lestadiolaiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
29.10.2007
Viestejä
202
mitä mieltä olette kyseisen aatteen kannattajista?? itse asun porissa ja tuossa naapurissa on pari perheellistä lestadiolaisia, eniten vituttaa nuo juoksevat kakarat jotka pomppivat kokoajan tiellä, tidä koska ajaa päälle! muuta valittamista en olekkaan huomannut..

..mutta jotain legendaa olen kuullut että joku lestadiolainen olisi alkanut rebelöimään oikein kunnolla uskontoaan vastaan ja lopulta päätynyt mielisairaalaan vanhempien passittamana suhteiden kautta... vaikka eihän sielä päässä oikeasti mitään vikaa ollutkaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäpä noista.Jos ovat onnellisia omalla tiellään niin hieno homma.Mua eivät ole koskaan häirinneet mitenkään. Jos häiritsevät tai muuten heidän,ihan samoin kuin kenenkään muunkaan,toiminnasta aiheutuu muille ongelmia tai vaivaa niin sehän ei tietenkään ole suvaittavaa.Esim jos lapset juoksee miltein autojen alle niin silloin asiaan kuuluisi puuttua..vanhempien ensin,mutta jos eivät mitään tee niin sivullisten huomauttaa lasten vanhemmille.

Legendoja on paljon ja osa niistä varmaan tosiakin.Moni urheilijakin on päätynyt alkoholistiksi ja jotkut legendathan kertovat,että ihan joistain naisurheilijoita olisi miehiä tullut.Siinäkin legendasassa on totuutta mukana.

Itelläni on varmaan moniaitakin juttuja joita he ihan varmasti isosti kummaksuisivat ja samoin on heillä juttuja joita minä en älyäisi.Silti en tuomitse heidän tyyliään vääräksi jos se tuo heidän elämäänsä jonkinlaista onnea ja rauhaa.
 
Lestaadiolaisissakin on useampia suuntauksia.

Meidän mökkinaapuri edustaa hieman rennompaa suuntausta. Töllön katselu on sallittu ja väkevien viinaksien nauttiminen on kielletty. Olutta kuitenkin saa juoda ihan korikaupalla. Jää ainakin meikäläinen toiseksi. :kippis1:
 
Mä olen taas kuullut Lestadiolaisista, jotka ovat kovia tappelemaan. Ja vielä selvänä tykkäävät painia. Ja ihan hyvää ollut kuulemma menestys. Tääkin on sitten juttu, mikä on kuultu kaverin kaverilta.
 
No itse en erityisemmin myöskään ole lestadiolaisia vastaan mutta tiedoksi niille jotka nyt pitävät heitä mallikansalaisina niin juuri yleensä lestadiolaisista paistaa kilometrin päähän asenne että muut ovat huonompia ihmisiä kuin he mikä sinäänsä ärsyttää itseäni. Yläasteella ja lukiossa pari lestadiolaista oli luokallani jolloin he olivat ihan rentoja tyyppejä. No kun vaihtoivat koulua alkoivat nämä sitten hengailla enemmän keskenään ja nykyään hyvä kun edes kättä nostavat vastaan tullessaan. Lestadiolaiset muutenkaan eivät yleensä täälläpäin edes hengaile muiden kuin toistensa kanssa.
 
Ilmeisesti ainakin osa lestadiolaisista pitää itseään muita ei-lestatiolaisia parempina, mutta turhaan sanon minä. Olen nähnyt sen verran, että samanlailla sieltä löytyy ihmisiä jotka tappelevat, juopottelevat ja joiden kurittomat pikku kakarat haistattelevat naapureille kuin muistakin ei-lestadiolaisista.

:jahas:
 
...itse asun porissa ja tuossa naapurissa on pari perheellistä lestadiolaisia, eniten vituttaa nuo juoksevat kakarat jotka pomppivat kokoajan tiellä, tidä koska ajaa päälle! muuta valittamista en olekkaan huomannut..
.


No eipähän sillä uskonnolla taida olla kovinmoista vaikutusta siihen kakaroiden pomppimiseen..:D No ei vaan, samahan tuo jos kyseiset henkilöt ovat onnellisia omassa uskossaan, nii mikäs siinä..
 
Yläasteella liikuntatunnilla yksi luokkalainen repi kaverin hienon uuden Iron Maiden paidan. Mahtoiko saatana tuijottaa siitä liikaa?

Onhan ne muita parempia. Sanoivat sen suoraan. Johtuu kai siitä että ne pääsee taivaaseen ja me mennään helvettiin. Tämä oli suora lainaus. Ja menevät sibeliusakatemiaan opiskelemaan. Paitsi etteivät menneet. Tekivät 20 kakaraa ja en tiedä missä hanttihommissa ne ämmät ny on. Pojat nyt ei mihinkään olleet menossakaan. Nahkatakit päällä vetivät röökiä koulun takana.

edit: Tämä siis Pohjanmaalla, en tiedä miten muualla. Tuskin se ainakaan Oulua kohti helpottaa. Lestijärvi olikin siinä kotiseudulla.
 
Voi jumalauta että vituttaa kyseiset ihmiset. Ei kyllä kaikki, joukossa muutama ihan järkeväkin tapaus mutta suurin osa. Olevinaan koko maapallon omistajia ainakin täälläpäin, mitkään säännöt eivät koske heitä (näin oli ainakin 1-9 luokkien ajan). Ja yksinkertaisesti niitä on ihan vitusti liikaa :D koulussa katsoi mihin suuntaan tahansa, aina osui silmään vähintään muutama lestadiolainen.
 
No eipähän sillä uskonnolla taida olla kovinmoista vaikutusta siihen kakaroiden pomppimiseen..:D No ei vaan, samahan tuo jos kyseiset henkilöt ovat onnellisia omassa uskossaan, nii mikäs siinä..

itse asiassa sillä uskonnolla kyseisessä tapauksessa juuri ON väliä, sillä lestadiolaisethan eivät tunnetusti saa käyttää ehkäisyä, joten lapsia on varmaan keskimäärin 6 perheessä ja kun tuossa tienvarrella on pari perhettä niin lapsiakin on.

tosin voihan jonkun normaalin perheen lapsikin hyppiä tiellä..
 
Niin lapsia niillä o just tosta syystä tavallista enemmän,mut niinku itekkin lopuksi totesit voi ihan muunki perheen lapset hyppiä tiellä.Hokehan sanoi,että uskonnolla ei taida olla vaikutusta kakaroiden pomppimiseen.Määrään varmasti voi vaikuttaa,mut tuskin siihen pomppimiseen.

Tosin,niinku tuolta aijemmista luin.Taitaa näidenkin porukassa olla melkosta sylkeutumista omaan jengiin.Ite en oo kohdannut,mut eipä muutenkaan oo tätä porukkaa paljoo osunut matkalla.Typerää pitää itsestään selvyytenä,että oman porukan sakki on parempa kuin muut.
 
Kulttihan tuo on, ei riitä tietoa tarpeeksi, että voisi sanoa miten pahalla kantilla noiden jutut on että mennäänkö Jehovan todistaja / skientologia -tasolla vai olisko ne enimmäkseen ihan rentoa porukkaa.
 
Kesällä tuli käytyä Mikkelin lähellä yhdessä tuppukylässä, jonne sukulaismies oli rakentanut talon, ja siellä oli ihan naapurissa nuorehkon lestadiolaispariskunnan hökkeli ja tusina kakaroita. Paras oli se kun ajettiin ohi ja näitä mukuloita alkoi putkahdella ojista ja pellon reunoilta vuoron perään; näyn perusteella emäntä oli ollut paksuna vuoden välein, ja kai joukossa oli jokunen kaksonenkin.

Ja muksut tosiaan juoksentelivat melko vapaina ajotiellä ja vilkuttelivat ohikulkeville. Mutten uskoisi katsovan uskonnollista taustaa tässäkään kohtaa.
 
Lapsuuden kotini lähellä on myös paljon lestaperheitä... Ja onkin tunnettua että tietyissä mutkissa pitää ajaa hiljempaa kun lestakakarat hyppii tai ISTUU tai ylipäänsä leikkii tiellä...mutkaisella tiellä...syrjäiselläkin jossa on tapana ajella ylinopeuttakin... eräänkin kerran muistan että esim. linja-autokuski teki tiukkoja jarrutuksia :D. Ja tämähän ei liity uskontoon mitenkään (vaikka kaikki tietämäni tiellähyppijät olivat juurikin lestadiolaisia).

Nyttemmin nämä lestat ovat lisääntynee alueella ja esim. kouluissa on tullut ongelmia kun lestojen lapset pelottelevat muita "normaaleja" lapsia jotta helvettiin joudutte kun olette vääräuskoisia :D. Eh.

Mutta ei mulla mitään ole heitä vastaan...oon niihin jo tottunu.
 
Paras oli se kun ajettiin ohi ja näitä mukuloita alkoi putkahdella ojista ja pellon reunoilta vuoron perään; näyn perusteella emäntä oli ollut paksuna vuoden välein, ja kai joukossa oli jokunen kaksonenkin.

Luulis että keho on aika kovilla tommosen pukkaamisen jälkeen. :p Yläateella oli yksi lesta omalla luokalla ja niitä oli yhteensä 12 ja kuulemma "lisää oli tulossa". Sillä tais olla sisaruksia joka vuosikurssilla/luokalla.
 
Juu...eiköhän tuo lasten pukkaaminen ota koville sekä henkisesti että fyysisesti, mutta se on Jumalan tahto...:rolleyes:

Lapsuuestani muistan ainaki kaks lestaäitiä joilla oli pahoja mielenterveysongelmia...lapset oli heitteillä, isäntä pökki meneen ja lisäähän niitä vaan tuli... Kylläpä se ihmetytti jo lapsena... Sairasta touhua oikeastaan.
 
Meidän luokalla oli yläasteella yks lestadiolaistyttö, joka oli niiden perheen vanhin. Niiden perheeseen kuului 13 lasta, ja yläastetta aloitellessa taisi ikää olla koko lailla se 13 ja tää tyttö oli perheen vanhin. Koko lailla oli vuoden syklissä niitä putkahdellut. Kerran näin niiden äidin hammaslääkärissä, ja voi taivas, kun se oli huonon näkönen. Kehon muodoista näki ihan selkeästi, että ei ole ihmiselle hyväksi synnyttää toistakymmentä jälkeläistä. Maha ei hirveästi näet enää vetäydy, kun venytät sen reippaat kymmenen kertaa jalkapalloksi. Nyt luin jostain, että jotkut lestadiolaisäidit on saattanut kuolla siihen, kun keho ei kestä niin kovaa rasitusta synnytyksistä.

Mua ei lestadiolaiset mitenkään erityisesti ärsytä, koska yks ihan hyvä kaverikin on lestadiolainen, vaikkakaan ei mikään vanhoillislesta. Toisinaan kyllä koulussa ärsyttää juurikin tuo "me ollaan Jumalan lapsia"-asenne, joka välillä puskee esiin. Mä oon myös huomannut, että joillekin lestadiolaisille tekee hirveen vaikeeta puhua omista kotiasioistaan, ja monesti se keskustelu menee vähän vaikeeks ja pidättyväiseks.
 
Back
Ylös Bottom