Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

aika saavutus lukea threadi läpi... :) mä oon jättänyt leuat kokonaan pois. kiipeily sujuu paljon paremmin ja selkä ei mee tukkoon, vaikka kiipeen joskus parikin treeniä päivässä. viikossa semmosen 5-9 treeniä.

kiipeily kuitenkin kehittää sen verran selkää, että ei ihme, jos leuat ei tippuis lainkaan. tietenkin kiinni siitäkin, boulderoitko ja kuinka kovaa, usein jne. ei leuat jäykistä, mut kyl ne syö kiipeilystä tehoja. priorisointikysymys siis. vetelisin aika teräviä ja usein, jos kiipeilläkin haluaa.

määräkausilla en tekis kauheesti loppuun asti vedeltyjä sarjoja, mut kevyiden viikkojen testeissä tietenkin.

aika saavutus lukea threadi läpi... :) mä oon jättänyt leuat kokonaan pois. kiipeily sujuu paljon paremmin ja selkä ei mee tukkoon, vaikka kiipeen joskus parikin treeniä päivässä. viikossa semmosen 5-9 treeniä.

kiipeily kuitenkin kehittää sen verran selkää, että ei ihme, jos leuat ei tippuis lainkaan. tietenkin kiinni siitäkin, boulderoitko ja kuinka kovaa, usein jne. ei leuat jäykistä, mut kyl ne syö kiipeilystä tehoja. priorisointikysymys siis. vetelisin aika teräviä ja usein, jos kiipeilläkin haluaa.

määräkausilla en tekis kauheesti loppuun asti vedeltyjä sarjoja, mut kevyiden viikkojen testeissä tietenkin.

Asutko koneen ääressä :wtf:

Sä kiipeet kyllä paljon enemmän kuin minä. Mulla tulee noin 3-4 kertaa viikossa ja näin vanha ei palaudu jos kiipee useammin. Pääasiassa tulee köysiteltyä ja vaikka boulderointi on ihan jees, niin narun päässä roikkuminen on hauskempaa :)
Sen mitä oon nyt kiivennyt kerran viikossa (salilla 3x viikossa), niin on huomannut, että lukkovoima on selkeästi parempi, joten hyötyä on ollut. Jopa Campus tippui ihmeen hyvin pienillä listoilla, vaikka sormivoimat on väliaikaisesti ihan nollissa. Kyllähän tää salitreeni tähtää nimenomaan mulla kiipeilytason parantamiseen. Voi olla, että noi muutkin lajit (penkki, hauiskääntö suoralla tangolla, pystypunnerrus ja joskus kulmasoutu) on nekin auttanut.

Toi usein ja terävästi on hyvä neuvo ja ok, en vedä loppuun asti kovin usein tästä lähtien. Himassa en kuitenkaan viitsi noita lisäpainollisia vetää, kun jotenkin toi tanko ei herätä luottamusta vaikka onkin ruuveilla kiinnitetty, joten salille joutuu aina lähteen.

en asu. se vaan on auki muistakin syistä usein :D eli juu mulla on elämä!

hei...MÄ olen vanha. 39v. itekin asetan sportin ehkä hilkun boulderoinnin edelle. salitreeniä en kyllä aseta edelle kiipeilyä kehittäessä. kiipeily on kuitenkin hyvin monimutkanen laji ja hyvin liikkumispainotteinen, vaikka voima ja kestävyys tietenkin on kova sana. kaiken voimatreeninkin voi ja kannattaa tehdä lajiin sidottuna, jos vaan voi. mutta kuten sanottua, priorisointikysymys.

salitreeniä en kyllä aseta edelle kiipeilyä kehittäessä. kiipeily on kuitenkin hyvin monimutkanen laji ja hyvin liikkumispainotteinen, vaikka voima ja kestävyys tietenkin on kova sana. kaiken voimatreeninkin voi ja kannattaa tehdä lajiin sidottuna, jos vaan voi. mutta kuten sanottua, priorisointikysymys.

En aseta edelle mutta jo vammojen estämiseksi ajattelin vetää tämmöisen pidemmän salijakson. On niin monta talvea jo samanlaista lajitreeniä takana. Tekniikka on mulla vahvuus kiipeilyssä mutta voima ei. Penkki esim. tasapainottavana liikkeenä tuntuu tosi hyvältä ja uskon sen auttavan mm ton oikuttelevan oikean kyynärpään kunnossa pitämiseen.

Sitä yhden käden leukaa oon vähän koittanut mutta teho-painosuhde ei vielä riitä lähimainkaan. Ihme homma on se, että heikommalla vasemmalla kädellä pystyn lukottamaan paljon paremmin. Oon noita eritasoleukoja jonkin verran tehnyt mutta jatkossa ne pitää tehdä freesinä, eikä kaiken lisäpainovetämisen jälkeen.

tee noita yhden käden variaatioita melko vaivattomina, mutta usein. korosta ihan yläosaa ja varsinkin sitä lähtöä. lukotetut negat on ok myös, mutta kuten sanottua, pidä ne iiseinä.

Hmmm.. Mä painan 70kg ja lisäpainoykkönen 35kg. Eli jos 81kilosena pystyy vetämää yhen käden leuan sitte ku on saanu sen 65kg(vai enemmän?) niin olisko loogista, että kun saan jollain 55kg painolla leuan niin sitte vois mennä yhellä kädellä? Sitä odotellessa :-)

Tuon on vain hyvi, hyvin suuntaa antavaa. Se ykl on kuitenkin eri laji kuin tämä kahdella kädellä rimpuileminen, ja toisilla ottaa aikaa opetella kunnolla se tekniikka siihen ykl kuin myös kehittää ehkä hitusen eri lihaksia. Siksi toisilla menee se ykl "jo" kun saa nostettu vaikka 85% op:sta lisäpainolla, kun toiset joutuvat enemmän, kun toiset vähemmän.

Mutta se on melko varmaa, että jos kehitys jatkuu tuossa ykkösmaksimissa, sitä lähempänä se ykl kokoajan on.

Ps. Ihan kysymyksenä, kuinka normaalia on, että kun tuossa aikaisemmin sanoin, että on tullut jo tänään rimpuiltua tuossa tangolla, niin tuntuu, ettei enää nouse yhtäkään (vieläkään), vaikka viimeksi tein niitä yli 6h sitten. Tuntuu, että lihakset iiihan tyhjät voimista, vaikka parikin ruokailua ollut tässä välissä...

Noh, katsotaan josko huomenna saisi taas jotain tehtyä.. .)

kyllä sitä pahinkin kone joskus väsyy ;) kehittele progressiota mieluummin vuositasolla. easy does it...

Osaako kukaan selittää miksi lähes poikkeuksetta jenkkien tekemissä treeniaiheisissa videoissa sun muissa kuntoilumediossa, esim. EXRX, leukoja vedellään myötäotteella ( pull-ups)? Harvemmin näkee vastaotetta (chin-ups). Onko tämä Jenkken-Hankkeneiden tapa vai mikä?

Omasta mielestäni vastaote on parempi koska se kehittää paremmin myös hauista ja esim. lask.jääkäreiden ja palomiesten testeissä käytetään vastaotetta.

ei syytä. kumpikin hyviä versioita. jos noihin testeihin meet, treenaa sitä tyyliä tietenkin.

Onkohan se vaan psykologiaa vai onko oikeasti tankojen välillä eroja kun tuntuu, että esim. eripaksuisilla tangoilla on helpompi vetää (jos liian paksu ei tunnu yhtä helpolta).

:offtopic: Leuanveto on yksi henkilökohtaisia suosikkiliikkeitä, kuten kylläkin myös dippi, jotenki hienoa tehdä omalla painolla + lisäpainoilla.

Paksummassa joutuu huomattavasti enemmän käyttämään forkkuja, sellanen 60-80mm paksu tanko antaa jo kunnon pumpin käsiin jos jonkin aikaa roikkuu ;)
Mulla on kieltämättä jännä ettei siivet oo koskaan oikeen kipeenä, yleensä vaan takaolkapäät ja käsivarret.

mats: vaihda pelkkiin leukoihin ja pidä voimatasoista huolta. millä raudalla tulee 10 toistoa? tee sillä raudalla yhessä treenissä vitosia 30" levoilla 5-10 kpl. pyri vähentään lepoa viikosta toiseen pikkusen. toinen treeni voimaa 4-6*4-6. kolmas tikapuita eli 2,4,6,8,10... pidä tauot alussa tuplapitusina kuin sarjapituudet. kolme kovaa ja yks kevyt viikko, missä ei juuri treenejä paitsi loppuviikosta testi.

bacfa: lisäpainot käyttöön. ehdottomasti. kun menee 10*5*20kg, menee aika komeesti jo leukoja. tee vaikka vuorotreenein noin ja vuorotreenein 10*5*5kg/30" pausseilla lyhentäen taukoja, kun menee hyvin.

Montako treeniä/viikko ajattelit,siis leukoja?
Jos selkäpäivänä nuo vitoset ja käsipäivänä tuo "voimatreeni" jossa sitten siis eri painot kuin eka treenissä?
Entäs tuo tikapuu,selitätkö tarkemmin?
Taitaa mennä kädet tukkoon meikäläisellä jos tulee kolme treeniä viikossa mutta et tainnut sitä tarkoittaakkaan?:)

-Kiitos-

no kyllähän täällä on kavereita, jotka treenaa leukoja joka päivä. en mä nyt muista sun taustaa, joten kolme leukatreeniä ei kauheen rankkaa ole. ei nyt tietenkään kannata hypätä saman tien tosi rankkaan määrään ja rautoihin. rakenna iisisti. tikapuut menee siten, että vedät 2 leukaa, lepäät 2x niin kauan kuin sarjaan meni, vedät 4 leukaa, lepäät taas 2x sarjaan mennyt aika, 6 leukaa jne... kun ei mee sarja täyteen tai epäilet, ettei seuraava tuu täyteen, alotat alusta 2,4,6... tollasia alkuun riittänee yks sarja. jossain vaiheessa menee 3-5.

ei leukoja vedetä pelkillä käsillä. jättäisin kaikki hauiskäännöt ja muut pelleilyt pois ja keskittyisin leukoihin muutamaksi kuukaudeksi kunnolla. usko pois, ei ne kädet ainakaan pienene :)

Tulipas tänään koitettua monta leukaa menee.

Tulos oli 19, odotin kyllä vähän enemmän. Toki on tullut tehtyä pelkillä lisäpainoilla ja yli 13 toistoa ei kertaakaan. Mutta 10kg lisäpainolla taitaa mennä 15 toistoa (12 meni "kävellen"), siihen nähden toi 19 ei ole hääppöinen. :(

Back
Ylös Bottom