lestadiolaiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, olihan noita edellisellä paikkakunnalla vitusti liikaa. Ihme sekopäitä ja hihhuleita joka ikinen.
Lestanhan tunnistaa heti naamasta kun sellanen kävelee vastaan!:hyper:

Ihme tempauksia niillä oli. Varastaa piti kaikki mikä lähti irti yms. Päättivät sitten kerran kivittää meidän AMG mersun ja tehä sen katolle hiekkakakkuja (Vanha paska se jo olikin, 157km ajettu. Fiksua porukkaa. Siinä vaiheessa teki kyllä mieli tappaa...:jahas:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän ne käy mäkkärissä, sehän on syntiä. :D Säälittää nuo..kun lapsetkaan eivät oikeen tienneet mihin uskoa, sanoivat aina vain että näin on kerrottu.. no kukas sitten tietää että teatterissa käynti on syntiä, jos kukaan ei ole siellä koskaan käynyt... on vain kerrottu.
Ne käykin Hesburgerissa.
 
Eihän ne käy mäkkärissä, sehän on syntiä. :D Säälittää nuo..kun lapsetkaan eivät oikeen tienneet mihin uskoa, sanoivat aina vain että näin on kerrottu.. no kukas sitten tietää että teatterissa käynti on syntiä, jos kukaan ei ole siellä koskaan käynyt... on vain kerrottu.

Tässä nimenomaan se OIKEA suhtautuminen lestadiolaisiin; sääli.

Varsinkin ne lapset ovat todella onnettomassa asemassa kun se aivopesun määrä on pienestä pitäen aivan tolkutonta. Ei mikään ihme, että monet ottavat hatkat kun vanhempana tulevat järkiinsä. Valitettavasti kovin moni ei uskalla tehdä tätä ratkaisua vaikka mieli tekisikin. Vanhempiin HC-lestadiolaisiin onkin hankala suhtautua maltilla, sillä useimmilta puuttuu kaikenlainen kriittinen ajattelu omaa lahkoaan kohtaan. Sitten saarnataan muille jatketaan aivopesun perinnettä omiin lapsiin.

Omalla kohdallani olen pyrkinyt suhtautumaan noihin juuri tuolla mainitsemallani tavalla. Se on vaan nii pirun hankalaa ja tässä muutamia syitä :D :

Lapsuudenkotini naapurustossa oli 100m säteellä 3kpl lestadiolaisperheitä omakotitaloineen. Tarkoittaa käytännössä sitä, että lestapenikoita pyöri siinä lähistöllä arviolta 30-50 (tuskin tiesivät itsekään tarkkaa lukumäärää). Voi sitä jännityksen määrää kun autolla piti ajaa tuon alueen läpi! Lapsukaisia juoksenteli kohtuu holtittomasti pitkin tietä. Lisäksi ne, jotka eivät juoksennelleet, pysähtyivät aina jokaisen ohikulkevan auton ajaksi idioottimaiseen tuijotukseen. Parhaillaan jonkun talon ohi ajettaessa, pihalla saattoi seistä rivissä 10 nappulaa tuijottamassa kuin suolapatsaat.

Sinänsä meidän lähimmän lestanaapuriperheen toilailut aiheuttivat usein hyviä nauruja. Esimerkkinä perheen hieman sekopäinen isä, jolla oli mm. uskomaton tarve kerätä koko talon piha täyteen hämmentävää rojua. Pihalla oli röykkiöittäin pyöränraatoja, huonekaluja ja leluja. Lisäksi äijä rakensi koko ajan jotain saamatta ikinä mitään valmiiksi. Esimerkkinä ikuisesti puolivalmis autotalli (joka oli saatana vielä meidän tontilla pari metriä nurkasta! :D). Muistan myös erään kerran, kun kyseinen herra sai päähänsä pyöräyttää takapihalleen n. 20m*20m viljapellon! Ensin ihmeteltiin että mistä se on saanut pienen pyöräkuormaajan (!) jolla möyri pihaansa. Asia valkeni seuraavien viikkojen aikana kun vilja rupesi kasvamaan.

Muistaakseni tämä perhe kuitenkin jossain vaiheessa möi talonsa ja muutti pois. Muuton motivoimana he yrittivät kuosittaa taloaan. Se oli n. 10v pelkällä pohjamaalilla maalattuna ja muuton kynnyksellä maalaustalkoisiin valjastettiin koko perhe. Oli hellyttävän näköistä kun 15 pentua seisoi rivissä töhrimässä maalia talon seinään. Myös jälki oli sen mukaista.. En ymmärrä, kuinka sellainen sikolätti meni ikinä kaupaksi.

En edes jaksa selittää niitä kaikkia kokemuksia, mitä on ala- ja yläasteelta :)

Entäpä suviseurat!? Kuinka monella on jonkulaisia epäsuoria kokemuksia niistä? Itse muistan joskus ohiajaneena ihmetelleeni sitä kaaoksen määrää ja väenpaljoutta. Tottakai sielläkin asiaan kuuluu tuijottavat ja holtittomat kakarat sekä useiden kilometrien päähän kantautuva virren veisuu :rolleyes:
 
Parastahan noilla lesteillä oli, että oli teipattu pesukoneen ikkuna umpeen, ettei vain siellä pyörivä pyykki aiheuta kiusallisia ajatuksia.

Tuo on urbaanilegendaa, eikä pidä paikkaansa..

Se, että muksuja tulee vuoden välein, on aika hullua hommaa...
 
Tuossakin dokumentissa lapsilta kysyttiin, että mihin ne epäuskovaiset sitten joutuvat niin vastaus tuli kierrellen ja kaarrellen:
"tulimereen, näin minulle ainakin on kerrottu." Jokaisen lapsen suusta tuli tuo sama näin minulle ainakin on kerrottu. kukaan ei koskaan niistäkään ollut kyseinalaistanut tätäkään asiaa, vaan oli vain kuunnellut vanhempiaan ja jatkuvaa aivopesemistä joka suunnasta.

Vanhemmat lapset kaihoisasti ajattelivat kuinka mukavaa olisi käydä elokuvissa, vanhin poikakin sanoi " Olisi mukava käydä katsomassa joskus mikä niissä elokuvissa niin viehättää." No kävisipä katsomassa, niin tietäisi. Mutta kuitenkin kaikki lopulta sanoivat etteivät muka oikeasti haluaisi..
 
Voi helvettiläinen! Tossa dokkarissa oleva mamma on mun entinen kuvaamataidon opettaja ala-aste ajoilta!:hyper:

Se oli sellanen natsipäällikkö että luultavasti ens yönä nään siitä painajaisia!:wtf:
 
Muistan myös erään kerran, kun kyseinen herra sai päähänsä pyöräyttää takapihalleen n. 20m*20m viljapellon! Ensin ihmeteltiin että mistä se on saanut pienen pyöräkuormaajan (!) jolla möyri pihaansa. Asia valkeni seuraavien viikkojen aikana kun vilja rupesi kasvamaan.

Kuinka asia valkeni viljan alkaessa kasvamaan?
 
Meiän koulussa oli kans lestoja. Ne oli ihan "normaaleja" tasan niin kauan kun täyttivat 18 wee. Sitten heti naimisiin, kakaroita pukkaamaan ja lestanaisen rooliin. Aika karmiva oli tuo totaalinen muutos joissakin tapauksissa. Sitten yksi reppana ei päässyt naimisiin ku vasta 20 vuotiaana, niin voi kamala sitä säälimistä mitä tää muija sai osakseen :eek:

Lestoissa on se hyvä puoli, että ne ihan omissa oloissaan ovat outoja, toisin kuin jotkut ovelta ovelle kulkevat Jehovat...
 
Kuinka asia valkeni viljan alkaessa kasvamaan?

Oho, hätäisesti naputeltua tekstiä :nolo:

Näin se siis meni:
1) Ihmeteltiin, että mitäs vittua tuo äijä pihalla möyrii pyöräkuormaajan kans (koppiin oli vielä ängettynä kuskin lisäksi 3-5 pentua)
2) "Mistäs se on edes tuon vehkeen hommaanu!?"
3) Muutamien viikkojen sisällä projektin tarkoitus valkeni kun orastava viljapelto tuli näkyviin

Pyöräkuormaajan alkuperä jäi mysteeriksi.
 
Toki nämä L-positiiviset ovat omanlaisensa sakki, mutta minusta kaikki nämä lahkot pitäisi kieltää. Lapsena aattelin, että hellarit on kaikista lievimpiä hihhuleita, sitten tulevat lestat ja viimeisimpinä ovat jehovat, mutta kaupunkiin muutto avartaa; ensinnäkin huomaa, että noita hihhuliuskontoja on valtavat määrät enemmän ja lisäksi tajuaa sen, että kaikki ne ovat aivan yhtälailla hihhuleita. Toisaalta, onneksi noissakin on hihhuliasteikolla lievempiä tapauksia.

Tässä huomasin yksi päivä, että kaupunkiimme on tullut jälleen uusi saarnahuone: Kings Table International.
 
No kait täällä Pakkiksellakin joku legioonalainen kirjottelee? Tai ainakin entinen. Ois kiva, jos valaisisit hieman perheen arkea ja vanhempien ajatuksenjuoksua yms.
 
Entäpä suviseurat!? Kuinka monella on jonkulaisia epäsuoria kokemuksia niistä? Itse muistan joskus ohiajaneena ihmetelleeni sitä kaaoksen määrää ja väenpaljoutta. Tottakai sielläkin asiaan kuuluu tuijottavat ja holtittomat kakarat sekä useiden kilometrien päähän kantautuva virren veisuu :rolleyes:

Oon ollut suviseuroilla. Mielestäni varsin kuumottava paikka. Mutta siellä ainakn ne veisuuvirret tuli jostain äänentoistolaitteista, siksi ne kuulu joka paikkaan.

Lapsia ja nuoria järkyttävät määrät, ja naiset oli aika tuulipukukansalaisen stereotypian näköisiä. Rööki paloi aika joka puolella.
 
Oon ollut suviseuroilla. Mielestäni varsin kuumottava paikka. Mutta siellä ainakn ne veisuuvirret tuli jostain äänentoistolaitteista, siksi ne kuulu joka paikkaan.

Lapsia ja nuoria järkyttävät määrät, ja naiset oli aika tuulipukukansalaisen stereotypian näköisiä. Rööki paloi aika joka puolella.

Saanko kysyä, mikä oli se tapahtumaketju jonka seurauksena päädyit suviseuroihin oikein paikan päälle? :)

Noihinkin liittyy kyllä hauskoja tarinoita. Esim. kortsut ja rööki loppuvat kuulemma 10km säteeltä jokaisesta kaupasta. Kaikenlainen piilojuopottelu on niin ikään kuulemani mukaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Liekö nämäkin sitten pelkkiä urbaanilegendoja..
 
No ei siinä sen ihmeellisempää ku että tunsin siihenaikaan yhden lestadiolaisen tytön jonka kanssa olin hyvä kaveri. Sitte ku suviseurat tuli Etelä-Suomeen, ni houkuttelin yhden mun ihan toisen kaverin messiin tsekkaamaan, että millanen paikka se on. Lähinnä menin siksi, että halusin tutustua uskoon, ja siihen mikä siinä nyt niin viehätti sitä tyttöä..

En kuitenkaa nyt jäseneksi sitte aatellu alkaa, halusin vaan tutustua aiheeseen.
 
Excellent.

mr-burns.gif
 
No täältä löytyy yks legioonalainen :lol2:

Tämähän tuntuu kiinnostavan monia, voisin jotaki sieltä täältä naputella. En halua pahottaa kenenkään mieltä mielipiteilläni, en arvota ihmisiä sen mukaan ovatko he lestadiolaisia vai ei. Kirjotan mitä nyt äkkiseltään sattuu mieleen, eli miten itse koen. Oon vainhoillislestadiolainen, eli ns. pääsuuntausta. Muut lestadiolaiset ovat jonkin opillisen kiistan / haluamansa uudistuksen vuoksi erkaantuneita.

Itse en pysty uskomaan siihen, että elämä on pelkkää biologiaa, enkä myöskään että kaikki pääsevät uskontonsa mukaiseen taivaaseen. Lestadiolaisia arvostellaan usein siitä uskosta, että vain he pääsevät taivaaseen. Kyse ei ole siitä että tulisi kuulua tiettyyn "lahkoon" tms, vaan se ratkaisee että uskot sydämestäsi Raamatun mukaiseen Jeesuksen sovitustyöhön. Lestadiolaisessa opissa jokainen katuva saa syntinsä anteeksi ja kertoja ei lasketa. Eri asia on kuinka kauan aito sydämen usko voi säilyä, mikäli maallinen elämä nousee hallitsevaksi. Oman uskonsa voi kieltää sanoin ja teoin. Mitä pohjaa uskolle jäisi, jos ajatellaan että kyllä muullakin tavalla uskovat taivaaseen pääsevät? Mielestäni esimerkiksi kirkkoon kuuluminen pelkästään ei ketään pelasta.

Esim. rauhanyhdistyksen jäsenmaksun maksaminen ei takaa mitään taivaspaikkaa. Yhdistyksen kautta on hyvä järjestää toimintaa, jota samalla tavalla uskovat haluavat. Kerätyt varat menevät jollakin tavalla tämän toiminnan tukemiseen.

Usko antaa minulle rauhallisen mielen, hyvän olon (ihan tosi) ja tarkoituksen elämälle. Eniten haittaa aiheuttaa se kuinka paljon tämä häiritsee muita ihmisiä. Jokainen lestadiolainen saa jatkuvasti kuulla pilkkaamista ym. Tästäki johtuu varmasti monilla kaikenlainen ujostelu ja syrjäänvetäytyminen. Usein kun joku uus tuttavuus saa kuulla että olen lestadiolainen niin aiemmin hyvät välit huononee sen vuoksi.

Olen lestadiolaisesta perheestä, mutta minulla kuten myös kaikilla tietämilläni muilla omakohtainen usko on vahvistunut iän myötä. En tiedä itse ketään joka "uskoisi" vanhempiensa vuoksi, kuka jaksaisi näytellä pitkään sellaista?? Toki uskonelämän alkaessa tuntua vieraalta nuorella ihmisellä irroittautuminen kodin vahvoista arvoista ei tapahdu hetkessä ja omia tekemisiään haluaa piilotella mm. vanhemmilta eri syiden vuoksi. Minusta on ikävä tilanne, jos nuori ihminen ei voi kotona puhua asioistaan ja tunteistaan vanhempiensa kanssa avoimesti. Lestadiolaisilla vanhemmilla on yleensä voimakas halu keskustella lapsen kanssa ja ohjata tätä oman arvomaailman mukaisesti. Ketään ei kuitenkaan tulisi pakottaa eikä hyljeksiä, mitähän semmonen toiminta sitte on.. Joillaki usko jää pois myöhemmin nuoruudessa, mutta joillekin usko tuntuu vieraalta jo aiemmin. Valheessa eläminen ei oo kyllä kellekään hyväksi. Jotku uskonsa kieltäneet on kertonu että haluaisivat uskoa, mutta houkutukset vie.

Perheissä voi ymmärrettävästi tulla monia ongelmia uupumisen ym takia. Usein just perheiden isien laiskuus / kykenemättömyys johtaa ongelmiin. Lähes kaikissa perheissä mitä tiedän ovat asiat hyvin, myös äideillä. Toki poikkeuksia on, mutta niinhän se on muillaki ihmisillä.. Ongelmat johtuu useimmin ihan muusta kuin lestadiolaisuudesta. Ehkäisyä ei tunnetusti käytetä ja siinä on taustalla se, että Jumala on elämän ja kuoleman herra, eli ihminen voi luottaa Jumalaan elämänsä kaikissa asioissa. Ei tuo mikään kielto ole, kuka niitä muka valvois? Aina annetaan sellainen kuva julkisuudessa, että elämä pyörisi joidenkin kieltojen ympärillä. Erilaisilla julkilausumilla esimerkiksi suviseuojen yhteydessä otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin ja tarkoituksena on antaa elämää suojelevia neuvoja Raamatun pohjalta. Jokainen tekee valintansa itse ja vastaa niistä vain Jumalalle, eikä jollekin papille tai muulle ihmiselle.

- Pesukone -legenda on jo aika wanhaa kauraa. Mikä järki siinä muka olis?
- Mäkkärissä yms. "saa" käydä, ihme väite..
- Lihansyönti sallittu, heh
- Suviseuroissa kuunnellaan puheita, tavataan tuttuja ja useat pitävät samassa yhteydessä kesäloman. Paikka vaihtuu joka kesä.
- Suviseuroissa käy toki muitakin kuin lestadiolaisia, eli kylläkait niitä kortsuja menee. Muutenki kymmeniätuhansia ihmisiä, kyllä niitä joku aina käyttää
- Tupakka palaa siinä missä muillaki, viinaksia en ole seuroissa nähny, varmaan joku juo sielläki.
- Piilojuoppous ei todellakaan oo yleistä. Kyllä usko yleensä jää nopeaa pois jos piilossa pitää touhuilla.
- Seuroihin yleensäki saa mennä kuka haluaa, ei kysytä jäsenmaksuja ovella, eikä karkoteta "vääräuskosia" jos asiallisesti käyttäytyy
- Ihmeellistä tuo toisten kamojen repiminen, mistä joku kerto. Missä lie viirannu..
- Rennompi suuntaus?? Eikös sitä kaljastaki kännin saa..

Sitte tuo mistä moni täälläki kirjotti, eli ylpeys. Täällä missä asun ei ole kyllä yleistä tuollanen, että pidetään itseä muita parempina. Kysehän ei ole siitä, että oltaisiin jotenki parempia ihmisiä ja tehtäisiin hyviä tekoja, jotta kelvataan Jumalalle. Pisteiden kerjäät uskovat eri tavalla. Oon kuitenki huomannu, että jossain päin Suomea asuvilla on enemmän taipumusta tollaseen elvistelyyn. Joskus tuota ylpeilyä tms käytetään jotenki vastavetona pilkkaamiseen. Tähänki joukkoon mahtuu niin monenlaisia ihmisiä.

Sellanen itseäni on mietityttänyt, että mistä ns. tavalliset ihmiset ajattelevat lestadiolaisen jäävän paitsi elämässään? Hyvä jos tämä teksti valaisi etes jollekin tätä "outoa" elämänmuotoa..
 
Ehkäisyä ei tunnetusti käytetä ja siinä on taustalla se, että Jumala on elämän ja kuoleman herra, eli ihminen voi luottaa Jumalaan elämänsä kaikissa asioissa. Ei tuo mikään kielto ole, kuka niitä muka valvois?

Helpostihan sen voi päätellä, että jos pari on ollut naimisissa kymmenen vuotta ja saanut yhden tai kaksi lasta, niin todennäköisesti ovat käyttäneet ehkäisyä. Ulkopuoliselle lestadiolaiset näyttävät aika tiiviiltä ryhmältä, joten sosiaalinen kontrolli ei varmaankaan ole ihan pientä? Kyllä kai vähälapsisuuden tiimoilta alkaa huhuja liikkua ja sanomista tulla kun normi on jotain ihan muuta?

Kuinka paljon Suomessa muuten on lestadiolaisia? Perheet ovat ainakin niin monilapsisia, että lukumäärän pitäisi kasvaa aika kovaa vauhtia, ellei sitten todella moni myös jätä liikettä.

edit. Tällainen sivu löytyi: lestadiolaisuus.info. Sen mukaan kannattajia arvioidaan olevan yli 100 000. Aika paljon. Suomessa on sadan vuoden päästä lähinnä lestoja ja muslimeita. :lol2:
 
Back
Ylös Bottom