Lievä huijaaminen liikkeissä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
38
Tein tuossa leukoja jokin aika sitten. Olen aina pyrkinyt tekemään liikkeet niin puhtailla toistoilla kuin mahdollista, mutta tällä kertaa kun en keskittynyt niin tuli hieman koukistettua ala-raajoja. Ihmettelin sarjan jälkeen kun meni 3-4 toistoa enemmän ja selässä mieletön tuntuma kunnes tajusin, ettei nyt tullut ihan puhtaita toistoja tehtyä.

Siitä lähtikin mielessäni pyörimään, että millähän tavalla nuo lisääntyneet toistot tai isommat painot kompensoivat huijaamista kehityksen kannalta ajateltuna. Kehittyykö selkä paremmin vaikkapa kahdeksalla lievästi huijatulla leuanvedolla kuin viidellä täysin puhtaalla? Onko apua olkapäiden kehitykseen, jos vetää pystypunnerrusta pari toistoa enemmän tai vähän isommilla painoilla, mutta hieman ponnautta jaloilla vauhtia parissa viimeisessä toistossa? Mikä merkitys maastavedossa on sillä, kuolettaako painot joka toistolla vai tekeekö pienellä pompulla, kun pompulla saa tehtyä hieman enemmän? Kasvaako hauis paremmin, jos pistää tankoon 5 kiloa lisää ja tekee pari viimeistä toistoa hieman selkää apuna käyttäen?

Entä apuvälineet eli vyöt ja vetoremmit? Ainahan on parempi tehdä ilman, mutta jos keskivartalo on vähän heikompi, niin kannattaako kyykyt tehdä vyöllä kun saa 20 kiloa enemmän vastusta jaloille? Entä kannattaako kulmasoudussa käyttää remmejä jotta riittää puristusvoimaa useampaan toistoon? Tiedän että tämä haittaa forkkujen ja coren kehitystä, mutta jos treenaa niitä vaikka erikseen.

Lähinnä siis keskeisenä ihmettelyn aiheena se, että kuinka suurin merkitys - positiivinen tai negatiivinen - kehitykselle olisi, jos ei niin orjallisesti katsoisi jokaisen lihaksen, nivelen ja nikaman asemaa liikkeen kussakin vaiheessa vaan hieman joustaisi ja tekisi hieman isommilla painoilla tai useampia toistoja, jos nyt ei sitten aivan 100% puhtaasti. Ja puhun siis _lievästä_ huijaamisestä, hauiskäännöt selkä 90 asteen kaarella tai leuanvedot koko kroppaa eestaas heijaamalla ovat tietysti hölmöä hommaa.

Mielestäni sopivasti kannattaa huijata ja käyttää harkiten apuvälineitä. Ei se lihas millään ultrapuhtaalla suorittamisella kasva, vaan progressiivisella kovalla rasituksella. Sopivasti heijaria peliin niin tulokset lähtee nousuun. Järki pidetään matkassa, eli kuljetaan sitä kultaista keskitietä.

Olen vakaasti lievän "huijaamisen" kannalla melkein joka liikkeessä. En varmaan kehittyisi mihinkään suuntaan jos olisi pakko tehdä kaikki puhtaasti. Tietenkin yritän sarjoissa tehdä ne ensimmäiset toistot puhtaasti, mutta en lopeta sarjaa kesken vaikka tekniikka alkaisikin vähän kärsiä.

Vyön käytöstä en sano muuta kuin että en käytä. Remmejä käytän silloin kun ei ote enää pidä, eli mahdollisimman vähän.

Tulipa ahaa elämys tästä. Teen nyt SS:ää ja siinähän ei leuavetoa ole, mutta aikaisemmin monesti jäi "tuntuma" puuttumaan leuanvedosta kun vedin jotain 3x5 omalla painolla ja aina vaan raskaammaksi meni kun oma paino on nyt noussut 14kg.
Mutta sitten kun taas alan vetelemään, niin pitääpä kokeilla vetää hieman "huijaamalla", niin saa ainaki toistoja enemmän ja ehkä tätä kautta paremman poltteen?
Aikaisemmin vedin siis ihan puhtaita, jalkoja käyttämättä.
Loistavaa! :rock:

Joo, kyllä pienellä huijaamisella ainakin tuntuma lihaksissa on mielestäni parempi, mutta mitään "tieteellistä dataa" ei vertailun tueksi minulla toki ole tarjota.

Aikaisemmin vedin siis ihan puhtaita, jalkoja käyttämättä.

Melkein suosittelisin että älä käytä jalkoja jatkossakaan, vaan kokeile jättää vähän vajaaksi toistot, eli ei ihan alas asti rennoksi roikkumaan. Pysyy selässä jännitys ja tuntuma hyvin, ainakin itsellä.

Älä ikinä pyri maastavedossa tekemään pienellä pompulla, koska pitkällä aikavälillä lattiasta nostaminen käy raskaaksi suhteessa muuhun vaiheeseen ja kiroat sarjapainojen tippumista, kun alat tekemään puhtaasti kuollettamalla tangon joka toiston jälkeen.

Henkilökohtainen mielipide on, että treenaan lihaksia, enkä liikkeitä. Eli toisin sanoen, kun lihas ei enää jaksa työskennellä enempää, niin sarja loppuu, ja mieluummin tekee lisätoistoja sitten rest-pause tekniikalla huijaamisen sijaan.

Tulipa ahaa elämys tästä. Teen nyt SS:ää ja siinähän ei leuavetoa ole, mutta aikaisemmin monesti jäi "tuntuma" puuttumaan leuanvedosta kun vedin jotain 3x5 omalla painolla ja aina vaan raskaammaksi meni kun oma paino on nyt noussut 14kg.

Kokeilepa vetää puhtaasti, mutta teet negatiivisen hitaaaasti. Ihme jos ei tunnu selässä.

Nämä suuret moninivelliikkeet on sellasia, joissa kyllä kannattaa huijaamista välttää kuin ruttoa, mutta kyllä se niissäkin auttaa junnaaviin tuloksiin. Tottakai aina tulee pyrkiä mahdollisimman puhtaaseen suoritustekniikkaan, mutta siitä viimistä puristusta on vaikea saaha ilman pientä loppuvilppiä.

Noissa leuoissa tosiaan tuo tuntuma selkään voi olla eri, jos toistot jättää alhaalta vähänkin vajaaksi, jolloin jännitys pysyy kokoajan selässä. Itse en esim ikinä päästä itseei roikkumaan täysin suorille käsille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Melkein suosittelisin että älä käytä jalkoja jatkossakaan, vaan kokeile jättää vähän vajaaksi toistot, eli ei ihan alas asti rennoksi roikkumaan. Pysyy selässä jännitys ja tuntuma hyvin, ainakin itsellä.

Kokeilepa vetää puhtaasti, mutta teet negatiivisen hitaaaasti. Ihme jos ei tunnu selässä.

Mut ku ongelma on siinä ylösvetämisessä kun ei jaksa, niin ei jaksa :(
Ja sit just 5:llä toistolla tuntuu ettei saa sitä tuntumaa... tuntuis ainaki et jos vetää vaikka 10, niin se ois enemmän sellaista "pumppailua" ja sitä kautta tulisi poltetta?

Noissa leuoissa tosiaan tuo tuntuma selkään voi olla eri, jos toistot jättää alhaalta vähänkin vajaaksi, jolloin jännitys pysyy kokoajan selässä. Itse en esim ikinä päästä itseei roikkumaan täysin suorille käsille.

Itselläni tilanne taas täysin päin vastoin. Kädet suoraksi - kuitenkin siten, että hartiat ei nouse korviin. Loistava venytys ja siitä sitten supistus.

Ja se pieni cheatti ei sitten ole sama asia kuin väkisin runnominen päinvittua -tekniikalla. Jos nyt teen hauista tangolla seisten ja menee vaikka 5 toistoa puhtaasti, niin takuuvarmasti patti kasvaa paremmin jos rykäset tuohon pari vielä vänän ronskimmin. Silloin menee homma munille jos ensimmäisestä toistosta asti mies heiluu tankoa enemmän.

Yksi hyvä konsti on pyytää kaveria kuvaamaan luurilla pätkä sarjasta. Jos se oma treeni näyttää järkyttävältä repimiseltä, on homma jo persiillään ja syytä rauhoittua. Mutta jos tiukan hauissarjan aikana mies on kuin tikku paikoillaan...jäänee vähän toivomisen varaa kehityksen suhteen.

Tietty sitten pitää miettiä, että kannattaako esim. rinnallevedossa alkaa repimään ollenkaan. Eikä se finaaliin asti tehty sarja muutenkaan ole aina oikotie onneen. Ei ainakaan jokaisessa sarjassa. Sitä voi tehdä vaikka useamman vitosen tai kutosen ja sitten pistää vikassa sarjassa vähän runtua mukaan.

Ei kannata tehdä tästä liian vaikeaa ja hienoa. Lihas supistuu tai on supistumatta. Ei se sitä tiedä heilutko siinä vähän mukana, paitti jos vähän heiluen saat sitä supistumaan enempi. Silloin se voi jopa vähän kasvaakin. ;)

Powerhousu tänne heti pitämään luento tästä aiheesta!

Kuten todettua, heijaaminen ja muu puhtaudesta tinkimällä "huijaaminen" ei ole se paras ratkaisu lihaksiston kehittämiselle. Jos se viimeinen toisto ei nouse, korosta negatiivisia tai tee vajaita liikeratoja. Itse huijaan vain jos huijaamatta jättäminen olisi isompi riskitekijä, kuten esim. penkissä jos meinaa jäädä rinnalle. Tekemällä huijaus(-/pakko)toistoja, et kehitä voimia tai totuta lihaksistoa, vaan yksinkertaisesti pyrit liikuttamaan rautaa keinolla millä hyvänsä.

Jos kyykkyyn, leukoihin, pystäriin sun muihin haluaa lisää sarjakiloja, kannattaa mieluummin tehdä niitä vajaita/negatiivisia puhtaasti, kuin loukaantumisen riskillä repiä huonolla asennolla tai heijauksilla.

edit. disclaimer: olen samoja rautoja vuodesta toiseen nosteleva heiveröinen kynis. (Tää pitäis saada allekirjoitukseksi..)

Itse olen alkanut suosiolla tekemään ylhäältä tulevan vetoliikkeen selälle taljassa, apinaotteella, puhtaalla tekniikalla ja pienellä pidolla alhaalla. Yleensä tosin vedän alkuun leveellä leukoja 3x max molemmilla otteilla, sen enempiin sarjoihin ei toistomäärät ja selän aktivoituminen oikein riitä -> alkaa menemään käsille, siksi viimeistely taljalla. Taljassa myös remmit käytössä sillä hauikset ja forkut on muuten ennenaikaisesti tulessa sillä teen samassa treenissä hauikset lopussa.

Tossa alotuspostissa oli pystypunnerruksesta mainintaa. En suosittele siinä hirveesti väkisin tekniikan kustannuksella runnomaan. Itse pari kuukautta sitten tein sarjaa ja viimeiset toistot ei olis tullu puhtaalla tekniikalla mitenkään. Rykäsin sitten jalkojen avulla ja vähän selkää vääntämällä väkisin vielä pari. Viimesessä työnnössä sitten vihlaisi niskan alapuolelta oikein kunnolla ja kolmen viikon ajan tuntui niskassa ihan jatkuvasti kipua esim. sängyssä maatessa. Ei ole sen jälkeen tehny mieli pystypunnerruksessa huijata. Maveen ja riveen en myöskään suosittelis.
Mut muuten miten muutkin on sanonot. Viimesessä sarjassa voi esim leukoja ja habaa runnoa vähän rajummin.

Itse koukistan lonkkia vähän leukoja vetäessä, mutta en tosiaan millään heijarilla vaan hitaasti ja hallitusti. Syynä siihen, että alaselkä ei mee notkolle ja tuntuu alavatsoissa paremmin. Mavessa pompulla huijaaminen ihan typerää. Joka kerta kuoletus, asennon keräily, hapet ja sit romu ylös. Kehonpainoliikkeissä huijaaminen voi tapahtua vahingossa sen takia ettei voimat riitä, sillon kannattais laihduttaa tai keksiä joku progressio liikkeen harjoitteluun.

Mulla tulee lähinnä huijattua viimesen sarjan viimeset toistot ylätaljassa ja vipareissa. ehkäpä olen joskus myös selkääkin kouskistanut jotta saan sen viimesen toiston hauista vääntäessä.
Pieni huijaaminen viimesissä toistoissa on mielestäni ok.

Oonko ainut, jolla päällimmäisenä mielessä on saada vähintään sama sarja kuin edellisellä viikolla? Ei paljon tuntuma kiinnosta, tosin tuo ei tarkoita huonoa/vaarallista tekniikkaa. Mutta aina saa kovimpaan sarjaan psyykata itseään ihan kunnolla, ja tuolloin keskittyminen on ihan muussa kuin siinä, miltä lihaksessa tuntuu.

Itse tosin suosin moninivelliikkeitä ja varsinaisia eristäviä en tee ollenkaan. Toki bodailussa yleensä on varaa keskittyä tuntumaan, koska eristäviä tehdään niin paljon. Mutta esim. leuoissa menee kyllä kaikki aivokapasiteetti siihen täysillä vetämiseen eikä turhuuksien miettimiseen

Ylätaljassa huijaaminen tuntuis omasta mielestä ihan ok touhulta, kuhan vaan jännitys pysyy latseissa koko liikkeen ajan. Kannattaa vaan katsoo et polvet pysyy sit tiukasti sen jalkatuen alla, ne ei saa liikkua sieltä yhtään.. mulla jopa nousee viimeisillä toistoilla vähän persekin irti penkistä maksimipainoilla :)

e: eiks se oo just bodausta huijata esim. ylätaljas et saa kovemman pumpin latseihin vaikka muu ruho ei jaksaiskaan enää pysyä asennossa? Tollai saa isommat latsit ja ehkä jotain muita paikkoja kipeeks.. toki sidekudokset paksuuntuu kun ne ottaa hittiä mut lihasepätasapaino kasvaa samalla. Jos katsoo oikeesti vahvoja, esim. voimistelijoita niin niillä hiukan erinäköinen kroppa kun bodareilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom