verran? vettä kyllä kuluu helposti 4:kin litraa päivässä ja varsinkin silloin kun noita lihoja vetelee!

Hyvä kysymys! Olen itsekkin miettinyt samaa asiaa, että minkälaiset ravintoarvot on juuri esimerkiksi hirvenlihassa...tai yleensäkkin riistassa. Koska itse tulee aina välillä tehtyä ruokaa hirvenlihastakin vaihtelun vuoksi, niin olisi ihan mielenkiinnosta mukava tietää ravintoarvoja.

100g hirvenlihassa on jotakuinkin 21g protskua ja yht kaloreita jotain 112kcal.
Itsekin tulee mätettyä hirvenlihaa käytännössä päivittäin, viime syksynä tuli 210kg pakkaseen...

Edit: jaa olinpa hias.

Joskus vuonna neonkeltainen lasketteluhaalari kysyin tuota samaa KP Ouraman keskustelupalstalla :)

KP meinas, että riista on tosi terveellistä ja sopii bodarillekin hyvin. Kyllähän esim. hirven liha on todella vähärasvaista, ja oikein laitettuna hyvän makuista. Protskua luulis löytyvän aika hyvästi.

En itse ole mikään erityinen "metsien mies", mutta luonnosta hankittu ruoka kyllä rokkaa. Kivaa vaihtelua jollekin rahkahässäkälle, kun vetää (isän ampuman) hirven lihaa, (omasta pellosta otetuista perunoista tehtyä) perunamuusia ja jälkiruoaksi vaikkapa (itse kerättyjä) lakkoja. :kuola:

Ihan vaikuttaisi arvot olevan kohdillaan! Nyt voi jatkossa hyvillämielin vetää riistaa namaan minkä jaksaa.

PanaSync sanoi:
100g hirvenlihassa on jotakuinkin 21g protskua ja yht kaloreita jotain 112kcal.
Itsekin tulee mätettyä hirvenlihaa käytännössä päivittäin, viime syksynä tuli 210kg pakkaseen...

Edit: jaa olinpa hias.

Mitäs tämä sitten tarkoittaa?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7512&lang=fi

Ei kai lihan valmistustapa muuta sen ravintoarvo ainakaan näin paljoa. Vai voidaanko olettaa, että lihasta on haihtunut vettä pois ja jäljelle jää tujumpaa matskua :rock:

Linkin aineluettelossa näytti olevan hirveä, jänistä ja jotain metsälintua.
Eli tuo on joku riistapaistos, ei pelkkää hirveä

No näyttäsi tuossa hirven paistissakin olevan 30.2g prodea valmiissa satsissa ja verrattuna aikaisemmin mainittuun 21.1 grammaan on ero aika iso.

Itse en oikeastaan muuta lihaa himassa syökään kuin hirveä. Sitä sattuu pakkasessa olemaan useampi kymmenen kilo! Hirvenliha ja muukin riista on todella hyvää ja puhdasta lihaa. Esim Hirvi, tuo jalo, iso eläin, joka on elänyt koko ikänsä suomen puhtaissa metsissä, syöden puhtaita luonnontuotteita. Eli puhdasta, erittäin vähärasvaista, riistanmakuista lihaa :kuola:

Lähinä digailen tuota jauhelihaa, kun se on niin helppo valmistaa, mutta joskus haen vanhemmiltani ihan paisteja ja muita osia, joista voi mielikuvituksella valmistaa vaikka ja mitä ja maku hivelee mun kieltä!

Kun on hirveä syönyt useamman vuoden, niin alkaa lähinnä ällöttää nauha-sika -köntit, kun niitä paistelee. Siihen riistaan vain tulee himo...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Volmari sanoi:
No näyttäsi tuossa hirven paistissakin olevan 30.2g prodea valmiissa satsissa ja verrattuna aikaisemmin mainittuun 21.1 grammaan on ero aika iso.

Ja kuivatussa hirvenlihassa on varmaan yli 60g/100g, mutta samaa ainetta se kuitenkin on. Valmistuksessa ei lihan proteiini mihinkään häviä, mutta vettä/rasvaa siitä voi poistua. Siksi paistetussa lihassa proteiinipitoisuus aina on korkeampi.

Kyllähän hirven liha esim paistina maistuu, kun se reilussa rasvassa valmistetaan. Ilman rasvaa tulee kyllä sellaista villasukkaa ettei tosikaan. Oikeaa jauhelihaa ei hirven jauhelihalla kannata korvata, ellei ole harvinaisen masokistinen luonne.

D.Yates sanoi:
Kyllähän hirven liha esim paistina maistuu, kun se reilussa rasvassa valmistetaan. Ilman rasvaa tulee kyllä sellaista villasukkaa ettei tosikaan. Oikeaa jauhelihaa ei hirven jauhelihalla kannata korvata, ellei ole harvinaisen masokistinen luonne.

Appiukko teettää jossain jauhelihaa, missä on about 1/3 sikaa, ja 2/3 osaa hirveä. Siitä tulee aivan saakelin hyvää, kun possu tuo vähän rasvaa siihen lihaan. Ravintosisältö silti aivan kohtuullinen.

Hirvisäilyke myös on tosi hyvää. Ainakin sellainen itse jossain teetetty.

Elchubagabra sanoi:
Hirvisäilyke myös on tosi hyvää. Ainakin sellainen itse jossain teetetty.
Peura ainakin on säilykkeenä maistuvaa. Ja hirvi savustettuna. Hevosta olen syönyt vain makkaran muodossa. Appiukoilla on liharuuat hallussa. :thumbs:

D.Yates sanoi:
...Oikeaa jauhelihaa ei hirven jauhelihalla kannata korvata, ellei ole harvinaisen masokistinen luonne.

Itse olen korvausta harrastanut jo kohta 2v ja olen erittäin tyytyväinen. Hirvenliha herättää l0b0ssa alkukantaisen luolamiehen vaistot (ehkä se riistan tuoksu), jolloin voisin syödä tätä lihaa, vaikka raakana!

90% Jauhelihoistani on hirvenlihaa, mitä syön! Tietty vuolen kuivalihasta suikaleita myös leivänpäälle ja ihan paljaaltaan. Paistit on ah, ihanan jumalallisia ja riittoisia muutaman kilon könttejä...

Tänään teen muuten valkosipulikermaperunoita + hirvenpaisti (Hakattu kylkiin suolaa + pippuria ja uuniin), siinä onkin sitten taas 2kg puhdasta lihaa pariksi päiväksi :kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom