lestadiolaiset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Mä en vaan ymmärrä, kuka haluaa kuulua tuollaisen (tai kristinuskon yleensä) jumalan porukkaan. Ilkeä, kostonhimoinen diktaattori, joka pistää suurimman osan ihmisistä helvettiin kun he raukat eivät keksi mitä sääntöjoukkoa olisi pitänyt arvata noudattaa. Enemmän kuulostaa sen vastapuolen touhuilta...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitokset Jukulille vastauksista! Valaisi paljon vaikka en edelleenkään ymmärrä ;), mutta tosiaan uskonasioita ei oikeen voikaan ymmärtää tai selittää ja niistä on ihan turhaa väitelläkään.

Uteliaisuus lestadiolaisuutta kohtaan kuitenkin on, koska ulospäin se vaikuttaa niin mystiseltä kaikkine sääntöineen (& legendoineen). Täälläpäin teitä on paljon ja on ollut tuttuja ja koulukavereita, mutta aina ei näitä arkoja (miksihän?) aiheita uskalla ottaa puheeksi... ja monet lestat ei halua puhua ulkopuoliselle uskostaan...
 
Mä en vaan ymmärrä, kuka haluaa kuulua tuollaisen (tai kristinuskon yleensä) jumalan porukkaan. Ilkeä, kostonhimoinen diktaattori, joka pistää suurimman osan ihmisistä helvettiin kun he raukat eivät keksi mitä sääntöjoukkoa olisi pitänyt arvata noudattaa. Enemmän kuulostaa sen vastapuolen touhuilta...

Uskomisella ja ymmärtämisellä (kuten myöskään järjellä) ei ole mitään tekemistä mielestäni keskenään. Kukin uskoo mihin haluaa ja miten haluaa, itse olen uskomatta, ainakaan mihinkään tiettyyn uskontoon. Mielestäni uskonnot eivät ole koskaan tarjonnut muuta kuin tekosyyn muiden alistamiseen, sotimiseen, puhdistamiseen ja tappamiseen. Kyllähän siitä jotkut voivat toivoa saada, mutta itse en näihin kuulu.

Mutta kukin todellakin saa mielestäni uskoa aivan mihin haluaa, se ei ole muilta pois, mutta kaikenlainen käännyttäminen pitäisi kieltää lailla. Ja muutenkin nykyajan Suomessa ihmisten asettaminen eri asemaan uskonnon perusteella on mielestäni täysin perustuslain vastaista ylipäätään, enkä pysty sitä näin lakia opiskelevana ymmärtämään, miten esimerkiksi Jehovan todistajat voivat saada vapautuksen armeijasta ja siviilipalveluksesta. Mikähän vittu siinä on, että ei voi sivariin mennä? Se instituutiohan on perustettu niille (hipeille?), ketkä ei ole valmiita tappamaan missään olosuhteissa toista ihmistä, ei edes sen uhalla, että suurempi maa yrittää hävittää pienemmän kotimaan maan päältä. Taino toki sodan aikana sivari laitetaan sinne mihin tarvitaan, mutta ketäänhän ei varsinaisesti voi pakottaa aseeseen tarttumaan.

Jos itse saisin päättää ja mikäli tulevaisuudessa politiikkaan pyrin ja sinne pääsen, niin tämä epäkohta on ehdottamasti korjattava. Uskon(non)vapaus ei saisi tuoda perusteettomia etuja.
 
Mielenkiintoista keskustelua. Itsekkin olen syntynyt lestadiolaiseen perheeseen. Se on ainoa asia, joka minut yhdistää lestadiolaisiin. Arvostan lähes kaikkia ihmisiä, mutta en niitä jotka eivät voi periaatteesta arvostaa muita. Tiedän aika hyvin, kuinka lestadiolaisissa perheissä lapsia kasvatetaan. Niille pennuille opetetaan, että niiden pitää halveksua muita ei-lestoja. Olen nähnyt jopa aika rajua aivopesua. Lapset eivät saa sanoa mielipidettä uskonnosta tai häntä ruetaan syrjimään. On lapsillakin oikeuksia. Itse päätin jo pikkupoikana, että en halua olla lestadiolainen, haluan elää täysillä. Osa "säännöistä" on niin vastenmielisiä. Telkkaria ei saa katsoa, mutta nettiä saa kyllä käyttää. Sarjoja saa katsoa netistä, mutta ei telkkarista. "Ei telkkaria voi kattoo, sieltä tulee huonoa ohjelmaa". "Kyllä netissä saa olla, pakkohan se on". Säälittävää. Olen iloinen niiden puolesta, jotka saavat voimia elämiseen uskontonsa avulla, mutta en halua että se rajoittaa muiden elämää. Jokainen tekee oman päätöksensä.
 
Uskon että taivaaseen voi päästä vain yhdestä joukosta (tarkoittaa samalla tavalla uskovien joukkoa, ei mitään yhdistystä tms.). Kyllähän moni muukin aidosti uskoo Jumalaan, mutta ei elämässään lähde seuraamaan Jeesusta. Enkä tarkoita että eläisin ite jotenki hyvin.

Erilaiset kristilliset kirkkokunnat eroavat opillisesti melko paljonkin toisistaan. Eiväthän ne muuten olisi koskaan toisistaan eriytyneet. Jos olisin uskovainen (esim. helluntailainen), pitäisin tuota ajatustasi melko loukkaavana ja ylimielisenä. Meillä olisi käytännössä samasta kirjasta opittu jumala, joka jostain syystä päästäisi sinut taivaaseen mutta ei minua. Tosin saattaisin myös ajatella, että minäpä pääsen ja sinä et. Sen takia te uskovat olettekin niin vekkulia porukkaa :D

Jos vahvasti uskoo, niin kyllä sitä haluaa samaa lapsilleen, jotta he säästyisivät maailman pahoilta asioilta. Tätäki on täysin mahdotonta yrittää selittää muille. Uskoa pidetään kalleimpana asiana mitä ihmisellä voi olla.

...

Kyllä minä täällä voin kävästä välillä jotaki kommentoimassa, mutta että te minusta mitään väittelykumppania saa. Ei oo siihen lahjoja eikä tietoa. Moniin asioihin en voi kommentoida muuta ku että uskon niin, eikä se paljoa teitä varmaan lämmitä.

...

Yksi inhottava asia on se kun ihmiset usein pitävät tyhmänä, toki ymmärrän oudoksumisen, eihän uskonasioita voi mitenkään järjellä perustella.

Arvostan rehellisyyttäsi. Toisin kuin monet muut uskonnolliset ihmiset, kykenet myöntämään uskosi luonteen olevan uskonnollista USKOA sanan varsinaisessa merkityksessä. Tiedon tai logiikan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Mainitsit myös, että yhteisön tuki on tärkeää koska "yksin ei kukaan jaksa uskoa" (en muista tarkkaa sanamuotoa). Vielä kun malttaisitte olla tuputtamatta sitä uskoanne muille ;)

Myös noiden edelläolevien quottausten perusteella päätän häiriköintini tähän. Tsemppiä punnerrusprojektiin! :thumbs:
 
Itse olen kasvanut koko lapsuuteni tenavasta yläasteelle oikeastaan lähes täysin lestadiolaisten kaverien kanssa(en siis itse ole lestadiolainen), ja kyllähän ne sinne ala-asteen loppupuolelle asti menivät hyvinä kavereina vaan sitte viimestään yläasteella tuli tämä lähes täydellinen erkaantuminen kaikista muista paitsi lestoista. Toki on vieläkin pari sellasta kaveria jotka ihan tosissaan joskus soittelevatki ja silleen ja ovat oikeinkin hyviä jätkiä. Ja omasta mielestä lestadiolaisuudessa(ainakin vanhoillis) suurin ja ärsyttävin asia on minun mielestä juurikin tämä Kodari76:en mainitsema ajattelutapa lasten peräänkatsomisesta. Eli ei katsota lasten perään kuten tavalliset vaan jätetään lapset ns. herran haltuun ja ajatellaan etteivät he siihen voi vaikuttaa kuoleeko lapsi nyt vai millon kun se on jumalan tahto joka tapauksessa jos lapsi sattuu vaikka auton alle jäämään. Ja tämän olen kuullut ihan suoraan yhden perheen äidin suusta joten ei ole mitään mutuilua tjsp. Ja joillakin on tämä että laitetaan 2-vuotiaalle 4-vuotias tenava ammaksi.... HEI HALOOO

Itse en pidä lestadiolaisia mitenkään huonompina ihmisinä, vaan he itse tuntuvat pitävän kaikkia muita ihmisiä ja etenkin toiseen uskontoon kuuluvia huonompina.
 
Lestat on ok vähemmistönä, tällöin tyhmimmät niistä pysyy omissa oloissaan eikä ole häiriöksi. Jos taas niitä on yli 80% koululuokasta, se ei enää ole hauskaa normaaleille lapsille. Vääräuskoisten kanssa ei saa leikkiä, niitä pitää jatkuvasti muistuttaa, että ne joutuu helvettiin ja toki ala-asteella ensimmäisenä koulupäivät pitää aloittaa tappouhkauksilla. L-positiivinen kunta on muutenkin aikalailla Iraniin verrattavissa oleva teokratia.

Onneksi aika suuri osa lestoista tulee järkiinsä jossakin vaiheessa ja eroaa lahkosta. Tai ehkä kuuluu virallisesti siihen, mutta elää kuitenkin normaalia elämää. Esim. mummoni oli lesta, mutta 2/3 lapsesta tuli normaaleja ja kolmaskin on hyvin maallistunut.
 
Naapurissa asui lestaperhe, kun olin nuori. Taisivat olla vielä näitä vanhoillisia. Erittäin mukavia, fiksuja ja puheliaita ihmisiä kuitenkin olivat. Eivät vetäytyneet omaan nurkkaan, vaan tulivat juttelemaan mukavia ja heistä näkyi kunnioitus myös ei-lestoja kohtaan.

Perheen isä oli ison pörssiyhtiön varatoimitusjohtaja. Tulot olivat miljoonaluokkaa, mutta eivät leveilleet varoillaan/olleet ylimielisiä.

Heidän perheestään sai hyvän kuvan, ja olivat oikein hyviä naapureita.

Nähtävästi heitäkin on siis moneen junaan lahkon sisällä.
 
Niin, se uskonto mihin sinut on indoktrinoitu todellakin määrittää minkälainen ihminen sinusta itsestä tulee.






not.
 
Mulla on lestadiolaisista pelkästään hyvää sanottavaa. Pojan ensimmäinen hoitopaikka oli yksityinen perhepäivähoitaja, perhe, jossa oli kuusi lasta + 2 hoitolasta. Ne oli näitä ei-vanhoollisia. Mies hyvissä töissä, lapset hyväkäytöksisiä ja kilttejä.

Mä en ole koskaan niin hienoa ihmistä tavannut kuin perheen äiti oli. Kaikessa joustettiin, autettiin ja kuunneltiin loputtomiin. Kyselin monta kertaa myös lestadiolaisuudesta ja sain tyydyttäviä vastauksia uteliaisuudelleni. Koskaan en kokenut mitään tuomitsemista vaikka syytä olisi ollut paljon, päinvastoin. Mahtava perhe, ihania ihmisiä.
 
Mä en ole koskaan niin hienoa ihmistä tavannut kuin perheen äiti oli. Kaikessa joustettiin, autettiin ja kuunneltiin loputtomiin. Kyselin monta kertaa myös lestadiolaisuudesta ja sain tyydyttäviä vastauksia uteliaisuudelleni. Koskaan en kokenut mitään tuomitsemista vaikka syytä olisi ollut paljon, päinvastoin. Mahtava perhe, ihania ihmisiä.
Mullakin on tuommoinen kokemus muutamasta lestadiolaisesta naisesta. Joustavampia, sydämellisempiä ja auttavaisempia ihmisiä saa kyllä etsiä.
 
Lapsena aattelin, että hellarit on kaikista lievimpiä hihhuleita, sitten tulevat lestat ja viimeisimpinä ovat jehovat, Toisaalta, onneksi noissakin on hihhuliasteikolla lievempiä tapauksia.QUOTE]

voi ressi ja raato mikä ketju! pitäisköhän vetää sutia heti. :hyper:

mitäpä se hyödyttää jos on lievempi tapaus. samaa porukkaa kuitenkin. itse olen saanut hyvin perusteellisesti pakanallisen kasvatuksen seuraamalla lapsuudesta asti kaikenlaisten siionien sun muiden (hellarit oli kyl aika hyvä ilmaus!) elämää läheltä ja kaukaa, varsinkin lessujen hommia.

tässä muutamia lessulaisia juttuja: vaatteet ommellaan säästön takia itse lapsuudenkodissa mutta kodista lähdön jälkeen ostetaan kaupan kalleimmat vaatteet. kaljaa ei saa juoda - paitsi ykköstä. suviseurat=normaaleiden juhannus. tupakka ei mee päähän - se ei siis ole päihde ja sitä kannattaa siis vetää toppa päivässä. lessuperheen vanhemmat syövät salaa yöllä grilliruokaa lasten nukkuessa. vanhimmat lapset pitävät huolta perheen pienistä. piano=normaaleiden tv. karkkipussista annetaan kullekin muksulle yksi karkki - onhan karkkipäivä jee! seurat keskellä viikkoa alkaa klo 20 kestäen aina pikkutunneille asti ja autot käy pihalla pakkasessa pysyen lämpimänä, tosi kätevää kyllä.

tuntuu että kahden lapsemme hoitaminenkin käy todella työstä niin voin vaan ihmetellä miten ne äidit jaksaa.... puhumattakaan siitä huomion määrästä mitä ne lapset saa vai saako edes. tiedän yhden perheen jossa on enää 18 lasta, koska yksi heistä kuoli, rip.

ja muuten uskonnosta, se aivopesu alkaa jo koulussa kun pienille koululaisille tuputetaan uskonnontunteja. miks uskonto ei ole valinnaisaine? että saa vapautuksen uskonnontunneista niin pitää olla jehova!?

rutto soikoon

terveisin pakana
 
Mielenkiintoista keskustelua. Itsekkin olen syntynyt lestadiolaiseen perheeseen. Se on ainoa asia, joka minut yhdistää lestadiolaisiin. Arvostan lähes kaikkia ihmisiä, mutta en niitä jotka eivät voi periaatteesta arvostaa muita. Tiedän aika hyvin, kuinka lestadiolaisissa perheissä lapsia kasvatetaan. Niille pennuille opetetaan, että niiden pitää halveksua muita ei-lestoja. Olen nähnyt jopa aika rajua aivopesua. Lapset eivät saa sanoa mielipidettä uskonnosta tai häntä ruetaan syrjimään. On lapsillakin oikeuksia. Itse päätin jo pikkupoikana, että en halua olla lestadiolainen, haluan elää täysillä. Osa "säännöistä" on niin vastenmielisiä. Telkkaria ei saa katsoa, mutta nettiä saa kyllä käyttää. Sarjoja saa katsoa netistä, mutta ei telkkarista. "Ei telkkaria voi kattoo, sieltä tulee huonoa ohjelmaa". "Kyllä netissä saa olla, pakkohan se on". Säälittävää. Olen iloinen niiden puolesta, jotka saavat voimia elämiseen uskontonsa avulla, mutta en halua että se rajoittaa muiden elämää. Jokainen tekee oman päätöksensä.

Näinpä. Itsekkin lestaadiolaisten kanssa lapsuuteni eläneenä voin todeta, että säännöt olivat ihmeelliset. TV-ohjelmia kyllä saattoi ladata internetistä, mutta TV:stä katsominen ei tullut kuuloonkaan... :D
 
Lestamafia toimii raksalla, ei nuo kovin vakuuttaneet rehellisyydellään, tosi ei voi yleistää koskemaan koko kansanryhmää, jos joku lesta liikeyritys harjoittaa riistoa ja mafiamaisia otteita.
 
Mutta kukin todellakin saa mielestäni uskoa aivan mihin haluaa, se ei ole muilta pois, mutta kaikenlainen käännyttäminen pitäisi kieltää lailla.

Rajanveto olisi vaikeaa. Mikä on käännyttämistä? Jumalanpalvelus? Uskonnollinen blogi netissä? Keskustelu uskonasioista tuntemattoman kanssa esim. kahvilassa/työmaalla?

Entä poliittinen käännyttäminen? Pitäisikö sekin kieltää? Vaalikojut?

Entä feissaaminen? kiellettävä?
 
Muistui mieleen lapsuudesta tälläinen kokemus.. vanhemmat rakensivat talon ja siihen naapuriin rakensi taloa yks jos toinenkin.. siinä sitten tien toisella puolella meitä vastapäätä asusteli lesta perhe, niitä kakaroita oli 8 kpl ja vanhin oli sen 9-vuotias eli kokoajan oli pullat ollut uunissa.
Sit se perheen isä oli sellainen ilmeisesti rakennusalan yrittäjä tai tuntityöläinen.. ajeli paskasella pakullaan 30kympin alueella ihan täysillä, kerran meni pakuki nuri siinä mutkassa ku turhan lujaa tuli siihen.
Asiaan.. kerran ku se äijä tuli sieltä kauheeta vauhtia ja karautti pihaan, niin meidän toinen naapuri.. täti tomera hyökkäsi paikalle meidän nassikoiden katsellessa penkalta.. se huusi sille läski ukolle kurkku suorana: "Saatanan läskipää!! Älä kaahaa 30 kympin alueella täällä on lapsia jotka voi jäädä alle!!!

Se läski lesta röhisi jotain et: "No mitä sitten? jos jää alle niin tekemällä noita saa lisää"
Muistan tapauksen oikein elävästi. Muistan myös houkutelleeni tuon kakarakaartin vanhimman kanssani autotalliin leikkimään lääkärileikkejä muhahaha.
 
Lestamafia toimii raksalla, ei nuo kovin vakuuttaneet rehellisyydellään, tosi ei voi yleistää koskemaan koko kansanryhmää, jos joku lesta liikeyritys harjoittaa riistoa ja mafiamaisia otteita.

Eräällä paikkakunnalla pohjois-pohjanmaalla ei pääse edes töihin jos ei kuulu tuohon mafiaryhmään. Niitä on koko kaupunki täynnä.
 
Se läski lesta röhisi jotain et: "No mitä sitten? jos jää alle niin tekemällä noita saa lisää"
Mikäs on lestadiolaisten kanta aborttiin? "No mitä sitten? Jos tehdään abortti niin panemalla noita saa lisää".

Onhan se elämä varmasti rankkaa, jos ei voi seksi harrastaa ilman että mukuloita tulee :D Jokainen toki itse päättää uskooko satuihin vai ei.
 
Eräällä paikkakunnalla pohjois-pohjanmaalla ei pääse edes töihin jos ei kuulu tuohon mafiaryhmään. Niitä on koko kaupunki täynnä.
Puhutaanko Kempeleestä? Siellä ainakin tuntuu olevan tuota porukkaa riittävästä vielä pikkusen lisää.

Kaveri ollut kahdessa lestadiolaisessa firmassa töissä, kummassakin sattui onneksi olemaan toinenkin ns. normaali mies töissä. Oli heillä kuulemma ollut hauskaa katseltavaa lestojen ilmeissä kun pimppi- ja juopottelujuttuja kertailivat. Ilmeisesti "meni vituiks ko Jeesuksella pääsiäinen"-lausahdus oli toisen firman pomolle hitusen arka paikka :hyvä:
 
Back
Ylös Bottom