Light limut myrkkyä??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nixsu
  • Aloitettu Aloitettu
Minunkin mielestäni tuo uusi Coca Cola light on huonompaa kuin se edellinen aspartaamilla makeutettu. Makueroa on selvästi sillä eka kerran kun ostin en edes huomannut sitä mainosta siinä pullon kyljessä ja maistettuani ihmettelin miksi tämä maistuu hieman oudolle.

Itse olen tottunut juomaan pelkästään noita light limsoja, joten makukin on tottunut niihin. Maunkin puolesta juon niitä mielummin kuin normaalia Cokista tai Pepsiä.

Ja tuohon Coca Cola ja Pepsi väittelyyn niin itse ainakin suosin Coca Colaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mun mielestä uusi sukraloosi kola on parempaa kuin se sementtinen aspartaami kokis.

Älkää nyt jotkut tosissanne sanoko että uskotte noita rautanaula-juttuja. Jossain taidettiin myös väittää että jenkkikytillä on aina kokkelia messissä että ne voi poistaa sillä veritahrat tms. Olisiko laittikokkelin pH ollut siinä hieman yli kolmen paikkeilla, eli samaa luokkaa kuin sitrushedelmillä. Eikä siinä kovin paljoa muuta mystistä ole. Maalaisjärjen käyttö sallittu.

Kuriositeettina: sokerikokis on happamempaa kuin light, koska sen pH vedetään tosi alas (suokaa anteeksi epätarkka arvio, ei ole juuri nyt välineitä asian testaamiseen :P) fosforihapolla. Näin hapan litku maistuu ihmisen suussa pelkästään pahalta ja pistävältä, joten aromia loivennetaan kokiksenomaiseksi hirveällä sokerimäärällä. Light taas hapannetaan (kas, uusi sana) sitruunahapolla, ja lievemmin. En tiedä miten Pepsin laita on.

Tästä aiheesta näyttää olevan vaikea löytää mitään kunnon infoa, googlesta tulee vastaan lähinnä propagandaa :rolleyes:

edit: pH:t

coca-cola: 2,6
light cola: 3,4
7 Up: 3,7
sitruunamehu: 2,3
etikka: 2,9

Wikipedia & http://www.dentalgentlecare.com/diet_soda.htm

topokatti sanoi:
Jossain taidettiin myös väittää että jenkkikytillä on aina kokkelia messissä että ne voi poistaa sillä veritahrat tms. Olisiko laittikokkelin pH ollut siinä hieman yli kolmen paikkeilla, eli samaa luokkaa kuin sitrushedelmillä. Eikä siinä kovin paljoa muuta mystistä ole. Maalaisjärjen käyttö sallittu.

:
mythbusters:han testas kokista vaikka mihin. ainoa missä se muistaakseni todettiin oikeasti hyväksi oli kromin kiillotus.

neutraali sanoi:
mun mielestä uusi sukraloosi kola on parempaa kuin se sementtinen aspartaami kokis.

Sama.

Vilkaisiko kaikki noita muita juttuja tuolta "Light-limsat on myrkkyä"-sivustolta. On nimittäin aika kipeää tavaraa ja lähes verrattavissa uskontohihhuleiden juttuihin.

Njooh, tulee kyllä juotua aika paljon noita light limuja. Olen koittanut uskotella itselleni, että hampaat on suussa ja elimistö kuosissa vielä 70+ vuotiaana. :) Coca Cola light kylmänä ja jäiden kera on vaan NIIN hyvääää :kuola:

Varpu Tavi sanoi:
Lihottavatko dieettilimsat?

“Tormäsin tutkimukseen, jonka tulokset eivät rehellisesti sanoen hämmästyttäneet minua. “Dieetti-limu-holistina” (taistelen vieläkin asian kanssa aika ajoin) voin todistaa, että dieettilimut tekevät lihavaksi.

Kyseinen tutkimus ei selvittänyt aineenvaihdunnallisia syitä, joten sallikaa minun luetella muutama. Ensinnäkin ihmiskehoa ei helposti huijata. Keinotekoinen „mikätahansa“, erityisesti makeuttajat, saavat aikaan täsmälleen samat hormonaaliset reaktiot kuin alkuperäinen, oikea aine. Tässä tapauksessa insuliinihormoni tekee piikin aspartaamin tai Splendan (sukraloosi) vuoksi. Tämä johtaa suurempaan varastoituvan rasvan määrään.

Eikä siinä kaikki. Insuliinipiikin seurauksena syntyvät biokemialliset reaktiot synnyttävät ruokahalua. Aivan kuten mikä tahansa insuliinia nostava (tai kofeiinin aiheuttama adrenaliinin nousu) tekee, nämä reaktiot saavat sinut kaipaamaan lisää ruokaa. Ne myös sotkevat kylläisyysmekanisemjasi, jotka viestittävät aivoille, että olet jo kylläinen. Lyhyesti: alat syödä enemmän ruokaa kuin tavallisesti tekisit.

Olen nähnyt tämän sekä henkilökohtaisesti että asiakkaissani. Asiasta ei ole epäilystäkään: jos haluat hoikistua, julista dieettilimut pannaan. Ja kaikki muutkin limut. Paras juoma on vesi, juuri kuten tuo tutkimuskin toteaa.

**

Tutkimus toteutettiin Texasin yliopistossa San Antoniossa. Tutkittavina oli 25-64-vuotiaita normaalipainoisia ihmisiä ja aiheena heidän dieettilimujen juomistottumuksensa. Seurantatutkimus tehtiin noin kahdeksan vuotta myöhemmin.

Tutkijoiden havaintoja:

- Koehenkilöillä oli 65% suurempi todennäköisyys olla ylipainoisia, mikäli he joivat yhden dieettilimun päivässä, verrattuna niihin jotka eivät juoneet yhtään.

- Kaksi tai useampi dieettilimua päivässä lisäsi entisestään ylipainon riskiä.

- Niillä, jotka joivat dieettilimuja oli vielä suurempi todennäköisyys tulla ylipainoisiksi kuin niillä, jotka joivat tavallisia limuja (ilmeisesti kevtylimun juominen huijaa uskomaan, että voi muuten sitten lihomatta syödä enemmän)."

Jon Bensonin tekstistä suomentanut VT.
(Lähde: Success for life, Do Diet Sodas Make You Fat? 21.4.2006)

http://varputavi.com/alakarppi/kirjoituksia.php?id=103

Eikös tästä ollut juttua aikaisemminkin?

The Independent:

A new health scare erupted over soft drinks last night amid evidence they may cause serious cell damage. Research from a British university suggests a common preservative found in drinks such as Fanta and Pepsi Max has the ability to switch off vital parts of DNA.

The problem - more usually associated with ageing and alcohol abuse - can eventually lead to cirrhosis of the liver and degenerative diseases such as Parkinson's.

The findings could have serious consequences for the hundreds of millions of people worldwide who consume fizzy drinks. They will also intensify the controversy about food additives, which have been linked to hyperactivity in children.

Matka testeissä käytetyistä hiivasoluista ihmiskehoon on tietenkin pitkä. :)

Ei vittu hei mullakin on joskus ahdistusta ja masennusta ja muistinkatkoksii aina viinan juonnin jälkeen mulla on ihan varmana toi tauti!!!

Ja vissiin jokasella suomalaisella taitaa olla..
.. ..

Vuodesta 2000 lähtien vähintään 1,5 litraa light colaa (aspartaami) päivässä :hyper: tämä siis valehtelematta aivan joka päivä. Nykyisin lähes aina 3, päivän ennätys 13,5. Saa nähdä millon tulee syöpädiagnoosi.

Vuodesta 2000 lähtien vähintään 1,5 litraa light colaa (aspartaami) päivässä :hyper: tämä siis valehtelematta aivan joka päivä. Nykyisin lähes aina 3, päivän ennätys 13,5. Saa nähdä millon tulee syöpädiagnoosi.

Miks sä noin paljon latkit? Onko kyse harrastuksesta vai ihan elämäntavasta?

Tuohon yksittäisen päivän hurjaan määrään en ota kantaa, mutta jos lightit juo muutoinkin pidettävien ruokailujen yhteydessä, tuskin ne hampaita reikiinnyttävät erityisesti. Hampit pestään pari kertaa päivässä ja ruokien päälle purkat suuhun.

Itse juon light-juomia litrakaupalla päivittäin. Olen juonut jo todella pitkään. Hampaat esimerkillisessä kunnossa.

D.Yates sanoi:
Hampaat mätänee ennen syöpää.
"Mihi ne mätänee, jos ees keskiverrosti hoitaa hampaitansa, vaik kuinka suuria määriä jois. 'Todistettu' on, että kolat mädäntää hampaat, mutta testit on tehty tyyliin, irtohammas tiputetaan kolien sekaan. Siinähän on juuret suorassa kosketuksessa aineen kanssa, koska aine pääsee vaikuttamaan suoraan hampaan ytimeen. Normaalissa juomisessa kiille ja ikenet estävät aineen juuriin pääsyn, joka mädäntää hampaat."
...
Näin muistelisin kemianopettajani joskus sanoneen. :D

eikös suurin riski ole noi sitruunat ym limet niiden happamuuden takia? ainakin käsittääkseni liuottavat kiillettä. muuta vaikutuksia noilla ei pitäis olla, luin lehdestä että aspartaami on todettu vaarattomaksi jossain tutkimuksissa eli voi vetää niin paljon laittilimsaa niiden perusteella kuin napa vetää...

En tiedä makeutusaineiden hampaita tuhoavasta vaikutuksesta, mutta tuoremehut ovat limun kanssa yhtä pahoja nimenomaan siksi, että ne on happamia. Just se happo tuhoaa kiillettä ja hampaat reikiintyy helpommin.

Kävin tänään hammaslääkärissä ja se h-lääkäri sanoi mulle, että mulla on ilmeisesti sellainen bakteerikanta suussa, joka estää reikien tulemisen. Eli on aika lailla perimästä kiinni, tuleeko reikiä vai ei. ( siis syön törkeät määrät karkkia, mutta en juuri juo limuja.) Reikiä oli siis 0. Myös veden juontia se suositteli, hyväksi hampaille.

(OT???)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom