Leuanveto

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ketjun "Kylän vanhimmille" pari kysymystä yhden käden leukaan liittyen.

Kyrööläinen: Olisi kiva kuulla miten olet aikoinaan treeannut OAC:tä varten ja mikä oli lopulta ratkaiseva juttu vai oliko edes sellaista. Olen lukenut ketjun joskus ihan kokonaan läpi, mutta siitä on aikaa enkä muista jos olet kertonut. Sen olen ymmärtänyt, että ainakin suosit kahden käden lisäpainovetoa :hyper: ja jossain mainitsit, että negatiivisia/eksentrisiä et miellä toimiviksi. Myös isometrisiä eri kohdissa olen nähnyt sinun tekevän. Teetkö joka treeniin isometrisia, teetko joskus pelkästään niitä jne.

Jto: Tarvitsisin neuvoa negatiivisten käyttöön harjoittelussa. Omalla kohdalla tilanne on se, että negatiiviset tuntuu ja toimii hyvin ja niiden avulla olen päässyt tasanteelta seuraavalle. Mutta ongelmana on se, että välillä ne vetää kädet ja latsit ihan loppuun seuraaviksi 6-7 päiväksi ja pari seuraavaa vetotreeniä ei suju. Treenaan 3 kertaa viikossa yhden käden leukaa ja yleensä 2 treeniä on band/rengas/sormi -avustettua variaatiota ja 1 negatiivinen/lukotus-treeni, jossa en tee muuta vetotreeniä. Joku aika sitten keksein, että että lisäämällä painoa negatiivisiin ja lyhentämällä liikkeen kestoa lihakset ei "pala" ihan loppuun niin helposti ja muut treenit sujuvat normaalisti. Tämä auttoi jonkun aikaa, kunnes taas seuraavissa vetotreeneissä voimat aivan hukassa. Negatiivisia teen max 3 sarjaa ja max 3 toistoa peräjälkeen ja nykyään olen yrittänyt pitää ne sopivan "nopeina". Muuten treenaan 3 viikkoa ja sen jälkeen 4-5 päivään en treenaa.

Koko treenijakoni näyttää tältä:

1. HS, Kyykky, joku rengaskokeilu (fwd roll etc.)
2. FL, PL, HBP, OAC, IC
3. Side Lever
4. FL, PL, HBP, OAC, IC, Maastaveto
5. HS
6. FL, PL, HBP, OAC, IC

negat tuppaa olemaan kyl liian kuluttavia suurelle osalle. mieluummin oikein tehtyjä yhden käden variaatioita. noi sun lyhennykset ei kerro mulle mitään.

Juu se on varmaan sitten niin, täytyy jotenkin yrittää tehdä niitä vähemmän ja maltillisemmin. (Lyhennykset oli Hand Stand, Front Lever, Planche, Hollow Back Pres, One Arm Chin ja Iron Cross, en ajatellut sen enempää...).

Tuohon vielä liittyen, varmaan pidot vedon eri vaiheessa ovat yhtälailla kuluttavia, vai voisiko niitä tehdä vähän intensiivisemmin?

staattisia osia voi tehdä enemmän kyl. missä vaiheessa sulla se ykl on ja missä kohtaa eniten haastetta?

Vuoden verran treenannu kunnolla sitä varten. Siinä vaiheessa on, että pystyn noin 15s negatiiviseen ja 5s negatiiviseen 7,5kg lisäpainolla (painan 65kg). Pystyn staattiseen pitoon, missä kohtaa tahansa ja variaatiot menee aika pienellä avustuksella, pikkurillillä, kevyellä bandilla alhaalta ote. Vähä aikaa sitten mulla oli alku vaikea, mutta sinun neuvolla sain sitä aika paljo paremmaks. Nyt saan roikunnasta 90 asteeseen niin että toisen käden etusormella painan kyynärtaipeeseen ja varmaan menis ilman apujakin jo 90 asteeseen, mutta en ole freesinä kokeillut. Eli nyt tuntuu, että vaikeutta on enemmän lopussa.

No ensimmäänen YKL tuli lisäpainovetojen sivutuattehena, taisin painaa 92 kilua ja siihen aikahan lisäpaino ykkönen oli jotaki 82 kilua.

Negoosta aina kysellähän ja itte käytän niitä joskus maustehena, isometriset kans joskus mukana, mutta nua yli +100% 1RM kuarmat on kyllä kuluttavia ja niistä ei monet palauru, itte ny jotenki mutta mun rasituksen siatokyky on reenivuasista johtuen kyllä keskivertua korkiee. Elikkä en kyllä suasittele.

150 kilon penkki rakennetahan yleensä iliman negoja, ja YKL pitääs rakentaa kans (toki määrät voi olla isoompia), elikkä jos painat 65 kilua niin ota joku kumminauha jolla tuloo mukavasti toistoja ja lisää sitte vaan prikkaa vyälle vaikka kilua tai kahta lisäten ja rakenna määrän kautta se YKL, se on pitkäjänteistä hommaa eikä tuu väkisin tekemällä. Itte saan kyllä jo YKL:n tehtyä, mutta avustetuulla sitä silti aina vaan reenaan, toivottavasti kukaa ei kysy jotta minkä takia.

Voipi olla, että mulla on ollut vähän kehno lähestymitapa tohon treeniin. Taidan keskittyä nyt seuraavaksi noihin avustettuihin toistoihin ja osatoistoihin enemmän ja liittää vaikka vain yhden pidon joka treeniin lopuksi, ja seuraavassa treenissä eri kohtaan. Ja negat vähäksi aikaa kokonaan pois tai korkeintaan yksi mausteeksi niinkuin sanoit. Tuota en ollut edes ajattellut että lisätään painoa vyölle avustettuihin, olen aina vain tehnyt niin, että vähentänyt "avustuksen" määrää. Otan myös tuon kokeiluun. Palailen muutaman kuukauden päästä.

Voipi olla, että mulla on ollut vähän kehno lähestymitapa tohon treeniin. Taidan keskittyä nyt seuraavaksi noihin avustettuihin toistoihin ja osatoistoihin enemmän ja liittää vaikka vain yhden pidon joka treeniin lopuksi, ja seuraavassa treenissä eri kohtaan. Ja negat vähäksi aikaa kokonaan pois tai korkeintaan yksi mausteeksi niinkuin sanoit. Tuota en ollut edes ajattellut että lisätään painoa vyölle avustettuihin, olen aina vain tehnyt niin, että vähentänyt "avustuksen" määrää. Otan myös tuon kokeiluun. Palailen muutaman kuukauden päästä.

Et sä tarvitte yhtäkää pitoa tai negaa jotta YKL menis, mähän rakennan pohojakuntoa tyylihin esim. 5x5 ja 6x6, kuten tua viimeenen vireo, samoja 5x5 ja 6x6 voit käyttää avustetuus kunnon kevennyksellä. Kaharen käden leuat rakennetahan vastusta lisäämällä eikä yrittelyyllä tai +110 kilon negoolla ja isometrisillä. Tyhymät reenaa kovaa ja viksut reenaa viksusti.

Minkä takia ;D? Veikkaan ,että normi YKL on sulle liian kuluttavaa pidemmän päälle tai on jtn loukkaantumis riskiä, mitä halua vältellä?

Sama asia jos reenaasin lisäpainoleukaa vaan yli 85 kilolla eikä ikinä yhtää piänemmällä, lähären iltavuarohon, toivottavasti joku tajuaa eres jotaki tästä postista.

mrkeaton: 15s on kyllä liian pitkä nega. JOS niitä tehdään, kannattaa pitää 5s paikkeilla ja vaikka pari stoppia ongelmakohdissa. avustetut ykl:t on joskus hankalia, koska sitä yhtä hankalaa kohtaa, alkuvetoa, tulee autettua "liikaa". se pitää vaan huomioida ja tehdä sille vaikka osatoistoja ihan erikseen. analysoi vastapainolla tms missä kohtaa sulla on eniten töitä tehtävänä ja sitten hommiin. ku yks menee, on ne seuraavat jo helpompia. joka tapauksessa se kevennetty lajisuoritus on kaikkein helpoin ja nopein tie myös tässä. kahden käden leuat on hyvä apu, muttei korreloi edes niin hyvin yhden käden leukaan kuin päinvastoin.

Täs vähä tämän päivääsiä juttuja, pikkuusen pehemiä ukko ku illalla tuli kaahittua hämärähän asti ja sitte kotia tulles alakas pirullinen hammassärky. No, nyt olis vähä kevyee viikko tulos ja sitte varmasti joku frekvenssi homma siihen ja toivottavasti Laukaalle kisoohin. Tympii jo nämä vastoonkäymiset :puntti:

View: https://www.youtube.com/watch?v=_7g1P3KwT34

korkee maksimivoimataso on edellytys saada kovia kestovoimatuloksia. joillakin se kestävyys tulee nopeemmin esiin ja jotkut sitten tarvii siihen hetken enemmän spesifimpää treeniä. ellet oo pidempää tehny älä oleta, että oot samantien hyvässä kunnossa myös niissä.

Vertailuks omat: 50kgx1, 45kgx2-3, 40kgx5, 35kgx7, 30kgx10, 25kgx11-12, 20kgx12-13, 10kgx18-20, omapainox25. Esim. omaan silmään osa omista sarjoista enteilis paremmasta maksimista mikä se on.

Vertailu aika lailla mahdotonta kun omapaino puuttuu, on kuitenkin täysin eri asia painaako nostaja 60kg vai 120kg vai jotain siltä väliltä

aina on kyse kokonaismassan nostelusta. sen takia leukatuloksia ilmoitellessa kannattaa laittaa se omapaino mukaan. pitkistä sarjoista on turha laskea maksimia, mutta koska sanoit tehnees pääasiassa 4-7 toiston töitä ne 3x90, 5x85% pitäs olla suht hyvät ennustajat. pitkät sarjat on sit eniten kiinni solupuolen jutuista. jotkut ei saa niitä koskaan kovin hyviksi, vaikka maksimit olis suomen huippua.

Suositut

Back
Ylös Bottom