Leposykkeesi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tidus sanoi:
Leposyke on alhaisin mahdollinen sykelukema levossa (=nukkuessa) Eli tommosilla minuuttikeskiarvoilla ei mitata leposykettä vaan jotain muuta.

Maailmanennätys tässä "lajissa" taitaa olla jollain suomalaisella pitkänmatkan hiihtäjällä 24. Oma leposykkeeni on n. 44

Mun mielestä :anssi: . Eihän se mikään oikea leposyke ole jos sykemittarista katsoo hetkellisen lukeman. Sen saa helposti ihan mielettömän alas oikealla hengitystekniikalla. Eihän EKG testiäkään tehdä jonkun viiden sekunnin mukaan. Kyllä siinä on oltava tollanen esimerkiks minuutin aika minkä aikana ne sykäykset lasketaan yksitellen. Sillein saa sen todellisen sykkeen. Sydän sykkii välillä vähän hiljasempaa tahtia ja välillä taas kovemmin. Minuutin aikana jos syke on esimerkiks tuo 47 niin kuin minulla oli niin sykemittaria katsellessa alimmillaan kävis hetkellisesti varmaan 40 tuntumassa ja ylimmillään pompsahtaa varmaan johonkin 55 tuntumaan. Oikeenlaisella hengitystekniikalla ja pihistelyllä varmaan johonkin lähelle 30 lyöntiä varmaan hetkellisesti pääsisin mutta mikä leposyke se semmonen muka olis? Lähinnä sitä vois nimittää jo jollain ihan eri nimikkeellä kun leposykkeellä.

EDIT: Tuli vielä mieleen että jos se leposyke muka niin otettais että hetkellisesti vaan niin jotkut jooga kaverit kyllä ottas ne maailman ennätykset eikä mitkään hiihtäjät. Ne pääsee tollasiin alle 19 lyönnin tuloksiin kyllä hetkeks kun joku täällä puhu että 19 olis maailmanennätys. :jahas:

ZweCCo sanoi:
EDIT: Tuli vielä mieleen että jos se leposyke muka niin otettais että hetkellisesti vaan niin jotkut jooga kaverit kyllä ottas ne maailman ennätykset eikä mitkään hiihtäjät. Ne pääsee tollasiin alle 19 lyönnin tuloksiin kyllä hetkeks kun joku täällä puhu että 19 olis maailmanennätys. :jahas:
Luulisin että huippu sukeltajat ois tässä hyviä, hehän osaavat säädellä elintoimintojaan tahdon voimalla. Joogaajat lienee kuuluu samaan kastiin.

Leposyke mitataan vähintään 10 minuutin makuullaolon jälkeen. On kuitenkin sanomatta selvää, että rankan fyysisen suorituksen jälkeen syke on kohollaan loppupäivän. Käsipelillä mitattaessa on syytä käyttää minuutin aikana saatavaa sykelukemaa, sykemittarilla käy lyhyempikin testausaika laitteen mitatessa aikaa sadasosien tarkkuudella. Sykemittarilla mitattaessakin syke on kuitenkin syytä ottaa muutaman kymmenen sekunnin ajalta, sillä sydän ei lyö täysin tasaista tahtia. Samalta henkilöltä kahden peräkkäisen sattumanvaraisesti valitun lyönnin välinen aika saattaisi antaa leposykkeeksi esim. 67 tai 34. On hyvin yleistä että sydän välillä lyö ylimääräisen kerran tai jättää lyönnin välistä. Hengitys ja rentoutumistekniikoilla voi tilapäisesti laskea leposykettään helposti, voitte kokeilla mitä pelkkä hengityksen pidättäminen aiheuttaa sykkeelle. Leposykettä mitatessa ei kannata kilpailla, vaan pyrkiä hankkimaan tietoa järkevän harjoitusohjelman suunnittelemiseksi, ylikunnon välttämiseksi jne.

Willie sanoi:
Pauli Kiurulla taitaa olla maailmanennätys tuossa matalimmassa leposykkeessä: 19.
Oma pari viikkoa sitten mitattu leposyke 52, alhaisimmillaan käynyt 43:ssa.

Jossain TV-ohjelmassa joskus sanottiin, että Juha Miedolla olisi ollut huippuaikoinaan leposyke 15 paikkeilla.

Oma leposyke on aamulla heräämisen jälkeen mitattuna noin 35. Kunto silti ehkä maailman huonoin. :)

Tein päivällä sykemittauksen ja leposykkeeni oli 36. (Jouluna 40, elikkä hyvään suntaan menossa) Nyt kuitenkin hieman flunssaa, ni voi vaikuttaa inansa negatiivisesti arvoon. :(

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Heti aamusta en ole mittaillut, mutta muuten leposyke on ollut yleensä 65 kieppeillä. Alle 60 en ole päässyt vaikka oon väkisin yrittänyt rentoutua. :)
Leposyke käsittääkseni kertoo sydämen kunnosta ja siitä, kuinka paljon se pystyy yhdellä lyönnillä pumppaamaan verta.
Mä olen ollut siinä luulossa, että mun sydän on heikossa hapessa kun joutuu noinkin tiheään tykyttämään. Kuitenkin tossa viimeksi ekg-käyriä tutkiessaan lääkäri totesi, että mulla on selkeästi urheilijan sydän. Puhui jostain polarisaatiosta tms.
:jahas:

AT sanoi:
Oma leposyke on aamulla heräämisen jälkeen mitattuna noin 35. Kunto silti ehkä maailman huonoin. :)

Leposyke 35 ja kunto muka huono? Väkisinkin kyllä harrastat jotain aerobistakin liikuntaa ja sun kunnon on oltava melko hyvä jos kerta sun syke on noin alhanen? Tai sitten tossa on ns. "nettilisää" joka on tässä tapauksessa kyllä vähennystä tai sitten sun sydämessä on jonkin asteinen vika. Liian "laiska" sydämen toiminta ei kuulemma ole normaalia ja tuo 35 alkaa olla jo aika harvaiskuista.

Mika Myllylä, Jari Isometsä ja muut hiihtäjät on mun mielestä kyllä kertonut että niillä oli syke tossa 30 paikkeilla kun olivat aktiiviuralla. Nämä 15 ja muut tuntuu vähän legendoilta(Varsinkin kun joka toisessa viestissä joku on kuullut 15 joku toinen taas 19 ja joku kolmas 25. Haiskahtaa joltain kaverinkaverinsaunakaverinäidinserkulta kuulluilta huhuilta). Maailman isoimman sydämen ja keuhkot omisti joku kilpapyöräilijä jonka nimeä nyt en satu muistamaan mutta minun mielestä silläkään ei ollut leposyke alle 20. Tuskin sillon näillä suomalaisilla hiihtäjilläkään. Syke järjellä ajateltuna perustuu sydämen kykyyn pumpata verta eli mitä isompi sydän sitä enemmän se pystyy verta pumppaamaan ja sitä vähemmillä sykäyksillä se selviää.

:offtopic:
Baywatchin yhdessä jaksossa jonkun, ettei vain olisi ollut :david:, täytyi sukeltaa ilman happilaitteita jonnekin pariin sataan metriin (en muista tarkkaan). Jotta happi riitti tällaiseen urotekoon, täytyi ko. henkilön laskea syke tahdonvoimalla jonnekin 10-20 lyöntiin minuutissa :hyper:

ZweCCo sanoi:
Leposyke 35 ja kunto muka huono? Väkisinkin kyllä harrastat jotain aerobistakin liikuntaa ja sun kunnon on oltava melko hyvä jos kerta sun syke on noin alhanen? Tai sitten tossa on ns. "nettilisää" joka on tässä tapauksessa kyllä vähennystä tai sitten sun sydämessä on jonkin asteinen vika. Liian "laiska" sydämen toiminta ei kuulemma ole normaalia ja tuo 35 alkaa olla jo aika harvaiskuista.

Mika Myllylä, Jari Isometsä ja muut hiihtäjät on mun mielestä kyllä kertonut että niillä oli syke tossa 30 paikkeilla kun olivat aktiiviuralla. Nämä 15 ja muut tuntuu vähän legendoilta(Varsinkin kun joka toisessa viestissä joku on kuullut 15 joku toinen taas 19 ja joku kolmas 25. Haiskahtaa joltain kaverinkaverinsaunakaverinäidinserkulta kuulluilta huhuilta). Maailman isoimman sydämen ja keuhkot omisti joku kilpapyöräilijä jonka nimeä nyt en satu muistamaan mutta minun mielestä silläkään ei ollut leposyke alle 20. Tuskin sillon näillä suomalaisilla hiihtäjilläkään. Syke järjellä ajateltuna perustuu sydämen kykyyn pumpata verta eli mitä isompi sydän sitä enemmän se pystyy verta pumppaamaan ja sitä vähemmillä sykäyksillä se selviää.

Kuulostaa todellakin jo pikkasen "saunajutuilta", mutta en käy vastaankaan väittämään jos kerran totta on.

Alhaisen leposykkeen (esim. alle 40) voisi kyllä aiheuttaa mielestäni vain todella kova aerobinen kunto tai joku sairaus esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta onhan niitä kaikenlaisia poikkeuksia, jotenkin oon vaan ymmärtänyt, että tarvitsee olla todella vahva sydän, verisuonet ja keuhkot (=hyvä kunto), että noin matala syke "riittää" elimistön tarpeille.Tai sitten on jo sairas, jolloin elimistössä ei oo kaikki ihan kunnossa..

Jazam sanoi:
Alhaisen leposykkeen (esim. alle 40) voisi kyllä aiheuttaa mielestäni vain todella kova aerobinen kunto tai joku sairaus esim. kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta onhan niitä kaikenlaisia poikkeuksia, jotenkin oon vaan ymmärtänyt, että tarvitsee olla todella vahva sydän, verisuonet ja keuhkot (=hyvä kunto), että noin matala syke "riittää" elimistön tarpeille.Tai sitten on jo sairas, jolloin elimistössä ei oo kaikki ihan kunnossa..

No sitähän minä juuri koitinkin sanoa että ei oo normaalia toi. :jahas: Yheltä tutulta on pysäytetty ja käynnistetty sydän sen takia kun se kävi liian hitaasti ja kaiken lisäks tais olla vielä jotain sivuääniä vai mikskä niitä sanotaan.

EDIT: Tohon baywatch juttuun että eihän siinä oo mitään ihmeellistä. Tottakai :david: pystyy ihan mihin vaan. ;)

Kannattaa jättää omaan arvoon nämä alle 20 hr:t, pienellä googlauksella löytyi tieto, että Miguel Indurainin syke on "maailman ennätys", eli 28 bpm. 40 bpm on suht. normaali aktiivikuntoilijan leposyke, mutta kun mennään alle 35, niin silloin puhutaan jo huippu-urheilijoiden sykkeistä.

heltro sanoi:
Kannattaa jättää omaan arvoon nämä alle 20 hr:t, pienellä googlauksella löytyi tieto, että Miguel Indurainin syke on "maailman ennätys", eli 28 bpm. 40 bpm on suht. normaali aktiivikuntoilijan leposyke, mutta kun mennään alle 35, niin silloin puhutaan jo huippu-urheilijoiden sykkeistä.

Asiapuhetta. Kumma miten tässäkin threadissa tuntu olevan pari jolla oli alle 40. Millasta liikuntaa harrastatte te joilla oli näin? Miten on tullu menestystä? Pitäs rueta olemaan jo kovan tason porukkaa. Yleensäkkin todella alhasia sykkeet ollu täällä. 40 ja 50 välillä tuntuis valtaosa olevan.

Veikkaan, että tänne postittaa harva sykkeensä, jolla se on siellä 60 hujakoilla. Vähän sama, kun threadit missä joku kyselee penkkitulosta. Ei sinne viitsi postata, jos sellaista ei ole. :D

ZweCCo sanoi:
Asiapuhetta. Kumma miten tässäkin threadissa tuntu olevan pari jolla oli alle 40. Millasta liikuntaa harrastatte te joilla oli näin? Miten on tullu menestystä? Pitäs rueta olemaan jo kovan tason porukkaa. Yleensäkkin todella alhasia sykkeet ollu täällä. 40 ja 50 välillä tuntuis valtaosa olevan.
mun leposyke oli se 36 ja oon kilpa-hiihtäjä.
Taso: no joo-o, en osaa sanoa, viikonloppuna (eli huomenna ja ylihuomenna) sm-kisat ja nyt ollaan kippeitä ni saa nähä miten menee. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom