Leuanveto – kuinka?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Leuanveto – kuinka?

Katselin searchilla läpi enkä löytänyt topikkia joka aihetta olisi käsitellyt. Joten kysymys, tekninen suoritus leuanvedossa, miten?

Luulin aika lailla että simppeli homma, mutta sitten sainkin kuulla, että esim. käsiä ei saa päästää suoraksi koska huono nivelille, lisäksi että otteella on väliä. Ongelma rupesi hatuttamaan, koska en löydä vastinetta ’leuanveto’ englanninkielestä, joten en voinut teko-ohjettakaan etsiä. Tuo englanninkielinen nimikin olisi kiva tietää. Oma logiikkani sanoo, että koska ei extra painoa tuo suoraksi päästäminen on itse asiassa vain hyvä venyttävä liike.

???
/Slice

Chin up ja chins on enklanniksi ja tuossa on yks esimerkkikin . On tästä palstalla juteltu aiemminkin, myötäotetta pidetään kaiketi parempana, suht leveällä otteella. Kannattaa kokeilla mikä tuntuu parhaiten selässä.

Lisää leuanvedosta

Tekeekö porukka/Onko tehnyt leuanvetoa lisäpainoilla? Kuinka paljon, jos vastaus on kyllä? Tuossa kevään kuhjussa innostuin kiskomaan ja ehdin kahdesti tehdä kys. liikettä lisäpainoilla. Eka kerta oli kokeilua, jolloin katsoin ykkösmaksimini. 22,5 kg oli ylimääräistä lastia, kun ykkönen nousi. 25 kilolla jäi himpun vajaaksi. Kunhan tässä syyskorvalla yleisurheilukausi kallistuu lopuilleen ja alkaa kunnon punttitreeni, otan takuulla taas tuon lisäpainollisen leuanvedon mukaan. Otteeni on luonnollisesti vastaote. Ottaa kivasti kainalon taakse siipiin.

Tunnustan kyllä myötäoteleuanvedon tehokkuuden. Ottaa alemmas ja ehkä kokonaisvaltaisemmin latseihin kuin vastaoteversio. Jostain syystä en silti ole ylen ihastunut tähän. Kotonani on rekkitanko, alkaisikohan aina silloin tällöin tekemään toistoja sen ali kulkiessaan?:whip:

Re: Lisää leuanvedosta

Originally posted by Metri
Tekeekö porukka/Onko tehnyt leuanvetoa lisäpainoilla? Kuinka paljon, jos vastaus on kyllä?
Nykyään, kun on ruvennut jaksamaan enemmän, tulee painoilla säädeltyä toistot sen kertaiseen tavoitehaarukkaan. Mutta kovin on pieniä lisäpainot vielä :itku:

Käsittääkseni on bodileuanveto, eli myötäote ja suht leveä sellainen, englanniksi "pull up". Tässä liikkeessä on laatu tärkeämpi kuin että saa leuan tangon yli. Ryhti vedätessä on tärkeä, että liike menisi perille. Moni vetää itsensä niin korkealle kuin on mahdollista, mutta itse vedän sunnilleen leuan kärkeen asti pään ollessa takakenossa.

Chin tai chin up on leuanveto vastaotteella ja suht kapealla otteella. Tämä on liike, jossa voi käyttää enemmän voimaa, ja joka on brutaalimpi.

Venyttäminen loppuun asti on mielestäni ihan terveellistä. Jotkut ovat sitä mieltä, että silloin tulee dislocatio, eli että olkapää menisi tavallaan sijoiltaan kun roikkuu käsien varassa, mutta se edellyttäisi IMO melko huonoa kehon tuntemusta ja hallintaa, tai huonoa lihasvoimaa...

Mielestäni vältettävä asia on leveä vastaote, joka on hieman luonnoton, ja vääntää kyynerpäitä..

tyhmä kun olen niin selventääko joku vielä kerran että jos minulla on kädessä rannekello niin mihin suuntaan kellotaulu on myötä ja vastaotteella..

Taas sananen väliin, sori, mutku just muistin muutakin.

Myötäoteleuanveto oli myös se variaatio, jota keihäsvalmentajani ennen muinoin käski miun tehä. Tekee hyvää sille loppuvedolle, ylävartalon käytölle.

Vastaoteversiota teen myös hauiksien takia. (Eräs tutuntuttuni on sanonut ettei itse tee hauiksilleen mitään muuta, ja on äijällä käsivarret.) Leuanvetopäivänä yhdistän selän ja käsivarsien treenin. Joskus eivät hauikset muuta tarvitse kuin leuanvedon plus kolme sarjaa käsipainokoukistusta (eristävää) tai leukojen jälkeen sarja kp:lla ja toinen tangolla. Näin meillä, toisin ehkä teillä.

Re: Lisää leuanvedosta

Originally posted by Metri
Tekeekö porukka/Onko tehnyt leuanvetoa lisäpainoilla? Kuinka paljon, jos vastaus on kyllä?
Teen itse säännöllisesti. Tavallisesti teen 0- 40 kilolla. Olen tähän mennessä saanut jopa 57,5 kiloa nousemaan, ja 60 olisi kevällä ollut lähellä, mutta ei... no nyt syksyllä sitten :)

Olen myös tehnyt ylikuormitusta ylisuurilla painoilla sekä ainoastaan roikkumalla että myös vetämällä olkapäitä alaspäin. Aion myös kokeilla sellaista alhaalta vajaata versiota...

Isot limput, jossa on hyvä (iso ja selvä) reuna, ovat hyviä lisäpainoiksi... Pidän nimittäin kiinni limpusta jaloilla... se auttaa mielestäni paljon.

Voisi ottaa kuminauhat ja ketjut vielä käyttöön :)

Originally posted by screwdriver
tyhmä kun olen niin selventääko joku vielä kerran että jos minulla on kädessä rannekello niin mihin suuntaan kellotaulu on myötä ja vastaotteella..

Sehän riippuu ihan siitä, pidätkö kellotaulua ranteen ulkopuolella, vai sisäpuolella niin kuin jotkut naiset.

Pitäisi lailla kieltää käyttämästä noita typeriä termejä, kun niissä aina menee sekaisin tai ainakin joutuu miettimään. Leuanvedossa kai vastaotteessa kämmen osoittaa taaksepäin ja kämmenselkä eteenpäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
en tiedä kumoaako tämä kaikki teidän käsityksenne leuoista, mutta itselläni kapealla otteella vedettynä ja vartalo mahdollisimman ylös ottaa kaikista parhaiten selkään. Leveällä otteella ja alemmaksi jätettynä vaikutus ei ole läheskään yhtä hyvä, ainakaan omasta mielestäni. Tiedä sitten. Ainakin tuntuma selkään on paras kapealla otteella ja mahdollisimman ylös.

Originally posted by Zamp
en tiedä kumoaako tämä kaikki teidän käsityksenne leuoista, mutta itselläni kapealla otteella vedettynä ja vartalo mahdollisimman ylös ottaa kaikista parhaiten selkään. Leveällä otteella ja alemmaksi jätettynä vaikutus ei ole läheskään yhtä hyvä, ainakaan omasta mielestäni. Tiedä sitten. Ainakin tuntuma selkään on paras kapealla otteella ja mahdollisimman ylös.

Ihmisruumis on outo kapistus.....varmasti tuntuu erilailla eri ihmisillä

Originally posted by Pertti 123
:offtopic: Metri: paljonkos on heppi... siis keppi lentänyt??? Oletko kovastikkin yleisurheilu henkinen???:offtopic:
:offtopic: Rrrakastan yleisurheilua, eritoten keihäänheittoa (:itku: tätä nykyistä tasoa, mutta nuorissa on tulossa hyviä tyyppejä). Keihästä heitän nykyisin tasan kaksi kertaa vuodessa: tänä ja tulevana viikonloppuna Veteraanien SM- ja heitto-SM-kisassa. Jälestäpäin joutunen taas odottelemaan kuukauden päivät, ennen kuin olkapäät sallivat penkkipunnerruksen salilla. Kohteliaaseen kymysykseen vastaus: 44,18 m. :offtopic:

Ja back to the point. Zampin kanssa exakt samaa mieltä.

Sama täällä, leveällä myötäotteella ei tule mitään tuntumaa. Lisäksi vastoin yleistä konsensusta otan toistot ihan pohjasta ja aloitan vetämällä olkapäät alas ja lavat yhteen. Lisäpinoja on käytössä 0-25kg toistot 5-15. HST:tä kun teen niin painot nousee tuosta vielä ylöspäin kun teen negavitosia, eli penkille astuen ylös ja h i d a s lasku.

Riippuu niin paljon tyypistä... jotkut vaan ovat kivenkovaa sitä mieltä että pitää tehdä myötäotteella tai niskantakaa... Biomekaanisesti katsottuna on ihmisruumis vahvimmillaan leuanvedossa kun vetää vastaoteella ja melko kapealla sellaisella... mikä myös viittaa siihen, että aktivoituisi eniten lihassoluja.

Vaikka vedän paljon vastaotteella, niin sanoisin että minulla on suhteellisen heikot (ja myös absoluuttisesti katsottuna) hauikset, ja suhteellisen vahva selkä...

jeps jeps. kyynärpäihin se varmasti ottaa jos retkauttaa ittesä alas sieltä eikä jännitä vastaan yhtään. ite olen tehnyt niin että aina alaallakin pitänyt jännityksen päällä. monesti myös niin että ennen vetoja roikkunut n. 30sec jännittäen kaikkia mahdollisia lihaksia, ja vasta sitten vetänyt niin monta leukaa kun menee. (joku intialainen massahomma, kivest! :)

normaalisti siis niin päin että rystysiä ei nää. jos niskan taa leveellä otteella niin sit toisin päin.

lisäpainoteline on hyvä verrattuna kässäreihin. jos siihen tarkotuksiin kässäreitä käytätte.

Mulle leveä vastaote on sopinut kaikista parhaiten.

Originally posted by nevahood
lisäpainoteline on hyvä verrattuna kässäreihin. jos siihen tarkotuksiin kässäreitä käytätte.
Mitä häh? Lisäpainoteline? Eli lautanen vatsalla jolle laitetaan painoja :)

Itse käytän lisäpainovyötä... Ja kässärit sopivat IMO huonosti lisäpainoiksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom