Lemmikin sairaudet ja leikkaukset yms

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos..

Vähän väliä olen puoliksi varma, että niki makoilee tuossa sängyllä puolen metrin päässä..

Sitten katson sänkyyn ja tyhjähän se on..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jumalauta, että eläinlääkärikäynti voi maksaa! Käytettiin meidän bokserneiti lääkärissä pitkittyneen ripulin takia ja lasku oli 405€. Lopputulos oli, että ihan tavallinen suolistotulehdushan se siellä vaivaa.

Mikä prkl tossa maksoi?

Numinoukselle osan otot, tuttu tunne parin vuoden takaa. tuskallista

Mä voisin tänne avautua, ehkä oikeampi paikka kuin tuo sinkkuketju:D Mun koiralla (10.5 v) oli pari vuotta sitten krooninen virtsatietulehdus, söi sinä talvena vissiin 11 antibioottikuuria. Lopulta alkoi pettää suolistokin, sillä oli parin kuukauden ripuli joka ei helpottanut, lakkasi kävelemästä kunnolla, oli sisällä Viikissäkin pari pv jne. Ei mitään löytynyt, tutkittiin Addisonit ja Cushingit, lisäksi varjoainekuvat ja muuta kivaa. Sitten kun oikeastaan oli lähtölaskenta alkanut, löytyi osteopaatti; ripuli parani yön yli ja koira alkoi kävellä suorassa, eikä virtsistä sittemmin ole näkynyt. Kunnes tadaa, sillä oli kuun alussa virtsatietulehdus ja oireet alkoi uudelleen tällä viikolla, ja nyt sitten ite kipeänä odotin sen kanssa kaksi tuntia lääkärissä toissa iltana, ultrattiin ja epäiltiin taas Cushingit ja muut, näyte oli tottakai heitetty pois ennenkuin edes tuli meidän vuoro, koska pikatestissä oli vain pH8, mutta ei verta eikä muita tulehduksen merkkejä, joten sain eilen kipeänä ajaa viemään toiselle puolelle pääkaupunkiseutua uuden näytteen viljelyyn. No sillä on taas virtsatietulehdus:( Alkoikohan sillä nyt sitten lähtölaskenta; viime kierroksella sai 3/4 rakosta täyttävän tulehdusmuutoskasvaimen ja rakko avattiin ja piti siihen jo mennä. Tosin se on kyllä muuten perusterve ja erittäin iloinen ja reipas ketku ikäisekseen, että jos osteopaatti kuitenkin saisi sen vielä kuntoon. (Että sisäelimiin pääsisi veri kiertämään).

Niki oli vähän alle 11v..
Onneksi lähtö oli helppo :itku::itku:
Ei ole enää onnellisesti haukkumassa kotona, kun tulen töistä kotiin..
Aika hirveä olo..
Luopuminen on aina yhtä raskasta vaikka sen rakkaudesta tekeekin. Voimia surutyöhön!

Me äytiin muutama viikko sitten kursimassa kylki kasaan toisen koiran jäljiltä, päivystysaikaan tottakai!
245e tuli 7 tikille hintaa...
Mut en mä tiedä onko noi hinnat loppujen lopuks nyt niiin kauheat, ei se halpaa ole itsekkään yksityiselle mennä.
Kyllähän noi kunnan navettatohtorit tekee halvemmalla mut sen mukaista on jälkikin.
Meilläpäin ainakin niiden tärkeysjärjestyksessä ykkösenä on tuotantoeläimet ja osalle koirat ja kissat on melko hepreaa muutenkin, just on sen verran operoitu mitä eläinlääkiksessä oli pakko.

Itse olen koirat vaakuttanut joten ei mulla hätää ole.
Ja jos koiralla oikeasti on kova hätä päällä en lähtisi edes Turkuun päivystävälle tuhatjalka klinikalle vaan suoraan helsinkiin.
Meillä on yksi koira kuollut kun eivät suostuneet leikkaamaan vaikka oli aivan selkeä vatsalaukun kiertymä, ja toinen koira meinasi kuolla epileptiseen kohtaukseen kun he pelasivat varmanpäälle ja "seurailivat tilannetta" Luotto meni täysin.
Molemmissa tapauksissa olen koiran kantanut sieltä muualle. Toisen koiran kohdalla YES.siin päästyä oli jo myöhäistä joten koira nukutettiin ja toinen koira selvisi tehohoidon ansiosta.

Tällä viikolla just meni 160e eläinlääkäriin, että heilahti. Sinänsä hinta ei ollut ihan kauhean paha, sillä sisälsi lääkkeet ja koira piti nukuttaa. Kynsi siis murtui/lohkesi/halkesi/meni rikki tuossa ja piti sitten poistaa koko kynsi. Antibiootit ja kipulääkkeet saatiin lekurilta mukaan ja koko hommassakaan ei mennyt (nukutuksesta heräilyineen) kuin pari tuntia.
Kipiähän tuo elikko on ollut, mutta eilen illalla alkoi olla taas oma normaali itsensä ja tänään on käyttänyt jalkaa ja varannut tassulle ihan normaalisti :)

Mikähän tuota koiraa vaivaa, kyseessä bullmastiff narttu.

Eli saattaa ihan normaalisti kävellä tai olla paikallaa ja yhtäkkiä muutama kuiva yskähdys aivan kuin olisi syönyt jotai puunpaloja tai karvaa mitä yrittää kakao ulos tätä tapahtuu lähes päivittäin, myös kovan riehumisen jälkeen saattaa tämä muutama yskähdys tapahtua, tätä on jatkunut jo pidemmän aikaa joten mistää flunssasta ei ole kyse.

Toinen oire tämä koira kun tykkää kovasti saunoa niin saunassa nenä vuotaa aivan pirusti ja nenä aivan tukossa, kuulostaa kuin olisi pahin mahdollinen räkätauti, loppuu heti kun tullaan saunasta, toisella bullmastifilla tätä ei tapahdu.
Osaako kukaan sanoa mistä helvetistä tässä on kyse, koira on kyllä energinen muuten, tänää eläinlääkäriin vien, mutta luottoa ei hirveästi sen tietotaitoon ole joten siksi kysyn täältä.

Nestettä kehkoissa, sydänmato ??

Sydämmen vajaa toimintahan se pahimmillaan on ja sitä myötä nestettä keuhkoissa. Eiköhän se lääkärissä selviä.

Voi perkele, no toivottavasti ei, kävin näyttämässä ja alustava diagnoosi oli että voi olla löysä kitalaki, parin vkon päästä selviää kun päästään paremmin tutkimaan. Vaikea olisi kyllä uskoa että olisi vajaatoimintaa koska kunto/energia tuolla ei lopu vähän liiankin energinen tapaus :)

Ei ole pitkään aikaa tätä ketjua luettua mutta kiinnostais tietää paljonko massalla on painoa ja onko kuinka terve yksilö lonkat/kyynäret jne jne ??

Eiköhän se lääkäri olisi pumppuvian huomannut jo tarkastuksessa kun sydän kuunnellaan.

Massa on vain laihtunut vuoden iän jälkeen. 62cm/46-48kg paino, tahallaan ollaan pidetty hoikkana. Ristiside meni n. vuosi sitten ja se leikattiin TTA leikkauksella ja toipuminen oli tosi hidasta mutta nyt mennään jo normaalisti. Lonkkat kuvattiin silloin ja olivat lääkärin mukaan ihan hyvät mutta paremmatkin voisivat olla. Viralliset kuvatkin varmasti tullaan ottamaan.

oikkunen.JPG

Eilen vai toissapäivänä otettu kuva

Eiköhän se lääkäri olisi pumppuvian huomannut jo tarkastuksessa kun sydän kuunnellaan.

Massa on vain laihtunut vuoden iän jälkeen. 62cm/46-48kg paino, tahallaan ollaan pidetty hoikkana. Ristiside meni n. vuosi sitten ja se leikattiin TTA leikkauksella ja toipuminen oli tosi hidasta mutta nyt mennään jo normaalisti. Lonkkat kuvattiin silloin ja olivat lääkärin mukaan ihan hyvät mutta paremmatkin voisivat olla. Viralliset kuvatkin varmasti tullaan ottamaan.

katso liitettä 96318

Eilen vai toissapäivänä otettu kuva

Mikäs sen ristisiteisiin tuli ?? jykevän näköinen koira luulis että olis enemmän painoa :) Tuo on naamaltaa kyllä aika häjyn näköinen ( ei varmasti moni uskalla tulla silttelemään):D

Ei ainakaan tiedettästi käynyt mitään traumaa/onnettomuutta että kaitse sitten meni vaan heikkouttaan, onko vähän liian suorat nuo kulmaukset? Iso riski vaan että menee toisestakin jalasta kun toisesta on mennyt, niin sanoi lääkäri. Aika yleinen probleema nuo ristiside vauriot painaville molossi roduille. Tuli varmaan maksamaan kaikkineesa 2000e, onneksi oli vakuutus niin ei kaikkia omasta pörssistä tarvinut laittaa.

Massa on niin iloinen kaveri että hyvin harva sitä pelkää. Ei kyllä löydy sitä cane corson varauksellisuutta ihimisiä kohtaan tästä meidän yksilöstä :D
Sen verran matala ja lyhyt tämä meidän jässikkä että näyttää jo tuon painoisena komean paksulta.

piuni takaa.JPG

Mulla kävi toinen kiinanharjakoirista steriloitavana tossa about kuukausi sitten. Ne oli sitten siellä leikkauksessa vahingossa nirhassu pernaan, johon oli pitänyt laittaa 5 tikkiä. Yritin kysellä tarviiko sen asian tiimoilta nyt jotenkin erikoisesti varoa tai seurata, vaikuttaako asia jatkossa jotenkin. Lääkäri vaan kiersi mun kysymykset ja vähätteli asiaa, enkä sitten loppujen lopuksi saanut oikeen mitään vastausta. Nyt mua pelottaa että jos se perna vaikka repeekin helpommin tai jotain? Oon muutenkin ihan ylihuolehtivainen noiden suhteen :D Onko kenelläkään kokemusta/tietoa asiasta?

Itse leikkauksesta tyttö parani hyvin ja mielestäni kivuttoman oloisesti, mutta toi pernajuttu on jäänyt jotenkin kummittelemaan :(

Onko kenelläkään kokemusta/tietoa koiran ( ja miksei muidenkin eläinten) silmän puhkeamisesta? Mun mopsilla oli syvä haava silmässä tossa joulun alla. Pari päivää ehdittiin hoitaa sitä tipoilla ja voiteilla, kun yhtenä iltana silmästä valui veristä nestettä. Lähdettiin tietysti heti päivystykseen, jossa eläinlääkäri totesi, ettei silmälle oo enää mitään tehtävissä ja se pitää poistaa. Uteliaisuuttani nyt kyselen asiaa, koska yksisilmäinen koira herättää usein keskustelua vieraiden ihmisten kanssa, ja monelta olen kuullut sanat "minunkin koiralta puhkesi silmä, mutta se saatiin pelastettua". Just keskiviikkoiltana joku setä selitti, että hänen koiransa silmäluomi oli ommeltu kiinni siksi aikaa että puhjennut silmä parani. Onhan näitäkin vammoja tietysti eri laatuisia ja tottahan jokainen tilanne arvioidaan lääkärillä erikseen.

Tietenkään en halua alkaa ajattelemaan, että "entä jos silmä olisikin saanu pelastettua", mutta olis kiva tietää jos jollakin muulla on kokemuksia asiasta. Olen myös miettinyt, et oliskohan sen lääkärin kannattanut ommella se luomi jo silloin, kun se haava todettiin. Mikäli se silmäluomen ompelu ylipäätään on mahdollista. :confused: Tässä oon nyt sitten ihan sydän syrjällään sen toisen silmän puolesta, ku meillä on muutenkin jatkuvasti juostu eläinlääkärillä noiden silmähaavojen takia, noi mopsin jättiläissilmät kun on just sen takia niin ongelmalliset...

Sydämmen vajaa toimintahan se pahimmillaan on ja sitä myötä nestettä keuhkoissa. Eiköhän se lääkärissä selviä.
Eikös noi sydänviasta johtuvat nestekertymät riivaa yleensä koiran ollessa levossa?

Tai niin ainakin meidän DCM koirat. Nukkumaan mennessä ne alko köhimään.
http://www.kennelliitto.fi/FI/jalostusjakasvatus/artikkelit/Dilatoiva+kardiomyopatia.htm

Meillä toinen koirista kuoli saman viikonlopun päätteksi kun sairaus todettiin ja toinen eli muutaman vuoden mukavasti lääkityksellä.

Ja kummastakaan ei perus eläinlääkäri tarkkien stetoskooppi kuuntelulla ollut koskaan löytynyt vikaa.
Ton öisen yskimisen takia me lääkäriin mentiin ja ultralla tulos oli toi kardiomyopatia.

osaakohan kukaan kertoa mikä on kun koira joskus alkaa yhtäkkiä vimmatusti vetämään henkeä nenän kautta (suu kiinni siis) ikään kuin henkeä ahdistaisi? eläinlääkäri epäili joskus vuosi takaperin nenäpunkkia ja määräsi lääkkeet kokeeksi. mitään ei tapahtunut. koira on reilu 3vuotias ja tätä on jatkunut pennusta asti silloin tällöin.joskus ei ole ehkä viikkoihin tai jopa kuukausiin tehnyt niin mutta aina joskus taas aloittanut.joskus useamman kerran päivässäkin,yleensä silti harvoin.kestää kerralla noin 10-20sek ehkä korkeentaan joskus 30sek. aika hurjan näköistä silloin kun koira tekee tätä mutta menee kohta ohi ja kaikki jatkuu normaalisti.osaisiko joku kommentoida?

Mikähän tuota koiraa vaivaa, kyseessä bullmastiff narttu.

Eli saattaa ihan normaalisti kävellä tai olla paikallaa ja yhtäkkiä muutama kuiva yskähdys aivan kuin olisi syönyt jotai puunpaloja tai karvaa mitä yrittää kakao ulos tätä tapahtuu lähes päivittäin, myös kovan riehumisen jälkeen saattaa tämä muutama yskähdys tapahtua, tätä on jatkunut jo pidemmän aikaa joten mistää flunssasta ei ole kyse.

Toinen oire tämä koira kun tykkää kovasti saunoa niin saunassa nenä vuotaa aivan pirusti ja nenä aivan tukossa, kuulostaa kuin olisi pahin mahdollinen räkätauti, loppuu heti kun tullaan saunasta, toisella bullmastifilla tätä ei tapahdu.
Osaako kukaan sanoa mistä helvetistä tässä on kyse, koira on kyllä energinen muuten, tänää eläinlääkäriin vien, mutta luottoa ei hirveästi sen tietotaitoon ole joten siksi kysyn täältä.

Nestettä kehkoissa, sydänmato ??

Nojoo syy selvis ei suurta, pehmeä kitalaki on väljä tukkii hengitysteitä siksi välillä röhkii, varsinki kuumalla tuon huomaa, eli kesällä selviää pitääkö leikata.

kylläpä juuri! youtubesta katsoin.pitääkö tuolle tehdä jotain vai onko täysin vaaraton?

Toisilla tuota aiheuttaa nenäpunkki, mutta suurin tekijä tuntuu olevan suippokuonoisten koirien pehmeä kitalaki. Jotkut on kuulema teettäneet leikkauksia koirilleen kitalaen jämäklittämiseksi, mutta jos kohtaukset ei koiraa mitenkään uuvuta tai järkytä niin en lähtis leikkauttaan. Kohtausta voi helpottaa peittämällä koiran sieraimet eli sotkemalla hengitystahdin. Mä usein silitän rauhallisilla pitkillä vedoilla kylkiä ja selkää mikä rauhoittaa koiraa. Näin kohtaus menee nopeammin ohi. Useimmin nuo kohtaukset tulee heti nukkumisen jälkeen (tai jopa aikana) tai kun koira innostuu jostain oikein kovasti. Sinänsä siis aivan vaaraton. Jollain sydänvikaisella kai saattaisi sotkea rytmin ja aiheuttaa jotain, mutta perusterve koira ei tuosta ole moksiskaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom