Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

19 vaatii aikaa kuitenkin enempi. mites sä oot treenannu viimesen kuukauden? en jaksa nyt katella taaksepäin. ei tosta oo kauheen vaikee napsia toistoja lisää.

marsalkka: lukko tarkottaa stoppia. nega eksentristä eli laskuvaihetta. lukotetuissa negoissa pysäytät liikkeen ylös, lasket alaspäin, stop, lasket, stop, lasket... stoppeja voi tehdä useempiakin ja stoppien pituudet 1-5 sekkaa.

Yritin selata keskustelua mutta en selvää parasta ideaa saanut, joten olisin kiitollinen jos saisin jto:lta jonkin selventävän ohjelman..

Suurkiitos jo etukäteen!

Mikä on paras keino parantaa leuanvetotulosta? Oon ala-asteelta lähtien vetänyt ihan perus ok tuloksen leukoja, treenaamatta ja välillä vähä treenaten. Tulos on pyörinyt n.18-27 leuan välillä. Nyt 78 kg "painavana" menee se 25.

Ennen treenaus tarkoitti että joskus vedin kotona veljien kans leukoja, ei mitään kunnollista.

Ja siis nyt kiinnostais tietää OIKEAT keinot parantaa leuanvetoa: Aluks kun nyt sais omalla painolla n.35 toistoa ja lisäpainoilla +60kg..?

2 viikkoa sitten kokeilin ensimmäisen kerran elämässäni lisäpainoilla vetoa, +37.5kg meni kerran. Ja kerran viikossa oon sitä sitten tehny, lyhyitä toistoja (5,4,2,1,2,5) Kotonakin on tanko johon en oo kylläkään kuukausiin taas koskenu.

Muutenkin oon käynyt salilla viimeiset 4 kuukautta, aika lailla kuukauden välein oon yrittäny kehitellä uudenlaista ohjelmaa. Nyt teen suunnilleen 4 päivää viikottain, 1. ja 3. pvä lähellä toisiaan, samoin 2. ja 4. Kolme liikettä joka päivä on kovia sarjoja, ja kolme aina kevyempiä n. 3x10. Eli 1,5h menee salilla.

Eli mitä neuvoisitte, tavotteet olis siis pysyä kevyenä ja vetreänä mutta raakaa voimaa lisää

Nyt:
cooper 3000
leuat 25
penkki 112
rinnalle 80

Ennen kesää tavote:
cooper 3000
leuat 35
penkki 120
rinnalle 90

mun mielestä treenit tulis jakaa kausiin. se menis perusvoima -> maksimivoima -> voimakestävyys. eli eka kunnolla voimaa 4-8 toiston alueella ja sen jälkeen piikkailut maksimivoimaan. sitten voimakestävyyttä, lähinnä erilaisia intervallitreenejä lisäpainoilla ja ilman kehittään voimakestävyyttä. jos nyt menee 25 leukaa, olettasin et ykkönen on nyt joku 50kg? uskosin myös et ennen kesää menee yli 40. paras kehitys tais olla yhellä kaverilla, joka sai tammikuussa 18 ja toukokuussa 51 ja muita hyviä menestystarinoita piisaa. työn alla yhellä herralla 25 -> 70 tänä vuonna :) . eli ihan hyvin sun cooperin tavote vois olla 3200m myös, penkki 130, rive 100...
:)

vedä usein leukoja, mutta keskity määrään äläkä vedä sarjoja loppuun asti juurikaan. joka neljäs viikko kevyemmin ja sen lopuilla voi olla myös välitesti. en mä tähän noin vaan jaksa ohjelmaa alkaa tekeen. se vaatii liikaa aikaa ja vaivaa. jos sellanen kiinnostaa, laita mailia.

Onko jto:lla tai jollain muulla gurulla hyviä neuvoja muscle upin saavuttamiseen. Tuo on yhden käden leuan ohella yksi pitkäaikaisista tavoitteistani, mutta jostain syystä ei vaan tahdo millään onnistua.

Lisäpainoilla olen parhaimmillani saanut 60kg (oma paino 83kg) ykkösen, mutta tuohon on kehitys tyssännyt.

en ole kyllä mikään guru.

jos lisäpainoilla menee 60kg, ei pitäs muscle upin (voimaveto) olla mikään ongelma. enemmänkin se lienee tekniikkatreeniä vailla. voimaveto pitää vetää lopussa hieman kauemmaksi tangosta ja sitten pitäisi saada alkuun toinen ja sitten toinen käsi käännettyä dipiksi. paljon kannattaa treenata osissa, eli tanko matalalle ja treenaamaan sitä dippiosaa. leuanvedoissa pitää keskittyä vetään reippaasti se yläosa ja mahdollisimman ylös. kaverihan voi pikkusen autella jaloista, että opit rytmiä ja tekniikkaa siinä tangolla.

Onko jto:lla tai jollain muulla gurulla hyviä neuvoja muscle upin saavuttamiseen. Tuo on yhden käden leuan ohella yksi pitkäaikaisista tavoitteistani, mutta jostain syystä ei vaan tahdo millään onnistua.

Lisäpainoilla olen parhaimmillani saanut 60kg (oma paino 83kg) ykkösen, mutta tuohon on kehitys tyssännyt.

Mulla oli sama vika, ei tiennyt yhtään miten ton sais, nykyään menee tosta vaan silleen repimällä mutta siitähän se sitten muuttuu sulavammaksi.

Eli, alotan heilumalla vähäsen niin että maksimi liikerata jaloilla on sellaset 50cm edes takas, heti kun oon menossa eteenpäin nostan kädet hiukan koukkuun, ja taaksepäin tullessa/heilahtaessa yritän vetää tangon mahaan, ja kumartua tangon päälle mahdollisimman nopeasti. Sitä on tosi vaikea selittää ja moni kaveri jolla on enemmin voimaa kun mulla ei osaa sitä.

Mulla menee myös vastaotteella voimakääntö jonka piti olla ihan mahdottomuus kun ekaa kertaa yritti, siinäkin samanlainen aloitustyyli pienellä heilunnalla.

Tota liikettä saa helpotettua niin että etsii reunan jonka päälle saa koko kämmenen tasaiselle alustalle jonka takana on kolo josta saa sormien päillä kiinni, niin että roikkuessa ranne on 90asteen kulmassa. Tälläsiä paikkoja on esimerkiksi jotkut bussipysäkkien teräksiset yläreunat jotka on taivutettu menemään vähän matkaa sinne päälle, vääntö/paino siirtyy tällöin lähemmäs kyynärpäätä ja liikkeeseen tarvitaan vähemmin voimaa :thumbs:

Hyvä esimerkki miten paljon toi vaikuttaa on se että ennätys on 6 peräkkäistä muscle-uppia/voimakääntöä bussipysäkin reunasta puhtaasti ja repimättä kun taas tangossa niitä on mennyt vaan yksi ilman repimistä:evil:

19 vaatii aikaa kuitenkin enempi. mites sä oot treenannu viimesen kuukauden? en jaksa nyt katella taaksepäin. ei tosta oo kauheen vaikee napsia toistoja lisää.

Kuten todettua, pelkästään lisäpainoilla. Ihmeen yhtäkkiä ne hapot tuli käsiin mutta voi olla, että flunssa painoi jo silloin päälle (nyt p...kele sängynpohjalla).

Ei mua oikeastaan se maximileukamäärä niin kiinnosta, enemmän ne lisäpainohommat. Eikä mun kiipeilyn tason nostaminen ole siitä kiinni, saanko 20 vai 30 leukaa mutta jonkin reitin kruxi saattaa mennä helpommin, jos hetkellistä maximivoimaa löytyy.

Tavoitteena on tosiaan saada toi 52kg lisäpainoa ylös ennen kuin ulkokausi alkaa kunnolla.

Kiitokset jto:lle ja Eamhille vinkeistä.:)

Pitää koittaa tuota tekniikkaa hioa, sillä siitä se taitaa tosiaan olla kiinni. Tänään yritin noita voimavetoja ennen varsinaista selkätreeniä tehdä ja aika lähellä jo oli ettei onnistunut. Pitää vaan saada sujuvammaksi tuo vaihe, jossa siirrytään vedosta dippiin.

ben... flunssa merkkaa yllättävän paljon. reitin kruksi menee kyllä ihan kovalla boulder-tasolla eikä leuoilla. mulla on voimailutausta ja valmennan voimaa, mutta kun sanon noin, voit nähdä siitä jotain. tietenkin leuat tuo voimareserviä, mutta sen siirtovaikutukset kiipeilyyn on kyllä aika heikot. jos haluat leukoja tehdä, vedä ne sormilaudassa eri otteista.

hyviä esimerkkejä ois dave graham, joka on kiivenny 5 8C:n boulderia, muttei saa yhden käden leukaa. tai steve mcclure, joka ei saanut yhtään yhden käden leukaa, kun kiipes ekan 9a:n. ja mies on öljytikun kokonen ruikku :) suomesta andy ja jarkko vetää vaan 20 leukaa, vaikka painavat alle 55kg (!!!). kumpikin kiipee 8a/+ tasolla ja hätyyttelee 8A:n blokkeja.

perusvoimatasohan sun ylös pitäs saada, jos ton 52kg haluut ylös. tarkottas jotain 5*35-40 kg. treenaa 4-5 päivää leukoja viikossa, mut älä vedä sarjoja lähellekään loppua. varaa siis 2-3 toistoa. keskity tehoon. joka toinen päivä vedät 10-20 kilolla ja muulloin 30-40 kilolla. alotat kevyemmillä ja etenet. perushomma siis.

Olen pahoillani,en jaksa lukea koko topikkia (tätä on varmasti kysytty jossain kohtaa, luulisin ainakin)

Tällä hetkellä saan max.5 leukaa vedettyä putkeen ja kysyisin että mitenkä pystyisi hyvin harjoittamaan leuanvetoa lisää? Siis onko tähän jotain hyvää laitetta esim kuntosaleilla? Käyn kuntosalilla 3 kertaa viikossa. Vaikuttaisi että tuo leuanveto voisi parantua hieman nopeammin jos saisin vedettyä jotenkin apukeinoja käyttäen edemmän kuin 20 kappaletta päivässä...
Uudessa kämpässäni ei ole mahdollista laittaa leuanvetotankoa mihinkään ovenväliin joten tuo salilla tekemin olisi ainoa vaihtoehto...

Tyhmä kysymys varmaan ja huonosti selitetty mutta yritetään kuitenkin.

vetele alkuun kolmosia pitkin joka punttitreeniä muiden liikkeiden tauoilla. yhdessä treenissä saat varmaan mukavasti alkuun 6-10*3*op. kun tuntuu helpolta, nosta toistot nelosiin ja sarjat siellä 10-15 nurkilla. kolme viikkoa meet ylöspäin toistoissa ja sarjoissa, mutta et vedä yhtään sarjaa loppuun asti. varaa pitää jäädä vähintään yks nätti nosto. neljäs viikko kevyenä, eli ei leukoja kahessa ekassa treenissä. kolmannessa teet lämpän ja testaat. sit leikki alusta, mut toistot tietenkin suhteutettina enkkaan.

ben... flunssa merkkaa yllättävän paljon. reitin kruksi menee kyllä ihan kovalla boulder-tasolla eikä leuoilla. mulla on voimailutausta ja valmennan voimaa, mutta kun sanon noin, voit nähdä siitä jotain. tietenkin leuat tuo voimareserviä, mutta sen siirtovaikutukset kiipeilyyn on kyllä aika heikot. jos haluat leukoja tehdä, vedä ne sormilaudassa eri otteista.

hyviä esimerkkejä ois dave graham, joka on kiivenny 5 8C:n boulderia, muttei saa yhden käden leukaa. tai steve mcclure, joka ei saanut yhtään yhden käden leukaa, kun kiipes ekan 9a:n. ja mies on öljytikun kokonen ruikku :) suomesta andy ja jarkko vetää vaan 20 leukaa, vaikka painavat alle 55kg (!!!). kumpikin kiipee 8a/+ tasolla ja hätyyttelee 8A:n blokkeja.

perusvoimatasohan sun ylös pitäs saada, jos ton 52kg haluut ylös. tarkottas jotain 5*35-40 kg. treenaa 4-5 päivää leukoja viikossa, mut älä vedä sarjoja lähellekään loppua. varaa siis 2-3 toistoa. keskity tehoon. joka toinen päivä vedät 10-20 kilolla ja muulloin 30-40 kilolla. alotat kevyemmillä ja etenet. perushomma siis.

Joo, kyllä kiipeilyvuosia on niin monta takana, että tiedän että pelkillä leuoilla ei tee yhtikäs mitään. Mutta Kokonaisuus on se mikä merkkaa ja mulla on ollut tiettyjä puutteita perusvoimatasossa, joita koitan nyt vanhemmiten parantaa. Ja voin jo nyt sanoa, että kyllä tuosta salihommelista on ollut hyötyä. Helpompi on kasiaa kiivetä, jos lihakset on tasapainossa :)

Nyt kun pitää ruveta kiipeämään, en pysty vetämään kuin 2 varsinaista leukatreeniä viikossa mutta uskon sen kyllä riittävän, että tuon noin 8kg lisää saan ylös ykköstä kahden kuukauden aikana. Sun ehdottama 5 x 35 esim. lienee aika sopiva, vaikka ei ihan vielä mene. Mutta kuten ehdotit, välillä myös kevyemmillä painoilla eikä toistoja loppuun asti.

Andy esim. on ihan kirppu ja treenimäärät on varmaan viisinkertaiset muhun verrattuna, joten vertailu on ihan turhaa. Ei tämmöinen ukko pystyisi edes noihin treenimääriin, vaikka ei tekisi duunia ollenkaan.:D

ben... voit vedellä kyllä useinkin ja vaikka kiipeilytreenien lomassa, mutta pidä ne suhteelliset tehot alhaalla. 5*35kg on aika hyvä tulos jo, eikä sitä kyl 8a:han tartte :D mutta kivaahan se on treenata kaikenlaista. parempiin tuloksiin leuoissa kyl pääset, jos treenaat niitä useemmin, mutta pidät ne sarjat aika iiseinä. se sarjan tiukkuus ei ole mikään tae voiman kehittymisestä. boulderoitko?

ei se andyn vertailu oo mitään turhaa. osottaa vaan, ettei noinkaan kevyt kaveri ole suhteellisesti kovin vahva, vaikka kiipee kovaa. lisäksi kun sillä on ikää niin vähän, pystyy treenaamaan senkin takia paljon. mä olen 39, mutta viime viikolla kiipesin 9 treeniä :) eikä tunnu missään. painoa 88kg, joten enpäs ole kovin pikkunen itekään. hyviä treenejä ja pysy ehjänä :)

fdsa: onhan toi tossa ajassa ihan hyvä tulos. jatka edelleen pitkin päivää ja lisäpainoilla esim. joka toinen päivä.

ben... voit vedellä kyllä useinkin ja vaikka kiipeilytreenien lomassa, mutta pidä ne suhteelliset tehot alhaalla. 5*35kg on aika hyvä tulos jo, eikä sitä kyl 8a:han tartte :D mutta kivaahan se on treenata kaikenlaista. parempiin tuloksiin leuoissa kyl pääset, jos treenaat niitä useemmin, mutta pidät ne sarjat aika iiseinä. se sarjan tiukkuus ei ole mikään tae voiman kehittymisestä. boulderoitko?
ei se andyn vertailu oo mitään turhaa. osottaa vaan, ettei noinkaan kevyt kaveri ole suhteellisesti kovin vahva, vaikka kiipee kovaa. lisäksi kun sillä on ikää niin vähän, pystyy treenaamaan senkin takia paljon. mä olen 39, mutta viime viikolla kiipesin 9 treeniä :) eikä tunnu missään. painoa 88kg, joten enpäs ole kovin pikkunen itekään. hyviä treenejä ja pysy ehjänä :)
fdsa: onhan toi tossa ajassa ihan hyvä tulos. jatka edelleen pitkin päivää ja lisäpainoilla esim. joka toinen päivä.

9 treeniä on kyllä kova määrä, mun nahat sanois seis jo aika nopeasti vaikka jollain ihmekonstilla palautuiskin, tosin muhun verrattuna oot nuori.
Boulderoin sisällä treenimielessä mutta aika vähän ulkona. Olisikoahan viime vuonna tullut 1 käynti Koivusaaressa. 2005 tuli boulderoitua aika paljon, tasokin nousi vähän. Mutta semmoista inspiraatiota boulderointiin ei ole syntynyt.

Huomenna jatkuu taas leuanveto, tuntuu että flunssa olisi vähitellen lähtenyt.

Toivon että kysymykseen vastaa jto tai joku muu asiantunteva.

Ajattelin ruveta treenaamaan leuanvetoa oikein kunnolla. Saan tällä hetkellä n.20 leukaa ilman sen kummempia kikkailuja. mutta tavoite oliskin 30 leukaa. Ajalla ei ole niin väliä kauan tavoitteen saavuttamiseen menee. Eli, minkälaisella systeemillä pitäis aloitella? Motivaatio on 110% ja oon valmis tekemään töitä!

Treenaan 3krt/viikossa punttia.

Back
Ylös Bottom