Lemmikin sairaudet ja leikkaukset yms

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
joo näimpä juuri! eli antaa olla vaan kun niin harvoin nykyään tuota tekee ja ei juurikaan välitä siitä kuin jälkeenpäin katselee nolona ympärille että mitä tapahtuu.täällä myös yleesä nukkumisen jälkeen tai kesken unien.hyvä vain saada itselle se mielen rauha ettei ole mitään vaarallista yms :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käytettiin koira hamamskiven poistossa ja muutenkin pari muuta tarkistusta. Oli muuten hyvä lekuri paikka jossa käytiin. Eli jos Savon suunnalla tarviaa hyvää eläinlääkäriä niin voin tarpeen tullen vinkata/suositella.
Mutta onko kukaan kuullut että esim spanieleilla on nukutuksen jälkeen siinä tokkurassa raivosyndroomaa? Eli niin kauan kun on tokkurassa on helvetin pahapäinen? Tuli mulle yllätyksenä ja kun aikaisemmin mikään koira ei ole tuota tehnyt mutta nyt tuli esille siellä lekurissa. Ja tämä hurtta on kyllä varsin ärrimurri nyt. Murisi mulle pirusti kun kannoin sen rappuset ylös jne. Oli niin tokkurassa että omin jaloin osannut kävellä. Lekurin ja hoitajan mukaan normaalia ja ei ole mikään merkki luonteesta tai muustakaan, esiintyy vaan joillakin roduilla nukutuksen jälkeen.

No nyt pikkuhiljaa tuo ärripurri vaan "selvisi" tripistään ja ei ole tietoa yhtään ärrityksestä. On jopa yltiö sosiaalinen ja ei merkkaa yhtään että olisi ikenet tai hampaat kipeet. Mutta yksikään edellinen koira ei ole ollut noin tokkurassa ja vihainen kuin tämä oli.

Onko muuten porukalla kokemusta plaque offista toimiiko se? Pistin tilaukseen Englannista ison purkin sitä, jää postikuluineen helvetin paljon halvemmaksi kuin Suomessa.

No nyt pikkuhiljaa tuo ärripurri vaan "selvisi" tripistään ja ei ole tietoa yhtään ärrityksestä. On jopa yltiö sosiaalinen ja ei merkkaa yhtään että olisi ikenet tai hampaat kipeet. Mutta yksikään edellinen koira ei ole ollut noin tokkurassa ja vihainen kuin tämä oli.

Onko muuten porukalla kokemusta plaque offista toimiiko se? Pistin tilaukseen Englannista ison purkin sitä, jää postikuluineen helvetin paljon halvemmaksi kuin Suomessa.

Joskus kettuterrierillä tuota plaque offia testasin, kyllä se jonkun verran auttaa, mutta ei yksinään, kyllä sen hampaita sai silti harjata ja jonkun verran rassasin itekin sitä hammaskiveä semmosella piikillä.

Mulla oli mäyräkoiralla hammaskivi jo aika pahana, ja tolla PlaqueOffilla tilanne parani. Ei se kuitenkaan mikään autuaaksi tekevä asia ole, joten meilläkin harjaillaan hampaita pari kertaa viikossa. Koiraa se kutittelee perkeleesti kun tietysti ikeniinkin harja osuu, mutta pientä tassuilla huitomista lukuunottamatta rötvää kyljellään kun harjaan.

Mä syötän koiralla noita dentasixejä, ja toivon että mainokset pitää paikkaansa.

Mutta onko kukaan kuullut että esim spanieleilla on nukutuksen jälkeen siinä tokkurassa raivosyndroomaa? Eli niin kauan kun on tokkurassa on helvetin pahapäinen? Tuli mulle yllätyksenä ja kun aikaisemmin mikään koira ei ole tuota tehnyt mutta nyt tuli esille siellä lekurissa. Ja tämä hurtta on kyllä varsin ärrimurri nyt. Murisi mulle pirusti kun kannoin sen rappuset ylös jne. Oli niin tokkurassa että omin jaloin osannut kävellä. Lekurin ja hoitajan mukaan normaalia ja ei ole mikään merkki luonteesta tai muustakaan, esiintyy vaan joillakin roduilla nukutuksen jälkeen.
Spanieleilla sitä voi esiintyä ihan ilman nukutustokkuroitakin.
Mun vanhempi uros oli pallienpoistosta heräillessään ärtynyt, ei se mitään tehnyt mut siitä hetkestä kun alkoi nousta ylös ja talutin autoon niin murisi koko matkan melko vihaisesti. Lähinnä se nauratti kun toinen hoipertelee surkeana ja ärisee samalla koko ajan.
Mut on mullekkin lääkäri sanonut koiraa rauhoittaessa että on parempi olla koskematta koiraan kunnes se on täysin unessa. Koira ei oo kuitenkaan ihan älyissään kun lääkkeet alkaa vaikuttaa ja saattaa käyttäytyä arvaamattomasti vaikka olisikin aivan kiltti koira. Koirat voi kuulema käyttäytyä kuin vihainen juoppo :D Kerran oli kuulema joku koira napannut omistajaansa kämmenestä kun oli silitellyt koiran poskea kun se oli alkanut nuokkua.

Meillä on koirilla pihalla aina oikeita luita kaluttavina, ne tuntuu pitävän hampaat hyvinä, joskus oon itse jotain pieniä hammaskivi kertymiä nyppinyt irti, mut hammaslääkäriin ei oo vielä jouduttu turvautumaan.
En oo koskaan harjannut noiden hampaita enkä oo mitään aineita antanut ja aika vähänlaisesti on hammaskiveä ollut.
Uros vanhuksen hampaita tarttis mennä kohta pinnoittamaan. Sillä kulu hampaat nuorempana ihan tylpiksi kun sen kanssa vielä harrastettiin aktiivisesti.

Uros vanhuksen hampaita tarttis mennä kohta pinnoittamaan. Sillä kulu hampaat nuorempana ihan tylpiksi kun sen kanssa vielä harrastettiin aktiivisesti.

Nyt täytyy ihan kysyä että mikä harrastaminen koiran hampaita niin kovasti kuluttaa??? :wtf:

Nyt täytyy ihan kysyä että mikä harrastaminen koiran hampaita niin kovasti kuluttaa??? :wtf:
Puruissa ja pallojen jauhamisessa.
Näillä rodunomaisesti on kulmurit melko pitkät ja siihen päälle vielä melko kapeat. Yksilö mikä käyttää leukojaan erittäin voimakkaasti ja puree kuin henkensä edestä on saanut aikaan kiillevauriot ja hermokanavan vetäytymisen ja kulmahampaat on sellaset tylpät ja 1/3 niistä puuttuu. perimmäiset hampaat on pysyny paremmassa kuosissa.
Kaikki tämä 5-ikävuoteen mennessä :D

Spanieleilla sitä voi esiintyä ihan ilman nukutustokkuroitakin.
.

Parikin vanhaa eläinlekuria on sanonut että se raivosyndrooma on vaan omistajasta kiinni... ja olen tähän asti ollut sitä mieltä itsekin että se on vaan keksitty juttu kun ei omistaja osaa koiraa hallita. Mutta kaipa se jotenkii onkin totta kun nyt sitä ilmeni tuon nukutuksen jälkeen.

Mutta täytyy kehua: Vetuk firmalla toimii ainakin toimitukset hyvin. Viime to tilasin plaqu offia ison purkin niin nyt on jo postista paketti haettu. Helvetin nopee toimitus ja edulliset hinnat.

Parikin vanhaa eläinlekuria on sanonut että se raivosyndrooma on vaan omistajasta kiinni... ja olen tähän asti ollut sitä mieltä itsekin että se on vaan keksitty juttu kun ei omistaja osaa koiraa hallita. Mutta kaipa se jotenkii onkin totta kun nyt sitä ilmeni tuon nukutuksen jälkeen.
Articles
Jaa, itse ajattelisin että näinkin vanhoilla kirjatuilla tapauksilla ja usein suoritetuilla tutkimuksilla olisi enemmän totuuspohjaa kuin parilla vanhalla eläinlääkärillä jotka syyttää omistajia.
Ja toisaalta sekin kertoo jotain, jos rotuyhdistyksen jalostuksen tavoiteohjelmassa mainitaan että Norjassa eläinlääketieteellisessä korkeakoulussa Cockerspanielien aggressiivisuuteen vaikuttavaa geeniä/geenejä tutkitaan.

Harvinainen ilmiö, mutta ilmiö kuitenkin. Ja sellainen mitä ei jalostuksessa kannata jättää tämä hetkisien tietojen valossa huomioimatta.
http://www.cockerspanielit.net/www_root/lomakkeet/JTO.pdf

Hmh, eilen piti olla toisen koiran sterilisaatio ja nisäkasvainten poisto, mutta leikkaus jouduttiin perumaan, kun koiran nisätulehdus olikin taas uusinut. Tuo on kesällä joutunut syömään aikamoisen kasan antibiootteja, tulehduskipu- ja valeraskauslääkkeitä sekä mahahapposalpaajia.
Sekin vielä, että koira ehdittiin rauhoittaa, kun eläinlääkäri ei siinä alkutarkastuksen yhteydessä huomannut tuota tulehdusta. Maanantaina tulee tulokset, kun nisistä vuoti sellaista verensekaista eritettä ja siitä ottivat näytteen. Lisäksi otettiin verinäyte, jonka tulokset onneksi ok, annettiin antibiootti- ja tulehduslääkepistos sekä tippaa.

Oli kyllä eläin ihan pihalla ja järkyttynyt eilen reissun jälkeen, vikisi vaan suurin silmin ja oli tosi väsy. Se onkin tässä kesän aikana jo oppinut kauhistelemaan tuota eläinlääkäriin menemistä muutenkin, pitää sitä kaiketi kidutuskammiona. Noh, tulevaisuudelle menee sitten tuo leikkausaika.

Onko täällä kellään kokemusta koiran, tässä tapauksessa pk collien, alaleuan amputaatiosta? Käytiin näyttämässä etualahampaiden välissä olevaa pientä pattia jo toukokuussa ja ensimmäinen arvio oli että ihan normaalia ikenen liikakasvua ja pitäisi hävitä viimeistään kuukauden päästä. Heinäkuun lopulla kävin pyytämässä toisen eläinlääkärin mielipiteen ja siitä otettiin koepala välittömästi ja tänään sain aamulla soiton että on pahanlaatuinen kasvain joka lähettää etäpesäkkeitä imusolmukkeisiin ja keuhkoihin. Mitään takeita toipumisesta ei enää ole ja uusii kuulemma herkästi. JOS päätyisin tuohon amputaatioon ja elinajan mahdolliseen pidentämiseen, niin onko se koiralle enää koiranarvoista elämää sen jälkeen? Koiralla ei ole vasta kuin 4v ikää. Mieluummin jättäisin tuon amputaation nyt tekemättä ja antaisin koiran elää normaalia ja laadukasta elämää mitä sillä on jäljellä kuin ehkä joitain vuosia pidempään ilman koko toista puolta leuasta n

Ensinnäkin, olen hyvin pahoillani lemmikkisi kohtalosta. Useamman koiran omistajana tiedän, mitä ne omistajalleen merkitsee, ja jo se, että otat asian puheeksi, osoittaa sitä enemmän. Henkilökohtaisesti miettisin, mikä on koiralle enää laadukasta elämää? En usko, että alaleuan amputoiminen mahdollistaa koiralle kovinkaan koiramaista elämää. Vaihtoehtoina alaleuan amputoiminen ja syöpäisen koiran hengissäpitäminen ovat mielestäni yhtä huonoja. Vaikka se tuntuukin vaikealta, olen sitä mieltä, että kysymys koiranomistajan kohdalla on, anteeksi vain, lähinnä itsekäs. Henkilökohtaisesti pitäisin oikeana koiran armahtamista. Mutta se on vain minun mielipide. Koirasta luopuminen on aina vaikeaa, mutta se on mielestäni armeliaampaa, kuin pitää sairasta koiraa kärsimyksen kustannuksella elossa.

Ensinnäkin, olen hyvin pahoillani lemmikkisi kohtalosta. Useamman koiran omistajana tiedän, mitä ne omistajalleen merkitsee, ja jo se, että otat asian puheeksi, osoittaa sitä enemmän. Henkilökohtaisesti miettisin, mikä on koiralle enää laadukasta elämää? En usko, että alaleuan amputoiminen mahdollistaa koiralle kovinkaan koiramaista elämää. Vaihtoehtoina alaleuan amputoiminen ja syöpäisen koiran hengissäpitäminen ovat mielestäni yhtä huonoja. Vaikka se tuntuukin vaikealta, olen sitä mieltä, että kysymys koiranomistajan kohdalla on, anteeksi vain, lähinnä itsekäs. Henkilökohtaisesti pitäisin oikeana koiran armahtamista. Mutta se on vain minun mielipide. Koirasta luopuminen on aina vaikeaa, mutta se on mielestäni armeliaampaa, kuin pitää sairasta koiraa kärsimyksen kustannuksella elossa.

Samoilla linjoilla minäkin. Lääketiedehän mahdollistaa vaikka mitä leikkauksia ja hoitoja mutta onko se sitten enää elämisen arvoista elämää. Jos itse olisin noin vaikean paikan edessä niin ratkaisuni olisi varmasti se että nauttisin jokaisesta päivästä koirani kanssa siihen asti kun koira alkaa näyttää ensimmäisiä merkkejä kivusta. Uskon että omistaja tietää ja tuntee koiransa niin hyvin että näkee koska on aika luovuttaa eikä pitkittää enää asiaa. Koira on parempi päästää pois viikko liian aikaisin kun viikko liian myöhään niin että se viimeinen viikko on jo kivulias ja tuskainen koiralle. Ja niinhän se on että ei se koira siitä viimeisestä piikistä kärsi yhtään, ihminen sen sijaan kärsii kun joutuu sen päätöksen tekemään. Suurinta rakkautta lemmikkiä kohtaan on antaa toisen mennä silloin kun se aika on tullut...

Tulipa negatiivinen teksti heti alkuun mutta jotain tämän suuntaista minä ajattelen vakavasti/parantumattomasti sairaan eläimen kohdalla...

Itse olin tuossa pari viikkoa sitten tilanteessa jossa koira ei liikkunut yhtään. Toinen etutassu oli oudossa asennossa ja turvoksissa. Oltiin aivan varmoja että se on murtunut. Samoin oli virolainen eläinlääkäri ensi näkemällä. Alettiin puhua pahasta murtumasta joka tarvitsee avoleikkauksen ja erittäin pitkän toipumisajan. Jo tuossa vaiheessa aloin miettimään että onko järkeä pitkittää koiran kipuja ja onko sitten se elämä laadukasta. Itkua oli ja paine oli kova ratkaisuun.
Onneksi tutkimusten jälkeen selvisi että käpälässä vain pieni hiusmurtuma jota ei tarvinnut hoitaa kuin levolla ja lääkityksellä. Nyt tuossa tuo hurtta riehuu jo niinkuin ei olisi ollutkaan mitään vammaa.
Mutta edellä mainittuihin olin omassa tilanteessa valmis ratkaisuun ehkä jopa liian helposti mutta lemmikin etu menee aina edelle.

Pahoillaan olen minäkin, kasvaimen takia jouduimme lopettamaan koiramme. Isälle ja minulle lankesi tehtävä viedä roi lopetettavaksi, en ole koskaan itkenyt niin paljon kun kaveri veti viimeisen henkäyksen. Luotan siihen että tuo oli oikea ratkaisu, mutta yhä on vaikea kirjoittaa siitä. IMG_5360.jpg

Tuosta kuvasta tuli niin elävästi mieleen viimeinen ilta Reppanan kanssa. Vaikka siitä on jo vuosia aikaa ja koirat on vaihtunut, mutta ikinä se ei unohdu. Ensimmäinen oma koira, hyvä kaveri ja pyyntikoira vailla vertaa. Pala nousee kurkkuun vielä vuosienkin jälkeen.

47e7399a-5b9e-4c0c-97c3-ca54f890125f_zpsb61bb7e6.jpg

IMG_0286_zps4f40a00d.jpg

Oli se hankala aamu, yli kolmekymmentä astetta pakkasta ja maassa ihan jonkun verran paksu routa. Tulia pidin aamupimeästä asti, että sain maan sulaksi. Isäukko tuli kaveriksi, että sain monttuun.

d6aa2c89-60d6-44b4-a29e-973d3689740f_zps524b745c.jpg

En tiedä, helpottaako se nykykoirien kanssa. Ehkä, kun niitä on useita. Rosso kai se on seuraavana vuorossa, mutta se jättääkin sitten monen, monen, koiran mentävän aukon...

Kiitos kaikille vastauksista ja kokemuksien jakamisesta. Tässä on tullut nyt muutamaan otteeseen soiteltua lääkäreille ja kyseltyä kaikenlaista ja oltiin kuulemma niin hyvissä ajoin liikkeellä että leukaa joudutaan poistamaan vain kulmahampaan ja 2-3 etuhampaan kohdalta eikä missään tapauksessa koko toista puolta leuasta, johon en olisi enää ryhtynyt. Eikä tässä tapauksessa fibrosarkooma ole ehtinyt levitä vielä keuhkoihin ainakaan ja tuskin imusolmukkeisiinkaan. Eli ensi viikon torstaina on leikkaus ja toivotaan että menee hyvin. Ja ainut haitta mikä koiralle tuosta leikkauksesta tulee on, että kieli voi joskus roikkua siitä leikkauskohdasta ulkona. Ja pystyy elämään aivan täysipainoista elämää.

205894_2270583814020_6400551_n.jpg

Mikähän lie meidän sekarotusella nartulla, kun on alkanut vaikuttamaan masentuneelta, ei syö kunnolla (herkutkaan ei meinaa maistua) ja virtsailee sisälle. Koiralla ikää 6 vuotta, että ei vielä mikään ihan ikäloppukaan ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom