lestadiolaiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Linkkasin tämän uutisen tuonne uskontoketjuun mutta laitetaanpas tännekin:

Ihmisoikeusliitto selvittää "lestadiolaisten ehkäisykieltoa"

Ihmisoikeusliiton toimisto selvittää vanhoillislestadiolaisuuden käsityksiä ehkäisystä. Ihmisoikeusliiton pääsihteerin Kristiina Kouroksen mukaan tarkoitus on selvittää, onko "ehkäisykielto" ongelmallinen ihmis- ja perusoikeuksien kannalta.

- Selvitämme asiaa ihmisoikeusjuridiikan näkökulmasta, kyse on muun muassa seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta, ei vain naisten osalta vaan myös miesten.

Asian selvittely on alkanut suurimman lestadiolaisuuden haaran vanhoillislestadiolaisuuden piirissä kasvaneiden yhteydenottojen ja keskustelutapaamisen myötä. Tapaamisia on suunnitteilla lisää.

- Ehkäisykielto on ymmärtääkseni ainakin vanhoillislestadiolaisuudessa selvä oppi ja se on käsitykseni mukaan johtanut jopa kuolemaan tilanteissa, joissa naisen elimistö ei ole kestänyt jatkuvia raskauksia. Meillä on tästä kertomuksia, Kristiina Kouros väittää.

Lääkärien näkemyksiä hän ei tiedä. Ihmisoikeusliiitto saattaa selvittää niitäkin, ja ottanee yhteyttä myös kirkon johtoon.

Ihmisoikeusliiton johtokuntaa on jo informoitu siitä, että liiton toimisto aloittaa ehkäisyasiasta selvitykset.

"Onko aitoa valinnanmahdollisuutta?"

- Onko hahmotettu, että systemaattinen opetus, jossa ihmisille sanotaan, etteivät he saa käyttää ehkäisyä, voi olla ongelmallinen ihmis- ja perusoikeuksien kannalta. Jokaisella on oikeus päättää omasta perhe-elämästään mukaan lukien lisääntyminen, Kristiina Kouros sanoo.

Hän haluaisi keskustella asiasta vanhoillislestadiolaisen liikkeen johdon kanssa ja kuulla heidän kantansa.

Kouroksen mukaan nyt selvittelyn alle otettava asia on äärimmäisen haastava.

- Totta kai aikuiset ihmiset saavat päättää, jos he haluavat synnyttää paljon lapsia. Mutta onko ehkäisyä hyväksymättömissä vanhoillislestadiolaisperheissä kasvaneilla aitoa mahdollisuutta olla valitsematta ehkäisemättömyyttä? Entä onko tässä ideologisessa ympäristössä aitoa mahdollisuutta valita, jos esimerkiksi vaihtoehto olisi se, että yhteisö hylkäisi, Kouros pohtii.

Hänen oma käsityksensä lestadiolaisuudesta on pääpiirteittäin hyvin positiivinen.

- Kyseessä on uskonnollinen vähemmistö, joka on Suomessa erittäin arvostettu ja hyväksytty. Emme ole lähdössä missioon lestadiolaisuutta vastaan. Uskonnonvapaus on keskeinen ihmisoikeus, mutta sen nimissä ei voida polkea yksilölle taattuja ihmisoikeuksia, hän sanoo.

Lähde

Itse vietin lapsuuteni lestadiolaisten terrorisoimassa pikkukylässä Oulun lähistöllä. Sieltä jäi sellainen arpi sieluun, että voin sanoa vihaavani lestadiolaisia oikein hartaasti. Syynä nämä tässäkin ketjussa jo esille tulleet asiat, kuten vittumaiset penikat ja ylimielisyys. Eräskin niistä perkeleistä kävi Metallica-lätsäni kimppuun ala-asteella :evil:

Pakko kuitenkin myöntää, että tiedän pari tyyppiä jotka ovat hylänneet lestadiolaisuuden ja ovat KUULEMMA ihan normaaleja ihmisiä. En kuitenkaan itse ole ollut näiden kanssa missään tekemisissä joten epäilen vahvasti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
He toimivat kuin mafia!
Tämä on kyllä totta.

Paikkakunnalla jossa vartuin oli varmaan puolet asukkaista juurikin lessuja ja sen kyllä huomasi.Ja tosiaan se asenne että ovat muita parempia huokuu kyllä kilometrien päähän. Ja kaikkeahan he saavat periaatteessa tehdä ja säännöt eivät heitä koske, sunnuntaina sitten seuroissa annetaan anteeksi. Voisi kyllä sanoa että vituttaa ihan huolella kyseiset hihhulit.

edit: hahhah muistuu ala-asteelta eräs huvittava tapahtuma,koululla oli levyraati ja eräs kaverini soitti muistaakseni Metallican - Master of Puppetsin siellä. Jopa biisiä parempaa oli katsoa niiden lessu pentujen ilmeitä kun biisi rävähti soimaan, joka iikka tukki äkkiä korvansa ja tämä toistui aina vähänkään rockimman musiikin kohdalla.

edit: hahhah muistuu ala-asteelta eräs huvittava tapahtuma,koululla oli levyraati ja eräs kaverini soitti muistaakseni Metallican - Master of Puppetsin siellä. Jopa biisiä parempaa oli katsoa niiden lessu pentujen ilmeitä kun biisi rävähti soimaan, joka iikka tukki äkkiä korvansa ja tämä toistui aina vähänkään rockimman musiikin kohdalla.
Niin, tästä tulikin mieleen, kun ala-asteellakin oli yks lestadiolainen poika meidän luokalla. Tyyppi oli aivan fiiliksissä, mun luokaan roudattiin ikivanha telkkari ja siitä katottiin jotain opetusvideoita. Hyvä ettei kuola valunut pulpetille, kun se sitä tuijotti. Siis sitä kiintymystä telkkariin ei voi kuvailla sanoin sen kohdalla, koska se tuskin oli ennen moista näköradiota nähnyt. Myös kerran muistan, kun se kävi meillä kotona, niin se ei meinannut lähteä telkkarin äärestä millään pois ja mun aku ankat oli pakko lukea aina läpi.

Kyllä meillä päin ne on vähän hyljeksittyjä ja niitä pidetään tyhminä/outoina/pelleinä. Mut tunnen kyllä monta tosi hyvää tyyppiä niistä eikä ne mitenkää pidä itteää parempi pikemmin vähän häpeää eikä todellakaan pidä iso melua asiasta. Muutamasta tyypistäkin sain vasta jälkeenpäin tietää että se olikin "lessu". Rutto sanaa ne hokevat koko ajan kirosanan sijasta :D

Itsellä on ollut parhaimpiin kavereihin lukeutuneena lestadiolainen eikä vieläkään ole häipynyt näkyvistä. Ja tämän perheeseen kun tutustunut 5-vuotiaasta asti, on kyseinen perhe ainakin aivan hienoa porukkaa.
Kaveri vetää ihan muiden tapaan tupakkaa ja nuuskaa. Ei sitä koskaan ole häirinnyt mitkään säännökset tai ei se ainakaan ole koskaan näkynyt. Ihan muiden joukossa rikkoi naapureiden ikkunat, piilotti ihmisten posteja lumihankeen ja muuta jäynää. Ja on kyllä pirun kova painimaan, kuten tuossa jo joku sanoi. Perheen kaikki miespuoliset henkilöt ovat urheilussa hyviä, varsinkin pallopelit tuntuu olevan hallussa. Eikä kentällä juosta pikkurilli pystyssä varoen vastaantulijaa vaan väännetään täysillä.
Mulla ei ole huonoja kokemuksia. Aina olen hieman vältellyt tilanteita joissa saattais tulla esille lestadiolaisten perinteet ja säädökset, ei turhaan kaverisuhde koe kolausta.

Eikä se kyllä ole syy lasten tiellä juoksenteluun, että on lestadiolainen...

Itsellä on ollut parhaimpiin kavereihin lukeutuneena lestadiolainen eikä vieläkään ole häipynyt näkyvistä. Ja tämän perheeseen kun tutustunut 5-vuotiaasta asti, on kyseinen perhe ainakin aivan hienoa porukkaa.
Kaveri vetää ihan muiden tapaan tupakkaa ja nuuskaa. Ei sitä koskaan ole häirinnyt mitkään säännökset tai ei se ainakaan ole koskaan näkynyt. Ihan muiden joukossa rikkoi naapureiden ikkunat, piilotti ihmisten posteja lumihankeen ja muuta jäynää. Ja on kyllä pirun kova painimaan, kuten tuossa jo joku sanoi. Perheen kaikki miespuoliset henkilöt ovat urheilussa hyviä, varsinkin pallopelit tuntuu olevan hallussa. Eikä kentällä juosta pikkurilli pystyssä varoen vastaantulijaa vaan väännetään täysillä.
Mulla ei ole huonoja kokemuksia. Aina olen hieman vältellyt tilanteita joissa saattais tulla esille lestadiolaisten perinteet ja säädökset, ei turhaan kaverisuhde koe kolausta.

Ps. ja tuo rutto on totuttua kauraa täälläkin :D

D

No on se siinä mielessä että kun niitä lapsia on se 12 niin eihän niiden perään ehdi kattoon vaan penskat juoksentelee millon missäkin. Itse ainakin olen tämän huomannut eikä tuommoista ilmiötä esiinny normi perheissä hetikään niin paljon.

Jos "normiperheessä" on tuo 12 lasta, kyllä siinä helposti samallalailla käy. Ellet sitten tarkottanut normiperheellä tyypillistä 2-3 hengen perhettä. Mutta pointti, että ei sitä nyt lestadiolaisia voi oikeen vihata sen takia, että lapset leikkii..?

Jos "normiperheessä" on tuo 12 lasta, kyllä siinä helposti samallalailla käy. Ellet sitten tarkottanut normiperheellä tyypillistä 2-3 hengen perhettä. Mutta pointti, että ei sitä nyt lestadiolaisia voi oikeen vihata sen takia, että lapset leikkii..?

Onkohan missään ei lessu perheessä 12 lasta, epäilen että näitä ei löydy. Tietenkään sen takia ei voi vihata että penskat leikkii. Ihan muut syyt löytyy tuohon lessujen vihaamiseen :D

Aika neutraalit fiilikset itsellä, ala-asteaikoina oli yksi tyyppi lestadiolaisperheestä eikä se mitenkään joukosta erottunut.

Eihän minulla ole mitään hyvää sanottavaa uskovaisista itsessään, mutta yks hailee mihin uskovat niin kauan kuin eivät muille pakkosyötä luulojaan.

Väittäisin että tuollaiset nuoret uskovaiset, jotka eivät niinkään välitä lahkonsa säännöistä tulevat aika suurella todennäköisyydellä hylkäämään lahkonsa myöhemmällä iällä. Leikkivät mukana vain vanhempiensa painostuksesta, eivätkä uskalla sanoa vastaan.

Itselläni oli parhaana kaiffarina monta vuotta jehovan todistaja.
Kolme kertaa viikossa se kävi perheensä kanssa niissä kokouksissa, ja noin kerran kuussa "kentällä", eli kiertämässä ovelta ovelle. Kerran viikossa oli myös perheen keskeinen raamatunkatsaus.
Vapaa-ajalle tuo ei kyllä heijastunut yhtään, vaan ihan yhtä hullu se oli kuin muutkin poijaat.
Kännäsi yhtä kovaa kuin muut ja poltteli tupakkaa.

Täysikäisyyteen päästyään hän on sittemmin eronnut lahkosta, ja tunnen pari muutakin samanlaista esimerkkiä.

Eihän ne käy mäkkärissä, sehän on syntiä. :D

No, eipäs nyt saivarrella :D Vesitit nyt ydinkysymykseni ihan täysin joten muotoilen sen uudelleen.

Mäkkärissä ei voi käydä, koska siellä käy vääräuskoiset ja lihaa ei voi myöskään syödä.

Kysymys kuuluu: Jos ei mene mäkkäriin sisälle vaan ostaa drive in:stä sellaisen pienen pussin esikeitettyjä porkkanoita, niin pitääkö niille porkkanoille vetää se biisi vai ei?

Lapsuudenystäväni meni lestan kanssa naimisiin ja olenhan mä sitä useammankin kerran ihmetellyt. Varmasti hyvä kun on iso suku ympärillä ja tiettyjä arvoja korostetaan, mutta ainakin heidän perheessä lapsilla on liian suuri vastuu sisaruksistaan. Mä pidin pikku luennon ystäväni muksuille kun ne aikansa tuijotettuaan uskaltautui sanomaan ettei uskovaisilla ole korvakoruja. Samoin valaisin ev.lut kirkon kantaa helvettiin joutumisesta... Ystävä ei ollut moksiskaan puheistani kun se ei ole oikeasti uskossa, kunhan filmaa appivanhemmilleen, mutta sen mies on pitänyt mua ennenkin vanhan testamentin porttona..

Lapsia on ja keskenmenoja, ei ne taida enää tuntua missään kun niitä tulee tarpeeksi. Mä en myöskään ymmärrä miksi kropan ei voi antaa palautua entisestä synnytyksestä vaan painetaan menemään ilman ehkäisyä. Kun tätä lestamiestä jututin niin tuli se perinteinen paskanjauhanta ehkäisy on syntiä jne. Mä pääsin kuittaamaan aika hyvin kun kysyin eiköä esiaviollinen seksi ole? Ja vastaus oli onhan se. No kysäisin vielä mieheltä eikö ole rankkaa olla noin tekopyhä kun harrastit kyllä seksiä ennen naimisiinmenoakin ja silloin kyllä pystyit vetämään lakanoille ettei tule muksuja liian aikaisin.

Parastahan noilla lesteillä oli, että oli teipattu pesukoneen ikkuna umpeen, ettei vain siellä pyörivä pyykki aiheuta kiusallisia ajatuksia.

Mistähän muuten johtuu, että aina näissä hihhulihommissa paneminen/lisääntyminen on niin isossa roolissa? Varmaan pahimmat runkkarit keksii näitä hihhulointejaan, jotta pääsevät panemaan jonkun yliluonnollisen hahmon nimissä.

Noi on oikeesti vitun kieroa porukkaa, vaikka taivaspaikka tosin taitaa olla jo pedattu, että vissiin aika sama.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom